Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Finns några förslag här på timida fiskar, några högryggade också https://aquaticarts.com/collections/...ish-all-shrimp
    // Annicka

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Rufus
      Finns några förslag här på timida fiskar, några högryggade också https://aquaticarts.com/collections/...ish-all-shrimp
      Stort tack!!!
      Kul att kilfläcksrasbora är nämnd där för jag har verkligen fastnat för den helmörka varianten av den. Så snygg!
      Annars är det flera arter som jag hade förr tiden, kul att återse dem.
      Funderandet fortsätter!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av miiaoo

        Stort tack!!!
        Kul att kilfläcksrasbora är nämnd där för jag har verkligen fastnat för den helmörka varianten av den. Så snygg!
        Annars är det flera arter som jag hade förr tiden, kul att återse dem.
        Funderandet fortsätter!
        Ja den är snygg och skulle nog göra sig bra i sällskapet.
        // Annicka

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Så, hemma igen efter en snabbis till Akvarieauktionen i Bollmora Tyresö. Snabbis, mja, det tar ju ca 1 timme att köra dit men det enda jag gjorde där var att stå i kö vid fasta bordet och plockade på mig en del saker.

          Till min stora förvåning trillade jag dit på en burk med 5 gula svärdbärare. urgulliga och dom simmar nu 720t. 3 hanar och två honor. Får nog ta och fylla på med fler honor vad det lider. Honorna är dessutom pyttiga och det kommer att spanas mycket efter dem för dom r nästan i storlek med större neontetra, dvs perfekt size att äta för silvriga hajar.
          Det blev också 11 corydoras schultzi och 2 superröda ancistrusar. Sannolikt en hona och en hane, men dom är unga än så det får vi se sen.
          Ancistrusarna är kvar i påsen 240t. Dom får nog växa på sig lite innan dom fixar konkurrensen i 720t. Dom är ca 5 cm nu. Übercharmiga småttingar!

          Corysarna får nog delas upp på barnens kar. På 2 kar alltså. För äldsta dottern får ta corysbebbarna som växer ff i yngelkassen. På så sätt för dom andra bli 5 i ena och 6 i andra. Ingen blir ensam.

          Sen blidde det riccia, echinodorus vesuvius (som jag letat efter), en ikadan crypto som jag redan har, sannolikt wendtii grön. Ceratopteris cornuta, en minirot med java 'trident' och en med windelöv. Tror att det var allt.
          Nöjd med dagen, särskilt som jag inte egentligen hade lust att åka dit utan hade bestämt mig för att hoppa över det. Men man får så sjukt mycket för pengarna på auktionerna så jag är glad!
          Bollmora är dessutom ett trevligt ställe, har varit där för många år sen och både sålt och köpt. Dock var utbudet större i Uppsalas auktion.

          nu ska jag gå och koppa in resterande firrar.
          Senast redigerad av miiaoo; 28 January 2018, 14:20.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            Ursprungligen postat av Sleaper
            Här är länk till ett scape som bygger rätt kraftigt på höjden, som inspiration. https://www.youtube.com/watch?v=yDDwBv9Vsic
            Ursäkta att jag lägger mig i och plockar fram ett tidsmässigt avlägset inlägg i tråden. Hhåller med om att den här videon ger inspiration, men kan man räkna med att underlaget INTE kommer att "glida" framåt/neråt mot framrutan på sikt? Eller placerar de som bygger så branta sluttningar normalt ner någon slags stoppande vall här och där, i det som de kallar "soil"?
            Eller är det nåt jag missar, inte fattar?

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Camenius

              Ursäkta att jag lägger mig i och plockar fram ett tidsmässigt avlägset inlägg i tråden. Hhåller med om att den här videon ger inspiration, men kan man räkna med att underlaget INTE kommer att "glida" framåt/neråt mot framrutan på sikt? Eller placerar de som bygger så branta sluttningar normalt ner någon slags stoppande vall här och där, i det som de kallar "soil"?
              Eller är det nåt jag missar, inte fattar?
              Dom använder substratstöd. Tillskurna bitar av gummi eller liknande som stopps ner i soilen för att det ska vara stabilt. Det förespråkas att använda så många stöd som över huvudtaget är möjligt, bara dom inte syns utåt så att säga.

