Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    Finns en hel del filmer på scapes youtube där man på olika sätt löser detta med sten, vissa förankrar stenarna med silikon etc. I växt- och naturakvarium och används väl detta inte alltför mycket, utan där blir det mer växterna som utgör nivåskillnad (höga växter längst bak osv.). Även om en del varianter (t.ex. iwagumi) kan ha väldigt sluttande botten där det är högt i bakkant och sluttande mot fronten. Men ofta får man ju räkna med att bottensubstratet sätter sig med tiden och till viss del jämnas ut, därför kan det kanske vara bra att överdriva nivåskillnaden en del när man inreder.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Sleaper
      Finns en hel del filmer på scapes youtube där man på olika sätt löser detta med sten, vissa förankrar stenarna med silikon etc. I växt- och naturakvarium och används väl detta inte alltför mycket, utan där blir det mer växterna som utgör nivåskillnad (höga växter längst bak osv.). Även om en del varianter (t.ex. iwagumi) kan ha väldigt sluttande botten där det är högt i bakkant och sluttande mot fronten. Men ofta får man ju räkna med att bottensubstratet sätter sig med tiden och till viss del jämnas ut, därför kan det kanske vara bra att överdriva nivåskillnaden en del när man inreder.
      Camenius: Precis, substratet sätter sig. Och det gör sannolikt ingenting om man använder sig av just soil då det är lättare tyngdmässigt och det blir mindre risk för compacting. Sen används ju en hel del tillsatser i många filmklipp på aquascaping för att underlätta för de goda bakterierna. Detta är sannolikt betydligt svårare i sand då just risken för att den "kompaktas" och bottendöd uppstår.
      Jag har på gott och ont erfarenhet av bottendöd då min sand vid tillfället satte sig och det bildades sumpgas utan att det märktes på annat sätt än att just räkhonorna gick åt. En efter en dog och det hela var mycket mystiskt. Till sist tömde jag ur skiten och då j-r kändes stanken av sumpgas. Den sanden jag hade var ett svart blästersilikat. Sjukt snyggt men ack så dåligt ur cirkulationssynpunkt. Jag skulle inte ge mig på att använda sand i scaping på höjden. Sten, absolut. Stenen medför ju att det blir "glapp" mellan kornen sas. Det blir på samma sätt som i jorden i trädgården mer genomsläpplighet när kornstorleken varierar och det blir mellanrum och luftighet i jorden för rötterna och vätska att lättare ta sig igenom. Sen är ju soilen oftast i större i fraktionen än just sand och det är positivt ur växternas perspektiv av samma anledning.
      Så tyvärr är det nog att bita i det sura äpplet om man ska satsa på att scapa på höjden, solien är såpass mycket bättre för vattenmijön och växternas tillväxt att det blir värt att köpa trots den betydligt dyrare engångskostnaden.

      Oj, där nördade jag ner ig ordentlgt!
      Ja, jag är både akvarienörd och trädgårdsnörd och har dessutom gått lantbruksgymnasium och har därför en del kunskap i mark och växt som det så fint heter. Vem kunde väl ana att dom SJUKT tråkiga ämnena i skolan om till exempel kvävets kretslopp skulle visa sig så oerhört bra att kunna på äldre dagar. Ja, jag fyller 40 i år och det är kanske inte så gammalt om man ser till universums oändlighet men idag känner jag mig som jag vore nära döden i ålder. Det varierar hur jag mår och igår skulle jag vabba med yngsta för att min man låg hemma i feber och vad händer?! Jo, jag vaknar av den andra sanslösa magsjukan på 2 veckor!
      Jag hade en "immunitet" som varade 25 år. Alltså från att jag var liten tills för ett par år sen men sen den "försvann" så blir jag magsjuk titt som tätt.

      Där blev det ytterligare kuriosa om mitt liv, som inte har det minsta med mina kar att göra.

