Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Före detta kommer igen...

    Ja, jag har varit medlem på Zoopet i 11 år men det var bra längesen jag lade ner mina kar i sista vändan. Men nu har akvarieviruset tagit greppet om mig igen!
    Första karet uppstartat för en vecka sen. Ett annat står i köket och ska tätas om. Tredje karet ska hämtas imorgon. Det är ett aktivt 240 liters med möbel. Jag är så sjukt glad att jag har hittat tillbaks till denna så himla roliga och intressanta hobby igen!
    Har sen sist snöat in på trädgårdsintresset, Maine coon katter blivit sjukskriven med utmattningssyndrom och depressioner som följd. Inte så roligt men det har också gjort att jag har funderat över vad som brukade göra mig lycklig. En sak jag kom ihåg var Zoopet, akvarievänner och mina räkor, firrar och växter. Alltså blev jag Goldmedlem igen på direkten och kar-samlandet har tagit sin början.

    Nu har läget blivit något klurigare eftersom vi numera har egen brunna med ph 8,2. Jag är nämligen väldigt svag för många fiskarter från Amazonas men får tänka om nu. Räkorna ska nog funka fint dock.
    Är det möjligen någon jag känner sen förr eller nån ny som r pratsugen så släng in en rad här!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #2
    Jag är ny och alltid pratsugen, och det låter som om vi har en del gemensamt. Är trädgårdstok och har ragdolls, förutom akvarieintresset! (Ja, och så det där med mental ohälsa förstås - haft ångest hela mitt vuxna liv, fungerar nu hyfsat väl för första gången tack vare terapi och medicin.)

    Har du mätt hårdheten på vattnet?
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Vi har gjort en komplett analys av vattnet, men jag har den inte framför mig så jag har inte värdena.

      Så roligt med en pratsugen! Jag är fortfarande så nyförälskad i mitt lilla kar som bara varit igång i en vecka. Det har tagit mig flera år att faktiskt orka ta tag i hobbyn ign och börja köpa saker och kar. Antagligen har jag gått för fort fram med invånare i karet också, fastän jag egentligen vet bättre. Men allt ser ut att vara frid och fröjd och matningen är mycket sparsam för att slippa nitrit.

      Vad har du för kar och vad har du i dom?
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Förstår din situation med din hälsa, kämpa på,väldigt trevligt att du skriver här på Zoopet.

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Ååååå, exalterad som bara den! har just kommit hem efter att ha lejt min snälla granne för att hämta ett 240 liters med möbel!!
          Ärvde även fisk... Sjukt spännande! Ska flytta in det på plats och dra igång filtret igen, hälla i sanden och växterna och sen koppa in firrarna som står i tre hinkar just nu.
          Hur ska jag kunna slita mig och gå till jobbet imorgon?!?!?!
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Så roligt att få något nytt,det står kvar när du kommer hem från jobbet imorgon

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Haha, sant, Christer! Visa ord.

              Platsen är dammsugen och bärandet kan börja!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                Mer än halvfullt nu. Tömde i de dukar med gammalt vatten, sand, har friserat bort fula blad på den massiva mängden med anubias sm följde med. Tippat i firrarna efter tempen hade jämnat ut sig och sakta börjat fylla med vatten från vår brunn.
                Scalarer, regnbågar, silverhajar, två sannolikt vanliga ancistrus och ett par tigerbarber som på nåt sätt undgått att bli uppkäkade av de rätt stora hajarna som tydligen ätit ett stim neontetror och svärdbärare. Glupska polare.
                Jag är ju främst inriktad på små rasboror och annat smått och fint samt räkor så detta blir helt nytt med stora firrar för mig. Fast jag tycker allt att 240 liters är bra litet för dessa stora... Det var därför jag snöade in på små arter, det blir liksom mer vatten och utrymme per fisk...

