Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Så fint karet blev Emma . Inget fel på några av bilderna är det heller

    ​​​​​​​//Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      Kan bara stämma in i kören, akvarierna ser jättebra ut. Fisk är svårfotade... tacka vet jag snäckorna som snällt sitter på rutan.

      Kan förstå att affären helst vill ha garrorna kvar i påsen... min affär hade släppt ut dem, och hade sedan ett hälsike med att håva upp dem igen. För övrigt har jag beställt fem till...

      Då gissar jag att du räknar garror för glatta livet nu - och får det till allt annat än tio -... men lugn bara lugn, efter ett par veckor blir de lättare att räkna in, för då vill de plötsligen inte vara mer än max 20 centimeter från varandra .

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        God morgon, god middag eller god kväll, vilken tid ni nu är inne och läser detta!

        Här sitter jag efter att kaffet är urdrucket, i min älsklingsfåtölj, framför mitt 720 och bara njuter av en ledig dag till. Från måndag snurrar ekorrhjulet igång igen och det blir väl ingen paus förrän i påsk möjligen, då det är långhelg. Men så ser ju livet ut för många så jag ska inte klaga.

        Det som fångar min uppmärksamhet just nu är att alla fyra hajarna faktiskt är framme! Dom är långsinta när man har skrämt dom och dom kan konsten att gömma sig. Längst in vid väggen/hörnet i andra änden har jag medvetet ställt två höga stenar och en del växter så hajarna får en hajgrotta där dom kan lurka i mörkret. Där har alla fyra befunnit sig sen dom flyttade hit. Dom tar mycket illa upp av upphåvning och inkoppning i nytt kar så det har tagit några dagar innan dom ens provat att simma till andra änden för att sen paniksimma tillbaks till grottan ch andas ut. Dom är stora, men ack så fega. Det ger mig dock tanken att kanske skulle det kunna leva nån mer art här i. Det är ju redan nu, sen igår kväll, en fisksoppa och inte alls ett biotopkar som jag tänkt. Det ska visserligen i några Lmalar också så jag spär ju ändå på fisksoppan som började med endast firrar från Asien.
        Men igår när jag satt och kikade på fejjan så fick jag upp ett inlägg från Akvarister 2.0. Det handlade om lekande corysar. Dom lekte visst var och varannan vecka hemma hos sin ägare som böev lite matt på dom. Någon föreslog omplacering och en kik på annonssidan där någon faktiskt letade just corys. JAg var lite ofin och svarade i en kommentar att om han vill bli av med dom så var det bara att hojta!
        Ett par sekunder senare fick jag pm. Jag tog en timmes bilkörning med tillhörande stopp på vägen för att inhandla sex kartor med frysfoder som jag skulle byta mot sagda corys.
        Så, däför simmar det nu 12 spökgrisar bland asienfirrarna. Spökgrisarna är alltså Corydoras aeneus, 'albino'. 7 vuxna och 5 kids i varieande storlek.
        Gick just och skulle tända över karet (har inte hunnit köpa timer än) och där for det runt ett helt gäng med vita spökgrisar i full fart! Dom gräver ner hela huvudet i sanden efter käk som någon glömt, far runt överallt eller ligger stilla i grupp och bara filosoferar. Som corys brukar alltså. Lustiga små kompisar.
        Jag föredrar egentligen dom svarta, Corydoras venezuleanus, men alla corys har ju samma roliga beteende och dom här rosavita syns verkligen bra emot växter och grenar. Himla nöjd med det bytet kan man säga!!

        Praktbarberna fattade dock inte vad det var för underligt levandefoder jag hade hällt i och alla var tvungna att smaka på malarna. Det uppskattades INTE av malarna. Men dom flyttade sig kanske 5 cm varje gång och då var det nästa barbs tur. Till sist hade alla provat och konstaterat att man faktiskt inte kunde äta corys och nu är alla fullt upptagna med sitt. Dvs spurta omkring och mobba blekfisen/hackkycklingen i gruppen, leta käk eller testa att simma på alla möjliga och omöjliga ställen.