              Å du, här får man prata om vad som helst, nytt eller gammalt, topic el off topic. Välkommen!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                Tack för det! Jag har kolat flera videor typ DIY, men varför visar ingen detta? Tack.
                Eller så har jag haft otur bara alternativt missat det. Momentet.
                Tillverkar man dem själv eller nåt de köper?

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Kika på tex detta: https://www.youtube.com/watch?v=Uv0x42x-r7Y

                  Där använder han substratstöd. Dessutom är han väldigt duktig. oliver Knott är också grym på aquascaping.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    Tack, tack för vänligheten. Ska kika på fler liknande filmer. Vet du hur styv platsen är? Snål som jag är tänker jag direkt huruvida (älskar det ordet) jag kan hitta plastdelar i hemmet, som jag kan använda. Sönderklippta glassbägs-delar osv. Ja, du fattar. Uppskattar dina (och andras i andra trådar) svar til mig som inte i övrigt bidrar med egen tråd!

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Camenius
                      Tack, tack för vänligheten. Ska kika på fler liknande filmer. Vet du hur styv platsen är? Snål som jag är tänker jag direkt huruvida (älskar det ordet) jag kan hitta plastdelar i hemmet, som jag kan använda. Sönderklippta glassbägs-delar osv. Ja, du fattar. Uppskattar dina (och andras i andra trådar) svar til mig som inte i övrigt bidrar med egen tråd!
                      Bra fundering där!! Jag tänker spontant plexiglas. köpa en skiva och sen såga. Men helt klart borde det finnas DIY grejjer till detta också. Stenar funkar ju till viss del. Billig tunn skärbräda och dela på den i bitar, Skiffer borde funka också, det bör ju gå att splitta det på tjockleken om man säger så...
                      Jag ar faktiskt varit inne på den tanken också, tack för att du snurrade igång fantasin här.
                      Är ec på gång att köpa en ställning med 3 kar på. 2 av dem delade i två. Barnen får varsin halva så blir det ett 75 liters och ett 150 till mig. Kanske scapa ett av dom?! Om jag provar med 75 l så blir det ju inte så dyrt med soil och så... Hmm, intressant tanke..!

                      Sen gjorde jag inte alls som jag skrev med firrarna. Ancistrusen är i 720t, gold striparna i kuben, albinaynglea hos 12åringen minus en som jag såklart råkade tappa ur i kuben.. Och svärdbärarna i 720 även dom.
                      Sen vet jag att 5 och 8åringen är på väg hem med varsina 10 crystal red. Inga snygg-graderade, men det spelar knappast någon roll för dem.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Camenius
                        • November 2004
                        • 180

                        Hahahaha... eller LOL som kidsen skriver. Det är underbart med nördar! Först skaffar man ett litet akvarium (i mitt fall en syltburk, i början av60-talet.) sen dyker det upp ett till i smyg när föräldrar tittar åt annat håll... och se där, ett tredje har smugit in sig i rummet.

                        Stenen är i rullning.

                        När hobbyn sedan går på sparlåga, går en tid utan ett enda kar i hemmet... när plötsligt nördnerven slår till och man börjar på nytt. Och upptäcker att även ett av barnen har ett kar i rummet. Och räknar man akvarierna i huset upptäcker man förvånat att de faktiskt är tio stycken.

                        Känns det igen? Kunde tro det!

                        En kul sann historia från ett annat nördintresse som präglat mitt liv; kompisens fru kom in i garaget och sa "va, men för helv-te. Har du sju hojar nu!!!"
                        "Näe, antingen har du sex hojar och en fru... eller så har du sju hojar och noll fru!!!
                        Drygt en vecka senare får frun sin överraskning när hon fyller år. För i ett kuvert får hon en instruktionsbok och sprängskiss över en motor samt ett nyregirerat ägarbevis på en motorcykel som tidigare ägts av hennes man!