      Nu får jag bättra mig och skriva om karen och dess invånare.
      Jag är så himla förtjust i mina söta gula svärdbärare. Det knasiga är att jag aldrig har tyckt om svärdbärare alls. dom har likt mollys en alltför "tjock/bred" stjärt, alltså precis innan stjärtfenan. Dom ser i mina ögon oproportionerliga ut. Men dessa söta är så fina och ser graciösare ut än de olika avelsvarianter som syns i butikerna. Sen är dom roliga att se på för dom verkar ha mycket vilt beteende kvar. Dom "födosöker" konstant. De simmar lugnt runt en eller två tillsammans och betar på grenarna och bakgrunden, växterna och på rötterna likt dom tandkarpar dom är. Jag uppskatta detta naturliga beteende då det signalerar en viss "självständighet" som gör att jag inte känner att jag har "tagit" dem från naturen och gjort dem totalt beroende av vad jag matar dom med för konstgjort foder.
      Detta är ju total gallimatias, struntprat alltså, för det är klart att dom är helt och hållet beroende av mig som dom akvariefiskar dom är. Men jag gillar ändå känslan.

      Sen är jag lika fjantigt förtjust i mina superröda ancitrusar. Det enda jag ångrar är att jag köpte påsen med ett par istället för den med 3 st i.


      Det blev ju också en hel hög med nya växter köpta. Dom ligger och flyter i karen lite här och var. Har inte orkat ta tag i att plantera. Inte en enda.
      Men, jag ska ju hämta/köpa en ställning med 3 kar ikväll. 3*150 l. Två av karen är dock delade i 2. Så 4*75+1*150
      Där kommer växterna väl till pass.

      Jag väntar också på att dhl ska leverera in beställning från Akvarieimporten i skåne. Den innehåller typ, har jag för mig, 5 olika foder, två powerheads, ett extra innerfilter och ett gäng malgrottor. Kul kul! Även om jag råkade göra den beställningen innan jag insåg vad jag skulle betala till csn i januari. 5500 kr!!!!!!!!!! AAAarrrgghhh!!!!
      Jag är inte en fan av deras nya straffavgift på 450 spänn per gång.
      Men jaja, pengar är en världslig sak. Skulle jag noja mig över det så skulle jag inte överleva ett dygn ens. Jag har för mycket annat som ger mig ångest i alla fall.
      har i vilket fall äntligen fixat autogiro för skiten nu. Så den sista straffavgiften är betald, EVEEEEER!!!!!!

      Så, tillbaks till karen. I kuben går en orange sakura med rom, ROLIGT! Dom nya Gold stripecorysarna mår prima även om dom små är rätt skygga. Det var en vuxen hane och 10 minis.
      Garrorna växer och frodas. Leoparddaniosarna fick lekryck efter VB, likaså furcatusarna.
      I 720 mår alla bra och dom vita spökgrisarna lekar med nån dags mellanrum, smarrigt tycker barberna. Sparar inte på rommen för jag har ju ändå 12 yttepyttingar somhåller på att växa upp och helt ärligt är det inte jättemånga som vill ha just albinos.

      I 240 är allt frid och fröjd förutom att jag inte får ur luften ur ytterfiltret som går på halvfart och irriterar mig enormt. Ser max 4 svarta corys häri, men dom bör vara 5.
      Ekgrenarna har börjat vattenmättas. Funderar på att ta ur den som ff flyter dock. Inte hundra nöjd med hur det ser ut där i. Dock fick det ett nytt FLORA Glo rör igår tillsammans med det usla gamla främre röret. Tyvärr, för mig som är lat, så ser det skumt ut med starkare ljus baktill och svagt framme. Vi får se hur många månader som hinner gå innan jag byter plats på dom. Det går inte alltid så fort.

