35 års uppehåll, men nu dags igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    35 års uppehåll, men nu dags igen!

    Första gången jag hade akvarium var jag bara en liten lintott på kanske 10 år långt nere i de Småländska djupa skogarna. Jag hade akvarium, en undulat, katt, hund, eremitkräfta, vandrande pinnar och grodyngel. Kanske inte alla djur exakt samtidigt, men ungefär ändå. Hade två undulater efter varandra, men båda blev tagna av katten. Sen tog hunden katten, kräftan hunden, pinnarna kräftan, o.s.v... Nä, skämt åsido. Men allt försvann efterhand för att jag kom upp i tonåren och fick andra intressen. Efter det har jag bara haft en katt, men den tog min bror över då jag flyttade till Stockholm 1998. År 2006 flyttade jag till Uppsala och i den vevan dök tankarna på akvarium upp igen. Men av olika anledningar så gick det inte då, så det blev inget. Men nu... Nu jäklar. Nu är det på gång!!

    I lördags fick jag hjälp av ett par kompisar och hämtade mitt Juwel Rio 180 i mörkbrunt. Det står nu på plats och väntar på att fyllas på med sand, inredning och växter. Min tanke är att i första hand skapa ett slags växtakvarium, för jag har blivit inspirerad av Aquascaping a'la Dutch Style. Nu tror jag inte jag kommer satsa stenhårt på detta och börja slåss med Christian, Tommy och de andra i Aquascapers of Sweden, men jag vill inte ha ett akvarium med fiskar i och så några växter bara för djurens trivsels skull. Jag älskar att se på vackra akvarium, för mig ska de vara en tavla i rummet. :-)

    Ikväll ska jag köpa hinkar, slang och sand, plus lite andra småsaker för att ens kunna börja fylla upp akvariet med vatten. Det är urtorkat invändigt, men jag har kommit på att jag vill flytta på filtret. Det stör mig lite att Juwel vill sätta filtret på plats redan vid tillverkningen... Därför behöver jag en tunn fiskelina för att kunna skära loss dess silikonfästen från glasväggen och flytta över det till vänstra sidan istället. Detta för att det annars tar lite av insynen på högersida som vätter ut mot rummet där det står. Har konstaterat att det går att göra utan att på något sätt påverka filtrering eller övrig funktion. Tvärtom tycker jag det borde bli ännu bättre cirkulation av vattnet i tanken.

    På bifogad bild syns två stora rötter jag köpt, däremot är placeringen inte klar alls. Jag ska fundera en vända till och se hur jag ska göra. Den ena har en väldigt stor och tjock övre del, så jag funderar lite på att kapa ned den lite. Sen får de ligga i vatten ett tag tills de "slemmat" av sig. Ingen aning om hur lång tid det kan ta, men någon eller några veckor kanske. Jag tänker INTE ha bråttom att få igång allt, nu får det ta den tid det tar.

    Nä, dags att bege sig av mot Biltema och köpa sand, hinkar o.s.v. På återseende!
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Lycka till.
    Glöm inte skölja ur akvariet några gånger efter det att den nya silikonet härdat. Använd akvariesilikon utan tillsatser, gärna Juwels eget fabrikat. Kanske Biltema har glassilikon utan antinögelmedel, i så fall ok, men typ sanites- våtrums- och marint silikon innehåller en massa saker som fiskar och växter direkt ogillar.

    Se om du kan få litet "bös" från ett väl inkört fikter, att släöpa ned i ditt akvarium, från nån kompis eller från zoobutiken, alltid bra att få en kultur med mikroorganismer så kommer nedbrytningen, nitrifikationen igång snabbare.

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Lycka till.
      Glöm inte skölja ur akvariet några gånger efter det att den nya silikonet härdat. Använd akvariesilikon utan tillsatser, gärna Juwels eget fabrikat. Kanske Biltema har glassilikon utan antinögelmedel, i så fall ok, men typ sanites- våtrums- och marint silikon innehåller en massa saker som fiskar och växter direkt ogillar.

