Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Hej igen. Har läst ikapp din tråd igen.... vilken raketfart du satt igång med, akvarium i massor på så kort tid. Att du hinner med. Ja spännande att få följa med på resan. Men jag önskar mig ännu mer foton, gärna på alla dina räkor. Är det i kuben du har dem. Har inte lyckats klura ut riktigt vilka fiskar som är var, några foton på silverhajarna vore också kul. Hade själv ett par för ett tjugotal år sedan, det var alltid de som sönerna visade för sina kompisar när de med stolthet berättade att vi hade hajar hemma.....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul med smått!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Yngellycka! Pseudomugil furcatus lekte ju som besatta i en lekmopp som sen lade i en yngelkasse och nu har det börjat kläckas smått! 6 st vid ytan just nu. Dessutom fick jag ju med rom från corysarna när dom flyttade hit och den kläcks samtidigt på botten i samma kasse. Dom får vara där nåt dygn så får jag flytta dom till lämpligt kar sen.
    Vilken lycka! Danioyngel har jag ju också, fast i det "fria". Nu är det "bara" dvärgkardinaler, galaxer och olika barber som inte har ynglat av sig. Och givetvis silverhajarna, men det är ju totalt väntat eftersom dom inte leker utan hormoner.
    Sen ska man väl inte ropa hej ännu, dm är ju inte ens ett dygn gamla haha
    Men det känns lyckat på nåt sätt. Jag har ju lyckats skapa trivsamma miljöer där alla möjliga arter leker. Så roligt! Och lite ett bevis på att karen tuffar på så bra som jag har fått för mig att dom faktiskt gör, vattenkvalitetmässigt, växtmässigt och sånna saker. Det luktar friskt och det lever lite överallt. Flyttar man runt flytväxterna ser man små loppor som hoppar omkring och dom uppskattas av hungriga firrar under. Å får man spontana invånare utan att plantera in så räknar jag kallt med att vattnet är livsdugligt.

    Corysarnas rom i 720 från häromkvällen blev prima levandefoder för praktbarberna som så det knakar. Dom har nog dubblat i storlek sen dom kom hit för ett par veckor sen. Den som lever får se om dom når upp i 14 cm som enligt artbeskrivningen. Foton på dom i förra inlägget.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Bilder på invånare. Åh, oj vad jag retar mig på att jag har slarvat bort macroobjektivet. Köpte det enkom för akvariefotning för 10 år sen. Ingen ny teknik alltså, men det håller måttet någorlunda än.
    Det sämsta kortet är mina dvärgkardinaler och galaxer som absolut avskyr den läskiga kameran och detta var det närmaste jag kom.
    Senast redigerad av miiaoo; 06 January 2018, 13:04.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Operation Rädda fiskarna i värdelöst kar! påbörjat. Den inbyggda filtret i mitt 60-liters är så dåligt att jag skäms för jag ens gett det en chans! Nu Det är byggt som en liten låda delvis undervatten och delvis över. I vänsterkanten finns ett insug som når långt ner i karet med en svart filtermattabit på. När vattnet kommit upp sla det fyllas upp såpass att det spolas igenom ett par behållare me filtergrus typ. Sen ska det ha tillräckligt hög vattennivå i lådan för att rinna över kanten. Problemet är att i höger kan sitter det också en värmare och den är liksom lös. Och eftersom den är lös så är det helt otätt runt den, under. Följden av detta blir att vattennivån aldrig blir så hög att vatten passerar utflödeskanten. Detta leder till syrebrist pga stillastående yta och värmare som dessutom värmt för mycket. Det var säkert 32 grader där idag. Ett par liter kallt vatten i och filterskiten hjälpligt igång så nu är firrarna glada igen. Såg att dom flämtade innan. Såg tendenser till det igår efter att jag lagt mig och skulle åtgärda det idag.
    Alltså: Alla kommer att flytta till 240t och 60liters ska försvinna ut på nån säljsida med en rekommendation att köpa nytt innerfilter till det. Problemet är bara att jag verkligen inte har råd att köpa det nya JBL Cristal Profi 1901 som jag vill ha i det.

    Dom lär ju stå ut i karet i flera månader till nu, MEN JAG VILL INTE!!