                        Så kan det gå! (De är fortfarande gifta.Och ibland får kompisen låna sin frus hoj när vi ska ut och köra)

                        Jag kan fortfarande minnas en tid då jag bara hade en hoj, även om det är mycket, mycket länge sedan. ...och nu är jag på gång att skaffa ett akvarium igen. Att det sedan blir minst ett till, det är liksom självklart. Frågan är snarare hur lång tid det tar innan de är tre, osv? Något har jag ju lärt mig under de 65 år jag levt!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Emma, Emma .....vad är det jag hör....ännu mer akvarium, ja hos dig går det verkligen snabbt. En ställning är bra, då får man plats med fler. Jag tycker ofta man kan hitta dessa väldigt prisvärt. Men Emma nu när du kör så det ryker, kan du inte lägga ut fler bilder på de som redan är igång, tycker det varit lite dåligt med bilder på största baljan.....vi vill se mer....

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ja, jo, mja... Jo, kanske det går lite fort ibland... Min man skulle definitivt hålla med om det.

                            Haha, kul hojhistoria Camenius! Kan tänka mig att jag hade kunnat göra något liknande faktsikt...

                            Jag behöver städa lite i 720 innan jag fotar. Just nu ligger alla nya växter och flyter. Det förstör ju intrycket en hel del..
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              Ursprungligen postat av Camenius

                              Ursäkta att jag lägger mig i och plockar fram ett tidsmässigt avlägset inlägg i tråden. Hhåller med om att den här videon ger inspiration, men kan man räkna med att underlaget INTE kommer att "glida" framåt/neråt mot framrutan på sikt? Eller placerar de som bygger så branta sluttningar normalt ner någon slags stoppande vall här och där, i det som de kallar "soil"?
                              Eller är det nåt jag missar, inte fattar?
                              Med sand hade detta aldrig funkat, men med soil kan det ev. gå bra på grund av att den är jämförelsevis väger lätt. Sten är bra som barriär och det går ju som sagt att klippa till plastbitar och trycka ner i soilen ifall det behövs. Växternas rötter hjälper väl till en del för att förhindra ras. Men jag är lite skeptisk till scapen som Oliver Knott gör i videon och hur den skulle klara sig över tiden. Bygger man med stenen direkt från bottenglaset fungerar det bättre med att hålla soilen på plats.

                              Kommentar

                              • Camenius
                                • November 2004
                                • 180

                                Ursprungligen postat av Sleaper

                                Med sand hade detta aldrig funkat, men med soil kan det ev. gå bra på grund av att den är jämförelsevis väger lätt. Sten är bra som barriär och det går ju som sagt att klippa till plastbitar och trycka ner i soilen ifall det behövs. Växternas rötter hjälper väl till en del för att förhindra ras. Men jag är lite skeptisk till scapen som Oliver Knott gör i videon och hur den skulle klara sig över tiden. Bygger man med stenen direkt från bottenglaset fungerar det bättre med att hålla soilen på plats.
                                Tack vare miiao kom jag på rätT spår och har åtérigen kikat på några scape-filmer och upptäckt att skaparna ofta stoppat ett stöd utan att de kommenterat det.Därför har jag inte fattat vad de gjort. Tror inte heller att små nerstoppade plastskivor har någon påtaglig betydelse. Åtminstone på lägre sikt.

                                Har alltid förvånat mig över att så få (igen) som inreder sina akvarier inte bygger lite mer på höjden. Underskattad inredningsdetalj. Ska man få det atfungera på sikt krävs nog antingen större stenar som limmas i botten samt lite större stöd som är stabilare än små plastbitar. Stöd som verkligen förankrats via exempelvis att den limmas mot botten.

                                Den som vet vad som krävs och hur man gör om man ska bygga en mur mot en jordsluttning i exempelvis en trädgård, vet principen och hur mycket som krävs om det ska fungera på sikt.

                                Ett sätt att lösa byggande av en hög är att bygga grunden tillhyggen, på helt annat sätt, exempelvis med tillskurna frigolitbiltar i ex vis terrasser... ...eller med sand i påsar eller nylonstrumpor.. ja, du fattar.

                                Får väl se hur lätt/svårt/bra det blir när jag ska verkställa och inte bara prata om hur man kan göra.
                                .
                                Tack till både dig och miiao! Och sorry för att jag snodde miiaos tråd lite.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...