                Blir jätteglad om någon vill snacka ite och glädjas med mig för detta osannolika fynd! hittade i säljgrupp på fb igår. Skänktes bort men jag gav 400 så de skulle hålla det tills idag. Så sjukt glad!!!
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Jag förstår att du är glad, sånt här pyssel är roligt. Varit på g några gånger att sälja mina kar men ångrat mig. Och det är jag glad för! Ska gå och umgås lite med mina firrar nu
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #10
                    Mycket skumt. Det simmad just fram en c 8 cm praktbotia som jag inte visste att den fanns ens. När jag håvade upp fiskarna hos förra ägaren så jag visserligen att en ancistrus gömt sig i en stor snäcka. men tydligen var den inte ensam där innan för nu när ancistrusen vågade sig ut dök också botian upp! Knasigt och lustigt...

                    På det hela taget verkar alla ta flytten bra. Lugna, nyfikna, andas inte stressat and so on.. Silverhajarna är iofs inte fullvuxna men lätt mellan 15-20 cm. Coola som små hundvalpar kommer dom fram till glaset och kikar ut.

                    Behöver fyllapå med sand av någon mörkare sort. Det ljusa sjöstensgruset som är nu sticker nästan i ögonen. Eller så får jag byta ett av rören mot ett som ger ett gulare sken. Får också spana efter tåliga växter. inte fler anubias utan kanske cryptocoryner eller nåt annat. Förslag någon?? Gärna något med mer höjd.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Jag är också nybörjare, fick mitt fösta akvarium i februari 1965(!). Det var akvariefritt några år i slutet av 1970-talet, det det fanns terrarium istället, och diverse andra mystiska djur hemma.
                      Men man blir aldrig fullärd, man är nybörjare hela tiden. Som mest räknade jag inte den sammanlagda akvarievolymen i liter utan i m3. Numera är det mer måttligt med två akvarium, ett tredje evakueringaakvarium avvecklades i helgen. Källaren städades tidigt i höstas och den lokala loppmarknaden fick en del akvarium och tillbehör till sina försäljningsbord.

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #12
                        Välkommen tillbaka får jag väl säga till oss, Miiaoo. Nog hade du oxå en blogg här en gång i tiden?

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lilla Damen
                          Välkommen tillbaka får jag väl säga till oss, Miiaoo. Nog hade du oxå en blogg här en gång i tiden?
                          Tack! Och ja, du kommer ihåg helt rätt!! Kul att se dig här i forumet också. Kommer ihåg dig.
                          hur står det till nu för tiden??
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

                            #14
                            Det står väl till helt ok, även om jag blivit varse hur mycket svårare livet blir i rullstol... men jag vänjer mig väl, även om det var en erfarenhet som jag kunnat vara utan .

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              #15
                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              Vi har gjort en komplett analys av vattnet, men jag har den inte framför mig så jag har inte värdena.

                              Så roligt med en pratsugen! Jag är fortfarande så nyförälskad i mitt lilla kar som bara varit igång i en vecka. Det har tagit mig flera år att faktiskt orka ta tag i hobbyn ign och börja köpa saker och kar. Antagligen har jag gått för fort fram med invånare i karet också, fastän jag egentligen vet bättre. Men allt ser ut att vara frid och fröjd och matningen är mycket sparsam för att slippa nitrit.

                              Vad har du för kar och vad har du i dom?
                              Här säger jag att jag är pratsugen och så tar det en evighet att svara... xD

                              Är i samma nyförälskelseskede själv! Just satt igång ett 112-liters och håller nu på att flytta över min lilla samling räkor från den lilla balja de bott i på köksbordet. Sen har jag ett större projekt på g som finns att läsa om här:
                              Ja, för något vatten finns det då rakt inte i karet i fråga. Inte än i alla fall. Men nu tar vi det från början: Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet. Har smugit runt ett tag men tänkte att nu tusan är det dags. Ungefär som jag, för någon månad sedan i samband med att jag flyttade
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...