Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Om Mats eller annan kunnig på just ciklider vet någon fin ciklid som är snäll mot fina kompisar och som gillar sizen på karet samt tål ph på 8,2 innan rötter och löv sänker det så hojta!
    Här är en länk till ett inlägg, nr. 59: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...bitioner/page4

    Om du beskriver lite mer vad du vill ha ut av dina ciklider, så kan kanske du, jag, vi här på forumet tillsammans komma på något riktig gôtt.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    jag skojar inte när jag säger att jag kommer att leva ett tag på ert beröm! Detta trots att karet bara varit igång i 2 dagar och inget har vuxit till sig än. Tack snälla ni!

    Nu har jag ju få loss 240t i sovrummet. Det står med en aktiv sand/grusbotten och lite vallisar och bara väntar på mattes nästa infall. Jag tänkte ciklider där,
    men jag är fjantigt förtjust i alla sorters blåögon. Speciellt pseudomugil luminatus. Å dom kanske inte behandlas snällt av just ciklider??
    Om Mats eller annan kunnig på just ciklider vet någon fin ciklid som är snäll mot fina kompisar och som gillar sizen på karet samt tål ph på 8,2 innan rötter och löv sänker det så hojta! Jag kan också definitivt tänka mig en torvbotten under sanden i framtiden, eller damstrumpa med torv i karet, vilket som n rekommenderas.

    Sen fick jag ett roligt samtal idag. Mina garror hade kommit!!! Å dom väntade sig rask upphämtning eftersom dom var kvar i odlarens påse. Nu är dom små rackarna inkoppade och lever rövare i kuben. Min man frågade ett av barnen för en stund sen: "Julie, har du sett så SNYGGA dom är nu?!" haha Han vill gärna spela den ofrivilliga akvaristen här hemma men har så svårt att slita sig från karen, särskilt vid inkoppning. Tack snälla Eva och Johnny för rekommendation av dessa underbara!!

    Det fick också följa med en liten haj hem också. Den gick i ett alldeles för litet kar och såg så överbliven ut trots att jag vet att den var mycket väl omhändertagen och matad med gott frysfoder dagligen. Dom är duktiga på sina firrar där. Den blev i alla fall snabbt döpt till Skvätten och vi såg fram emot att den skulle få hoppa ner i k720t med dom andra. Ska bli intressant att se om rangordningen ändras.

    Nu måste jag spana in nykomlingarna igen!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tyckte visst att dina bilder blev bra. Men bäst gillar jag fotot på hela akvariet. Ser mysigt och lummigt ut. Fint!!

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Håller med Mats, det där ser ju finfint ut. Och Gaffelstjärten höll ju sig stilla tillräckligt länge. Streckfiskar är ett vanligt resultat vid fotografering av livliga firrar hemma här.
    Kommer alla lökar upp, ja då blir det grönt och mkt Jag har beställt Aponogeton rhizom på mitt Djurmagazin, får se om det blir nå’t. Och vilken sort.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Wow! Det där ser ju helt magiskt ut. Fasen vad fint!
    Men oj! Det där väntade jag mig verkligen inte! Tack!
    Just i detta nu håller fintfint småäckligt bakterieslem på att utvecklaas så tar sannolikt nästa bild om en månad eller så. Och då kanske mina osynliga hajar kommit fram från sitt gömställe och barclayorna har tagit fart mm. Misstänker att 9 av dom kommer att ge en rätt påtaglig effekt. 30-80 cm på höjden och 30-50 på bredden haha. Kanske blir allt annat osynligt när dom kommer igång, det återstår att se...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Wow! Det där ser ju helt magiskt ut. Fasen vad fint!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Bilderna som är tagna närmare på inredningen var tyvärr för stora och just nu har jag glömt hur man gör för att komprimera dom...

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Nu får ni hålla i er i stolskarmarna eller en soffkudde eller nåt, för nu kommer det värdlösa suddiga bilder med gulstick och darrhänthet pga att fotografen var för lat för att hämta stativet och för att hon också glömt bort alla tekniska detaljer i hur man fotar med nåt annat än en mobil...

    Men nu kommer det lite skumma bilder på mina danios, bara för att visa vilka busiga filurer det är, dom är så j-a svårfotade för dom är sanslöst aktiva. En liten bild eller två på pseudomugil furcatus, också dåliga men kul att försöka fånga även denna lilla cirkusartist på bild utan tålamod. Sen bilder på 720t bara för att ge en liten känsla av hur inredningen blev efter en del funderande och placerande av stenar och grenar och växter. Om inte bilder anger det har jag idkat lite Bryzellst pinnologi med ett par javaormbunkar som är fastpinnande ot bakgrunden för att så småningom växa fast själv. Sen har jag en skum mangroverot med lite bolbitis på där roten inte vill ligga kvar på botten utan flyter i limbo med hjälp av ett sänke(fastknuten sten).
    Kritisk, åsikter och annat mottages tacksamt!

