Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #46
    Garrorna är inga utpräglade bottenfiskar... de är precis överallt!
    I går vid vattenbytet bytte jag den minimala algmagnet som suttit på framrutan, mot en ny som var typ tre gånger så stor. Den parkerades högst upp i ena hörnet... till garrornas stora nöje. De höll på att simma runt den i flera timmar ...

    Gillar att sitta på anubiasblad (om de nu måste vara stilla)...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #47
      Ursprungligen postat av Lilla Damen
      Garrorna är inga utpräglade bottenfiskar... de är precis överallt!
      I går vid vattenbytet bytte jag den minimala algmagnet som suttit på framrutan, mot en ny som var typ tre gånger så stor. Den parkerades högst upp i ena hörnet... till garrornas stora nöje. De höll på att simma runt den i flera timmar ...

      Gillar att sitta på anubiasblad (om de nu måste vara stilla)...
      https://www.youtube.com/watch?v=j-xzDIOHELg
      Åh så gulligt att se dom som små igen. Helt underbar film!!!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #48
        Ursprungligen postat av Lilla Damen
        Garrorna är inga utpräglade bottenfiskar... de är precis överallt!
        I går vid vattenbytet bytte jag den minimala algmagnet som suttit på framrutan, mot en ny som var typ tre gånger så stor. Den parkerades högst upp i ena hörnet... till garrornas stora nöje. De höll på att simma runt den i flera timmar ...

        Gillar att sitta på anubiasblad (om de nu måste vara stilla)...
        https://www.youtube.com/watch?v=j-xzDIOHELg

        Helt såld! Borde ha kommit ihåg att du skrivit om dessa, Lilla Damen! Dom är urgulliga!
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #49
          Japp. De är jättesöta. Köpte bara fem (i bland måste man rätta matsäcken efter börsen... eller hur ordspråket nu lät), men min första tanke var att skaffa si så där ett dussin

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #50
            Nu har jag läst ikapp =D men du jösse nam sådan fart det vart på kar =D å maincoon katter det har jag tänkt skall bli min nästa katt eller första raskatt =D jag har bara gatukorsningar.. ja europe då =)
            Men så fint det blir trollhassel blir ju helt lyrisk =D blir ju avis som bara den med alla kar =D
            å karln kommer ju utantvivel gilla ta hand om hajarna =D

            en tråd helt i min smak här kommer det bli mer tittande =D

            känner igen mig i utbrändheten med, men jag har inte kommit tillbaks än... =)
            lägger in dig i mina favvos =D

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #51
              Urgulliga tycker jag med

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #52
                Kul läsning! Gillar långa inlägg. Och jag tror inte det är så farligt med dotterns kar - räkor och snäckor har minimal bioload i och med att de mest äter detrit ändå.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #53
                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Kul läsning! Gillar långa inlägg. Och jag tror inte det är så farligt med dotterns kar - räkor och snäckor har minimal bioload i och med att de mest äter detrit ändå.
                  Skönt att höra. Även om man redan vet egentligen så är det liksom nice att få det bekräftat igen.
                  Dock har det fötts 7 små endlers idag och en liten liten ancistrus har flytta in. Hen kallas Herr Konstig. (Är man 5 år så är man)

                  Idag har 8åringen fått ner mer växter och sina första firrar! Stänktetror som knasigt nog lade rom redan i påsen på väg hem. Stress gissar jag. Men nu är dom ganska nöjda och den dominatnta hanen är mörk i färgen och spänner fenorna rejält. Dom verkar ha ett riktigt kul lekbeteende dessa. Har tom sett film på dom, i Planet earth eller nåt sånt. Dom hoppar ju tillsammans och lägger äggen på blad över ytan och sen skvätter hanen vatten på dom tills dom kläcks. Jag är faktiskt avis på henne, dottern alltså. Jag skulle vilja ha dom här, i sovrummet, så jag kan se dom oftare.

                  Själv har jag fyllt på med några svarta sakuraräkor. En garanterad hona som det ser ut nu, dom andra är för små. Men nu kanske det tar fart med reproduktionen. Jo, sakura, visst är det vanliga körsbär men i ovanliga färgvariationer? har klurat men inte kollat upp.

                  I 400 kuben lekte danio rerio idag igen. Säkert triggade av frysfoder. Har köpt en yngelkasse för att peta i flytväxterna dom leker bland, men tror att rommen är helt oklibbig så det bara faller igenom och äts upp av tacksamma under. Ska fixa mer mossa till dom vad det lider.
                  Dit är det också beställt 12 garra flavatra idag. Leverans om ca 1½ vecka. Så pirrigt! Beställt från Akvarietrivsel där han i butiken själv har varit och kollat in dom. Dom var tunna som strån när dom kom dit men har matats upp med diskusstix av nån smarrig sort så nu har dom tagit sig är är underbart fina i kvaliteten. Det betalar jag gärna extra för.