      Två av barnen fick 11 crystal red häromdagen. Variant 10 st för 120 r av en privatperson som annonserade på blocket. Alltså ite en bra gradeing på dom men det bryr sig inte barnen om. Personligen ska jag beställa S-graderade röda och svarta samt ev Golden till mig själv. När jag har råd och när ställningen är inkörd ordentligt. Sånna dyrgripar tål inte att chansas med. http://aquagiftshop.blogspot.se/2010...ing-guide.html

      Barnens kar puttrar på. Körsbären förmerar sig hos femåringen. Hon fick också 4 urgulliga platys förra veckan. tyvärr verkar en ha kolat direkt. Vem vet varför.. Kanse för många flyttar på för kort tid. https://www.pinterest.se/pin/397724210813147445/

      Hos 12åringen trivs alla, inkl de vita corysynglena. Och hos 8 åringen leker stänktetrorna igen. Där bor det ju också glödbandstetror som är tjocka och fina.
      Ja, det var nog allt.
      Tills det finns fler kar att orda om.
      Om någon nu har orkat läsa denna romanen som det råkade bli så släng gärna in ett ord eller två...
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Hoppas magsjukan har gett vika......och du mår bra igen, det här med åldern är ju en världslig sak, ja eller om det var pengar....
        Igår kände jag mig ruskigt gammal, har ju passerat de 50.... men inte känt mig lastgammal förut, men igår när jag åt frukostmackan, fullkorn med hårdkokt ägg, så bet jag till i ett korn så det riktigt knakade till. Och det satte ju sig, medans jag desperat letade efter tandpetare i kryddskåpet så försökte jag ju få bort kornet med tungan.....äntligen det lossade och jag spottar ut det i handen.....men det är ju en bit av min tand....nu är jag gammal när tänderna faller sönder och ramlar ut tänkte jag chockad ......kom till akuttandvården igår eftermiddag och fick en tillfällig lagning, mina tänder var helt ok, ingen karies.... det är visst sådant som kan hända.....vitt bröd och soppa i fortsättningen.... men det var ju inte detta jag skulle skriva om....

        Vad kul med ställningen, vilka möjligheter....skall bli väldigt kul att se vad du hittar på . Igår på fb var det ju någon som sålde två ställningar ruskigt billigt med allt, pumpar, belysning, sand.....jag satt länge och förklarade för mig själv att jag verkligen inte har mer plats nu....och tillslut insåg jag det .... men det skall bli jättekul att följa din ställning och med den fart du jobbar i så tar det väl inte så lång tid innan du är i full gång...

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Emma du är i samma ålder som mina äldsta barn..ja tänk om man bara var fyrtio...nej så farligt är det inte faktiskt, åren efter 40.
          Red Sakura beställer jag från tyskland, fungerat bra. Kanske inte mitt i vintern då utan när blir varmare.
          Jag har aldrig haft ett yngel efter de Pansarmalar jag haft, det beror ju på sällskapet förstås. Om jag startar upp ett kar till då funderar jag på små dvärgcorys. Men jag får se.
          Såg också en ställning med tre fina kar på Blocket till ett
          bra pris. Men det var för långt bort som det oftast är. Lekte ett ögonblick med tanken på minisemester. Men då vore karen inte så billiga längre.
          Lycka att ha kommit över många växter, bara att få dem på plats sen.
          Jag köpte röda Svärdbärare i somras, är inte heller helt förtjust i formen. Men hannen var så vacker att de fick följa med hem. Nu simmar det minisvärdbärare i karet och de är så söta
          // Annicka

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Hoppas magsjukan har gett vika......och du mår bra igen, det här med åldern är ju en världslig sak, ja eller om det var pengar....
            Igår kände jag mig ruskigt gammal, har ju passerat de 50.... men inte känt mig lastgammal förut, men igår när jag åt frukostmackan, fullkorn med hårdkokt ägg, så bet jag till i ett korn så det riktigt knakade till. Och det satte ju sig, medans jag desperat letade efter tandpetare i kryddskåpet så försökte jag ju få bort kornet med tungan.....äntligen det lossade och jag spottar ut det i handen.....men det är ju en bit av min tand....nu är jag gammal när tänderna faller sönder och ramlar ut tänkte jag chockad ......kom till akuttandvården igår eftermiddag och fick en tillfällig lagning, mina tänder var helt ok, ingen karies.... det är visst sådant som kan hända.....vitt bröd och soppa i fortsättningen.... men det var ju inte detta jag skulle skriva om....