        Jag har för övrigt ändrat mig angående filterhörnan. Den ska iofs igång när jag har mer pengar att fixa den med. Men jag har flyttat ut mitt JBL filter också. Vet inte vilken modell det är för jag ser inte det på det nånstans. Men det är rätt stort. Inte tillräckligt med cirkulation för 2 meter men det ska få hjälp på traven sen.
        Alltså behöver jag köpa ett nytt till 240t. Hoppas januarilönen räcker, annars är det sjukt länge till februarilönen..
        Sen har jag legat på in säng och kikat på mitt 60liters åttkantiga och jag är inte nöjd med filtret i det. Det ger noll cirkulation och det är ju såklart dåligt för ett högt och relativt smalt kar. Jag funderar därför på att lägga ner det och flytta över alla till 240t. Sen är ju alla fiskar däri inte bottengående så kanske att det skulle gå att ha en mindre grupp med apistos med dom i 240t.
        Det lutar åt kakaduor om färgerna tilltalar mig i butiken. Dom verkar passa i det karet beteende och behovsmässigt.
        Men först måste jag dra fram karet och ta loss den ack så taffligt limmade planschen bakom och göra rent från klistret. Sen blir det antagligen bara svart bakgrund eftersom jag inte vill tömma helt och limma slimline. Men jag har ju tid, det tar ju ett tag innan filtret köps i alla fall.

        Behandlar med ektozonsalt i 5åringens kar för hennes glödbandstetror hade så trasiga fenor, slarvigt av mig att missa det i butiken. En hade dessutom sannolikt svamp på gång i ett fensår. Det såg betydligt bättre ut efter ett dygn och jag hoppas att det ser helt bra ut idag. Salt är himla bra grejjer om man vill slippa medicin är min egna helt självuppfunna åsikt. Sen går det ju inte att undvika mediciner i en del fall, det fattar jag med, men dom gånger jag varit snabb med lite salt så har sjukdomar faktiskt hållit sig borta. Peppar peppar!

        Igår kväll skulle vi lysa i bakgrunden på kuben. Den har ett gäng klippmoduler limmade så det ryms en hel del vatten bakom. Det är ett flertal hål borrade för att det ska kunna funka som filterkammare så jag har helt enkelt insuget där i för att det ska bli hyfsad cirkulation. I alla fall letade vi garror. En enda var synlig ute i karet och 9 var osynliga. Vi lyste och det var tomt sånär som på ett lite fjuttigt danioyngel! I med lite Liquid fry så får vi se hur det går för pysen.
        Fler yngel hittades när jag föste undan trasslet med flythäxter, en herrans massa hornsärv bland annat, åt siden för att växterna skulle få mer ljus.
        Detta har tydligen triggat hela populationen av furcatus och danio att leka idag för dom är absolut helt galna. Det ser ut som att man filmat och sen spelar upp på trippelfart. Och det bara regnar rom från växterna till andras stora lycka.

        Garrorna återuppstad sen efter en stund och var 10 igen. Dom låg väl och sov under boklöven på botten.

        Stänktetrorna i 8 åringens kar har lekt igen (!), denna gången på gullrankans blad. Dom leker banne mig hela tiden!
        Fattar inte hur fiskar orkar!! haha
        Dessutom så är hennes 10 glödbandstetror typ svarta och glödande i lekdräkter och är på g dom också!!!

        Sådär ja, morgon romanen nerskriven. Gissar att alla n har fattat att jag gillar att skriva...
        Hoppas att det finns någon som gillar att läsa i andra änden bara haha
        Senast redigerad av miiaoo; 05 January 2018, 11:31.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Det låter spännande med allt du har på gång och kul med nya Corys!

          Jag har ju ett kar med Kakaduaciklider och tycker att de är spännande att titta på! Förstår att du har hyfsat nära till Akvarielagret och där kan det nog tänkas finnas andra färger på fenorna än just orange. Jag köpte mina därifrån (visserligen orange) och de brukar ju ha bra utbud. Det tråkiga med Kakaduor är väl att de är kortlivade även med apisars mått mätt. Speciellt honorna lever kort tid vad jag har förstått.

          Lägg gärna upp fler foton!

