Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #76
    Phew... Nu är karet HEMMA! Vi fick helt enkelt hyra flyttgubbar som kunde bära ner karet. Ska sen få in från släpet och bygga "bänk" av stora lecablock och golvspånskiva. Sen mickla ihop ett par lysrörramper som belysning. Sen får vi se om jag blir rik nångång och kan fixa riktig akvariebelysning. Sen är allt klart för firreflytten från 240 i sovrummet till 720 i mitt eget rum.

    Annat kul är att de två yngsta barnen köpte 10 glödbandstetror var till sina kar. Mycket effektfullt och det blev fint livligt med dom i. Äldsta vill hellre ha dvärgkardinalfiskar i sitt med sina Normans lyktögon.

    Själv köpte jag ett par krukor med pogestemon helferi, en kruka med okänd crypto och en gigantisk kruka med javaormbunke. Fick det dessutom för bara 149 kr för alla växter. Dom måste ha slagit in dom fel. Typ 110 kr fel... Men jag gillart i alla fall. Hittade också 2 ensamma orange sakuror som fick följa med hem. Dom bor nu i 400kuben. Hoppas att daniosarna håller knipmunnarna borta från dom. Sen ska dom få fler kompisar förstås. Himla snygga är dom i alla fall!!!
    Senast redigerad av miiaoo; 27 December 2017, 19:16.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #77
      Du har uppenbarligen haft en del att göra under julen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #78
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du har uppenbarligen haft en del att göra under julen
        Haha, ja, det kan man lugnt säga! Jag blir lite lätt manisk när jag verkligen tycker att något är roligt. I det här fallet akvarium och dess invånare.

        Idag blir det akvarielagret med äldsta dottern som vill köpa sina dvärgkardinaler och jag ska kika om dom har fler orange sakuror. Och såklart tänker jag beundra de vackra kardinalräkorna de har ett fint nano där.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #79
          Sitter och läser ikapp lite, himla kul läsning... Och lite avis blir jag på 720 liter!!! Längtar tills jag har råd med hus, då ska jag ha akvarier överallt...

          Grattis till de gravida räkorna, hoppas det blir många småttingar som klarar sig!
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #80
            Ursprungligen postat av hivemindhermit
            Sitter och läser ikapp lite, himla kul läsning... Och lite avis blir jag på 720 liter!!! Längtar tills jag har råd med hus, då ska jag ha akvarier överallt...

            Grattis till de gravida räkorna, hoppas det blir många småttingar som klarar sig!
            Ja, jag vågar knappt tro det själv! Det ska bäras in imorgon som det ser ut nu.
            Kanske ska jag ta å gå ut och såga lite äppelgrenar idag... Har inget tålamod att torka dom på allvar så det blir typ färska grenar igen. Har ju testat med färsk ormhassel i kuben med framgång.
            Boklöven kanske har töat fram också... Å stenar.. Oohh, så roligt!!

            Ja, räklingar vore välkomna! Har köpt 4 orange sakuror till, till de 2 första i kuben. Det verkar gå bra med fisken däri. Dom luktar kanske inte lika gott som jätteposthornens spröt. Spröten blir attackerade som daniosarna. Dom skurkarna!!!
            men räkorna ignoreras. Visst kommer säkert en del räklingsyngel ätas upp, men med tiden tror jag att sakurastammen kommer att växa till sig ändå. Det är väldigt gott om gömställen.

            De svarta sakurorna har fått ytterligare sällskap i form av 10 dvärgkardinalfiskar. Så fina! Men hanarna har lite fenor att utveckla innan de är helsnygga. Men det kommer... Den som väntar på någe gott....

            Lekmoppen som furcatusarna lekte i ligger i en yngelkasse. Dock ser jag ingen rom men blotta ögat. Men vi får se om sisådär 10-12 dagar nånting. Dom har dessutom fått n nya mopp att leka i, för dom var visst inte färdiga.

            Danioynglet har jag inte sett på några dagar. Det har säkert blivit ett litet snacks för nån.

            Ädsta dottern ändrade sig i sitt fiskval och köpte 10 kardinaltetror trots allt, men dom går fint ihop med hennes lyktögon. Som förresten också ska få en mopp. Dom är ju killis, och killis leker med fördel i lekmopp.