      Se om du kan få litet "bös" från ett väl inkört fikter, att släöpa ned i ditt akvarium, från nån kompis eller från zoobutiken, alltid bra att få en kultur med mikroorganismer så kommer nedbrytningen, nitrifikationen igång snabbare.
      Jag har köpt glassilikon som är godkänt för akvarium på Bauhaus. Det kommer att bli en "automatisk" genomsköljning då jag kommer att fylla akvariet med vatten och blötlägga mina Redmoor-rötter så att slemmet pressas ur dem. Ska be om lite "bös" när jag köper de första växterna, bra idé!!

      Kommentar

      • mats08
        • January 2006
        • 121

        #4
        I måndags var jag och köpte sand, äntligen!! Jag hade tänkt köpa fogsand på Biltema för att jag nog egentligen tycker den finare sanden är snyggare. Men den var såklart slut, trots lagersaldo enligt hemsidan. Så då blev det tillslut Rådasands isgrus på Granngården. Jag vill ju börja med räkor och tänker att lite mörkare sand är bättre. Utöver sand blev det ett par hinkar, en håv, fiskelina, två termometrar (digital och "analog"), slang och kopplingar.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Det är väl på götebosskan mer korrekt att stava det bôs...
          Nåväl, en bra idé. Gissningsvis är ättikan avsunstad då det slutar lukta ättika, och vid den tidpunkten har väl grejerna du limmat fast fantnat ordentligt, så då kan du ju börja sköja ur. Jag limmade ju in juwels bakgrundsplattor och sköljde bara en gång, samtidigt såg jag att akvariumet stod snett, så efter justering av golvet fylldes det upp igen och befolkades, ingen fisk har dött eller visar några som helst symptom.

          Jag bor ju i ett gammalt hus, det finns nog inga räta vinklar i det längre. Då det under 23 år stått ett annat akvarium, på en benställning med justerbara fötter märkes det att golvet satte sig, jag fick justera dessa fötter några gånger. Nu skiljde det 15 mm mellan högsta och lägsta nivå på golvet.
          Jag sågade till en 12 mm plywoodskiva i samma profil som akvariemöbeln, + 10 mm i framkant. På denna skiva limmade jag ett 8mm tjockt laminatgolv, i nästan samma färg och "träslag" som parkettgolvet. På denna står nu akvariumet med möbel, det är väl omkring 450-500 kg som nu fördelas på en större yta.
          Dessutom fick denna skiva lyftas på distanser i den lägre sidan för att få alltihopa i vatten, nu skiljer det någon enstaka mm, det märks när man sänker vattennivän strax under akvariumets övre plastkant.

          Kommentar

          • mats08
            • January 2006
            • 121

            #6
            Igår bestämde jag mig för att flytta på filtret. Det satt på fel sida estetiskt sett. Fick tips av Björn J i en annan tråd att såga av silikonet med en tunn fiskelina vilket gick jättebra! Sen var det bara att rengöra filterbehållare och glasruta och limma fast det i andra hörnet med silikonet. Det blev riktigt bra!

            Kommentar

            • mats08
              • January 2006
              • 121

              #7
              Idag har jag hämtat ut ett paket från Akvariekungen.se där jag beställt EasyCarbo, Plant Growth, planteringspincett, magnet och Juwel Posterfix. Det sistnämnda har jag pysslat med ikväll, men det var ett hundgöra... Jag kan rekommendera att INTE göra enligt beskrivningar på YouTube, utan följ instruktionen på baksidan av förpackningen. Jag följde YouTube och hällde ut det i strängar över hela baksidan och la på bakgrunden. Sen var det nästan omöjligt att stryka ut det jämnt fördelat över hela ytan... Suck... Men det blev rätt bra ändå. Skillnaden före och efter är i verkligheten stor, men det syns inte på bild så det är ingen idé att visa.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ser ju bra ut!
                Men har du någon bakgrund ovanför stenarna, eller någon sådan där bakgrundsbild att klistra fast på bakrutans baksida?