    Jo, just ja, ni kommer också att få se min galna belysning med alufolie som reflektorer haha. Sjukt snyggt och bara ena tänd för jag tillbringade ca 8 timmar igår bärandes på en snart 1½ åring på jobbet. Det enda som dög för den lille parveln var att jag bar på honom så kroppen protesterar mot tändning inkluderande svårtillgängliga kontakter bakom ytterfilter modell större inne under bänk med trånga utrymmen skapade av lecablock som gillar att skada allt för närgångna tanter under karet.


    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Björn: Ja, för min del kunde de där pälsvalarna faktiskt få vara utdöda till vanliga pälsklingars fördel! (dom blir bara pälsvalar i kontakt med vatten, en underlig metamorfos)

    Robbs: JA, som jag skrev i din tråd: Definitivt läge för ett dotterkar hos 4åringen. Särskilt smart nu med tanke på lillasyskonet. Som en present för att hon blivit storasyster nu när så mycket fokus läggs på nya bebben.

    Christer: Tack! Blir rörd och glad över så fin respons!

    Rufus: Nja, energi vet jag just inte. Jag är lite knäpp när jag får för mig något och drar då igång på alla cylindrar direkt utan att ha någon överlevnadsinstinkt inkopplad. haha
    Men det är väldigt roligt! Jag var likadan med trädgården tidigare, och känner tat det börjar krypa oroligt i den där frösåddstarmen nu när jag fått fram lysrörsarmaturerna ti 720t. Det blir svårt att motstå nya växtbeställningar när man har en tråkig dag. Det brukar kunna bli rejält dyrt när jag får sånna ryck. Antingen rosor från tex Flora Linnéa, eller udda grejjer dn Spezialplants, eller mängder med olika från Hortogreen, eller vara med på Roslagspallen från Boel på Öland, eller grönsaker från Klostra...
    Hjälp, jag är besatt!!!!
    Får se hur det går att motstå det. Har ju en del akvariegrejjer att investera i också....

    Johnny: Ja, där säger du nåt. Skitar ner mycket, det har du ju rätt i. Särskilt om det är en grupp med tokiga Ernstar. Älskar Lmalar! Men jag lyder ditt råd och spanar på annat som kan tänkas gilla mitt vatten här. Har en radda lagda i favoriter nu. Det återstår bara att få ihop pengarna och sen att hitta sagda malar i butik. Sannolikt A-lagret då...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Helskön läsning Emma. Gillar verkligen att du delar med dig av stämningen i de skeden du är i nu. Kan minnas första fyllningen med en pirrande känsla i maggropen. Nu verkar du ju erfaren och så, men om du funderar på en större art av nog träätande mal så tänker jag så här:
    Hade ju själv en L330 tidigare.
    Klicka på bilden för större version

Namn: l330_03.jpg
Visningar: 170
Storlek: 106,7 KB
ID: 2377040
    Vill bara berätta att denna sötnos var en veritabel sågspånsindustri. Hade drivor med träspill i karet. Orsaken: hade för lite filtrering.
    Så om du vill hålla filtreringen så där lite light som det låter. Välj inte L330, den levande träfräsen. Om du blir lika kär som jag i denna skönhet, vänta tills du har en rejäl filtrering.
    Gott Nytt År på dig Emma och välkommen till dina näringsberikad tankar och texter.

    Lämna en kommentar:


  • Robbs
    svarade
    Så avundsjuk jag blir på din 400kub=)
    Och allt man läser om att köpa nya akvarie och ideer får mig att vilja köpa ännu fler nu.
    Dottern lär nog gå att övertala till ett litet kar på hennes rum.
    Ska läsa igenom tråden ordentligt.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Haha ja det är fördelen med Juwelerna jag har nu, de är så höga att Rex som älskade att ligga på det förra har svårt att ta sig upp. Så nu ligger han på hallmattan med magen upp mot elementet istället, bland annat.
    Vilken energi du har som sätter igång så många akvarium på så kort så tid! Men det är ju en rörig, våt och rolig sysselsättning.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Tack skall du ha för alla information,det är roligt att läsa.Du har kunskapen kvar från tidigare period så det kommer med all säkerhet att gå bra med uppstart med dina akvarier.

    Skall bli kul med lite bilder längre fram,Gott Nytt Akvarieår 2018

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    En pälsval, det var som katten, jag trodde dessa var utdöda.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...