    Jag är för tramsig. Lika som alla andra tålamodsbefriade vill jag att saker händer på en gång när det gäller sånna här saker. Vid uppstart har jag dock en hel del tålamod, men inte vid katastrofer. Å detta är en katastrof tycker jag.
    Kanske för att jag vill komma igång med 240t. Men jag vet att det löser sig självt bara ledigheten är över fr då försvinner all energi till jobbet.
    Alltså jobbet är kul och givande, men det är trist att inte ha nån ork hemma sen.

    Edit: Gissa vilka som har lekt idag! Dom små spökgrisarna som flyttade in igår kväll!!! Hahahaha, knasbollar! Det var ju pga deras ständiga lekande han ville bli av med dom små yngelapparaterna.
    Senast redigerad av miiaoo; 05 January 2018, 18:29.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det låter spännande med allt du har på gång och kul med nya Corys!

    Jag har ju ett kar med Kakaduaciklider och tycker att de är spännande att titta på! Förstår att du har hyfsat nära till Akvarielagret och där kan det nog tänkas finnas andra färger på fenorna än just orange. Jag köpte mina därifrån (visserligen orange) och de brukar ju ha bra utbud. Det tråkiga med Kakaduor är väl att de är kortlivade även med apisars mått mätt. Speciellt honorna lever kort tid vad jag har förstått.

    Lägg gärna upp fler foton!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    God morgon, god middag eller god kväll, vilken tid ni nu är inne och läser detta!

    Här sitter jag efter att kaffet är urdrucket, i min älsklingsfåtölj, framför mitt 720 och bara njuter av en ledig dag till. Från måndag snurrar ekorrhjulet igång igen och det blir väl ingen paus förrän i påsk möjligen, då det är långhelg. Men så ser ju livet ut för många så jag ska inte klaga.

    Det som fångar min uppmärksamhet just nu är att alla fyra hajarna faktiskt är framme! Dom är långsinta när man har skrämt dom och dom kan konsten att gömma sig. Längst in vid väggen/hörnet i andra änden har jag medvetet ställt två höga stenar och en del växter så hajarna får en hajgrotta där dom kan lurka i mörkret. Där har alla fyra befunnit sig sen dom flyttade hit. Dom tar mycket illa upp av upphåvning och inkoppning i nytt kar så det har tagit några dagar innan dom ens provat att simma till andra änden för att sen paniksimma tillbaks till grottan ch andas ut. Dom är stora, men ack så fega. Det ger mig dock tanken att kanske skulle det kunna leva nån mer art här i. Det är ju redan nu, sen igår kväll, en fisksoppa och inte alls ett biotopkar som jag tänkt. Det ska visserligen i några Lmalar också så jag spär ju ändå på fisksoppan som började med endast firrar från Asien.
    Men igår när jag satt och kikade på fejjan så fick jag upp ett inlägg från Akvarister 2.0. Det handlade om lekande corysar. Dom lekte visst var och varannan vecka hemma hos sin ägare som böev lite matt på dom. Någon föreslog omplacering och en kik på annonssidan där någon faktiskt letade just corys. JAg var lite ofin och svarade i en kommentar att om han vill bli av med dom så var det bara att hojta!
    Ett par sekunder senare fick jag pm. Jag tog en timmes bilkörning med tillhörande stopp på vägen för att inhandla sex kartor med frysfoder som jag skulle byta mot sagda corys.
    Så, däför simmar det nu 12 spökgrisar bland asienfirrarna. Spökgrisarna är alltså Corydoras aeneus, 'albino'. 7 vuxna och 5 kids i varieande storlek.
    Gick just och skulle tända över karet (har inte hunnit köpa timer än) och där for det runt ett helt gäng med vita spökgrisar i full fart! Dom gräver ner hela huvudet i sanden efter käk som någon glömt, far runt överallt eller ligger stilla i grupp och bara filosoferar. Som corys brukar alltså. Lustiga små kompisar.
    Jag föredrar egentligen dom svarta, Corydoras venezuleanus, men alla corys har ju samma roliga beteende och dom här rosavita syns verkligen bra emot växter och grenar. Himla nöjd med det bytet kan man säga!!

    Praktbarberna fattade dock inte vad det var för underligt levandefoder jag hade hällt i och alla var tvungna att smaka på malarna. Det uppskattades INTE av malarna. Men dom flyttade sig kanske 5 cm varje gång och då var det nästa barbs tur. Till sist hade alla provat och konstaterat att man faktiskt inte kunde äta corys och nu är alla fullt upptagna med sitt. Dvs spurta omkring och mobba blekfisen/hackkycklingen i gruppen, leta käk eller testa att simma på alla möjliga och omöjliga ställen.

