Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Kul med bilder! Heja, heja! Gillar kuben med ormhassel bäst!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo

    Som du vill: Stökigt, smutsiga rutor, alger, usel fotograf haha
    Ja, jisses vilken röra. Kunde tydligen inte ladda upp ett helt gäng av dom jag försökte med och orkar inte modda och prova igen. Dom första är på coryyngel som kläcktes för några v sen. Dom är ytterligare större idag ett par dagar efter fotograferingen. Inte klokt vad utrymme kan göra.
    Karen är i ordningen: 240t, sen 12åringens och sist 8åringens, kuben och sist 720t

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jättekul med uppdateringar av karen, men jag vill ju se lite foton också....gör inget om det är alger eller på små räker i ett lowtech kar....snälla
    Som du vill: Stökigt, smutsiga rutor, alger, usel fotograf haha

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jättekul med uppdateringar av karen, men jag vill ju se lite foton också....gör inget om det är alger eller på små räker i ett lowtech kar....snälla

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack Miiaoo för din snälla kommentar! Angående att binda växter på rötter så ”fuskar” jag och kör med något sorts växtlim som ska vara ofarligt för fiskarna. Köpte det på Akvarielagret och det har funkat jättebra. Man får passa sig bara så man inte råkar limma fast ett finger på en rot i stället!

    Tack också för informationen om stänktetror i Mats tråd samt förslag på sätt att fånga siameser!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Tack , Nando!
    Och WOW vilket läckert kar du har skapat! Släng gärna in bilden här också för min inspiration! Älskar när folk inreder med mossa, det ser så naturligt ut på direkten.

    Nu till en liten uppdatering runt min kar. 720t väntar på medicin men alla mår till synes bra, särskilt kiselalgerna!
    Nä, skämt åsido, har ju haft i 1a dosen pmdd för ett par dagar sen och ser redan att Pogestemon 'Kimberly' börjar slå mot rött i topparna, mycket läckert. Hoppas att kiselalgerna snart är utkonkurrerade för min lilla förhoppning m att mina nya ancistrusar skulle äta upp dom verkar falla platt. Visst äter dom! Hela tiden! Men inte på anubiasen som är brun av alger. :/
    Dom har nog inte läst sig till all info jag har hittat om att dom ska gilla kiselalger. Men dom är ju små än, klart att dom inte kan läsa!

    Annars växer alla fint häri. Tror att hajarna växer också. Svårt att se tycker jag. Och att fota eller mäta är stört omöjligt! Dom skyr mig som pesten så fort dom fattar att jag är där, vilket dom gör direkt!
    Å minne som elefanter verkar dom ha, fortfarande sura för upphåvningen för nån månad sen. Undrar just hur länge det håller i sig?!
    Dessutom håller rutorna p att gro igen av grönt. Men jag vill icke stoppa ner något med risk för sprida camalanus cotti. Inte ens om jag kokar skrapan efter. Fy bubblan!

    Kuben: en furcatus var sjuk igår. Fenklibb, ev?! El skada med svamp?! Drar mig lie för att salta där för det bor ju corys där i numera. Mår han lika kasst idag så åker han ur och i ett av småkaren i ställningen.
    Garrorna är runda som få! Och så pigga! Fattar verkligen varför dom rekommenderas av flera! Roliga knasbollar det där, å sociala utan att vara tiggiga!
    Mer är där nog inte att säga där. Förutom att jag inte är nöjd med inredningen. Ska klura vidare på det. Har ju en del windelöv flytande där i som behöver fästas. Så frågan är om jag ska lyfta ur hasseln och knyta eller om jag ska knyta på andra rötter som först måste köpas in. Det kluriga är dock hur jag kombinerar ormhassel med andra rötter utan att det ser skumt ut. Kanske har hasseln inte där att göra alls?! Mer växter behövs dock. Men jag vill nte falla i fällan att ha allt lika fördelat i alla kar. Då förlorar karen sin personlighet tycker jag. Det finns nu sagittaria subulata och lilla varianten av vallisneria. Plus vad jag tror är cryptocoryne wendtii 'Green'. Plus en del som flyter och ev ska rensar ur och windelöv dårå.
    Vad kan ha i mer där utan att få en känsla av att kopiera dom andra karen där det är en hel del anubias av olika sorter, cryptosar, de flesta på stjälk likt wendtii men mindre i storlek. Echinodorus finns också i dom andra och det har jag visserligen fått tag i 'Vesuvio' av som kan vara intressant här.
    Kanske är det i detta karet det ska planteras bucephalandra? Jag känner att jag inte vill ha mjuka ljusgröna växter här. Tipsa mig gärna!! Mossa är en idé också.

