Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • miiaoo
    svarade
    Nu sitter jag i min fina fåtölj och tittar på när 720 sakta fylls. Snart ska jag bygga ihop em enkel pump för att få rörelse på vattnet. Sen kommer ytterfiltret från deras gamla kar med över tillfälligt. Dels för att krma ur mulm till bottnen men också för att det har en färdig bakteriflora
    har just samlat en del flytade oplanterade växter i kuben, varifrån jag också tagit levande vatten till 720t. Det ser just nu ut att bli de 9 knölarna Barclaya, en del liten crypto, som jag måste kolla vad den heter, jacaormbunke, windelöv och bolbitis. Sen får jag kolla om ljuset räcker till pogestemon helferi som flyter i ett annat kar för tillfället.
    Karet som fylls på torrinreddes igår efter nyårmiddagen. Finns det ett bättre sätt att fira nyår än att pilla med inredning i ett kar??
    Ja, det skulle vara med intresserade andra akvarister dårå..haha

    Jag ska ladda batterit till systemkameran och leta reda på sladden till den så blir det bilder sen. Mobilen som hade kunnat duga tillfälligt ligger dessvärre några mil härifrån till ingen nytta.

    Sen blir det vatten från hajarnas kar i hink och sen firrar i en annan hink. Dom kommer INTE att gilla flytten inledningsvis. Dom är väldigt skygga för rörelser, hajarna. Roliga men lättskrämda. Barberna blir däremot lätta att ta upp, sannolikt skulle dom självmant simma in i en fiskfälla gjord av en petflaska.

    Karet är för intresserade inrett med en hel del sten från trädgården. En stengrotta för framtida L-mal, oklart vilken. Men vill gärna ha tag på en eller helst typ 5-7 L260 om det skulle gå. Dom verkar bara finnas hos Glaser och A-Lagret tar inte hem från dom längre pga starkt varierande kvalisort. Men vet någon om någon har en grupp små fina träätare så hojta!
    Förutom sten har jag handlat en kasse med små mangroverötter och byggt ihop i olika formationer. Detta för att träätare gillar olika sorters trä har jag förstått. Blästersand från Jula var nästa "detalj". 50 kg gick i. Eller jo, under sanden ligger ca 3 kg bentonitlera. Har inte testat detta tidigare men vill gärna se om det ger ett vettigt näringflöde från botten till plantorna. Skiter det sig så säger jag till.
    Sen kom vi till grenarna. Äppelgrenar i varierande storlek kommer ner uppifrån/sideways a la Bryzell. Dessutom ett par fina gamla murkna ekgrenar som jag ärvt av grannen som beskar sin ek i somras. Dom har sen dess legat ute i vätan och sjönk finfint direkt. Dock skalade jag dom med morakniv för att slippa få all skit från barken och lavarna som växte på dem. Nån liten pinne av gammal död björk är också i. Sjönk även den.
    Till detta ska det i löv för att mörka ner botten. Tar sannolikt dem som redan ligger i hos hajarna. Då får jag dessutom färg på vattnet. Kan medela att för dem som har silverfärgad fisk är det allvarligt och seriöst snyggt med rödbruna ek och boklöv på botten för det återspeglar sig i de glittrande fjällen så firrarna ser ut att vara gjorde av glimmande rödmörk sammet. Riktigt fint!

    Nu är det ca 1/4 kvar att fylla. Dags att stänga av kranen och börja planera lite och knyta plantor på grenar. Samt montera lösrörsarmaturena hängande från taket. Inte optimalt ljus men det får duga inledningsvis. Den som läst min tråd har säkert sett att jag provar mig fram i mångt och mycket. Det brukar funka prima, det hänger ju dels på att man läser på innan och sen följer logikens raaaka banor samt förnuftets och fantasins mer svajjiga rådjurstigar genom hjärnans vindlingar.

    Jo, jag har tänkt i många dagar nu att jag vill säga till er som läser att jag verkligen uppskattar respons i tråden. Gärna långa svammliga, härliga, kristiska, fundersamma och mänskliga och djurliga klurigheter. Det är bara att vräka på med råd, kritik, fakta, tankar, undringar med mera. Jag är en riktig sociala mediermänniska, men ack så osocial irl haha. Dock har jag haft tidigare kontakt med fantastiska akvarieintresserade och vill jättegärna ha det igen! Så kör på alla ni som sitter och funderar men inte skriver!