            Vad kul med ställningen, vilka möjligheter....skall bli väldigt kul att se vad du hittar på . Igår på fb var det ju någon som sålde två ställningar ruskigt billigt med allt, pumpar, belysning, sand.....jag satt länge och förklarade för mig själv att jag verkligen inte har mer plats nu....och tillslut insåg jag det .... men det skall bli jättekul att följa din ställning och med den fart du jobbar i så tar det väl inte så lång tid innan du är i full gång...
            Det var nog de ställningarna jag också suktade över..var ju på FB. Ibland är man själv en svår nöt att knäcka...
            // Annicka

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Säkert, usch ja man är verkligen påstridig ibland och då gäller det att kunna stå emot

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Rufus

                Det var nog de ställningarna jag också suktade över..var ju på FB. Ibland är man själv en svår nöt att knäcka...
                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Säkert, usch ja man är verkligen påstridig ibland och då gäller det att kunna stå emot
                Eller hur?! Visst kan man vara jävlig att övertala att låta bli?! Det är typ det jag är sämst på. Att låta bli alltså...Jag packade helt sonika in familjen i stora bilen drog fram släpet och hakade på det och körde iväg för att hämta ställningen och karen. Det var inte fantastiskt väder om man säger så. Sketet duggregn och eftersom lasten vart otymplig så låg inget täcke över karen heller.
                Sen fick jag muta familjen med färdigmat, jag lagade till mig själv hemma pga kostnaden..
                Sen kom vi hem och där står karen kvar. Det var snöstorm inatt med en hel massa blötsnö. Gissa hur mycket iskallt vatten jag just har hävt ur nu med blåfrusna fingrar.
                Är hemma från jobbet pga karensen på magsjuka och ny förkylning med feber och sånt skräp. Men sitta still och bara göra inget är aldrig nyttigt... Eller?!

                I alla fall kan jag inte det just nu. Fick hem leveransen från Akvarieimport igår och har en del foder i lösvikt att hälla upp på burkar till barnens stora förtjusning. Dom älskar att utfodra med dom olika sorterna. Frysfodret ges med pipett eftersom det är kuligast.
                Sen fick jag ju de två powerheadsen som jag ska mecka lite med och se om jag har en slangbit som passar i diameter för att fixa klart filterhörnan i 720t.

                Petade också just ner tre små söta bucephalandra som jag köpt på FB av en viss Håkan Hellström. Köper ni av honom utlovas fina växter. Många rekommenderar honom och nu kan jag stämma in i lovordskören. Dessa ska fästas fast på pinnar i karet.

                vad mera då.. Jo, jag tillbringade timmar med mitt irriterande nya ytterfilter i 240 igår. Det vägrade ge fullt ös och jag öppnade, kollade alla filterfack, sköljde klet, pumpade för hand, kollade slangar och till sist visar det sig att jag ju glömt att min man räksäkrade det med en bit grovporig filtermatta i utsuget! Det hade ju satt igen såklart. Å det tog mig en evighet att felsöka allt annat innan jag ens tänkte på att kolla det. Suck...
                men nu är det full fart igen.
                Jag tröttnade på flåsiga firrar och har slängt ut alla ekgrenar ur det karet. Rätt ut genom fönstret for dom med dunder och brak.. Dom luktade rätt ruttet faktiskt. Äckligt. Nä, jag stoppar nog inte ner nån mer ek i den sizen i karen igen. Inte ens om den är så död som denna var. Det är betydligt mindre äckel med mangrove, redwood, äpple och ormhassel i mina ögon. Det stinker i alla fall inte. Eller avger mängder med tanniner.

