Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LindaAlgo
    svarade
    Vad roligt att du är tillbaka igen.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Hur stora är dina praktbarber och hur länge har du haft dem?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så roligt att du är ”tillbaka”! Låter verkligen spännande med garrorna. Tänk om det blir lek!

    Med mig är det bra och karen rullar på fint. Scalarerna har vuxit till sig och är riktigt vackra. Har också sex kakaduaciklider i 570-karet som bjuder på mycket intressant att se! Kämpar mot impulsen att köpa fler kar. Det är ju vansinnigt roligt att inreda och starta upp men man måste ju orka med resten också Tror egentligen att det räcker med de tre kar jag har. Sedan har vi skaffat hamster också och eftersom barnen är rätt små faller skötseln av hamstern också på mig.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Morsning

    God fortsättning alla fina!

    Lite om mina kar. Intresset går upp och ner. Just nu upp igen.
    Slängde ner en tubformad lergrotta från Akvarieimporten till mina röda ancistrusar i 720 för ett antal månader sen. Nyss såg jag det första lilla ynkelynglet som måste ha lyckats ta sig förbi vaktande stora pappa mal. Jag visste inte ens att honan var lekmogen i storlek ens. Men tydligen så räcker 6-7 cm.

    Annars har silverhajarna dragit iväg i storlek, likaså praktbarberna. Det har flyttat in fler gula svärdbärare, hemmahärfödda, och några endlers. Och 10 till fembandsbarber. Allt mår bra och alla firrar är glada och friska.

    240t har fått byta rum igen. Står nu i stora badrummet med enbart snäckor och svarta räkor i. Inget roligt där med andra ord.

    400kuben har fått barnens kvarvarande kardinaltetror, glödbandstetror, dvärgkardinaler och 2 svarta corys. Fisksoppa kan man säga. Men alla har sin plats och det är inget bråk förutom mellan garrorna. Jisses, från lugna och gulliga till idag när dom slåss så det ryker. Flera samtidigt! Det är bara en som inte utmanas direkt och hon är störst och tjockast. Hon äger sen några månader en lergrotta likande en halv kokosnöt. Där ligger hon och plirar ut på oss och jagar emellanåt bort någon som kommer för nära.
    Men sen jag släppte ner en större rot från ett av barnens kar, direkt bakom hennes grotta, för några dagar sen så har et tagit fart. Det har grävts ur en grop under. Det var 2 gropar men det är ju fin sand så det blidde en stor grop som dom har svårt att komma överens om vem som äger. Det är här dom slåss!
    Frågan är vad dom vill med gropen. Jag är mycket nyfiken på att se om det går att få till lek i sällskapskar. För nog är det vad dom förbereder?! Revirfighter har dom ju ändå, men detta är mer specifikt runt den grävda gropen under roten.

    Jag hade ju köpt en ställning med 3 150 liters kar. Ja, jag har skrivit 120 l innan men sen mätte jag inför försäljning å då visade det sig att dom va 150 l st.
    Den är såld. Äldsta dotterns kar är tömt och ska säljas, likaså mellandotterns fast det är ff igång med räkor i. Yngsta därimot vill ha kvar sitt och har köpt en vacker blålila crowntail kampfiskhane. Jag kan knappt tro att jag säger detta. En "vacker kampfiskhane"! Jag avskyr kampfiskar. Men oj så fin han är! Tur att man får ändra sig.
    Å han är nog glad för att slippa bo i 1 liters koppen i butiken och nu fri i 54 liter. Med 2 endlers och några räkor. Han verkar trivas.

    Hur har ni andra det??

    Lämna en kommentar:


  • Lilla Damen
    svarade
    Det undrar jag oxå...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur mår du Miiaoo?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Så skönt när det vänder. Visst är det! Välkommen tillbaka och grattis till maskfria kar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Fint att du känner dig bättre! (Blev lite bekymrad över tystnaden bara.)

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Vad är det för olika trädgrenar du har i karen? Plockat några själv?

    Härliga kar du har!
    Tack, LoGeek!

    Det är ormhassel i kuben, den slingriga grenen. i 720 är det både ek och främst äppelgrenar direkt från trädet. Men också en del mangrove-...

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hej! Hur mår du och fiskarna nu?
    Hej hej

    Firrarna mår finfint. Jag, rätt okej. Nu känns det som att det kommer lite energi tillbaks igen. Gulligt att du frågar, tack!