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Operation Rädda fiskarna i värdelöst kar! påbörjat. Den inbyggda filtret i mitt 60-liters är så dåligt att jag skäms för jag ens gett det en chans! Nu Det är byggt som en liten låda delvis undervatten och delvis över. I vänsterkanten finns ett insug som når långt ner i karet med en svart filtermattabit på. När vattnet kommit upp sla det fyllas upp såpass att det spolas igenom ett par behållare me filtergrus typ. Sen ska det ha tillräckligt hög vattennivå i lådan för att rinna över kanten. Problemet är att i höger kan sitter det också en värmare och den är liksom lös. Och eftersom den är lös så är det helt otätt runt den, under. Följden av detta blir att vattennivån aldrig blir så hög att vatten passerar utflödeskanten. Detta leder till syrebrist pga stillastående yta och värmare som dessutom värmt för mycket. Det var säkert 32 grader där idag. Ett par liter kallt vatten i och filterskiten hjälpligt igång så nu är firrarna glada igen. Såg att dom flämtade innan. Såg tendenser till det igår efter att jag lagt mig och skulle åtgärda det idag.
            Alltså: Alla kommer att flytta till 240t och 60liters ska försvinna ut på nån säljsida med en rekommendation att köpa nytt innerfilter till det. Problemet är bara att jag verkligen inte har råd att köpa det nya JBL Cristal Profi 1901 som jag vill ha i det.

            Dom lär ju stå ut i karet i flera månader till nu, MEN JAG VILL INTE!!

            Jag är för tramsig. Lika som alla andra tålamodsbefriade vill jag att saker händer på en gång när det gäller sånna här saker. Vid uppstart har jag dock en hel del tålamod, men inte vid katastrofer. Å detta är en katastrof tycker jag.
            Kanske för att jag vill komma igång med 240t. Men jag vet att det löser sig självt bara ledigheten är över fr då försvinner all energi till jobbet.
            Alltså jobbet är kul och givande, men det är trist att inte ha nån ork hemma sen.

            Edit: Gissa vilka som har lekt idag! Dom små spökgrisarna som flyttade in igår kväll!!! Hahahaha, knasbollar! Det var ju pga deras ständiga lekande han ville bli av med dom små yngelapparaterna.
            Senast redigerad av miiaoo; 05 January 2018, 19:29.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Bilder på invånare. Åh, oj vad jag retar mig på att jag har slarvat bort macroobjektivet. Köpte det enkom för akvariefotning för 10 år sen. Ingen ny teknik alltså, men det håller måttet någorlunda än.
              Det sämsta kortet är mina dvärgkardinaler och galaxer som absolut avskyr den läskiga kameran och detta var det närmaste jag kom.
              Senast redigerad av miiaoo; 06 January 2018, 14:04.
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Yngellycka! Pseudomugil furcatus lekte ju som besatta i en lekmopp som sen lade i en yngelkasse och nu har det börjat kläckas smått! 6 st vid ytan just nu. Dessutom fick jag ju med rom från corysarna när dom flyttade hit och den kläcks samtidigt på botten i samma kasse. Dom får vara där nåt dygn så får jag flytta dom till lämpligt kar sen.
                Vilken lycka! Danioyngel har jag ju också, fast i det "fria". Nu är det "bara" dvärgkardinaler, galaxer och olika barber som inte har ynglat av sig. Och givetvis silverhajarna, men det är ju totalt väntat eftersom dom inte leker utan hormoner.
                Sen ska man väl inte ropa hej ännu, dm är ju inte ens ett dygn gamla haha
                Men det känns lyckat på nåt sätt. Jag har ju lyckats skapa trivsamma miljöer där alla möjliga arter leker. Så roligt! Och lite ett bevis på att karen tuffar på så bra som jag har fått för mig att dom faktiskt gör, vattenkvalitetmässigt, växtmässigt och sånna saker. Det luktar friskt och det lever lite överallt. Flyttar man runt flytväxterna ser man små loppor som hoppar omkring och dom uppskattas av hungriga firrar under. Å får man spontana invånare utan att plantera in så räknar jag kallt med att vattnet är livsdugligt.

                Corysarnas rom i 720 från häromkvällen blev prima levandefoder för praktbarberna som så det knakar. Dom har nog dubblat i storlek sen dom kom hit för ett par veckor sen. Den som lever får se om dom når upp i 14 cm som enligt artbeskrivningen. Foton på dom i förra inlägget.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Kul med smått!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Hej igen. Har läst ikapp din tråd igen.... vilken raketfart du satt igång med, akvarium i massor på så kort tid. Att du hinner med. Ja spännande att få följa med på resan. Men jag önskar mig ännu mer foton, gärna på alla dina räkor. Är det i kuben du har dem. Har inte lyckats klura ut riktigt vilka fiskar som är var, några foton på silverhajarna vore också kul. Hade själv ett par för ett tjugotal år sedan, det var alltid de som sönerna visade för sina kompisar när de med stolthet berättade att vi hade hajar hemma.....