    240t. Här ser alla friska ut. Fick dock ta bort en dvärgkardinal häromdagen. Troligen klämde jag honom när jag slet ur ekarna. Stackarn. Han var verkligen dålig med en stor skada i magen. Knalldog av en smäll med håven i diskbänken. Dåligt samvete för klämningen såklart. Jag var nog lite oförsiktig.
    Annars är dom pigga och färgglada. Men dom är för få!
    10 galaxyrasboror och 9 dvärkardinaler samt 5 corys 'Venezuelan black'. Fler corys vill jag ha. Sen är frågan med dom andra...
    Jo, en gång i tiden fick jag med ett par Endlers guppy yngel och nu har dom i sin tur fått sin första baby. Sötingar. Men jag vill egentligen inte ha dom där i men har inte mage att fiska ur dom och flytta till mindre nu när dom lever lyxliv.
    Jag har tankarna åt ett stim Iriatherina werneri. En favorit sen länge. Hade dom förr om åren och vill ha igen. sen var jag ju inne på en pseudomugil till ja. Det hade jag glömt.
    Jamen dåså, problemet löst. Haha.. Så går det när man har dåligt minne, då löses varje problem ett flertal gånger med samma resultat. Energikrävande, tröttsamt, irriterande, men ibland lite kul faktsikt. Det kräver en viss självdistans för att kunna skratta åt sig själv och inte gråta som är vanligt bland oss utbrända.

    Jo, jag köpte ju då den där ställningen. Jag stod och silade ur sandsnäckor och faktskt en död liten zebraciklid från tidiagre odling ur den vita ciklidsanden jag fick med. Ja, sanden har stått ute och var en isklump, därför silades snäckorna bort för att slippa ruttnande lik.
    Så understa våningen har nu vit sand och 1/3 vatten fyllt. Ramp ligger på den delen som är min och häromdagen när jag ändå slängde ur eken ur 240 så fick jag ett ryck och hatade min nyinköpta riccia fluitas. Så håvade ur den och slängde i en liten ½litershink med yttepyytelite vatten. Dock så fick jag syn på en räkling! Ok tänkte jag, och släppte i den. Dom svarta som går i det karet hade inte rom vid flytten och inga räklingar kom med då dom säkerligen blev mat i föra karet pga för lite gömställen. Så glömdes hinken av i flera dagar. Sen hittade jag en i förrgår och fyllde då upp med mer vatten. Den stod helmörkt dessutom och enda anledningen till att jag inte slängde direkt var att det kändes surt att jag nyligen lagt pengar på att köpa den.7
    Men så igår hällde jag mot bättre vetande, trodde jag, i den i min del av karet. Då simmade ett gäng små grå räklingar runt! i olika storlekar dessutom!! WTF?!

    EEhh.. mina egna räkor kan nästan omöjligen vara föräldrarna men hur stor är möjligheten att dom två säljarna som sålde riccian faktsikt har samma sorts räka som jag har, dvs svart sakura?!
    Tiden får utvisa om dom blir helsvarta eller hur det nu blir. Lite kul t det i alla fall. Så söta minisar!
    Dom har ljus och några löv samt en minikvist med 4 alkottar, men ingen pump än så länge. Kan dom leva i bara fukt i flera dagar så lär dom klara et lowtechkar utan problem ett tag.

