Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #91
    Nu får ni hålla i er i stolskarmarna eller en soffkudde eller nåt, för nu kommer det värdlösa suddiga bilder med gulstick och darrhänthet pga att fotografen var för lat för att hämta stativet och för att hon också glömt bort alla tekniska detaljer i hur man fotar med nåt annat än en mobil...

    Men nu kommer det lite skumma bilder på mina danios, bara för att visa vilka busiga filurer det är, dom är så j-a svårfotade för dom är sanslöst aktiva. En liten bild eller två på pseudomugil furcatus, också dåliga men kul att försöka fånga även denna lilla cirkusartist på bild utan tålamod. Sen bilder på 720t bara för att ge en liten känsla av hur inredningen blev efter en del funderande och placerande av stenar och grenar och växter. Om inte bilder anger det har jag idkat lite Bryzellst pinnologi med ett par javaormbunkar som är fastpinnande ot bakgrunden för att så småningom växa fast själv. Sen har jag en skum mangroverot med lite bolbitis på där roten inte vill ligga kvar på botten utan flyter i limbo med hjälp av ett sänke(fastknuten sten).
    Kritisk, åsikter och annat mottages tacksamt!

    Jo, just ja, ni kommer också att få se min galna belysning med alufolie som reflektorer haha. Sjukt snyggt och bara ena tänd för jag tillbringade ca 8 timmar igår bärandes på en snart 1½ åring på jobbet. Det enda som dög för den lille parveln var att jag bar på honom så kroppen protesterar mot tändning inkluderande svårtillgängliga kontakter bakom ytterfilter modell större inne under bänk med trånga utrymmen skapade av lecablock som gillar att skada allt för närgångna tanter under karet.


    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #92
      Bilderna som är tagna närmare på inredningen var tyvärr för stora och just nu har jag glömt hur man gör för att komprimera dom...
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #93
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #94
          Wow! Det där ser ju helt magiskt ut. Fasen vad fint!

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #95
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Wow! Det där ser ju helt magiskt ut. Fasen vad fint!
            Men oj! Det där väntade jag mig verkligen inte! Tack!
            Just i detta nu håller fintfint småäckligt bakterieslem på att utvecklaas så tar sannolikt nästa bild om en månad eller så. Och då kanske mina osynliga hajar kommit fram från sitt gömställe och barclayorna har tagit fart mm. Misstänker att 9 av dom kommer att ge en rätt påtaglig effekt. 30-80 cm på höjden och 30-50 på bredden haha. Kanske blir allt annat osynligt när dom kommer igång, det återstår att se...
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #96
              Håller med Mats, det där ser ju finfint ut. Och Gaffelstjärten höll ju sig stilla tillräckligt länge. Streckfiskar är ett vanligt resultat vid fotografering av livliga firrar hemma här.
              Kommer alla lökar upp, ja då blir det grönt och mkt Jag har beställt Aponogeton rhizom på mitt Djurmagazin, får se om det blir nå’t. Och vilken sort.
              // Annicka

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #97
                Tyckte visst att dina bilder blev bra. Men bäst gillar jag fotot på hela akvariet. Ser mysigt och lummigt ut. Fint!!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #98
                  jag skojar inte när jag säger att jag kommer att leva ett tag på ert beröm! Detta trots att karet bara varit igång i 2 dagar och inget har vuxit till sig än. Tack snälla ni!

                  Nu har jag ju få loss 240t i sovrummet. Det står med en aktiv sand/grusbotten och lite vallisar och bara väntar på mattes nästa infall. Jag tänkte ciklider där,
                  men jag är fjantigt förtjust i alla sorters blåögon. Speciellt pseudomugil luminatus. Å dom kanske inte behandlas snällt av just ciklider??
                  Om Mats eller annan kunnig på just ciklider vet någon fin ciklid som är snäll mot fina kompisar och som gillar sizen på karet samt tål ph på 8,2 innan rötter och löv sänker det så hojta! Jag kan också definitivt tänka mig en torvbotten under sanden i framtiden, eller damstrumpa med torv i karet, vilket som n rekommenderas.

                  Sen fick jag ett roligt samtal idag. Mina garror hade kommit!!! Å dom väntade sig rask upphämtning eftersom dom var kvar i odlarens påse. Nu är dom små rackarna inkoppade och lever rövare i kuben. Min man frågade ett av barnen för en stund sen: "Julie, har du sett så SNYGGA dom är nu?!" haha Han vill gärna spela den ofrivilliga akvaristen här hemma men har så svårt att slita sig från karen, särskilt vid inkoppning. Tack snälla Eva och Johnny för rekommendation av dessa underbara!!