    Ha ett fantastisk gott nytt år ska jag säga också. Må mången litrar fylla ditt hem eller din avariestuga eller ditt kontor eller din trädgård eller din youtube eller.... Nä, nog med svammel. Nu ska det planrteras och monteras och laddas och fiskas. Å sånt. //Emma alias miiaoo som för övrigt fick sin första simmande invånare i 720t igår. En 7-8 kilos blå pälsval trillade i och plaskade runt innan locl lades på. Resultat= sur maine coon och ett j-t blött golv!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Jiihoo, nu är karet inne!! Fabulous!
    Vi tog hjälp av grannarna som var så snälla och kom och bar med oss. Bänken består av två st golvspånskivor som är vattenbeständiga. Samt 12 st stora, 60 cm, lecablock. Sen ska jag häfta fast en svart vaxad bomullsduk som döljer underredet litegrann. Karet har en filterhörna och en bit filtermatta, svart, på 30*30*10 cm inköpt, men mer måste köpas. Sen ska jag på nåt sätt hitta på någon bra powerhead för cirkulationens skull. Detta för att slippa köpa ett stort dyrt ytterfilter. Det kanske kommer sen men i början blir det filterhörnan som blir enda filter.
    3 säckar Julas blästersand inköpta för en liten stund sen. Dock saknas fortfarande någon sorts lock på karet.

    Jag var ute och samlade sten förut idag, men mer mycket mer måste hämtas in. Sen behövs ett liggunderlägg i botten, det glömde jag köpa när vi ändå var på Jula.
    Karet är 200*60*60.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Låter som att det lever och puttrar i alla karen. Så himla skön läsning.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Oj så avundsjuk jag blev! På dina knölar!! Var jättelängesen jag hade några och de är så fina!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av hivemindhermit
    Sitter och läser ikapp lite, himla kul läsning... Och lite avis blir jag på 720 liter!!! Längtar tills jag har råd med hus, då ska jag ha akvarier överallt...

    Grattis till de gravida räkorna, hoppas det blir många småttingar som klarar sig!
    Ja, jag vågar knappt tro det själv! Det ska bäras in imorgon som det ser ut nu.
    Kanske ska jag ta å gå ut och såga lite äppelgrenar idag... Har inget tålamod att torka dom på allvar så det blir typ färska grenar igen. Har ju testat med färsk ormhassel i kuben med framgång.
    Boklöven kanske har töat fram också... Å stenar.. Oohh, så roligt!!

    Ja, räklingar vore välkomna! Har köpt 4 orange sakuror till, till de 2 första i kuben. Det verkar gå bra med fisken däri. Dom luktar kanske inte lika gott som jätteposthornens spröt. Spröten blir attackerade som daniosarna. Dom skurkarna!!!
    men räkorna ignoreras. Visst kommer säkert en del räklingsyngel ätas upp, men med tiden tror jag att sakurastammen kommer att växa till sig ändå. Det är väldigt gott om gömställen.

    De svarta sakurorna har fått ytterligare sällskap i form av 10 dvärgkardinalfiskar. Så fina! Men hanarna har lite fenor att utveckla innan de är helsnygga. Men det kommer... Den som väntar på någe gott....

    Lekmoppen som furcatusarna lekte i ligger i en yngelkasse. Dock ser jag ingen rom men blotta ögat. Men vi får se om sisådär 10-12 dagar nånting. Dom har dessutom fått n nya mopp att leka i, för dom var visst inte färdiga.

    Danioynglet har jag inte sett på några dagar. Det har säkert blivit ett litet snacks för nån.

    Ädsta dottern ändrade sig i sitt fiskval och köpte 10 kardinaltetror trots allt, men dom går fint ihop med hennes lyktögon. Som förresten också ska få en mopp. Dom är ju killis, och killis leker med fördel i lekmopp.

    Sen var jag in en sväng på "min" zoobutik. Och råkade komma samtidigt som växtleveransen. Då visade det sig att det hade kommit in 9 st små knölar, oplanterade. Jag förbarmade mig över dom så slapp någon stå och plantera upp dom. Knölarna är Barclaya longifolia, riktigt snygga när dom kommer upp sen. Lovely!!!
    Senast redigerad av miiaoo; 29 December 2017, 13:41.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Sitter och läser ikapp lite, himla kul läsning... Och lite avis blir jag på 720 liter!!! Längtar tills jag har råd med hus, då ska jag ha akvarier överallt...