    Jag har för övrigt ändrat mig angående filterhörnan. Den ska iofs igång när jag har mer pengar att fixa den med. Men jag har flyttat ut mitt JBL filter också. Vet inte vilken modell det är för jag ser inte det på det nånstans. Men det är rätt stort. Inte tillräckligt med cirkulation för 2 meter men det ska få hjälp på traven sen.
    Alltså behöver jag köpa ett nytt till 240t. Hoppas januarilönen räcker, annars är det sjukt länge till februarilönen..
    Sen har jag legat på in säng och kikat på mitt 60liters åttkantiga och jag är inte nöjd med filtret i det. Det ger noll cirkulation och det är ju såklart dåligt för ett högt och relativt smalt kar. Jag funderar därför på att lägga ner det och flytta över alla till 240t. Sen är ju alla fiskar däri inte bottengående så kanske att det skulle gå att ha en mindre grupp med apistos med dom i 240t.
    Det lutar åt kakaduor om färgerna tilltalar mig i butiken. Dom verkar passa i det karet beteende och behovsmässigt.
    Men först måste jag dra fram karet och ta loss den ack så taffligt limmade planschen bakom och göra rent från klistret. Sen blir det antagligen bara svart bakgrund eftersom jag inte vill tömma helt och limma slimline. Men jag har ju tid, det tar ju ett tag innan filtret köps i alla fall.

    Behandlar med ektozonsalt i 5åringens kar för hennes glödbandstetror hade så trasiga fenor, slarvigt av mig att missa det i butiken. En hade dessutom sannolikt svamp på gång i ett fensår. Det såg betydligt bättre ut efter ett dygn och jag hoppas att det ser helt bra ut idag. Salt är himla bra grejjer om man vill slippa medicin är min egna helt självuppfunna åsikt. Sen går det ju inte att undvika mediciner i en del fall, det fattar jag med, men dom gånger jag varit snabb med lite salt så har sjukdomar faktiskt hållit sig borta. Peppar peppar!

    Igår kväll skulle vi lysa i bakgrunden på kuben. Den har ett gäng klippmoduler limmade så det ryms en hel del vatten bakom. Det är ett flertal hål borrade för att det ska kunna funka som filterkammare så jag har helt enkelt insuget där i för att det ska bli hyfsad cirkulation. I alla fall letade vi garror. En enda var synlig ute i karet och 9 var osynliga. Vi lyste och det var tomt sånär som på ett lite fjuttigt danioyngel! I med lite Liquid fry så får vi se hur det går för pysen.
    Fler yngel hittades när jag föste undan trasslet med flythäxter, en herrans massa hornsärv bland annat, åt siden för att växterna skulle få mer ljus.
    Detta har tydligen triggat hela populationen av furcatus och danio att leka idag för dom är absolut helt galna. Det ser ut som att man filmat och sen spelar upp på trippelfart. Och det bara regnar rom från växterna till andras stora lycka.

    Garrorna återuppstad sen efter en stund och var 10 igen. Dom låg väl och sov under boklöven på botten.

    Stänktetrorna i 8 åringens kar har lekt igen (!), denna gången på gullrankans blad. Dom leker banne mig hela tiden!
    Fattar inte hur fiskar orkar!! haha
    Dessutom så är hennes 10 glödbandstetror typ svarta och glödande i lekdräkter och är på g dom också!!!

    Sådär ja, morgon romanen nerskriven. Gissar att alla n har fattat att jag gillar att skriva...
    Hoppas att det finns någon som gillar att läsa i andra änden bara haha
    Senast redigerad av miiaoo; 05 January 2018, 10:31.

    Lämna en kommentar:


  • Lilla Damen
    svarade
    Kan bara stämma in i kören, akvarierna ser jättebra ut. Fisk är svårfotade... tacka vet jag snäckorna som snällt sitter på rutan.

    Kan förstå att affären helst vill ha garrorna kvar i påsen... min affär hade släppt ut dem, och hade sedan ett hälsike med att håva upp dem igen. För övrigt har jag beställt fem till...

    Då gissar jag att du räknar garror för glatta livet nu - och får det till allt annat än tio -... men lugn bara lugn, efter ett par veckor blir de lättare att räkna in, för då vill de plötsligen inte vara mer än max 20 centimeter från varandra .