                  Jo, fick med ett litet äpple när jag var på auktionen för ett par veckor sen, Vill ha ett till äpple men var får man tag på dom nu för tiden när dom är så himla olagliga??

                  Hur går det för alla andra fina akvarister där ute? Ska snart kasta mig in i Ingers tråd igen. Är på sid 220 typ. Kul läsning, älskar dessa långa trådar. Och låga inlägg!!! Mer text till folket!!
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #54
                    Ursprungligen postat av miiaoo

                    Skönt att höra. Även om man redan vet egentligen så är det liksom nice att få det bekräftat igen.
                    Dock har det fötts 7 små endlers idag och en liten liten ancistrus har flytta in. Hen kallas Herr Konstig. (Är man 5 år så är man)

                    Idag har 8åringen fått ner mer växter och sina första firrar! Stänktetror som knasigt nog lade rom redan i påsen på väg hem. Stress gissar jag. Men nu är dom ganska nöjda och den dominatnta hanen är mörk i färgen och spänner fenorna rejält. Dom verkar ha ett riktigt kul lekbeteende dessa. Har tom sett film på dom, i Planet earth eller nåt sånt. Dom hoppar ju tillsammans och lägger äggen på blad över ytan och sen skvätter hanen vatten på dom tills dom kläcks. Jag är faktiskt avis på henne, dottern alltså. Jag skulle vilja ha dom här, i sovrummet, så jag kan se dom oftare.

                    Själv har jag fyllt på med några svarta sakuraräkor. En garanterad hona som det ser ut nu, dom andra är för små. Men nu kanske det tar fart med reproduktionen. Jo, sakura, visst är det vanliga körsbär men i ovanliga färgvariationer? har klurat men inte kollat upp.

                    I 400 kuben lekte danio rerio idag igen. Säkert triggade av frysfoder. Har köpt en yngelkasse för att peta i flytväxterna dom leker bland, men tror att rommen är helt oklibbig så det bara faller igenom och äts upp av tacksamma under. Ska fixa mer mossa till dom vad det lider.
                    Dit är det också beställt 12 garra flavatra idag. Leverans om ca 1½ vecka. Så pirrigt! Beställt från Akvarietrivsel där han i butiken själv har varit och kollat in dom. Dom var tunna som strån när dom kom dit men har matats upp med diskusstix av nån smarrig sort så nu har dom tagit sig är är underbart fina i kvaliteten. Det betalar jag gärna extra för.

                    Jo, fick med ett litet äpple när jag var på auktionen för ett par veckor sen, Vill ha ett till äpple men var får man tag på dom nu för tiden när dom är så himla olagliga??

                    Hur går det för alla andra fina akvarister där ute? Ska snart kasta mig in i Ingers tråd igen. Är på sid 220 typ. Kul läsning, älskar dessa långa trådar. Och låga inlägg!!! Mer text till folket!!
                    Mycket kul läsning! Observera med Garrorna att inledningsvis kan de lätt ta sig ur karet om det inte
                    r täckt och vid vattenbyten då de kan hoppa mot strömmen så att säga.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Lilla Damen
                      • February 2008
                      • 2649

                      #55
                      Mina garror äter - ja, det var en bra fråga! - "chips" som jag köpte i lösvikt. De var i 3-4 cm klassen när jag fick hem dem, men närmar sig nu 5 cm längd... så de små busarna växer bra .

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #56
                        Och när den söta garran blir stor så kan den bli riktigt grinig... och så hoppar de som sagts redan.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Har ju en grupp på 15. När rangordningen är fastställd. Ledarhonan utsedd om karet är tillräckligt stort. Då är det totalt konfliktfritt. Striderna som blir destruktiva beror på att reviret är för litet dvs. karet. Hade en liten grupp i ett 125. Jämnstora honor i litet kar slutar garanterat med den enes död. Har aldrig fight i min 15 grupp i ett 450.


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #58
                            Hej Emma !
                            vad underbart när man kan få med familjen på sin hobby, det är något jag aldrig lyckats med.....här rycker familjemedlemmarna bara på axlarna lite ointresserat om man försöker delge den fantastiska upplevelsen man nyss haft när man suttit som klistrad framför akvarierutan. Både man och dotter som är med på tåget, lyckost..... jättekul sida att följa för övrigt.