                Jo, en fundering som slog mig när jag stod ut eoch hivade ur blötsnö ur karen var att jag ju får ett 150 l och ett 75 l att förfoga över. De andra 75 l delarna är barnens.
                Då slog det mig att jag ju kan ha Sulawesiräkor där i. Fick en del Malawisand med, alltså vit typ korallsand. Han har odlat Malawi, han som sålde.
                Han skickade också med vit hålsten som ju också är kalkrik. Detta är ju himmelriket för kardinalräkor tänker jag.
                Jag har inte bestämt mig, men det skulle vara kul.
                Dyrt dock, gissar jag. Dom lär ju inte vara gratis. Kanske beställa från Tyskland direkt?! Erfarenheter av detta?

                Annars ska nog den delen som inte blir sulawesi vara ett yngelkar, typ. Eller så blir det ett växtkar, där yngel petas i då och då...
                Kikade en del på DIY CO2 system igår och det verkar som att till och med jag ska klara av det.
                Alltså varianten med bakpulver och citronsyra för att testa innan dyrbar utrustning köps och kanske inte gör som jag vill.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Jo, jag har beställt räkor från tyskland, Rendo-Shrimp. Fungerade bra. Men jag beställde Amanos och Red Sakura.
                  Bucephalandra är riktigt fina små plantor, har också beställt från Håkan H. och blivit nöjd.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vilken energi du har Miiaoo! Roligt att det händer så mycket nytt och att dina vattenlevande husdjur verkar må så bra!

                    Mina kar puttrar på och de flesta fiskar verkar trivas. Några oförklarliga dödsfall har jag dock råkat ut för under tiden. Det svåra tycker jag är när man inte förstår varför en fisk dör trots att alla andra ser ut att må bra. Det är förmodligen något man bara får acceptera men jag funderar mycket kring orsak och verkan. Kan jag göra något för att förbättra fiskarnas levnadsförhållanden så vill jag ju göra det.

                    Något annat jag funderar på är var jag ska ställa mitt framtida kar modell större. Det är inte aktuellt än på länge men att jag inte har en tänkt lämplig plats för det stör mina tankar på något sätt. Annars är det trivsamt att planera karet i fantasin, såväl med fiskar som växter och inredning. Lite knäpp är man allt...

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vilken energi du har Miiaoo! Roligt att det händer så mycket nytt och att dina vattenlevande husdjur verkar må så bra!

                      Mina kar puttrar på och de flesta fiskar verkar trivas. Några oförklarliga dödsfall har jag dock råkat ut för under tiden. Det svåra tycker jag är när man inte förstår varför en fisk dör trots att alla andra ser ut att må bra. Det är förmodligen något man bara får acceptera men jag funderar mycket kring orsak och verkan. Kan jag göra något för att förbättra fiskarnas levnadsförhållanden så vill jag ju göra det.

                      Något annat jag funderar på är var jag ska ställa mitt framtida kar modell större. Det är inte aktuellt än på länge men att jag inte har en tänkt lämplig plats för det stör mina tankar på något sätt. Annars är det trivsamt att planera karet i fantasin, såväl med fiskar som växter och inredning. Lite knäpp är man allt...
                      Tack!
                      men nja, nu är jag på krigsstigen! Alla mår INTE bra!
                      Bara för att jag var så säker på att människor som säljer på auktioner under get namn var ärliga så har jag släppt i två unga superröda ancistrusar i 720t. Det visar sig nu att dom är angripna av camalanus cotti. Det förhatliga j-a skit-blodmasken!
                      Nu måste jag på nåt sätt få tag i Sera Nematol och behandla hela karet. Det blir ju billigt!!!! Eller?!?!?!
                      Fi fnnnnn!!!

                      Har haft den skitmasken en gång tidigare på killis. Dom blev inte bra av behandling och fiskarna fick simma vidare.

                      Dessutom fanns det fler ancistrusar från samma person på fasta bordet. De som ropades ut har jag ingen koll på. Men sannolikheten att fler är smittade är ju överhängande. Sicken j-a katastrof!

