Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #61
    Underbart Emma , här är det nog kört med sönerna.....men två av pojkarnas flickvänner visar ett stort intresse så jag har lagt om taktiken lite och bearbetar mina söners flickvänner istället. Funderar på om inte de skulle ha varsina akvarium i julklapp i år

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #62
      Kul att det går framåt! Vet inte om frågan kanske besvarats redan, men ja, sakuraräkor är samma art som körsbär, alltså Neocaridina davidi.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #63
        ååå pseudosmigil... sådana hade jag förut furcata =) men nu förbereds det för dvärg kulfisk =D eller dvärg puffer som jag kalalr dom =) juljul

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #64
          Ursprungligen postat av tanteva
          ååå pseudosmigil... sådana hade jag förut furcata =) men nu förbereds det för dvärg kulfisk =D eller dvärg puffer som jag kalalr dom =) juljul
          Ja, dom är underbara! Å lite galna, som jag gillar.

          Dagens händelse är tetralek. Stänktetrorna har hunnit för mig. Jag hade tänkt sänka ytan och leda ner gullranka och ev epifyter under glasen men icke. Dom har lekt ändå. Täckglaset har en klase rom som en av hanarna vaktar med sitt liv som insats. Han snärtar upp vatten på rommen med jämna mellanrum och jagar iväg polarna emellan. En hängiven pappatetra. Superintressant beteende. Inte min film men ändå kul: https://www.youtube.com/watch?v=OAuHaeJqJis

          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #65
            Men shit vad spännande, dessa tetror har jag helt missat!
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #66
              Å hjälp, en till kulighet idag! Yngel i kuben! Sannolikt danio rerio var frankei. Deras rom kläcks efter endast 48 h och dom är yttepyttigt små! Det återstår att se om dom har en reell chans att växa till l sig. Dom är som microskopiska hårstrån kanske 1-2 mm och med en tunn rand genom kroppen och små fina ögon. Är så fjantigt lycklig! Tänk att lyckad lek alltid har den effekten!
              Jag hade tänkt fixa en lekmopp till dom för jag trodde att all rom bara föll rakt igenom flyväxttrasslet. Men tydligen har några fastnat. Jiiihooo!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #67
                Wow! Stänktetror har jag oxå missat ...
                Senast redigerad av Lilla Damen; 20 December 2017, 11:42.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #68
                  Grattis! Kul! Du får berätta hur det går. Vad matar du dessa minisar med?


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #69
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Grattis! Kul! Du får berätta hur det går. Vad matar du dessa minisar med?


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    Yes, himla kul!
                    Det är bara en eller två från den leken, dom är mästare på att liksom gå upp i rök när nån tokig vuxen danio simmar upp i flyttrasslet. Men dom lekte i morse igen.
                    Jag matar de vuxna med yngelfoder och yngelgranulat och de små droppar jag i Liquifry No1. Märket heter Interpet. Det är typ flytande äggula som dels skapar yttepyttesmå partiklar men det kan även skapa infusorier som också är perfekt för sånna yttiga pyttingar.

                    Uppdatering av de andra: Stänktetorna har ny rom idag, ännu en gång på täckglaset. Jag har varit i 5 olika butiker för att hitta gullrankan som jag vill ha till dom men ICKE! Suck! Jag tänkte prova att ta ur en phalanopsis, brudorchidée, ur barken och krukan och ha dem precis ovanför ytan med både rötterna och bladen som får hänga ner något i vattnet. Tiden får utvisa hur det funkar. Det är ju en epifyt som lever i fuktig regnskog högt uppe i trädkronorna så under ytan är ju inget "normalt" men luftfuktigheten är typ normal tänker jag mig. Provar oavsett.

                    Silverhajarna fick mer sällskap idag. 4 siameser som ska få jobba på algerna...
                    Sen fick jag ett ryck och slog till på dom sjukt snygga praktbarberna "Electric red". Dom är så himla snygga. Typ samma färg som Glossolepis incisus. Snyggt!!! Haha, jag är ju tramsigt nöjd ju!

