Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #16
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Mycket skumt. Det simmad just fram en c 8 cm praktbotia som jag inte visste att den fanns ens. När jag håvade upp fiskarna hos förra ägaren så jag visserligen att en ancistrus gömt sig i en stor snäcka. men tydligen var den inte ensam där innan för nu när ancistrusen vågade sig ut dök också botian upp! Knasigt och lustigt...

    På det hela taget verkar alla ta flytten bra. Lugna, nyfikna, andas inte stressat and so on.. Silverhajarna är iofs inte fullvuxna men lätt mellan 15-20 cm. Coola som små hundvalpar kommer dom fram till glaset och kikar ut.

    Behöver fyllapå med sand av någon mörkare sort. Det ljusa sjöstensgruset som är nu sticker nästan i ögonen. Eller så får jag byta ett av rören mot ett som ger ett gulare sken. Får också spana efter tåliga växter. inte fler anubias utan kanske cryptocoryner eller nåt annat. Förslag någon?? Gärna något med mer höjd.
    Vad sägs om en projekttråd med lite bilder? Blir ju himla nyfiken här!
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #17
      Så roligt att ni hänger på i min lilla tråd. Har just kommit hem efter att ha fiskat ur regnbågarna, ancistrusen och scalarerna. 'Dom fick flytta hem till en annan tjej via Fiskakuten på fb. Botian flyttar imorgon Givtvis i sin egen snäcka där den helst tillbringar dagarna innan den kommer fram och busar runt på kvällen.

      Kvar är en Denison barb som vill flytta, 3 silverhajar som ev får vara kvar om ag får tag på ett riktigt stort kar. Kul fisk det där... Och två små fembandsbarber som också vill flytta till någon som hr ett stim att fylla på.

      Projekttråd.. Ja, kanske, när karet är tomt och det fylls på med sånt kul som jag vill ha egentligen.kardinalfisk, iratherina werneri, kubotaier, danio erythromicron och räkor. Såklart inte allt tillsammas utan i passande kombination. Har galaxyrasbora i ett annat kar nu med svarta sakuraräkor och två fripassagerare från akvariebutiken, två endlers yngel.

      Vad är era favoritbiotoper`??
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #18
        Uppdatering. Praktbotian, regnbågar, ancistrus och scalarer har flyttat. i 240 karet bor två fembandsbarber, en Denisons barb och 3 silverhajar som söker nytt kar
        I 60-liters bor 10 danio margaritatus och 5 sakuraräkor. De har en del mossa så jag hoppas på förökning om ett tag. Det ser lovande ut.

        Har ett till tomt 60-liters som ska silikonas om. Ett litet typ 45-liters till ett av barnen och det roligaste! En STOR kub på knappa 400 liter. Filter beställt och placering diskuteras. Samt invånare. Mycket spännande vad det kan bli för kul i det. Det är ju rätt rymligt så jag borde kunna ha några olik stim med roligheter. Idéer mottages tacksamt. Sydostasien är nog smartast eftersom vi ha naturligt högt ph och därför sannolikt högt kh.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #19
          Värsta skämsinlägget ever

          varför? Jo för att jag ska ha detta att se tillbaka på när allt är igång och som jag vill ha det.
          Det minsta 54 liters är femåringens. Därav rosa dekoration och Nemopryl.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #20
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #21
              Ja, jösses, inte ser det snyggt ut inte. Inte en ren ruta så långt ögat når. Plaschen bakom silverhajarna har kletats dit av förra ägaren på ett inte allt för snyggt sätt. Det lilla 60liters med roten i är hyfsat irl men fick fotot både snett och suddigt.
              Den stora kuben på sista bilden är den som är mest i mina tankar just nu. 400 liter, ytterfilter köpt och inte uppackat än. Har ägnat några timmar i zoopets artlista samt googlat massor och tror tt jag faktiskt börjar närma mig ett beslut om vilka som ska få bo där i. Men jag har huvudbry... Hur ser en syostasitisk/indonesien/Papua nya Guinea biotop ut?? Det skiljer säkert, det fattar jag, men går de att säga på ett ungefär?? Tätplanterat har jag läst- check. Mörkt grus/sand för regnbågar-check. Stenar, rötter, grenar?? Löv?? Hilfe bitte, allvetande akvarister!!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #22
                Dagens uppdatering: Uppsala storauktion! Köpte mängder med växter! Fiskmat, räkpellets, läskiga snäckätande snäckor (obs klantigt spontanköp!), röda posthornssnäckor, jätteposthorn, ca 25 körsbärsräkor å ännu mer växter!