    Grattis till de gravida räkorna, hoppas det blir många småttingar som klarar sig!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Du har uppenbarligen haft en del att göra under julen
    Haha, ja, det kan man lugnt säga! Jag blir lite lätt manisk när jag verkligen tycker att något är roligt. I det här fallet akvarium och dess invånare.

    Idag blir det akvarielagret med äldsta dottern som vill köpa sina dvärgkardinaler och jag ska kika om dom har fler orange sakuror. Och såklart tänker jag beundra de vackra kardinalräkorna de har ett fint nano där.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Du har uppenbarligen haft en del att göra under julen

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Phew... Nu är karet HEMMA! Vi fick helt enkelt hyra flyttgubbar som kunde bära ner karet. Ska sen få in från släpet och bygga "bänk" av stora lecablock och golvspånskiva. Sen mickla ihop ett par lysrörramper som belysning. Sen får vi se om jag blir rik nångång och kan fixa riktig akvariebelysning. Sen är allt klart för firreflytten från 240 i sovrummet till 720 i mitt eget rum.

    Annat kul är att de två yngsta barnen köpte 10 glödbandstetror var till sina kar. Mycket effektfullt och det blev fint livligt med dom i. Äldsta vill hellre ha dvärgkardinalfiskar i sitt med sina Normans lyktögon.

    Själv köpte jag ett par krukor med pogestemon helferi, en kruka med okänd crypto och en gigantisk kruka med javaormbunke. Fick det dessutom för bara 149 kr för alla växter. Dom måste ha slagit in dom fel. Typ 110 kr fel... Men jag gillart i alla fall. Hittade också 2 ensamma orange sakuror som fick följa med hem. Dom bor nu i 400kuben. Hoppas att daniosarna håller knipmunnarna borta från dom. Sen ska dom få fler kompisar förstås. Himla snygga är dom i alla fall!!!
    Senast redigerad av miiaoo; 27 December 2017, 19:16.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Jepp, som sagt, jag ropade hej före jag var över bäcken. Vi fick inte med oss karet hem trots att vi var tre vuxna och hade släpet påkopplat. Det var för j-a tungt! 2 smala spiraltrappor att ta oss ner i utan bärselar= omöjligt! Hur kom det då upp dit? Ja, ägarna hyrde flyttgubbar. De två första som skickades dit klarade det inte så två större gubbar fick komma och bära. Det blir att kontakta flyttfirma imorgon. Hoppas att någon jobbar i mellandagarna bara. Har lagt halva köpesumman i handpenning och säljarna verkar väldigt seriösa. Det löser sig nog så småningom.

    Men nu till nåt helkul! Har satt in en lekmopp i kuben för jag hade förhoppningar om att furcatusarna skulle vara lite lika killis i sitt lekbeteende. Alltså att de skulle leta så snåriga växter att en lekmopp av garn var att föredra över de sedvanliga flyttväxterna.. Och japp så är fallet. Har just nu en frenetisk lek i kuben där dm simmar ut och in i garnet och hanarna fladdrar med sina fina fenor och honorna är romstinna så det räcker och blir över. Honan simmar in och inspekterar på flera ställen innan hon liksom står på nosen rakt in i mitten och försvinner in, då följer en hane med och vips så har det lagts rom. Ibland förljer en andra hane med in och vid ett tillfälle såg jag två hanar med in och när de kom ut simmade en tredje hane in innan hon kom ut igen. Det ni! Snacka om "fiskgrop" (med syftning på ormgrop alltså)

    God fortsättning folks!
    Så roligt! Åhh vad jag blir sugen på Gaffelstjärtar igen! De är ju bara så fina. Men nu har de ingenstans att bo så det blir till att ha tålamod. Mindre roligt med akvarieböket, hoppas det ordnar sig!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Jepp, som sagt, jag ropade hej före jag var över bäcken. Vi fick inte med oss karet hem trots att vi var tre vuxna och hade släpet påkopplat. Det var för j-a tungt! 2 smala spiraltrappor att ta oss ner i utan bärselar= omöjligt! Hur kom det då upp dit? Ja, ägarna hyrde flyttgubbar. De två första som skickades dit klarade det inte så två större gubbar fick komma och bära. Det blir att kontakta flyttfirma imorgon. Hoppas att någon jobbar i mellandagarna bara. Har lagt halva köpesumman i handpenning och säljarna verkar väldigt seriösa. Det löser sig nog så småningom.

