Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Camenius
    svarade
    Tack, tack för vänligheten. Ska kika på fler liknande filmer. Vet du hur styv platsen är? Snål som jag är tänker jag direkt huruvida (älskar det ordet) jag kan hitta plastdelar i hemmet, som jag kan använda. Sönderklippta glassbägs-delar osv. Ja, du fattar. Uppskattar dina (och andras i andra trådar) svar til mig som inte i övrigt bidrar med egen tråd!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Kika på tex detta: https://www.youtube.com/watch?v=Uv0x42x-r7Y

    Där använder han substratstöd. Dessutom är han väldigt duktig. oliver Knott är också grym på aquascaping.

    Lämna en kommentar:


  • Camenius
    svarade
    Tack för det! Jag har kolat flera videor typ DIY, men varför visar ingen detta? Tack.
    Eller så har jag haft otur bara alternativt missat det. Momentet.
    Tillverkar man dem själv eller nåt de köper?

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Camenius

    Ursäkta att jag lägger mig i och plockar fram ett tidsmässigt avlägset inlägg i tråden. Hhåller med om att den här videon ger inspiration, men kan man räkna med att underlaget INTE kommer att "glida" framåt/neråt mot framrutan på sikt? Eller placerar de som bygger så branta sluttningar normalt ner någon slags stoppande vall här och där, i det som de kallar "soil"?
    Eller är det nåt jag missar, inte fattar?
    Dom använder substratstöd. Tillskurna bitar av gummi eller liknande som stopps ner i soilen för att det ska vara stabilt. Det förespråkas att använda så många stöd som över huvudtaget är möjligt, bara dom inte syns utåt så att säga.

    Å du, här får man prata om vad som helst, nytt eller gammalt, topic el off topic. Välkommen!!

    Lämna en kommentar:


  • Camenius
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Här är länk till ett scape som bygger rätt kraftigt på höjden, som inspiration. https://www.youtube.com/watch?v=yDDwBv9Vsic
    Ursäkta att jag lägger mig i och plockar fram ett tidsmässigt avlägset inlägg i tråden. Hhåller med om att den här videon ger inspiration, men kan man räkna med att underlaget INTE kommer att "glida" framåt/neråt mot framrutan på sikt? Eller placerar de som bygger så branta sluttningar normalt ner någon slags stoppande vall här och där, i det som de kallar "soil"?
    Eller är det nåt jag missar, inte fattar?

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Så, hemma igen efter en snabbis till Akvarieauktionen i Bollmora Tyresö. Snabbis, mja, det tar ju ca 1 timme att köra dit men det enda jag gjorde där var att stå i kö vid fasta bordet och plockade på mig en del saker.

    Till min stora förvåning trillade jag dit på en burk med 5 gula svärdbärare. urgulliga och dom simmar nu 720t. 3 hanar och två honor. Får nog ta och fylla på med fler honor vad det lider. Honorna är dessutom pyttiga och det kommer att spanas mycket efter dem för dom r nästan i storlek med större neontetra, dvs perfekt size att äta för silvriga hajar.
    Det blev också 11 corydoras schultzi och 2 superröda ancistrusar. Sannolikt en hona och en hane, men dom är unga än så det får vi se sen.
    Ancistrusarna är kvar i påsen 240t. Dom får nog växa på sig lite innan dom fixar konkurrensen i 720t. Dom är ca 5 cm nu. Übercharmiga småttingar!

    Corysarna får nog delas upp på barnens kar. På 2 kar alltså. För äldsta dottern får ta corysbebbarna som växer ff i yngelkassen. På så sätt för dom andra bli 5 i ena och 6 i andra. Ingen blir ensam.

    Sen blidde det riccia, echinodorus vesuvius (som jag letat efter), en ikadan crypto som jag redan har, sannolikt wendtii grön. Ceratopteris cornuta, en minirot med java 'trident' och en med windelöv. Tror att det var allt.
    Nöjd med dagen, särskilt som jag inte egentligen hade lust att åka dit utan hade bestämt mig för att hoppa över det. Men man får så sjukt mycket för pengarna på auktionerna så jag är glad!
    Bollmora är dessutom ett trevligt ställe, har varit där för många år sen och både sålt och köpt. Dock var utbudet större i Uppsalas auktion.

    nu ska jag gå och koppa in resterande firrar.
    Senast redigerad av miiaoo; 28 January 2018, 14:20.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo

    Stort tack!!!
    Kul att kilfläcksrasbora är nämnd där för jag har verkligen fastnat för den helmörka varianten av den. Så snygg!
    Annars är det flera arter som jag hade förr tiden, kul att återse dem.
    Funderandet fortsätter!
    Ja den är snygg och skulle nog göra sig bra i sällskapet.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Rufus
    Finns några förslag här på timida fiskar, några högryggade också https://aquaticarts.com/collections/...ish-all-shrimp
    Stort tack!!!
    Kul att kilfläcksrasbora är nämnd där för jag har verkligen fastnat för den helmörka varianten av den. Så snygg!
    Annars är det flera arter som jag hade förr tiden, kul att återse dem.
    Funderandet fortsätter!