                    Sen fick jag då en smärre chock när jag insåg att jag läst fel i artbeskrivningen för dom blir ju 14 cm! och inte typ 4-7 cm som jag fått för mig.
                    Hoppsan liksom.
                    Fast det är ju inte som att det blir överbefolkat bara för det för det gick bara 3 hajar och 5 fembandsbarber där i. Och så ska det ju skaffas redigt stort efter jul och då kan dom tom få bli fler, dom små barberna.

                    I femåringens så kolade den lilla ancistrusen.
                    Därmed har vi bestämt att vi inte satsar mer på amazonasmalar.

                    Mina garra panda har inte kommit än. Väntan är OLIDLIG!



                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #70
                      Här händer det saker! Roligt med yngel med såna små måste väl näsorna på er tryckas mot glaset för att ynglen ska ses, undrar hur det ser ut från fiskarnas håll . Roligt att ha mkt att fylla upp i fiskväg, det är ju bara ibland man kan det, så småningom så lunkar det ju på med det man har. Jag har iallafall barnsligt svårt att byta ut min fisk, de är ju små liv de också...
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #71
                        Ursprungligen postat av miiaoo

                        Yes, himla kul!
                        Det är bara en eller två från den leken, dom är mästare på att liksom gå upp i rök när nån tokig vuxen danio simmar upp i flyttrasslet. Men dom lekte i morse igen.
                        Jag matar de vuxna med yngelfoder och yngelgranulat och de små droppar jag i Liquifry No1. Märket heter Interpet. Det är typ flytande äggula som dels skapar yttepyttesmå partiklar men det kan även skapa infusorier som också är perfekt för sånna yttiga pyttingar.

                        Uppdatering av de andra: Stänktetorna har ny rom idag, ännu en gång på täckglaset. Jag har varit i 5 olika butiker för att hitta gullrankan som jag vill ha till dom men ICKE! Suck! Jag tänkte prova att ta ur en phalanopsis, brudorchidée, ur barken och krukan och ha dem precis ovanför ytan med både rötterna och bladen som får hänga ner något i vattnet. Tiden får utvisa hur det funkar. Det är ju en epifyt som lever i fuktig regnskog högt uppe i trädkronorna så under ytan är ju inget "normalt" men luftfuktigheten är typ normal tänker jag mig. Provar oavsett.

                        Silverhajarna fick mer sällskap idag. 4 siameser som ska få jobba på algerna...
                        Sen fick jag ett ryck och slog till på dom sjukt snygga praktbarberna "Electric red". Dom är så himla snygga. Typ samma färg som Glossolepis incisus. Snyggt!!! Haha, jag är ju tramsigt nöjd ju!

                        Sen fick jag då en smärre chock när jag insåg att jag läst fel i artbeskrivningen för dom blir ju 14 cm! och inte typ 4-7 cm som jag fått för mig.
                        Hoppsan liksom.
                        Fast det är ju inte som att det blir överbefolkat bara för det för det gick bara 3 hajar och 5 fembandsbarber där i. Och så ska det ju skaffas redigt stort efter jul och då kan dom tom få bli fler, dom små barberna.

                        I femåringens så kolade den lilla ancistrusen.
                        Därmed har vi bestämt att vi inte satsar mer på amazonasmalar.