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av mats08
                  Idag har jag hämtat ut ett paket från Akvariekungen.se där jag beställt EasyCarbo, Plant Growth, planteringspincett, magnet och Juwel Posterfix. Det sistnämnda har jag pysslat med ikväll, men det var ett hundgöra... Jag kan rekommendera att INTE göra enligt beskrivningar på YouTube, utan följ instruktionen på baksidan av förpackningen. Jag följde YouTube och hällde ut det i strängar över hela baksidan och la på bakgrunden. Sen var det nästan omöjligt att stryka ut det jämnt fördelat över hela ytan... Suck... Men det blev rätt bra ändå. Skillnaden före och efter är i verkligheten stor, men det syns inte på bild så det är ingen idé att visa.
                  Jaha, så går det när man postar inlägg samtidigt, fick svar, poster, och whisky är gott!
                  Du kan ju få berätta senare vad du tycker om planteringspincetten... Hiss eller diss?
                  Senast redigerad av Björn J.; 29 November 2017, 22:12.

                  Kommentar

                  • mats08
                    • January 2006
                    • 121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    Det är väl på götebosskan mer korrekt att stava det bôs...
                    Nåväl, en bra idé. Gissningsvis är ättikan avsunstad då det slutar lukta ättika, och vid den tidpunkten har väl grejerna du limmat fast fantnat ordentligt, så då kan du ju börja sköja ur. Jag limmade ju in juwels bakgrundsplattor och sköljde bara en gång, samtidigt såg jag att akvariumet stod snett, så efter justering av golvet fylldes det upp igen och befolkades, ingen fisk har dött eller visar några som helst symptom.

                    Jag bor ju i ett gammalt hus, det finns nog inga räta vinklar i det längre. Då det under 23 år stått ett annat akvarium, på en benställning med justerbara fötter märkes det att golvet satte sig, jag fick justera dessa fötter några gånger. Nu skiljde det 15 mm mellan högsta och lägsta nivå på golvet.
                    Jag sågade till en 12 mm plywoodskiva i samma profil som akvariemöbeln, + 10 mm i framkant. På denna skiva limmade jag ett 8mm tjockt laminatgolv, i nästan samma färg och "träslag" som parkettgolvet. På denna står nu akvariumet med möbel, det är väl omkring 450-500 kg som nu fördelas på en större yta.
                    Dessutom fick denna skiva lyftas på distanser i den lägre sidan för att få alltihopa i vatten, nu skiljer det någon enstaka mm, det märks när man sänker vattennivän strax under akvariumets övre plastkant.
                    Vi säger bös hemma i sydvästra Småland också. Ett väldigt bra ord! Farsgubben brukade förresten säga bös eller "smylle" om dammet som yrde kring höbalarna på somrarna.

                    Det där med att få till räta vinklar för akvariet tog jag på väldigt stort allvar. Jag mätte och mätte med mitt vattenpass, klippte ur små runda distanser från en pappförpackning och la under framfötterna på skåpet, för det var där det behövdes lyfta upp. Tillslut blev det så bra det kunde bli enligt mitt vattenpass, men jag litade ändå inte på det. Så efter tips på nätet hällde jag i lite vatten för att se om det rann åt något håll. Det rann absolut ingenstans utan stannade precis under där jag hällde ut det. Då först var jag nöjd. Nu hoppas jag bara att de inte lagt på flera centimeter underlagsfoam under parkettgolvet vid renoveringen för några år sedan... :-/ Det lär väl märkas när jag fyller karet med vatten en första gång, vilket jag planerar göra imorgon.

                    Kommentar

                    • mats08
                      • January 2006
                      • 121

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.

                      Jaha, så går det när man postar inlägg samtidigt, fick svar, poster, och whisky är gott!
                      Du kan ju få berätta senare vad du tycker om planteringspincetten... Hiss eller diss?
                      Whisky? Ja, whisky är jättegott, men ikväll blev det rom. Billigt från Biedronka i Polen. Drycken rekommenderas EJ!! Men med cola blev det drickbart. :-)

                      Vi får se hur pincetten funkar. Den var lite större och klumpigare än jag föreställde mig, särskilt om man ska plantera små, små plantor. Men att köpa en pincett i Sverige - vilken sajt som än säljer - gör jag inte, de är för dyra för ändamålet. Jag tänkte beställa ett set med pincett, skrapor och sax på någon Kina-sajt så småningom. Billigt och bra, men man får vänta många veckor på att få hem dem. Det orkade jag inte nu så därför köpte jag den här billiga "planteringsstången" som de kallar den. 55 bagis kändes ok, dessutom var den bra mycket längre än pincetterna vilket jag gillar.
                      Med Zolux planteringsstång är det lätt att plantera växter i djupa akvarium. Fungerar även bra till tex: Att plocka upp saker från botten. Längd: 50cm.