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Oj. Glömde ju att fråga en sak. Jag bor ju i ett mindre radhus, vilket begränsar antalet kar jag kan ha utan att det känns som en zoo-affär.... hur lyckas du att få akvariumen att smälta in i ett hem utan att ta över.
                      Kag tycker att det är jättesvårt att få inredningen att stämma med akvariumen.....

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Morsning

                        Filmsnuttar ur 720 på g. Det tar bara en evighet att ladda upp men det kommer. Inte för att det är något exeptionellt, bara hackade räkor och hungriga fiskar. Alltså, hackade frysta räkor.

                        Jo, jag drar en liten sammanställning.

                        I 5åringens rum, 54 l: Körsbärsräkor, Endlers 'Tiger', glödbandstetror

                        I 8åringens rum, 132 l: Stänktetror och glödbandstetror

                        I 12åringens rum, 60 l: Kardinaltetror och Normans lyktögon

                        I sovrummet, 60 l: Svarta sakuraräkor, dvärgkardinalfisk och galaxyrasbora + 2 Endlers, okänd stam

                        I sovrummet 2, 240 l: Tomt men det kommer nog lte roligheter där framöver. Funderar på apistogramma, annan ciklid (fredlig sådan) och eventuell flytt av dom som är i 60liters ovan. Finns dock en stam med Helenasnäckor i den öevande sanden och lite växter.

                        I tvrummet, kub 400 l: Leoparddanio, pseudomugil furcatus, garra panda, jätteposthorn och orange/gula sakuraräkor

                        I vardagsrummet, 720 l: Silverhajar, fembandsbarber, praktbarber 'Electric red', corydoras 'Albino' och 4 små siameser som gör pinan kort med oinbjudna alger.

                        Hur jag får huset att inte se ut som ett zoo?! Det är ju givetvis ett zoo som är målet! Vem älskar inte att gå i en akvariebutik?!

                        Hahaha, jag och min sjuka humor...
                        Nä, men faktiskt. Jag engagerar mig inte så mycket i vad andra tycker. Min familj och jag är helnöjda med karen vi har nu och jag har dessutom tillåtelse att ha fler. Vem bryr sig om folk anser att det ser ut som ett zoo så länge det inte luktar som en ladgård???!!!
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Hahaha, ja helt rätt....men här stör det nog mest mig, har varit bortskämd med akvarirum tidigare. Och har nu svårt att få till det på något bra sätt. Men vill ju inte på något sätt göra avkall på akvariumen. Jättekul att följa alla dina kar i rasande fart, spännande att se vad det blir härnäst.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Tänkte skriva en eller ett par rader om hur jag tänkt kring uppstarten av rätt mnga kar på relativt kort tid. Jag har förstått att det är några av eftermsom förundras eller rent av förskräcks kring detta.
                            I alla fall så går jag igenom från början. Jag hade ingen egentliga plan då när jag började leta kar i köp och säljgrupper på FB. Men lusten att ha kar igen har funnits i ett antal år, men orken har inte funnits. Så fick jag plötsligt lusten att ta tag i denna fantastiska hobbyn igen, för att ge mig själv en levnadslustboost kan man säga.
                            JAg kollade upp vår vattenanalys då vi har egen brunn och började läsa artbeskrivningar för att kunna välja fisk som hade rätt krav för vårt vatten. Ph 8,2 och naturligt högt KH (fast jag har inte testat just det). Men det brukar vara så i vatten med högt ph där ingen kommun buffrar ner kh:t.