                Alltså, mina 2 kar som är igång hittils är översvämmade av växter som flyter. Inte flyter omkring, för det går inte, det är typ så fullt att det inte går. _jag köpte medvetet så mycket eftersom jag planerar att få igång 400 kuben imorgon. Dessutom letade jag vettig sand till det men icke. Till slut sa ekonomin att julas blästersand (75 kg)får duga som botten. Ovanpå den blir det sjösten. Å andra stenar i rösen. Å tätplanterat.

                Sen allt eftersom blir det grenar, syren och ormhassel från trädgården. Ekonomin styr där igen. Fiskarna däremot får ekonomin inte påverka. Dessutom har jag Akvarielagret inom räckhåll så jag väljer rätt fritt. 'Största fisken blir Melanotaenia maccullochi, ca 6 st eller så. MYCKET snygg firre. Ny för mig men känns rätt.
                Sen blir det Pseudomugil luminatus i ytskiktet. Daniokyathit , Ozelotdanio i mellanskiktet, typ, för den går säkert i ytan också. Sen några små Kinesiska grönlingar på botten. Eller möjligen zebrabotior. Snäckor av olika sorter och kanske några körsbär när dom blir för många i femåringens kar.

                Några tankar kring detta*??* Alla tankar, kritik och åsikter är välkomna!! Kasta er in i tråden, mina vänner!! Vill gärna diskutera inredning, fiskval,biotopval och sånt. Eller annat.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #23
                  Dagens : 400 kuben är på g. Torrinredd.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #24
                    Kuben är up and running sen igår! Å direkt slog bristen på tålamod, som jag egentligen har massor av, till. En tur till akvariebutiken och hem kom inte ozelotdanios utan deras kusin, avelsvarianten leoparddanios, Danio rerio var. frankei.
                    Pigga, mycket pigga, små stimfiskar. Dom är precis överallt i karet, i ytan, i utblåset, i flytväxterna, där dom redan leker så det strilar rom, inne i bakgrunden som senare ska bli fylld med filtermaterial, på botten, under löven på botten, i skrevorna på bakgrunden. ja, precis överallt där dom kommer åt. Mycket underhållande att titta på.
                    2 jätteposthorn har också kommit i. Dom åker runt i rekordfart, med backslick som följd. Nja, riktigt så snabba är dom ju inte, men dom åker gärna mot den ganska starka cirkulationen och då far deras spröt rakt bakåt och dom får Stureplansfrillan Backslick.
                    inredningen består av (färsk, får se hur det går ) ormhassel, boklöv i plenti, naturstenar från trädgården, kulas blästersand som är något för ljus men dämpas av löven. En mindre del grövre sjösten längst bak, en bakgrund som ser ut som berg men som jag saknar namnet på. Sen vallisneria, den vanliga, hornsärv, flytande, pistia, cryptocoryna som jag inte kan identifiera men som jag antagligen har namnet på i en påse nånstans, sagittaria subulata, salivina natans (den större), säkert den lilla skit andmaten också och limnobium laevigatum.

                    Hittills, väldigt nöjd med karet!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • hivemindhermit
                      • September 2017
                      • 214

                      #25
                      Bildeeeer!
                      /Alex
                      375 + 112 liter drömmar

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #26
                        Ja... bilder ...

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #27
                          Oh, nån som läser! Kul!
                          Ska ge mig på att fota det grumliga karet med diverse grenludd imorgon innan jobbet. Nu sover dom. Nästan, en fönsterlampa och tvn är på som dom får en epilepsiframkallande skymning haha
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #28
                            Äntligen bilder.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #29
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Så där. Nu har jag läst ifatt! Så fint du inrett karet. Nästan så jag skulle vilja kalla det sparsmakat elegant. Spännande.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...