    Min svärdbärarhona som flyttades till 240t för att kunna föda ifred har fått 1! yngel! Det står visserligen att dom inte är så produktiva men hjälp! Nu sväller maggen på henne igen så det kommer nog ett till snart. Sen får jag antingen flytta in en hane eller ut henne igen.

    Det lilla dvärgkardinalynglet simmar på och växer sakta. Sen har det gått utför för coryynglena som flyttade in till dotterns. Bara 1 lever och är halvvuxen nu.
    Samma hände dom jag släppte i 400 kuben. 11 släpptes i, 4 lever. Ingen aning om varför för alla andra mår prima.Kan tänka mig dock att det kan vara stress pga flytt som dom helt enkelt inte klarade.

    Garrorna har vuxit på sig och jag har flyttat ut en röd lotus till kuben. Eftersom den har typ meterlånga sega svårplanterade rötter så lade jag en sten på några rötter medan jag försökte få ner resten i sanden någorlunda. Den här stenen är nu föremål för revirfajter mellan ett par av de större garrahonorna. Dom rök ihop igår. Tur att det finns ordentligt med utrymme så dom kan vara på olika ställen när dom inte vill slåss. Phu...
    Tänk vad flytt av en liten sten kan utlösa!

    Jag har tappat bort planerna på att skaffa regnbågar till kuben. Men kanske nån gång framöver. Just nu går inte mycket pengar till karen alls.

    När det gäller underhåll av mig själv började jag en fortsättningskurs i medicinsk yoga i förrgår. Gillar verkligen yoga! Jag trodde länge i mitt liv att yoga var för renlevnadsmännschor. (nä det stavas inte så, men det lät så i mitt huvud). Och för buddister typ. Eller för trendiga snyggon so vill se glassiga ut medan de tränar och tar snygga selfies med fantastiska utsikter bakom.
    Faktum är att jag har insett att lata korvar som inte är otroligt viga eller smidiga eller har grym balans kan ha glädje av yoga. Man kan till och med göra det sittande på en stol om man vill.
    I just medicinsk yoga ligger fokus på andningen och att yogaandas, dvs fylla på magen med luft, sen lungorna och ända upp i nyckelbenen och släppa ut luften i omvänd ordning sätter igång ditt inre läkande system. Det som gör att du återhämtar dig vid sömn till exempel. Sen kan man ju om man vill göra olika rörelser och ta snygga (?) selfies..
    Så värt att prova!

    Oj, det var inte meningen att glida iväg så i skrivandet. Fiskar var det ja.
    Karen i ställningen jag köpte har fortfarande bara sand och vatten samt en alginvaderad klunga med växter som flyter runt. Har släppt i mina ca 10 helenor i ett av karen där det tydligen också bor skräpsnäckor. Ni vet, kanelbullar. Dom där helenorna har bott i en plastburk med och utan vatten i flera månader nu. Dom har klarat att vara utan vatten helt i 10 dagar innan jag hittade dom igen efter att ha glömt av att dom fanns. Bara att hälla i vatten och vips så var alla aktiva igen. Sanslöst!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Vad är det för olika trädgrenar du har i karen? Plockat några själv?

    Härliga kar du har!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej! Hur mår du och fiskarna nu?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad bra att du börjar känna att det vänt och att du är piggare! Skönt också att karen puttrar på, nu utan maskar!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Låter tufft, det här med depression .....väldigt skönt att det vänt, hoppas det dröjer länge innan nästa svacka. Jättekul dock att höra att medicineringen gick bra och att alla är friska igen.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Trist att du är i en svacka. Hoppas det vänder fort! Skönt ändå att behandlingen snart är klar. Trevlig helg!
    Tack igen. Svackan gäller inte karen utan jag har dragit på mig en depression. Men det har vänt nu, men det är lite segt att hitta ny energi.

    Behandlingen är klar och alla är friska!! Jiihoo! Ska gå å kika om svärdbärarhonan har velat släppa några små yngel. Hon håller på dom. Ögonen syns igenom huden på henne men hon väntar..
    Men det känns som att hon verkligen saknar sin "flock" med andra artfränder trots att hon har massor med smått sällskap.

    Har köpt ett gäng nya lysrör till ramperna jag fick med till ställningen så egentligen har jag inga ursäkter för att bara sega med detta. Sanden är ren, vattnet är fyllt. Växterna ligger och flyter men latmasken ha bitit mig. Kanske blir det nåt vettigt idag..*?!
    Drömde förresten att jag hittade högvis med helenor i mina kar. Dom käkade aktivt upp alla fina snäckor för mig. Inte en nice dröm haha

    Hoppas att alla ni där ute har en fin helg framför er!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...