                            Jag fick rätt snabbt tag på första karen. Det var det 60-liters som 12åringen har i sitt rum. Väl hemma insåg jag att det behövde silikonas om och jag avstannade lite direkt där. Det blev stående i kööket i väntan på lust och silikon. Jag letade då reda på ett annat kar för 200 spänn som legat ute ett bra tag, flera månader faktiskt. Det var mitt 8kantiga 60-liters som jag tänkte ha i sovrummet. Dock fanns dt ingen möbel till och jag har haft ett likadant för många år sen och hade det då på ett Ikea Malm sängbord. Stabilt och bra. Så jag började leta sängbord för en billig penning. Pengar är inte direkt en lagervara här hemma så allt är inköpt för minsta möjliga summor. Detta karet kostade också 200 inkl pump, värmare och ljus.
                            Jag gjorde en efterlysning på sängbord och fick tag på en kopia, också från Ikea, för 150 kr.
                            Så fort jag ställt in den på plaats åkte karet dit och vi tog en sen tur till butiken för att köpa nån växt, lite sand och nån rot. Det blev redwoodrot, echinodorus 'Ozelot'' och Rådasand. Samt så frågade jag om jag fick köpa skott av deras växter som de hade i visningskaren där fisken går. Det fick jag, men jag fick lite underluga blickar då haha. Dom har kanske nte träffat på folk som vet att växter har en tendens att föröka sig och som nöjer sig med billiga skott. Jag fick i alla fall med mig en liten bit Windelöv, vallisneria, stor andmat för samma pris som en vanlig men billig normalpris växt, 39 kr.
                            Sen fick jag allvarliga fiskbehov och kunde inte hålla mig utan köpte 10 danio margaritatus. Jag har haft dem innan och visste hur de tas om hand på bästa sätt. Så med mig hem kom också en burk med yngelfoder, granulat. Detta eftersom firrarna var smala, som så ofta i butik, och för att de har ytterst små munnar och yngelfoder är både smått och näringstätt. Alltså lätt att ge i liten men tillräcklig mängd även för nya filter där nitrifieringen inte har kommit igång. Jag tippar på att mina 10 galaxer inte hade lika stor belastning som några guppies som andra gärna har som uppstartfisk.
                            Karet kördes igång och fisken koppades in sakta. En vecka senare kom 6 svarta sakura räkor i också, lite för snabbt på men jag kunde inte hålla mig. En räka dog efter några dagar men jag vet inte exakt varför för fisken och de andra mådde prima.
                            Karet puttrade på i några veckor innan jag plötsligt fick se en annons på FB en fredagskväll. Det var så att i Uppsala, ca 40 min bilkörning härifrån ,var det en familj som skänkte sitt 240liters kar. Allt aktivt och med fisk. Jag var då ensam hemma ch har bara en liten Golf som inte karet med möbel rymdes i.
                            JAg kollade snabbt med min fina vän och granne om hon ville ta en utflykt dagen efter i hennes bil. Det ville hon och det slutade med att vi tog hennes mans bil istället.
                            Vi kom dit och jag tömde karet och packade llt i precis nyköpta (ca 20 minuter innan haha) hinkar med lock från Biltema.
                            Det jag fick med mig var ett par hinkr grus, några dunkar med deras vatten från karet, silverhajar, regnbågar, scalarer, ancistrus, botia och fembandsbarber, ett par kassar med tofsalgsangripen anubias av sorterna 'Barteri' och 'Nana', kar med möbel samt ett rejält stort JBL Cristal Profifilter.
                            Snabbt som attan hem och när min man kom hem bar vi in karet i sovrummet och körde igång allt ungefär lika fult som det var när vi hämtade det. Sanden var fortfarande blöt med vatten i hinkarna.Filtret hade då gått i en hink sen vi kom hem. Alltså var karet stabilt och alla fina bakterieprocesser funkade perfekt.

                            Dock tyckte jag att det var väldigt överbefolkat och kollade med "min" butik om de vill ta emot fisk. Det ville dom inte, med undantag för praktbotian. Men jag fick tips om Fiskakuten på FB. Perfekt! För redan ett par dagar senare lämnade jag över scalarer, ancistrus och regnbågar till en tjej som körde hit från Södertälje. Det är en rätt lång tur kan jag säga, men fisken har fått det jättebra hos henne. Sen flyttade botian i sitt favvosnäckskal som den gärna gömde sig i när den inte var ute och busade. JA, det var ett STORT snäckskal! haha
                            Snubben som tog hand om den lilla vännen har STORA kar och min llla botia på 8 cm går nu i ett tillväxtkar på några hundra liter för att sen få flytta till de större busarna i ett 1250 l kar. Han håller också på att bygga ett ännu större. Så glad över dessa fina människor som öppnade sina kar för mina fina men överblivna. Dom som jag inte fick tag på nya hem till var silverhajarna och de två fembandsbarbernasom gick kvar själva i 240 l. Det såg fint men ensamt ut. Det tog dock några veckor innan karet fylldes ut med 3 fembandsbarbflickor.