                      Suck!
                      Jag som såg fram emot roligheter med inredning av ställningen med kar. Som förövrigt står på plats inne nu. Men jag tappar liksom sugen av sånt här skit. Parasiter liksom!!
                      Hur är de nu? Höjd värme ger lättare bakterieangrepp men parasiter gillar det inte? Å vice versa??
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Åhh nej!



                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Ååhh så trist!! Var arg en stund, ta sedan nya tag!
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Usch vad tråkigt! Förstår att du är arg och ledsen. Det blir ju ännu värre om man dessutom känner att någon medvetet sålt av smittad fisk. Hoppas behandlingen lyckas och att fiskarna klarar sig.

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Jag har fått kontakt med säljaren och tonen kändes som att hon blev lite stött och hon frågade om jag verkligen var säker för hon hade då inte sett något hemma i karen. Hon ska dock medicinera också. Har också fått tag på två andra som också köpt av samma säljare. Fler medicinerade kar alltså. Säga vad man vi om FB men ibland är det rätt bra att ha tillgång till.

                              Jag har nu processat vetskapen om dom förhatliga maskarna och har nästan hittat lite glädje i karen igen. Det är så surt att en sån grej kan förstöra humöret så mycket så fort.
                              Men jag fick i alla fall ÄNTLIGEN hem pmdd som jag beställde i nov el dec nån gång men som jag sen glömt betala. Nu är det dosat och klart i kuben, 240t och 720t. Får se om vi ska chansa med crystal redsen. Tvivlar på det. Vore okul om dom gick åt.
                              Däremot plockade jag upp en nydöd platy igår hos dottern. Syntes inget på den alls om varför den dött. Det är den andra som dör där. Köpte dom för en vecka sen?! Dom andra firrarna och räkorna mår prima och det har tillkommit lite yngel idag. Skumt.

                              Jag klurar på hur jag ska inreda min 75 L del i ställningen för att inte få inredningen helt exakt som alla andra kar. Jag kikade i Goldmedlemmarnas fotoalbum men det fanns inte så mycket tyckte jag. Det fanns ett par riktigt fina och det jag fastnade för var ett där mossa tagit över nästan hela karet. Liksom bakåt och på höjden. Och i högerkanten spikbad.
                              Enkelt och snyggt, men otroligt lummigt också. Blir tvungen att försöka få tag på en herrans massa java mossa eller den snygga weepingmoss. Hade ju den man hade död på allt.

                              Sen invånare där. Snygga bra graderade Crystal red eller blacks. Dom r fjantigt snygga mot en lummig grön bakgrund. Kanske även den lilla danio erythromicron, http://www.seriouslyfish.com/species...erythromicron/

                              Kan bli himla fint det.

                              Matade 720t med hackade räkor förut. Det blev typ rusning. Galna firrar.
                              Sen såg jag att en av garrorna i kuben va så tjock att hon inte knappt ligger på bröstfenorna alls. Hon är helrund om maggen. Det är andra rundisar däri också men hon är sannolikt den dominanta. Roligt att dom trivs så bra!

                              Fotade corysynglena hos 12åringen igår. Jisses vad dom har vuxit på bara ett par dagar. Foto kommer imorgon.

                              Men nu är det dags att nana. Godnatt där ute!
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Mrfabbe
                                • November 2017
                                • 140

                                Tråkigt att höra! Känns som att det är varje persons mardröm, att komma hem med sjuk fisk. Jag personligen har ingen möjlighet till karantän just nu utan får helt enkelt (dum kanske) förlita mig på försäljaren när jag ställer div frågor för att säkra mig lite på den fronten. Jag har haft turen att inte råka ut för det än men det händer säkerligen oss alla tillslut. Hoppas du får ordning på det bättre den här gången än sist och när ilskan lagt sig så är det bara att bli positiv och kavla upp ärmarna. Lycka till!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...