Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Rufus
    svarade
    Det är därför jag har mkt grus, mkt växter och inte knökafullt med fisk som dessutom inte matas av ngn annan än mig=mindre bekymmer och vattenbyten mer sällan. Men en sak har jag grunnat på, hur mkt syre förbrukas av nitrifikationsbakterier av olika slag förrutom de som ligger djupare och är anaerobiska. Precis som fisk så behöver de ju syre och avger CO2. Kan de med tiden (år)bli för bra med bakterier? Speciellt om det är mkt mulm. Jag lägger nämligen inte om mina akvarium särskilt ofta..

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Låter som en filosofi som passar mig, precis så har jag alltid gjort, ser fiskarna bra ut och det inte luktar så funkar allt, så vill jag ju fortsätta även om det skulle dyka upp ett växtkar i mitt hem..

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Jag tänker lite samma. Har ju jord i mitt, och lite hela poängen är att det ska vara så low maintenance som möjligt. Massor av bakterier i substratet som omvandlar ammonia och nitrit, massor av växter som tar upp nitratet som blir över. Kollar vattenvärden då och då, ffa ammonia och nitrat. Om inget verkar konstigt byter jag inte vatten; däremot fyller jag ju på allteftersom det avdunstar. Plus att jag då och då snor vatten från akvariet för att hälla i diverse andra byttor.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Jo, sitter nu på jobbet och funderar på akvaristiska tankar. Det börjar bli dags att köra vattenbyten i karen och då klurar jag lite över mina rutiner. Jag har som nybörjare testat det med att byta 50% i veckan och haft i diverse olika medel för att "säkra" vattenvärdena. Olika tester för att kolla olika niväer på det ena och det andra och massa panik när något avvikande har märkts.
    Sen fick jag en uppenbarelse. Den bestod i att jag insåg att fiskar är som andra djur och levande varelser. Dom visar tecken på att dom mår dåligt eller att vatten behöver bytas. Likaså växter i karet. Är växterna mycket gröna och växer snabbt så är det sannolikt rätt gott om N i karet(i form av nitrat), andas fiskarna snabbt kan det vara nitrit och vattenbyte kan vara bra och mindre matning framöver. Luktar det illa i karet, byt vatten, blir det mycket växtrester och sånt som tar lång tid att brytas ner, byt vatten, nedbrytning kräver mycket syre av firrarna.
    Så tänker jag. Jag följer inget slaviskt utan går på känsla. Det gör jag med alla mina djur. Känslan av att ta på ett djur (pälsdjur) gör att man känner många saker i hur dom mår. Tittar man i ansiktet på dom och på andningen ser man mer. Fiskarna tar jag dock inte i, hihi, men man ser rätt tydligt hur dom mår ändå.

    Nu får jg ge mig för den här gången. Från fisktankar tillbaka till lussebakande med barnen på jobbet// Emma

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jättekul läsning , är ny på forumet och har först nu fattat vad lite jag kan och hur mycket jag missat......det här med växtakvarium med räkor och snäckor, med eklöv....ja det är ju tur att man aldrig är för gammal för att lära sig. Följer tråden med spänning...

    Lämna en kommentar:


  • Lilla Damen
    svarade
    Snyggt ...

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Jo just ja, imorgon får jag hem ett par krukor windelöv och ett par med sagittaria subulata att fylla ut en aning med. Och ja, när vallisen kommer igång blir det härligt. Tänker jag mig. Tänker också att när sagittarian bildat mer gräsmatta och när pistian förökat sig ändras intrycket med de sirliga rötterna i ytan och det gröna i grupper på botten och ett par till stenrösen med natursten kommer i så blir det mindre naket.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Så där. Nu har jag läst ifatt! Så fint du inrett karet. Nästan så jag skulle vilja kalla det sparsmakat elegant. Spännande.
    Tack! Sparsmakat elegant, jo jag tackar jag. haha Jag förstår va du menar, jag tycker nog det också. Ovanligt för att vara jag dock, jag brukar ha mer wild and crazy, eller ja, inte crazy, men lummigt liksom. Men de fina danio rerio var frankei som jag har däri passar osannolikt bra mot färgen på boklöven och bakgrunden även om den syns dåligt i grumlet.
    Jag har inte kommit ikapp med läsningen här i projekten men jag har förstått nog för att räkna din åsikt högt. Tillsammans med Mats och Moving waves, hivemindhermit med flera för att bara nämna några. Det är himla kul att ha kommit igång igen och att ha hittat hit igen. Jag saknar verkligen att ha akvarieintresserade vänner. Förr om åren träffade jag några i alla fall, däribland min favorit guru Sonja.
    Himla kul att lära känna er som kommit hit efter att jag tog paus för typ 9 år sen.

    hivemindhermit: Ja, jag håller helt med om neonfärgerna. Men inte bara det, jag älskar riktigt små firrar och kardinalerna är för stora haha

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ooh, kommer bli himla fint när vallisnerian kommer igång och fyller ut! Bra jobbat!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Så där. Nu har jag läst ifatt! Så fint du inrett karet. Nästan så jag skulle vilja kalla det sparsmakat elegant. Spännande.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Äntligen bilder.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Oh, nån som läser! Kul!
    Ska ge mig på att fota det grumliga karet med diverse grenludd imorgon innan jobbet. Nu sover dom. Nästan, en fönsterlampa och tvn är på som dom får en epilepsiframkallande skymning haha

    Lämna en kommentar:


  • Lilla Damen
    svarade
    Ja... bilder ...

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Bildeeeer!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...