                  Det fick också följa med en liten haj hem också. Den gick i ett alldeles för litet kar och såg så överbliven ut trots att jag vet att den var mycket väl omhändertagen och matad med gott frysfoder dagligen. Dom är duktiga på sina firrar där. Den blev i alla fall snabbt döpt till Skvätten och vi såg fram emot att den skulle få hoppa ner i k720t med dom andra. Ska bli intressant att se om rangordningen ändras.

                  Nu måste jag spana in nykomlingarna igen!
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    Om Mats eller annan kunnig på just ciklider vet någon fin ciklid som är snäll mot fina kompisar och som gillar sizen på karet samt tål ph på 8,2 innan rötter och löv sänker det så hojta!
                    Här är en länk till ett inlägg, nr. 59: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...bitioner/page4

                    Om du beskriver lite mer vad du vill ha ut av dina ciklider, så kan kanske du, jag, vi här på forumet tillsammans komma på något riktig gôtt.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Här är en länk till ett inlägg, nr. 59: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...bitioner/page4

                      Om du beskriver lite mer vad du vill ha ut av dina ciklider, så kan kanske du, jag, vi här på forumet tillsammans komma på något riktig gôtt.
                      Ja, läste det underbara svaret i MrFabbes tråd häromdagen. Enormt informativt! Gillas mycket!

                      Mja, jag har väl inga speciella preferenser förutom att dom inte bör vilja äta upp mina kommande pseudomugil luminatus, inte käka upp karets växter och ska tåla rätt högt ph. Antar att i stort sett alla afrikaner går bort då de säkert käkar upp allt i växtväg. Det är egentligen inte mer än vad jag skrev ovan, men som sagt eftersom ciklider är relativt nytt för mig så är allt av intresse. Jo, karet är 110*45*50. tror jag. Gärna fin sand.
                      Jag förstår att det inte är särskilt lätt att ge förslag med så knapphändig info... Men all hjälp uppskattas, det lovar jag.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Ja, läste det underbara svaret i MrFabbes tråd häromdagen. Enormt informativt! Gillas mycket!
                        Mja, jag har väl inga speciella preferenser förutom att dom inte bör vilja äta upp mina kommande pseudomugil luminatus, inte käka upp karets växter och ska tåla rätt högt ph. Antar att i stort sett alla afrikaner går bort då de säkert käkar upp allt i växtväg. Det är egentligen inte mer än vad jag skrev ovan, men som sagt eftersom ciklider är relativt nytt för mig så är allt av intresse. Jo, karet är 110*45*50. tror jag. Gärna fin sand.
                        Jag förstår att det inte är särskilt lätt att ge förslag med så knapphändig info... Men all hjälp uppskattas, det lovar jag.
                        OK, men då kan kanske någon Apistogramma (finns förslag i den där tråden, i länken ovan) skulle kunna göra grejen.
                        Jag tror du kommer att få massor av förslag av alla topp-akvarister här på forumet - vänta bara!

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Hrrmmm, en säkert dum fråga... Har alla apistos samma lekbeteende? med olika grad av aggressivitet då... Eller leker vissa öppet och andra i grottor?
                          Utseendemässigt är jag väldigt förtjust i a.hongsloi och en de andra som går i gult och rött men det känns himla dumt att gå på utseende. Lite som att välja bil efter färg istället för egenskaper...
                          Jag är en sån som går igång på intressanta beteenden, oavsett vilka de är. Möjligen förutom allt för stark aggressivitet.

                          Tack för att du hjälper mg att nysta i detta! Det är en rolig fas detta, med funderande och research på olika firrar och inredningar.
                          Senast redigerad av miiaoo; 03 January 2018, 19:40.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Mikrogeophagus ramirezi,
                            Apistogramma sp. 'steel blue',
                            Apistogramma sp. 'orosa',
                            Apistogramma trifasciata,
                            Apistogramma rubrolineata,
                            Apistogramma resticulosa,
                            Apistogramma ortmanni,
                            Apistogramma inconspicua,
                            Apistogramma eunotus,
                            Apistogramma eremnopyge,
                            Apistogramma caetei,
                            Apistogramma cacatuoides,
                            Apistogramma borellii,
                            Apistogramma acrensis

                            Alla dessa har enligt beskrivningen tålighet tupp till 7,5 i ph. Det kanske kan vara en utgångspunkt.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Miiaoo - vilken trevlig tråd med långa personliga inlägg och fina bilder! Jag gillar hur du fått till inredningen i det stora karet och det ska bli spännande att läsa vilka ciklider du väljer till det nya. Lycka till med allt!

                              Hälsningar Nando

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Miiaoo - vilken trevlig tråd med långa personliga inlägg och fina bilder! Jag gillar hur du fått till inredningen i det stora karet och det ska bli spännande att läsa vilka ciklider du väljer till det nya. Lycka till med allt!