    Till sist har jag en fundering kring mina gula svärdbärare. Är det någon som har haft dessa? Jag har läst en del om dom och får inte ihop ekvationen. Dom ska inte vara GULA egentligen, utan snarare blå med ränder. Se här: http://www.fishbase.org/summary/6222
    och här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1716
    Men mina är just GULA! Dock en svag ton av gult och med de sedvanliga ränderna i rött. Fast sen är även ryggfenan svagt röd. Själva kroppen är genomskinligt gul. Solgul. Urfint! Men det ser inte riktigt vanligt ut?! Tycker inte heller att deras beteende stämmer in på vanliga odlade utan de verkar ha mycket vilt kvar. Det är en dominerande hona som uppvaktas av en dominerande hane. Dom är milt aggressiva mot artfränderna av det egna könet och det är bra att dom har 2 meter akvarium att dela upp sig på när ilskan slår till. Hanen simmar ryckigt framåt och bakår i en uppvaktningsdans vid honans sida och b eter sig inte p parningssugna guppys vis alls. Han är artig och rörelserna liknar inget jag sett förut. Det känns helt enkelt som att ha vild fisk som är väldigt människopåverkad. Udda men väldigt roligt. Så jag har stora förhoppningar om att kunna rädda yngel från dessa då de klassas som en 4 av 5 i svårighetsgrad. Och 5 är i stort sett omöjligt läste jag på fishbase sida igår. Vore hemskt kul att lyckas då. Förutsatt att nu säljaren faktiskt hade rätt i sin märkning av dessa som just Gula svärdbärare.
    Är det en avelsvariant är utmaningen mindre, men dom är ändå udda så kul är det hur som.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Då håller jag tummarna för att behandlingen lyckas så att du slipper de äckliga maskarna!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur går det med sjuklingarna och behandlingen?
    Vad gulligt av dig at undra, Nando!
    Har beställt EshA NDX från akvarieimporten istället. Det är räkvänlig tydligen, och billigare. Det är ju knappast gratis att behandla 720 l. Plus ev 54liters eftersom jag idiotiskt nog hann flytta ett innerfilter dit.
    Medicinen kommer nog typ på tis-onsdag så jag hoppas att firren, som ser ut än så länge vara den enda drabbade, inte lider för mycket. Det är en liten ancistrushona. Men hon är pigg som en röd mört och äter och bajsar och äter lite mer. Men maskj-a hänger ut. Tre st äckliga strån bär hon på. Urk!!!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur går det med sjuklingarna och behandlingen?

    Lämna en kommentar:


  • Mrfabbe
    svarade
    Tråkigt att höra! Känns som att det är varje persons mardröm, att komma hem med sjuk fisk. Jag personligen har ingen möjlighet till karantän just nu utan får helt enkelt (dum kanske) förlita mig på försäljaren när jag ställer div frågor för att säkra mig lite på den fronten. Jag har haft turen att inte råka ut för det än men det händer säkerligen oss alla tillslut. Hoppas du får ordning på det bättre den här gången än sist och när ilskan lagt sig så är det bara att bli positiv och kavla upp ärmarna. Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Jag har fått kontakt med säljaren och tonen kändes som att hon blev lite stött och hon frågade om jag verkligen var säker för hon hade då inte sett något hemma i karen. Hon ska dock medicinera också. Har också fått tag på två andra som också köpt av samma säljare. Fler medicinerade kar alltså. Säga vad man vi om FB men ibland är det rätt bra att ha tillgång till.

    Jag har nu processat vetskapen om dom förhatliga maskarna och har nästan hittat lite glädje i karen igen. Det är så surt att en sån grej kan förstöra humöret så mycket så fort.
    Men jag fick i alla fall ÄNTLIGEN hem pmdd som jag beställde i nov el dec nån gång men som jag sen glömt betala. Nu är det dosat och klart i kuben, 240t och 720t. Får se om vi ska chansa med crystal redsen. Tvivlar på det. Vore okul om dom gick åt.
    Däremot plockade jag upp en nydöd platy igår hos dottern. Syntes inget på den alls om varför den dött. Det är den andra som dör där. Köpte dom för en vecka sen?! Dom andra firrarna och räkorna mår prima och det har tillkommit lite yngel idag. Skumt.