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Så fint karet blev Emma . Inget fel på några av bilderna är det heller

    ​​​​​​​//Inger

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Miiaoo - vilken trevlig tråd med långa personliga inlägg och fina bilder! Jag gillar hur du fått till inredningen i det stora karet och det ska bli spännande att läsa vilka ciklider du väljer till det nya. Lycka till med allt!

    Hälsningar Nando
    Tack!
    Så roligt att du har hittat hit! Här är alla funderingar och klurningar välkommna. Både topic och off topic. Älskar när människor vågar sväva ut i sina tankar så vräk på med allt du och ni andra vill och kan. (ja, det där ÄR min favvoemoji, den påminner mig och mig själv haha)

    Just nu lutar det åt a. trifaciata. Dom ser ut på ett sätt som tilltalar mig, verkar ha ett beteende som passar mig. Eller om jag hittar en fin färgvariant av kakaduor. Den är ju rätt vanlig, eller var för i alla fall såvitt jag vet, men hittar jag nån annan än den vanliga med orange fenor så slår jag nog till. Vet att Akvarielagret har en mindre avdelning med enbart apisar så jag ska kika ordentligt med listan på vilka som fixar pht i handen så jag inte gör ett korkat spontanköp. Jag har tyvärr lite lätt för det annars. Inte helt och hållet uta att veta vad jag håller på med men jag kan säkert virra till det för mig och handla med hjärtat istället för hjärnan.

    För övrigt är jag helt fascinerad av mina söta garror som kom hem igår. Det blev 10 och inte de beställda 12 för dom tog liksom slut hos odlaren. Men dom är trinda och robusta små finisar. Och dom verkar tycka att livet är spännande där dom simmar, studsar och sprattlar fram. Matglada är dom också. leopaddaniosarna vet inte vad dom ska tro om dessa men verkar se det som en sport att nappa försiktigt i stjärtfenorna för att få fart på garrorna, som om det skulle behövas. Det är inte ett kar där man sitter för att kika in på ett stilla undervattensliv utan det formligen sprudlar på alla nivåer. Full fart alla tända timmar på dygnet. Dom andra vet jag inte.
    Dock så såg jag att en danio kliade sig förut. Detta gjorde även ett par av praktbarberna igår. Jag gissar att min butik tillsätter nåt i sina kar som mina inte är vana vid. Nu häller jag visserligen ur i stort sett allt innan inkoppning och sen tar jag ur lika mycket innan som jag häller i men det allra sista kommer med fisken ner karet för att bespara dom stressen att bli uthällda i håv. Kanske dumt men så har jag gjort. Det jag gjorde med barberna var att tillsätta en del ektozonsalt. Det har jag goda erfarenheter av. Säkert onödigt dyrt tänker många, men jag saltar inte upp vattnet speciellt mycket. Jag nöjer mig med nån tsk eller msk eller i detta fallet ½ dl i 720. Å vips kliar sig ingen alls. Kanske inte helt vetenskapligt, men det funkar för mig.
    Ektozonsalt är det enda jag någon gång häller i förutom mulm från filter när det verkar vara tufft av någon anledning. Å det funkar prima för mig.
    Har också saltat hos barnen som köpte glödbandstetror. Dom har lite trasiga ryggfenor. Gissningsvis för att karet där om gick var proppfullt med fisk. Kommer inte att köpa därifrån igen, det är inte värt det. Dessutom pumpar dom i en skvätt av nåt i varje påse med fisk som ska säljas. Ogillas.

    När jag var liten fick jag nån gång vita prick och medicinerade lite hipp som happ som den 11åring jag var. Allt överlevde, typ. Vad jag kommer ihåg i alla fall. Men jag har so väl är sluppit sjukdomar nästan helt efter det. Förutom cammallanus på ett killipar jag köpte men som tur var hade isolerade i ett 25 liters a la Janne på Södermalm. (För icke stockholmare så äger Janne en akvariebutik där inne och han har hållit på i en väldans massa år och kan mycket om än inte allt). Vi diskuterade då behandling men utan vettigt resultat. Jag testade med krossad Axilur (till hund och katt egentligen) men utan effekt på masken. Firrar brydde sig inte heller. Till sist led jag och kanske fisken så mycket av masken att dom fick simma vidare till fiskhimlen. J-a äcklig parasit det där. Har väldigt svårt för inälvsparasiter över lag. Har ju 5 katter också och ett par av dom är mycket framgångsrika jägare och drar på sig fulmask i magen. USCH!
    Har alltid Drontal hemma av den anledningen. Fast jag behandlar enbart när jag ser masken och bara den berörda katten och det funkar ypperligt för alla som undrar. Aldrig mer än en katt smittad och det är alltid samma katt, dom andra verkar klara sig bättre. Kanske för att en av dom andra lämnar tarmarna på mössen han tar. Han liksom skalar av allt annat. Har till och med hittat en halv mus där hela framdelen var uppäten, även huden bak till bakbenen men hela inälvspaketet var kvar. Halvmysig present att vakna till utanför sovrummet.