                            Under tiden kikade jag mer på FB efter fler fynd och några veckor senare fick jag syn på ett vad jag trodde var en rätt lien kub med möbel för 500 spänn. Jag hörde av mig och bjöd 400 och fick komma upp dagen efter för att hämta. Min man övertalades att köra en timme från vår säsongsplats där vi har husvagnen, och möta mig igen i Uppsala. Då hade jag utan hans vetskap lockat upp ett 54liters på vägen. Vi kom alltså dit i två bilar, som tur var visade det sig.
                            Karet var ENORMT enligt våra mått mätt. 400 l plus möbel och BTN modulbakgrund. Så läckert! Antagligen enligt hstorian tillverkat av Akvarielagret. Vi var tvunga att bära det längs en loftgång typ 50 m innan hissen och sen ut i blarna. De var ASTUNGT! Men till slut var det inne i min mans pickup och möbeln i min Golf med fällda säten. Några dagar senare bars det in med hjälp av vår strka granne för jag visste att jag inte skulle fixa att få det upp för trappan och in. För tungt helt enkelt. Glaset är rejält tjockt och dom två hade klara besvär att få in det. men det kördes tillsist igång, efter rengörning med vatten och microtrasa. JAg köpte också ett filter till det. Ytterligare ett JBL Cristal Profi men mindre än det enorma andra. Det lilla 54 liters kördes igång strax före med urkramat filtergojs och 3 endlers guppy,
                            Nu var det så att just den helgen som jag skulle köra igång det var det också en Storauktion i Uppsala, en akvarieauktion alltså. Vi åkte dit och jag köpte på mig ett par påsar med växter och en del foder, bla ett rött yngelgranulat som jag hde tidigare då för ca 10 år sen. Det sjunker bättre än Tetras yngelfoder och ger mindre proteinhinna.
                            Det följde också med Helenasnäckor, röda posthorn, körbärsräkor och superfina jätteposthornssnäckor. Jag var strålande lycklig för dessa oerhörda prisvärda fynd!

                            Dagen efter att karet körts igång med Julas blästersand, filtergojs i mängder i filtret och ett helt gäng med växter från auktionen. Vi tog då en tur för att köpa startfisk. Det blev 10 Danio rerio var Frankei. Leoparddanio på svenska.
                            Sen har det karet puttrat utan mer belastning i några veckor innan det kom i mer fisk.
                            Under tiden fick jag tag på en 132 l åttkantigt kar till 8åringen. 100 kr för det, inkl möbel, Eheim ytterfilter och ljusramp mm. Ett sanslöst fynd igen! Det tog några dagar att få igång eftersom jag behövde köpa filtermassa.
                            Där i simmar nu stänktetrorna och glödbandstetror. Igen med flera veckor emellan inköp.

                            Det första 60-liters som väntade i köket tog min man tag i och silikonade om och funktionstestade i duschen. Resultat= TÄTT!
                            Där i simmar nu Normans lyktögon och kardinaltetror. Igen med flera veckor emellan inköp.

                            Nu kom julen med stormsteg och 400 kuben fick 10 pseudomugil furcatus till. Sen firade vi med familjen och hade det mysigt.
                            Dock så råkade jag få syn på ett 720 literskar igen i Uppsala. 1500 spänn för det. Värsta fyndpriset! Så vi kopplade på släpet och tog med min mamma för att köpa detta. I tråden finns historien om hur det gick med det. Flyttgubbar blev tvunget att hyras och vi fick lämna det kvar hos säljaren i ett dygn för att köra upp med släpet nästa dag. Summa= 2500 kr inkl flytthjälpen. Fortfarande ytterst värt det. Karet har BTN bagrund, ej slimline, samt byggd filterhörna.
                            Vi köpte grejjer till bänk, golvspånskivor och lecablock. Jag letade inredning ute, klippte äppelgrenar och sten, samt hämtade död ekgrenar som jag sparat sen i somras av en helt annan anledning.
                            Mer Julasand köptes och karet inreddes som det också står om i några inlägg bakåt. Det stora JBL filtret kom hit och fisken flyttades från 240t i sovrummet och hit till 720t. 240t ät nu tomt och väntar på att jag ska ha råd att köpa ytterligare ett filter, flytta på ett par garderober och samla mer inredning. Inte bråttom alls men det är mysigt att fundera på.