    Jag klurar på hur jag ska inreda min 75 L del i ställningen för att inte få inredningen helt exakt som alla andra kar. Jag kikade i Goldmedlemmarnas fotoalbum men det fanns inte så mycket tyckte jag. Det fanns ett par riktigt fina och det jag fastnade för var ett där mossa tagit över nästan hela karet. Liksom bakåt och på höjden. Och i högerkanten spikbad.
    Enkelt och snyggt, men otroligt lummigt också. Blir tvungen att försöka få tag på en herrans massa java mossa eller den snygga weepingmoss. Hade ju den man hade död på allt.

    Sen invånare där. Snygga bra graderade Crystal red eller blacks. Dom r fjantigt snygga mot en lummig grön bakgrund. Kanske även den lilla danio erythromicron, http://www.seriouslyfish.com/species...erythromicron/

    Kan bli himla fint det.

    Matade 720t med hackade räkor förut. Det blev typ rusning. Galna firrar.
    Sen såg jag att en av garrorna i kuben va så tjock att hon inte knappt ligger på bröstfenorna alls. Hon är helrund om maggen. Det är andra rundisar däri också men hon är sannolikt den dominanta. Roligt att dom trivs så bra!

    Fotade corysynglena hos 12åringen igår. Jisses vad dom har vuxit på bara ett par dagar. Foto kommer imorgon.

    Men nu är det dags att nana. Godnatt där ute!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Usch vad tråkigt! Förstår att du är arg och ledsen. Det blir ju ännu värre om man dessutom känner att någon medvetet sålt av smittad fisk. Hoppas behandlingen lyckas och att fiskarna klarar sig.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ååhh så trist!! Var arg en stund, ta sedan nya tag!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Åhh nej!



    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vilken energi du har Miiaoo! Roligt att det händer så mycket nytt och att dina vattenlevande husdjur verkar må så bra!

    Mina kar puttrar på och de flesta fiskar verkar trivas. Några oförklarliga dödsfall har jag dock råkat ut för under tiden. Det svåra tycker jag är när man inte förstår varför en fisk dör trots att alla andra ser ut att må bra. Det är förmodligen något man bara får acceptera men jag funderar mycket kring orsak och verkan. Kan jag göra något för att förbättra fiskarnas levnadsförhållanden så vill jag ju göra det.

    Något annat jag funderar på är var jag ska ställa mitt framtida kar modell större. Det är inte aktuellt än på länge men att jag inte har en tänkt lämplig plats för det stör mina tankar på något sätt. Annars är det trivsamt att planera karet i fantasin, såväl med fiskar som växter och inredning. Lite knäpp är man allt...
    Tack!
    men nja, nu är jag på krigsstigen! Alla mår INTE bra!
    Bara för att jag var så säker på att människor som säljer på auktioner under get namn var ärliga så har jag släppt i två unga superröda ancistrusar i 720t. Det visar sig nu att dom är angripna av camalanus cotti. Det förhatliga j-a skit-blodmasken!
    Nu måste jag på nåt sätt få tag i Sera Nematol och behandla hela karet. Det blir ju billigt!!!! Eller?!?!?!
    Fi fnnnnn!!!

    Har haft den skitmasken en gång tidigare på killis. Dom blev inte bra av behandling och fiskarna fick simma vidare.

    Dessutom fanns det fler ancistrusar från samma person på fasta bordet. De som ropades ut har jag ingen koll på. Men sannolikheten att fler är smittade är ju överhängande. Sicken j-a katastrof!

    Suck!
    Jag som såg fram emot roligheter med inredning av ställningen med kar. Som förövrigt står på plats inne nu. Men jag tappar liksom sugen av sånt här skit. Parasiter liksom!!
    Hur är de nu? Höjd värme ger lättare bakterieangrepp men parasiter gillar det inte? Å vice versa??

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...