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björn J.
                        Nåväl, en bra idé. Gissningsvis är ättikan avsunstad då det slutar lukta ättika, och vid den tidpunkten har väl grejerna du limmat fast fantnat ordentligt, så då kan du ju börja sköja ur. Jag limmade ju in juwels bakgrundsplattor och sköljde bara en gång, samtidigt såg jag att akvariumet stod snett, så efter justering av golvet fylldes det upp igen och befolkades, ingen fisk har dött eller visar några som helst symptom.
                        Tyckte väl just att det verkade väl överdrivet att en måste hålla på och skölja en massa efter att ha limmat med silikon... Ättika är flyktigt, det är därför det stinker och sen plötsligt slutar stinka om en spiller ut det. Och någon annan restprodukt blir det inte, så vitt jag vet i alla fall.


                        Men mats08, nu har ju det här blivit en projekttråd ju!
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • mats08
                          • January 2006
                          • 121

                          #13
                          Ursprungligen postat av hivemindhermit
                          Men mats08, nu har ju det här blivit en projekttråd ju!
                          Ja, det var någon som påverkade mig lite. :-)

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av hivemindhermit

                            Tyckte väl just att det verkade väl överdrivet att en måste hålla på och skölja en massa efter att ha limmat med silikon... Ättika är flyktigt, det är därför det stinker och sen plötsligt slutar stinka om en spiller ut det. Och någon annan restprodukt blir det inte, så vitt jag vet i alla fall.


                            Men mats08, nu har ju det här blivit en projekttråd ju!
                            Egentligen vet jag inte vad för ämnen som silikonlim innehåller, men eftersom man kan limma alvarium med detta och ha fiskar, växter och även lägre djur i alvarium i många år utan att det blir förgiftade så borde ju silkonet vara totalt ofarligt, eller hur!?

                            Men under tiden det härdar vet jag inte vad det är för ämnen mer än ättika som utsöndras, men det går väl iofs att googla på det. Man kan inte vara nog försiktig.

                            Jag hade ju satt in bakgrunder mot de båda bakrutorna, och eftersom jag sågat till och slipat in dessa hamnade det en del såg och slipdamm ävensom bearbetningen skedde i min snickeriverkstad. Så ursköljningen hade flera syften, få ut eventulla restprudukter efter silikonlimningen, får ut lösa partiklar från inredningem samt kolla att akvariumet var tätt och så såga jag ju även att det stod snett. Det var även ett dunktionstest av pump och doppvärmaren. Jag hade j naturligtvi kunnat kolla det sneda golvet innan med ett vattenpass, men glömde väl av det.

                            Det var inte bara snålheten som fick mig att välja juwels bakgrunder, utan jag tyckte att juwels passade bättre, jag valde "Stone Clay" och tycker mig känna igen struktur och färg från några biotopbilder jag sett i någon fiskbok från amazonas någonstans....
                            Senast redigerad av Björn J.; 30 November 2017, 16:55.

                            Kommentar

                            • mats08
                              • January 2006
                              • 121

                              #15
                              Ikväll har jag fyllt upp tanken med vatten, hela vägen upp till det rekommenderade nivå-strecket. Har även lagt i rötterna jag köpte då jag hämtade akvariet så de får vattna till sig och slemma av sig. Filtret är igång också, men jag vet inte om jag ska ha det igång medan rötterna gör sitt jobb... Är det dumt? Eller bra?

                              Nu kommer akvariet få stå såhär ett bra tag, förmodligen till kanske så länge som slutet av januari. Jag kommer vara borta en hel del under december och januari, så jag kommer inte våga mig på att starta upp det när jag inte kan vara hemma hela tiden och ha koll på allt.

                              På lördag är jag hos en god vän på landet och ska leta sten. I högra hörnet av tanken vill jag bygga upp med sten och grus och göra en fin sluttning, så det gäller att hitta fina stenar som matchar gruset (Rådasand). Utmed vänstra sidan kommer rötterna vara, härligt intrasslade i någon sjysst växt. :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...