                            Så, hur har allt detta gått då? Blev det nitritspikar och döda fiskar? Har cryptocorynen smält ner och Windelöven svartnat? Har det blivit sjuka mängder med alginvasioner?

                            Nope. Inga dåliga värden (fast jag äger inga tester, kollar istället på fisken och luktar på vattnet och på växterna tillväxt.). Den enda alginvasionen bestod i kiselalger i 240t efter att vi tagit filtergojs flera ggr i översta korgen. Det blev lite obalans i karet men fisken mådde prima ändå.
                            Ingen fisk har dött i någon kar. Förutom en stackare som jag faktiskt har avlivat. Det var den elfte praktbarben jag fick med gratis för att den gick i samma kar som mina fina' Electric red'. Det var en vanlig ljus praktbarb. Den var bottentittare när den var inkoppad och klar. Den tog sig helt enkelt inte ner till botten. Sannolikt hade den luft i magen. Ett dygn senare kunde den simma normalt igen men den kippade mycket luft i ytan.
                            Den mådde docj fortfarande tillräckligt bra för att jag bedömde att den inte led. Den stimmade och simmade med dom andra och åt massor. Men i och med flytten till 720 tog den stryk. Stressen kan ha tagit på den men den flåsade mer och mer den första veckan. Till sist stod den mest i ytan och andades luft. Jag tyckte att detta bekräftade det jag trott från början. Den hade nersatt gälfunktion. Den kunde alltså inte tillgodogöra sig nog med syre ur vattnet utan var tvungen att på guramivis försöka andas luft. Då tog jag raskt bort den.
                            Så, sammantaget= en svart sakuraräka i början och en avlivad, från början defekt praktbarb.

                            Crypton smälte aldrig ner, fastän jag har ett flertal sorter. Den tog fart direkt och skjuter skott överallt där den är planterad. Den har fått lerkulor från JBL i alla kar utan i 720t där jag har kattsand(bentonitlera) under sanden.
                            Windelöven då? Eller Bolbitisen och javan? Jodå, dom mår också prima. Gröna, krispiga och skjuter skott och blad.Dock har jag, genom att ytan blivit igenväxt av flytväxter, haft ihjäl finfin mossa för ett par hundra. Det är surt men jag får skylla mig själv för att jag inte tog tag i det medan jag kunde.

                            Detta blev sannerligen en roman. Jag undrar om det verkligen är någon som orkat läsa igenom detta blocket med text?!
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Fotar mer för att hitta tillbaks till gamla kunskaper om WB, ISO mm
                              Har hittat någorlunda på slutet. Dock inte testat något med slutartid än, det kommer. Om jag kommer ihåg hur haha

                              Ville ha fotat gula räkor men dom ville inte visa sig alls. Dåliga bilder på hajarna för att man ska kunna se hyfsat storleken på dem.
                              Here it goes.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Visst orkar vi läsa, jättekul att få historien i ett stycke så att säga.....kanonsnyggt foton också, toppen och kul att allt gick så bra.
                                Jag har ju haft akvarium ja, jag hull på att säga alltid. Men det var egentligen i slutet av 80-talet som mitt intresse fick chans att blomma ut ordentligt, köpte hus med en perfekt akvariekällare...... Då köpte jag flera begagnade akvarium, sedan dess har jag haft alla kar jag behöver och aldrig silikonat om dessa. Så det var egentligen först för ett par månader sedan när två kar rätt tätt påvarandra började läcka som jag tittade efter akvarium......helt otroligt vilka fynd det fanns att göra, det blev ju billigare att köpa "nya begagnade" än att låta silikona om de läckande ( vågar inte göra det själv eftersom jag är en sådan slarver ) Men ack så lätt att förköpa sig. Tyvärr gick även mina nya igångsättningar av kar snabbt, inga döda fiskar eller så, men borde gett mig själv tid för eftertanke och planering..... nåväl det är väl det jag gör nu istället.
                                Din tråd är väldigt inspirerande och vill gärna se mer foton, just 720 med btn bakgrunden skulle vara kul att få lite helbilder ifrån.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...