    Men nu till nåt helkul! Har satt in en lekmopp i kuben för jag hade förhoppningar om att furcatusarna skulle vara lite lika killis i sitt lekbeteende. Alltså att de skulle leta så snåriga växter att en lekmopp av garn var att föredra över de sedvanliga flyttväxterna.. Och japp så är fallet. Har just nu en frenetisk lek i kuben där dm simmar ut och in i garnet och hanarna fladdrar med sina fina fenor och honorna är romstinna så det räcker och blir över. Honan simmar in och inspekterar på flera ställen innan hon liksom står på nosen rakt in i mitten och försvinner in, då följer en hane med och vips så har det lagts rom. Ibland förljer en andra hane med in och vid ett tillfälle såg jag två hanar med in och när de kom ut simmade en tredje hane in innan hon kom ut igen. Det ni! Snacka om "fiskgrop" (med syftning på ormgrop alltså)

    God fortsättning folks!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ujujuj, Nu skriver jag före jag är över bäcken, minst sagt! Jag har fått napp på ett 720 liters som ska hämtas inom kort. Jag har just kommit in från att ha tömt vårt släp från 2 sängar, kattställning och diverse s-t som givetvis var både insnöat och fastfruset. Sparkade loss grejjerna och bände och drog för att få av s-ten. Vad gör man inte för sin hobby?!?!

    Karet blir hajarnas nya hemvist med snyggbarberna och annat. Sannolikt. Det är just nu svårt att ens våga tänka på vad som mer kan få plats och hur det ska inredas. Det har en klippbakgrund, men det är det enda som är givet inredningsvis. Eller nja, både hajar och barber gillr verkligen rötter och växter så det kommer dom ju att få ha.

    Dessutom kommer jag då att få loss 240 karet! Där lutar tankarna... Kan tankar luta??!! Har tankar ens en position?! Okej, jag snurrar iväg... Det lutar åt nån ciklid här. Jag gillar prinsessornas koloniserande, men är inte säker än på inriktning. Ska läsa och jämföra och fundera och klura på inredning.

    Julen var någorlunda lugn, i alla fall själva julafton och idag. Imorgon blir det mer aktivitet. Men jag fick en finfin julklapp när jag gick och la mig igår kväll. ikade då i burken vid min säng och såg att två svarta sakuror går med ROM! Jiihoo!! Tänk att lite räkrom kan göra en så glad! Det är en välgörande hobby detta. Lugnande och avslappnande, full av roliga överraskningar och så. Om man inte har diskus då... Haha
    Nädå, visst förekommer katasrofer annars också, men det fina och roliga överväger ändå.
    Nu, artbeskrivningar och vattenbyten.
    Senast redigerad av miiaoo; 25 December 2017, 16:05.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Du har verkligen en massa må-bra-inlägg! Blir alltid glad när jag läser dina idéer och tankar. Du sprider en kreativ glädje på forumet med dina input som smittar av sig. Din satsning på oss andra känns verkligen. Av omtanke så kan jag ibland tänka från en Ferrari till en annan Ferrari, att med en sådan energi är det inte alltid så lätt att landa i ett inre lugn. Men det där har du ju sagt att du har koll på.
    När det gäller praktbarberna så är det nog oerhört olika hur stora de blir. Ser sällan de där 14 centimeters. Men det låter maffigt om de växer till sig så rejält i ett stort kar.
    Men oj, nu ler jag helt fånigt! Så himla fina och snälla saker du har skrivit! Tack!
    Nja, det där inre lugnet är väl rätt frånvarande såhär ett par dar före dopparedan.. Men det kommer. Bara vi sitter å smakar av julbordet på julaftons lunch så infinner sig lusten att äta sig till julmatskoma och efter det är svårt att känna sig stressad haha
    Eller koman kommer ju inte direkt efter, för jag gör saffranspannkaka med vispad grädde och jordgubbssylt (i brist på salmbärssylt från den Gotska ön). SEN kommer KOMAN!