                        Mina garra panda har inte kommit än. Väntan är OLIDLIG!
                        Du har verkligen en massa må-bra-inlägg! Blir alltid glad när jag läser dina idéer och tankar. Du sprider en kreativ glädje på forumet med dina input som smittar av sig. Din satsning på oss andra känns verkligen. Av omtanke så kan jag ibland tänka från en Ferrari till en annan Ferrari, att med en sådan energi är det inte alltid så lätt att landa i ett inre lugn. Men det där har du ju sagt att du har koll på.
                        När det gäller praktbarberna så är det nog oerhört olika hur stora de blir. Ser sällan de där 14 centimeters. Men det låter maffigt om de växer till sig så rejält i ett stort kar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #72
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Du har verkligen en massa må-bra-inlägg! Blir alltid glad när jag läser dina idéer och tankar. Du sprider en kreativ glädje på forumet med dina input som smittar av sig. Din satsning på oss andra känns verkligen. Av omtanke så kan jag ibland tänka från en Ferrari till en annan Ferrari, att med en sådan energi är det inte alltid så lätt att landa i ett inre lugn. Men det där har du ju sagt att du har koll på.
                          När det gäller praktbarberna så är det nog oerhört olika hur stora de blir. Ser sällan de där 14 centimeters. Men det låter maffigt om de växer till sig så rejält i ett stort kar.
                          Men oj, nu ler jag helt fånigt! Så himla fina och snälla saker du har skrivit! Tack!
                          Nja, det där inre lugnet är väl rätt frånvarande såhär ett par dar före dopparedan.. Men det kommer. Bara vi sitter å smakar av julbordet på julaftons lunch så infinner sig lusten att äta sig till julmatskoma och efter det är svårt att känna sig stressad haha
                          Eller koman kommer ju inte direkt efter, för jag gör saffranspannkaka med vispad grädde och jordgubbssylt (i brist på salmbärssylt från den Gotska ön). SEN kommer KOMAN!

                          Ja, dom små barberna är då rakt inte några 14 än, kanske mer som 4-5 cm. Jag skulle kanske ge mig på att fota men jag har ingen minnesläsare till systemkameran och har inte klurat ut ån lösning på det än, men det kommer. Undrar just hur lätt det är att fota dom små kopparfärgade kvicksilvrena...

                          Känner nu trots att jag har lovat barnen julgodismakardag imorgon, att jag nog inte kommer att kunna motstå en tur till A-lagret. Där kan man känna det inre.... HABEGÄRET!!! Haha... Fast det är rätt lugnande att gå där i gångarna släpande på en pudel som beter sig som en gädda på en krok när hon satt sig med ryggen mot mig och jag vill gå vidare till nästa kar... Hon fjäskar mycket hellre med alla andra besökare än tittar på fina firrar. Hur nu det är möjligt?!?!

                          Nu är det dags för akvarietittning..Eller jag menar adventskalenderna. På tvn. Som står ca 2½ meter från 400kuben...
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #73
                            Ujujuj, Nu skriver jag före jag är över bäcken, minst sagt! Jag har fått napp på ett 720 liters som ska hämtas inom kort. Jag har just kommit in från att ha tömt vårt släp från 2 sängar, kattställning och diverse s-t som givetvis var både insnöat och fastfruset. Sparkade loss grejjerna och bände och drog för att få av s-ten. Vad gör man inte för sin hobby?!?!

                            Karet blir hajarnas nya hemvist med snyggbarberna och annat. Sannolikt. Det är just nu svårt att ens våga tänka på vad som mer kan få plats och hur det ska inredas. Det har en klippbakgrund, men det är det enda som är givet inredningsvis. Eller nja, både hajar och barber gillr verkligen rötter och växter så det kommer dom ju att få ha.

                            Dessutom kommer jag då att få loss 240 karet! Där lutar tankarna... Kan tankar luta??!! Har tankar ens en position?! Okej, jag snurrar iväg... Det lutar åt nån ciklid här. Jag gillar prinsessornas koloniserande, men är inte säker än på inriktning. Ska läsa och jämföra och fundera och klura på inredning.