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Finns några förslag här på timida fiskar, några högryggade också https://aquaticarts.com/collections/...ish-all-shrimp

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jag har märkt att de trådar jag fastnar i är alltid de trådar som tar upp mer än just fiskar och frågor om dessa....de trådar där människan bakom fiskarna vågar bjuda på sig, just det gör du väldigt frikostigt och då blir det mycket mer vänskap änbara forum snack.... men tyvärr kan jag inte hjälpa till i frågan om fiskval....eftersom jag inte kan förhållanden för några av dina nämnda fiskar.... och du, en flarra gott är väl aldrig fel en fredagskväll

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Här sitter jag. Framför mitt 720 och ser era gulliga och fina kommentarer. Ni gör mig så glad! Jag förundras över härliga, varma och genuina människor kan vara. Givetvis finns motsatsen också, men dom ägnar jag inte min tid åt. Jag är inte blåögd och godtrogen men jag vill väldigt gärna se det goda hos folk runtomkring mig. Jag tycker om att härligt och skrattar mycket om dagarna på jobbet. Jobbet, ja det är en förskola, med barn 1--5 år. Av barn och fulla får man höra sanningen finns det ett ordspråk som lyder.
    Det är helt sant! För vilka sanningar får man inte höra av barn? Igår sa en nyss bliven femåring att jag hade fått vitt i håret. han var helt förundrad och lite chockad, för han har bara sett mig med svart hår. Jag tvingades genast att konfronteras med min stigande ålder. Inte för att jag är gammal men åren går ju liksom oavsett vilken ålder man för närvarande är i. Andra saker barn är bra på att säga är hur de känner för en. De är så genuina i hela sitt varande och så väldigt i nuet att jag bara inte kan låta bi att svepas med av deras upplevelser av världen. Tänk att vara i åldern när man inser att man har känslor. Eller att man kan sätta ord på dessa känslor och få se andras respons på dessa. Eller lyckan när de lyckas med något som de kämpat med. Eller tårarna när en förälder lämnar på morgonen och vi har fått n så fin anknytning till varandra att jag får lov att vara den som tröstar.

    Ja, det blev visst lite OT. Det ena ordet leder till det andra och jag läste i Moving Waves tråd ett inlägg av Bluewing där han önskade att fler skulle skriva färdigt istället för att bara svara kort på vad det nu är man svarar på. Det var nog det jag gjorde ovan. Jag följde mina hjärnas vindlingar från fina människor här påZoopet till de fina kottarna på jobbet.

    I alla fall sitter jag som sagt framför mitt 720. Jag såg Melanotaenia lacustris häromdagen. En synnerligen snygg regnbåge. Kanske är det den som ska få komma till mitt 720? Jag har nog aldrig velat så här mycket om fiskval innan. Samtidigt tänker jag mig att utöka ett eller båda barbstimmen. Det blir effektfullt och de får fler individer att ta ut mätningarna på. Men jag störs av att jag tycker att det redan r typ fullt. I karet går:

    4 silverhajar
    10 praktbarber
    5 tigerbarber
    12 corydoras
    4 siameser

    Vad säger ni andra om mängd?

    Sen var ju tanken att 400-kuben skulle få regnbågar också. Just regnbågar eftersom de fiskar som redan bor där är redigt snabba och ev ny fisk måste kunna konkurrera om maten och inte missa serveringen så att säga. Men det finns säkert något annat kuligt, asiatiskt? De som går där i nu är:

    10 danio rerio var. frankei (leoparddanio)
    10 pseudomugil furcatus
    10 garra flavatra
    å några orange sakuror

    Här är tanken att tillföra både i form och färg. Fiskarna där i är smala och långa och inte större än ca 5- cm typ. Så något med högre rygg och med färg skulle vara nice. Men inte för stort, för då känns det som att dom som redan är där blir lite hotade till livet. Alternativt stor fisk, men med liten mun, om sådant finns...

    Vad tänker ni, kär akvarister? Brainstorma här!!

    Annars ska jag gå å leta upp en flarra gott. Nämligen Medovarus amber mjöd. Goa grejjer det!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, det här är en trevlig tråd!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Thomas. Ett gäng Corydoras i finkornig sand som de kör ner sina mustacher i och bökar runt. Det är grejer det.

    Himla mysig text och bilder igen i denna mystråd

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Känner inte till dessa cordys alls, ja som fisk i allmänhet men så är ju amerikanska ciklider ännu outforskad mark för mig....valde iallafall ut sju söta små, som skall få gå med mina diskusar....så nu börjar "mitt akvarium" hos Patrik bli riktigt fullt....

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Det finns knappast deras like när det gäller charmighet! Corys gör helt enkelt livet roligare.
    Anledningen till att jag skrev att dom inte vill ha hela botten täckt av löv är att jag ser på mina albinos, spökgrisrna, att dom föredrar att gräva ner halva huvudet i sanden där det inte ligger löv. Visst letar dom käk vid löven men som verkar helt klart gilla bar sand bäst.
    Nu är det ju dock så att både de övriga invånarna och jag råkar gilla löv på bottnen men jag försöker vara måttlig så dom har en del sand fri också.

    Jättefina bilder Inger! Den lilla 'Goldstripe' är verkligen en godbit! Den varianten skulle vara välkommen här!* Men jag antar att den är för lik vanliga anaeus och korsningsrisk finns??

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...