    Ja, dom små barberna är då rakt inte några 14 än, kanske mer som 4-5 cm. Jag skulle kanske ge mig på att fota men jag har ingen minnesläsare till systemkameran och har inte klurat ut ån lösning på det än, men det kommer. Undrar just hur lätt det är att fota dom små kopparfärgade kvicksilvrena...

    Känner nu trots att jag har lovat barnen julgodismakardag imorgon, att jag nog inte kommer att kunna motstå en tur till A-lagret. Där kan man känna det inre.... HABEGÄRET!!! Haha... Fast det är rätt lugnande att gå där i gångarna släpande på en pudel som beter sig som en gädda på en krok när hon satt sig med ryggen mot mig och jag vill gå vidare till nästa kar... Hon fjäskar mycket hellre med alla andra besökare än tittar på fina firrar. Hur nu det är möjligt?!?!

    Nu är det dags för akvarietittning..Eller jag menar adventskalenderna. På tvn. Som står ca 2½ meter från 400kuben...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo

    Yes, himla kul!
    Det är bara en eller två från den leken, dom är mästare på att liksom gå upp i rök när nån tokig vuxen danio simmar upp i flyttrasslet. Men dom lekte i morse igen.
    Jag matar de vuxna med yngelfoder och yngelgranulat och de små droppar jag i Liquifry No1. Märket heter Interpet. Det är typ flytande äggula som dels skapar yttepyttesmå partiklar men det kan även skapa infusorier som också är perfekt för sånna yttiga pyttingar.

    Uppdatering av de andra: Stänktetorna har ny rom idag, ännu en gång på täckglaset. Jag har varit i 5 olika butiker för att hitta gullrankan som jag vill ha till dom men ICKE! Suck! Jag tänkte prova att ta ur en phalanopsis, brudorchidée, ur barken och krukan och ha dem precis ovanför ytan med både rötterna och bladen som får hänga ner något i vattnet. Tiden får utvisa hur det funkar. Det är ju en epifyt som lever i fuktig regnskog högt uppe i trädkronorna så under ytan är ju inget "normalt" men luftfuktigheten är typ normal tänker jag mig. Provar oavsett.

    Silverhajarna fick mer sällskap idag. 4 siameser som ska få jobba på algerna...
    Sen fick jag ett ryck och slog till på dom sjukt snygga praktbarberna "Electric red". Dom är så himla snygga. Typ samma färg som Glossolepis incisus. Snyggt!!! Haha, jag är ju tramsigt nöjd ju!

    Sen fick jag då en smärre chock när jag insåg att jag läst fel i artbeskrivningen för dom blir ju 14 cm! och inte typ 4-7 cm som jag fått för mig.
    Hoppsan liksom.
    Fast det är ju inte som att det blir överbefolkat bara för det för det gick bara 3 hajar och 5 fembandsbarber där i. Och så ska det ju skaffas redigt stort efter jul och då kan dom tom få bli fler, dom små barberna.

    I femåringens så kolade den lilla ancistrusen.
    Därmed har vi bestämt att vi inte satsar mer på amazonasmalar.

    Mina garra panda har inte kommit än. Väntan är OLIDLIG!
    Du har verkligen en massa må-bra-inlägg! Blir alltid glad när jag läser dina idéer och tankar. Du sprider en kreativ glädje på forumet med dina input som smittar av sig. Din satsning på oss andra känns verkligen. Av omtanke så kan jag ibland tänka från en Ferrari till en annan Ferrari, att med en sådan energi är det inte alltid så lätt att landa i ett inre lugn. Men det där har du ju sagt att du har koll på.
    När det gäller praktbarberna så är det nog oerhört olika hur stora de blir. Ser sällan de där 14 centimeters. Men det låter maffigt om de växer till sig så rejält i ett stort kar.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Här händer det saker! Roligt med yngel med såna små måste väl näsorna på er tryckas mot glaset för att ynglen ska ses, undrar hur det ser ut från fiskarnas håll . Roligt att ha mkt att fylla upp i fiskväg, det är ju bara ibland man kan det, så småningom så lunkar det ju på med det man har. Jag har iallafall barnsligt svårt att byta ut min fisk, de är ju små liv de också...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...