                            Julen var någorlunda lugn, i alla fall själva julafton och idag. Imorgon blir det mer aktivitet. Men jag fick en finfin julklapp när jag gick och la mig igår kväll. ikade då i burken vid min säng och såg att två svarta sakuror går med ROM! Jiihoo!! Tänk att lite räkrom kan göra en så glad! Det är en välgörande hobby detta. Lugnande och avslappnande, full av roliga överraskningar och så. Om man inte har diskus då... Haha
                            Nädå, visst förekommer katasrofer annars också, men det fina och roliga överväger ändå.
                            Nu, artbeskrivningar och vattenbyten.
                            Senast redigerad av miiaoo; 25 December 2017, 16:05.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #74
                              Jepp, som sagt, jag ropade hej före jag var över bäcken. Vi fick inte med oss karet hem trots att vi var tre vuxna och hade släpet påkopplat. Det var för j-a tungt! 2 smala spiraltrappor att ta oss ner i utan bärselar= omöjligt! Hur kom det då upp dit? Ja, ägarna hyrde flyttgubbar. De två första som skickades dit klarade det inte så två större gubbar fick komma och bära. Det blir att kontakta flyttfirma imorgon. Hoppas att någon jobbar i mellandagarna bara. Har lagt halva köpesumman i handpenning och säljarna verkar väldigt seriösa. Det löser sig nog så småningom.

                              Men nu till nåt helkul! Har satt in en lekmopp i kuben för jag hade förhoppningar om att furcatusarna skulle vara lite lika killis i sitt lekbeteende. Alltså att de skulle leta så snåriga växter att en lekmopp av garn var att föredra över de sedvanliga flyttväxterna.. Och japp så är fallet. Har just nu en frenetisk lek i kuben där dm simmar ut och in i garnet och hanarna fladdrar med sina fina fenor och honorna är romstinna så det räcker och blir över. Honan simmar in och inspekterar på flera ställen innan hon liksom står på nosen rakt in i mitten och försvinner in, då följer en hane med och vips så har det lagts rom. Ibland förljer en andra hane med in och vid ett tillfälle såg jag två hanar med in och när de kom ut simmade en tredje hane in innan hon kom ut igen. Det ni! Snacka om "fiskgrop" (med syftning på ormgrop alltså)

                              God fortsättning folks!
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #75
                                Ursprungligen postat av miiaoo
                                Jepp, som sagt, jag ropade hej före jag var över bäcken. Vi fick inte med oss karet hem trots att vi var tre vuxna och hade släpet påkopplat. Det var för j-a tungt! 2 smala spiraltrappor att ta oss ner i utan bärselar= omöjligt! Hur kom det då upp dit? Ja, ägarna hyrde flyttgubbar. De två första som skickades dit klarade det inte så två större gubbar fick komma och bära. Det blir att kontakta flyttfirma imorgon. Hoppas att någon jobbar i mellandagarna bara. Har lagt halva köpesumman i handpenning och säljarna verkar väldigt seriösa. Det löser sig nog så småningom.

                                Men nu till nåt helkul! Har satt in en lekmopp i kuben för jag hade förhoppningar om att furcatusarna skulle vara lite lika killis i sitt lekbeteende. Alltså att de skulle leta så snåriga växter att en lekmopp av garn var att föredra över de sedvanliga flyttväxterna.. Och japp så är fallet. Har just nu en frenetisk lek i kuben där dm simmar ut och in i garnet och hanarna fladdrar med sina fina fenor och honorna är romstinna så det räcker och blir över. Honan simmar in och inspekterar på flera ställen innan hon liksom står på nosen rakt in i mitten och försvinner in, då följer en hane med och vips så har det lagts rom. Ibland förljer en andra hane med in och vid ett tillfälle såg jag två hanar med in och när de kom ut simmade en tredje hane in innan hon kom ut igen. Det ni! Snacka om "fiskgrop" (med syftning på ormgrop alltså)

                                God fortsättning folks!
                                Så roligt! Åhh vad jag blir sugen på Gaffelstjärtar igen! De är ju bara så fina. Men nu har de ingenstans att bo så det blir till att ha tålamod. Mindre roligt med akvarieböket, hoppas det ordnar sig!
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...