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #59
                              Yes, Ekenberg! Det är helt nytt för mig att ha med alla på tåget. Lösningen var att alla får ha varsitt kar att kalla sitt eget där de bestämmer över inredning och art. Givetvis under ledning av sin mamma som läser på hur firrarnas verkliga biotoper ser ut. Så anpassar vi inredningen efter det. Dock med tillägg av vissa snäckskal och diverse underliga färgade glasprylar från Akvarielagret. :o Tvivlar på att dom finns naturligt någonstans...
                              Idag har vi gjort en familjeutflykt till... AKVARIELAGRET och alla barn är i upplösningstillstånd över denna underbara butik. De 3 döttrarna har nu varsitt kar i sina rum och har hål i huvudet av tjat om matning i extremt liten mängd en gång per dag.

                              12åringen har idag fått sina första invånare. Normans lyktögon passade hennes smak. Antingen dom eller pseudomugil gertrude men efter prat med kunnig personal blev det ändå lyktögonen, 11 st. En större och ett par mindre bitar mangroverötter som gör vattnet thefärgat och flytväxter för att dämpa ljuset, samt nattlampa i rummet. Nu saknas bara de finbladiga växterna som de gillar att leka i. Boklöv är inplockade och under sköljning. Hon har också köpt och surrat windelöw på en stor rot. Tyvärr flyter den! Ve och fasa! Men den sjunker snart. Och krossar växter... :o Jo, så går det när man inte blötlägger innan, mitt fel.

                              8åringen fick en kruka limnophilia sessiflora till sina stänktetror. Där har vi för övrigt planer på att sänka vattenytan, skaffa gullranka och a ovanpå karet och sen leda ned rankor i vattnat för att efterlikna de växter som den naturligt har ovanför vattenytan och som den hoppar upp och lägger rom på. Allt för att de ska trivas så gott det går i ett hemmakar. Boklöv är inplockade och under sköljning.

                              Själv köpte jag en apogentonknöl, aponogeton madagascariensis. Även kallad madagaskar lace eftersom dom endast har bladnerver men inget emellan. Har haft den innan och gillar den skarpt.
                              Det blidde också plantering av sagittaria subulata i kuben. Hade ju beställt och köpt hem 2 krukor som visade sig vara ca 10 plantor i varje insnurrade i kokosfibrer. Mycket prisvärt! Detsamma gäller windelöwen jag fick hem från Imazo. Många mindre bitar med väldigt fräsch grönska. Har dock inte surrat dessa än. LAT!
                              Köpte även ett gäng små bitar mangrove. 6-7 bitar. 61 kr! Oslagbart pris!
                              Har släppt ner dom till silverhajarna som verkligen gillar sin stora rot. Dom äter högljutt på den. Det liksom smäller om munnen på dom när dom suger tag. I vilket fall betraktades de nya rötterna som hajätande monster och alla tre stod och tryckte längst bort i ett hörn. Livrädda för att vara den som var närmast rötterna. Dom är verkligen underhållande dessa storögda fegisar. Nu har det gått ca ½timme och efter att ha skickat fram minstingen som fått prova att simma förbi rötterna fram och tillbaks så kunde även honan tänka sig att prova. Längst bak i karet susade hon till andra änden och sen tillbaks. In under den stora "gamla" roten och gömde sig. Hanen, som är den fegaste av dom, stod i hörnet och kikade snart ner under roten för att titta lite på rothögen. Till sist så susade även han iväg längst bak till andra hörnet. Nu är alla framme och smaskar på rötterna. Knasiga firrar! Med massor av personlighet! Skrämmer man dom så smäller det i rampen. Min man hoppar högt varje gång, för det är oftast han som råkar överraska dem.

                              Det sista men inte det minsta som inhandlades var istället för dom alldeles för dyra pseudomugil luminatus så blidde det pseudomugil furcatus. Så SNYGGA! Älskar av någon okänd anledning fisk som går i gult. 15 st, 8 honor och 7 hanar. Dom simmar med danio rerio var frankei, leoparddanios, och stimmar på friskt med dom. Ibland misstar nån hane en leopard för en av sina egna och spänner upp sina snygga fenor eller far iväg med ett gäng för att simma mot utblåset i tron att han också är en galen danio. Nä, men skämt åsido, dom är för roliga. Typ lika stora och dom verkar komma ypperligt överens och är allihop i hela karet. Det enda stället som daniosarna är där inte furcatusarna följer efter är nere under boklöven på bottnen.

                              Vill man ha fisk som verkligen rör på sig och hittar på knasigheter, som jag gillar, så är dessa danios kul! Förutsatt att man har relativt stort.

                              Nu ska jag återgå till att kika på mina fega silverhajar.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #60
                                Trevligt du skriver och ja furcatus är ju så fina! Så mysiga när de vinklar upp ryggfenorna så det ser ut som små vingar. Våra barn, som nu är vuxna hade några av dem egna akvarium när de var små eller grodor och salamandrar inhyst i mitt. Och nu har en av sönerna skaffat ett nano med siktet inställt på lite större kar när lämpligt dyker upp. Så kul att kunna prata fisk med honom!
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...