    Sådär, ett till utsvävande inlägg från mig. Sitter i favvofåtöljen framför 720t och morgonkaffet är just slut. Undrar just om feghajarna ska våga sig fram mer idag?? Den som lever får se.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Miiaoo - vilken trevlig tråd med långa personliga inlägg och fina bilder! Jag gillar hur du fått till inredningen i det stora karet och det ska bli spännande att läsa vilka ciklider du väljer till det nya. Lycka till med allt!

    Hälsningar Nando

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Mikrogeophagus ramirezi,
    Apistogramma sp. 'steel blue',
    Apistogramma sp. 'orosa',
    Apistogramma trifasciata,
    Apistogramma rubrolineata,
    Apistogramma resticulosa,
    Apistogramma ortmanni,
    Apistogramma inconspicua,
    Apistogramma eunotus,
    Apistogramma eremnopyge,
    Apistogramma caetei,
    Apistogramma cacatuoides,
    Apistogramma borellii,
    Apistogramma acrensis

    Alla dessa har enligt beskrivningen tålighet tupp till 7,5 i ph. Det kanske kan vara en utgångspunkt.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Hrrmmm, en säkert dum fråga... Har alla apistos samma lekbeteende? med olika grad av aggressivitet då... Eller leker vissa öppet och andra i grottor?
    Utseendemässigt är jag väldigt förtjust i a.hongsloi och en de andra som går i gult och rött men det känns himla dumt att gå på utseende. Lite som att välja bil efter färg istället för egenskaper...
    Jag är en sån som går igång på intressanta beteenden, oavsett vilka de är. Möjligen förutom allt för stark aggressivitet.

    Tack för att du hjälper mg att nysta i detta! Det är en rolig fas detta, med funderande och research på olika firrar och inredningar.
    Senast redigerad av miiaoo; 03 January 2018, 19:40.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Ja, läste det underbara svaret i MrFabbes tråd häromdagen. Enormt informativt! Gillas mycket!
    Mja, jag har väl inga speciella preferenser förutom att dom inte bör vilja äta upp mina kommande pseudomugil luminatus, inte käka upp karets växter och ska tåla rätt högt ph. Antar att i stort sett alla afrikaner går bort då de säkert käkar upp allt i växtväg. Det är egentligen inte mer än vad jag skrev ovan, men som sagt eftersom ciklider är relativt nytt för mig så är allt av intresse. Jo, karet är 110*45*50. tror jag. Gärna fin sand.
    Jag förstår att det inte är särskilt lätt att ge förslag med så knapphändig info... Men all hjälp uppskattas, det lovar jag.
    OK, men då kan kanske någon Apistogramma (finns förslag i den där tråden, i länken ovan) skulle kunna göra grejen.
    Jag tror du kommer att få massor av förslag av alla topp-akvarister här på forumet - vänta bara!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är en länk till ett inlägg, nr. 59: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...bitioner/page4

    Om du beskriver lite mer vad du vill ha ut av dina ciklider, så kan kanske du, jag, vi här på forumet tillsammans komma på något riktig gôtt.
    Ja, läste det underbara svaret i MrFabbes tråd häromdagen. Enormt informativt! Gillas mycket!

    Mja, jag har väl inga speciella preferenser förutom att dom inte bör vilja äta upp mina kommande pseudomugil luminatus, inte käka upp karets växter och ska tåla rätt högt ph. Antar att i stort sett alla afrikaner går bort då de säkert käkar upp allt i växtväg. Det är egentligen inte mer än vad jag skrev ovan, men som sagt eftersom ciklider är relativt nytt för mig så är allt av intresse. Jo, karet är 110*45*50. tror jag. Gärna fin sand.
    Jag förstår att det inte är särskilt lätt att ge förslag med så knapphändig info... Men all hjälp uppskattas, det lovar jag.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...