                                Hälsningar Nando
                                Tack!
                                Så roligt att du har hittat hit! Här är alla funderingar och klurningar välkommna. Både topic och off topic. Älskar när människor vågar sväva ut i sina tankar så vräk på med allt du och ni andra vill och kan. (ja, det där ÄR min favvoemoji, den påminner mig och mig själv haha)

                                Just nu lutar det åt a. trifaciata. Dom ser ut på ett sätt som tilltalar mig, verkar ha ett beteende som passar mig. Eller om jag hittar en fin färgvariant av kakaduor. Den är ju rätt vanlig, eller var för i alla fall såvitt jag vet, men hittar jag nån annan än den vanliga med orange fenor så slår jag nog till. Vet att Akvarielagret har en mindre avdelning med enbart apisar så jag ska kika ordentligt med listan på vilka som fixar pht i handen så jag inte gör ett korkat spontanköp. Jag har tyvärr lite lätt för det annars. Inte helt och hållet uta att veta vad jag håller på med men jag kan säkert virra till det för mig och handla med hjärtat istället för hjärnan.

                                För övrigt är jag helt fascinerad av mina söta garror som kom hem igår. Det blev 10 och inte de beställda 12 för dom tog liksom slut hos odlaren. Men dom är trinda och robusta små finisar. Och dom verkar tycka att livet är spännande där dom simmar, studsar och sprattlar fram. Matglada är dom också. leopaddaniosarna vet inte vad dom ska tro om dessa men verkar se det som en sport att nappa försiktigt i stjärtfenorna för att få fart på garrorna, som om det skulle behövas. Det är inte ett kar där man sitter för att kika in på ett stilla undervattensliv utan det formligen sprudlar på alla nivåer. Full fart alla tända timmar på dygnet. Dom andra vet jag inte.
                                Dock så såg jag att en danio kliade sig förut. Detta gjorde även ett par av praktbarberna igår. Jag gissar att min butik tillsätter nåt i sina kar som mina inte är vana vid. Nu häller jag visserligen ur i stort sett allt innan inkoppning och sen tar jag ur lika mycket innan som jag häller i men det allra sista kommer med fisken ner karet för att bespara dom stressen att bli uthällda i håv. Kanske dumt men så har jag gjort. Det jag gjorde med barberna var att tillsätta en del ektozonsalt. Det har jag goda erfarenheter av. Säkert onödigt dyrt tänker många, men jag saltar inte upp vattnet speciellt mycket. Jag nöjer mig med nån tsk eller msk eller i detta fallet ½ dl i 720. Å vips kliar sig ingen alls. Kanske inte helt vetenskapligt, men det funkar för mig.
                                Ektozonsalt är det enda jag någon gång häller i förutom mulm från filter när det verkar vara tufft av någon anledning. Å det funkar prima för mig.
                                Har också saltat hos barnen som köpte glödbandstetror. Dom har lite trasiga ryggfenor. Gissningsvis för att karet där om gick var proppfullt med fisk. Kommer inte att köpa därifrån igen, det är inte värt det. Dessutom pumpar dom i en skvätt av nåt i varje påse med fisk som ska säljas. Ogillas.

                                När jag var liten fick jag nån gång vita prick och medicinerade lite hipp som happ som den 11åring jag var. Allt överlevde, typ. Vad jag kommer ihåg i alla fall. Men jag har so väl är sluppit sjukdomar nästan helt efter det. Förutom cammallanus på ett killipar jag köpte men som tur var hade isolerade i ett 25 liters a la Janne på Södermalm. (För icke stockholmare så äger Janne en akvariebutik där inne och han har hållit på i en väldans massa år och kan mycket om än inte allt). Vi diskuterade då behandling men utan vettigt resultat. Jag testade med krossad Axilur (till hund och katt egentligen) men utan effekt på masken. Firrar brydde sig inte heller. Till sist led jag och kanske fisken så mycket av masken att dom fick simma vidare till fiskhimlen. J-a äcklig parasit det där. Har väldigt svårt för inälvsparasiter över lag. Har ju 5 katter också och ett par av dom är mycket framgångsrika jägare och drar på sig fulmask i magen. USCH!
                                Har alltid Drontal hemma av den anledningen. Fast jag behandlar enbart när jag ser masken och bara den berörda katten och det funkar ypperligt för alla som undrar. Aldrig mer än en katt smittad och det är alltid samma katt, dom andra verkar klara sig bättre. Kanske för att en av dom andra lämnar tarmarna på mössen han tar. Han liksom skalar av allt annat. Har till och med hittat en halv mus där hela framdelen var uppäten, även huden bak till bakbenen men hela inälvspaketet var kvar. Halvmysig present att vakna till utanför sovrummet.

                                Sådär, ett till utsvävande inlägg från mig. Sitter i favvofåtöljen framför 720t och morgonkaffet är just slut. Undrar just om feghajarna ska våga sig fram mer idag?? Den som lever får se.
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...