            Sen var jag in en sväng på "min" zoobutik. Och råkade komma samtidigt som växtleveransen. Då visade det sig att det hade kommit in 9 st små knölar, oplanterade. Jag förbarmade mig över dom så slapp någon stå och plantera upp dom. Knölarna är Barclaya longifolia, riktigt snygga när dom kommer upp sen. Lovely!!!
            Senast redigerad av miiaoo; 29 December 2017, 13:41.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #81
              Oj så avundsjuk jag blev! På dina knölar!! Var jättelängesen jag hade några och de är så fina!
              // Annicka

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #82
                Låter som att det lever och puttrar i alla karen. Så himla skön läsning.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #83
                  Jiihoo, nu är karet inne!! Fabulous!
                  Vi tog hjälp av grannarna som var så snälla och kom och bar med oss. Bänken består av två st golvspånskivor som är vattenbeständiga. Samt 12 st stora, 60 cm, lecablock. Sen ska jag häfta fast en svart vaxad bomullsduk som döljer underredet litegrann. Karet har en filterhörna och en bit filtermatta, svart, på 30*30*10 cm inköpt, men mer måste köpas. Sen ska jag på nåt sätt hitta på någon bra powerhead för cirkulationens skull. Detta för att slippa köpa ett stort dyrt ytterfilter. Det kanske kommer sen men i början blir det filterhörnan som blir enda filter.
                  3 säckar Julas blästersand inköpta för en liten stund sen. Dock saknas fortfarande någon sorts lock på karet.

                  Jag var ute och samlade sten förut idag, men mer mycket mer måste hämtas in. Sen behövs ett liggunderlägg i botten, det glömde jag köpa när vi ändå var på Jula.
                  Karet är 200*60*60.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #84
                    Nu sitter jag i min fina fåtölj och tittar på när 720 sakta fylls. Snart ska jag bygga ihop em enkel pump för att få rörelse på vattnet. Sen kommer ytterfiltret från deras gamla kar med över tillfälligt. Dels för att krma ur mulm till bottnen men också för att det har en färdig bakteriflora
                    har just samlat en del flytade oplanterade växter i kuben, varifrån jag också tagit levande vatten till 720t. Det ser just nu ut att bli de 9 knölarna Barclaya, en del liten crypto, som jag måste kolla vad den heter, jacaormbunke, windelöv och bolbitis. Sen får jag kolla om ljuset räcker till pogestemon helferi som flyter i ett annat kar för tillfället.
                    Karet som fylls på torrinreddes igår efter nyårmiddagen. Finns det ett bättre sätt att fira nyår än att pilla med inredning i ett kar??
                    Ja, det skulle vara med intresserade andra akvarister dårå..haha

                    Jag ska ladda batterit till systemkameran och leta reda på sladden till den så blir det bilder sen. Mobilen som hade kunnat duga tillfälligt ligger dessvärre några mil härifrån till ingen nytta.

                    Sen blir det vatten från hajarnas kar i hink och sen firrar i en annan hink. Dom kommer INTE att gilla flytten inledningsvis. Dom är väldigt skygga för rörelser, hajarna. Roliga men lättskrämda. Barberna blir däremot lätta att ta upp, sannolikt skulle dom självmant simma in i en fiskfälla gjord av en petflaska.

                    Karet är för intresserade inrett med en hel del sten från trädgården. En stengrotta för framtida L-mal, oklart vilken. Men vill gärna ha tag på en eller helst typ 5-7 L260 om det skulle gå. Dom verkar bara finnas hos Glaser och A-Lagret tar inte hem från dom längre pga starkt varierande kvalisort. Men vet någon om någon har en grupp små fina träätare så hojta!
                    Förutom sten har jag handlat en kasse med små mangroverötter och byggt ihop i olika formationer. Detta för att träätare gillar olika sorters trä har jag förstått. Blästersand från Jula var nästa "detalj". 50 kg gick i. Eller jo, under sanden ligger ca 3 kg bentonitlera. Har inte testat detta tidigare men vill gärna se om det ger ett vettigt näringflöde från botten till plantorna. Skiter det sig så säger jag till.
                    Sen kom vi till grenarna. Äppelgrenar i varierande storlek kommer ner uppifrån/sideways a la Bryzell. Dessutom ett par fina gamla murkna ekgrenar som jag ärvt av grannen som beskar sin ek i somras. Dom har sen dess legat ute i vätan och sjönk finfint direkt. Dock skalade jag dom med morakniv för att slippa få all skit från barken och lavarna som växte på dem. Nån liten pinne av gammal död björk är också i. Sjönk även den.
                    Till detta ska det i löv för att mörka ner botten. Tar sannolikt dem som redan ligger i hos hajarna. Då får jag dessutom färg på vattnet. Kan medela att för dem som har silverfärgad fisk är det allvarligt och seriöst snyggt med rödbruna ek och boklöv på botten för det återspeglar sig i de glittrande fjällen så firrarna ser ut att vara gjorde av glimmande rödmörk sammet. Riktigt fint!

                    Nu är det ca 1/4 kvar att fylla. Dags att stänga av kranen och börja planera lite och knyta plantor på grenar. Samt montera lösrörsarmaturena hängande från taket. Inte optimalt ljus men det får duga inledningsvis. Den som läst min tråd har säkert sett att jag provar mig fram i mångt och mycket. Det brukar funka prima, det hänger ju dels på att man läser på innan och sen följer logikens raaaka banor samt förnuftets och fantasins mer svajjiga rådjurstigar genom hjärnans vindlingar.

                    Jo, jag har tänkt i många dagar nu att jag vill säga till er som läser att jag verkligen uppskattar respons i tråden. Gärna långa svammliga, härliga, kristiska, fundersamma och mänskliga och djurliga klurigheter. Det är bara att vräka på med råd, kritik, fakta, tankar, undringar med mera. Jag är en riktig sociala mediermänniska, men ack så osocial irl haha. Dock har jag haft tidigare kontakt med fantastiska akvarieintresserade och vill jättegärna ha det igen! Så kör på alla ni som sitter och funderar men inte skriver!

                    Ha ett fantastisk gott nytt år ska jag säga också. Må mången litrar fylla ditt hem eller din avariestuga eller ditt kontor eller din trädgård eller din youtube eller.... Nä, nog med svammel. Nu ska det planrteras och monteras och laddas och fiskas. Å sånt. //Emma alias miiaoo som för övrigt fick sin första simmande invånare i 720t igår. En 7-8 kilos blå pälsval trillade i och plaskade runt innan locl lades på. Resultat= sur maine coon och ett j-t blött golv!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #85
                      En pälsval, det var som katten, jag trodde dessa var utdöda.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #86
                        Tack skall du ha för alla information,det är roligt att läsa.Du har kunskapen kvar från tidigare period så det kommer med all säkerhet att gå bra med uppstart med dina akvarier.

                        Skall bli kul med lite bilder längre fram,Gott Nytt Akvarieår 2018

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #87
                          Haha ja det är fördelen med Juwelerna jag har nu, de är så höga att Rex som älskade att ligga på det förra har svårt att ta sig upp. Så nu ligger han på hallmattan med magen upp mot elementet istället, bland annat.
                          Vilken energi du har som sätter igång så många akvarium på så kort så tid! Men det är ju en rörig, våt och rolig sysselsättning.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #88
                            Så avundsjuk jag blir på din 400kub=)
                            Och allt man läser om att köpa nya akvarie och ideer får mig att vilja köpa ännu fler nu.
                            Dottern lär nog gå att övertala till ett litet kar på hennes rum.
                            Ska läsa igenom tråden ordentligt.
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #89
                              Helskön läsning Emma. Gillar verkligen att du delar med dig av stämningen i de skeden du är i nu. Kan minnas första fyllningen med en pirrande känsla i maggropen. Nu verkar du ju erfaren och så, men om du funderar på en större art av nog träätande mal så tänker jag så här:
                              Hade ju själv en L330 tidigare.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: l330_03.jpg
Visningar: 170
Storlek: 106,7 KB
ID: 2377040
                              Vill bara berätta att denna sötnos var en veritabel sågspånsindustri. Hade drivor med träspill i karet. Orsaken: hade för lite filtrering.
                              Så om du vill hålla filtreringen så där lite light som det låter. Välj inte L330, den levande träfräsen. Om du blir lika kär som jag i denna skönhet, vänta tills du har en rejäl filtrering.
                              Gott Nytt År på dig Emma och välkommen till dina näringsberikad tankar och texter.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                #90
                                Björn: Ja, för min del kunde de där pälsvalarna faktiskt få vara utdöda till vanliga pälsklingars fördel! (dom blir bara pälsvalar i kontakt med vatten, en underlig metamorfos)

                                Robbs: JA, som jag skrev i din tråd: Definitivt läge för ett dotterkar hos 4åringen. Särskilt smart nu med tanke på lillasyskonet. Som en present för att hon blivit storasyster nu när så mycket fokus läggs på nya bebben.

                                Christer: Tack! Blir rörd och glad över så fin respons!

                                Rufus: Nja, energi vet jag just inte. Jag är lite knäpp när jag får för mig något och drar då igång på alla cylindrar direkt utan att ha någon överlevnadsinstinkt inkopplad. haha
                                Men det är väldigt roligt! Jag var likadan med trädgården tidigare, och känner tat det börjar krypa oroligt i den där frösåddstarmen nu när jag fått fram lysrörsarmaturerna ti 720t. Det blir svårt att motstå nya växtbeställningar när man har en tråkig dag. Det brukar kunna bli rejält dyrt när jag får sånna ryck. Antingen rosor från tex Flora Linnéa, eller udda grejjer dn Spezialplants, eller mängder med olika från Hortogreen, eller vara med på Roslagspallen från Boel på Öland, eller grönsaker från Klostra...
                                Hjälp, jag är besatt!!!!
                                Får se hur det går att motstå det. Har ju en del akvariegrejjer att investera i också....

                                Johnny: Ja, där säger du nåt. Skitar ner mycket, det har du ju rätt i. Särskilt om det är en grupp med tokiga Ernstar. Älskar Lmalar! Men jag lyder ditt råd och spanar på annat som kan tänkas gilla mitt vatten här. Har en radda lagda i favoriter nu. Det återstår bara att få ihop pengarna och sen att hitta sagda malar i butik. Sannolikt A-lagret då...
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...