Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • miiaoo
    svarade
    Ja, efter den här veckan med magsjuka de luxe har jag hat en del tid att spana på aquascapingfilmer och klura på hur jag skulle placera månadens lön på akvariesaker,
    Så med facit i hand har jag idag varit till Bromma, zoo.se, och shoppat. Det blidde ett JBL Cristal Profi 902 till 240t, två små AquaEl Pat filter mini, en ytskimme, Eheim skim 350 och en stor påse algtabletter och ett granulat för småfisk.
    Då lade jag ändå tillbaks den blå filtermattan och lämnade tillbaks nummerlappen man behöver för att köpa plantor. Hade spanat in några olika fina växter, bla anubias congenis, nymphaea nånting (röd näckros) med flera. Men nej, det var rätt rediga priser på växterna så jag avstår just nu till förmån för akvarieauktionen i Sthlm nästa helg.

    Så nu har 720t nytt vatten, rensade växter och skimmad yta. Superfräscht! Har satt i ett av de små minifiltrena också, för ökad ytrörelse dels men mest för att det ska kunna sugga upp en del av böset smm far runt i vattnet som inte ytterfiltret är så bra på att ta.
    Det andra minit sitter i kuben av samma anledning där. Blir prima detta!

    Sen kan jag ju uppdatera på läget kring detta med att stoppa i färskklippta grenar i karen. Grenarna "fattar" INTE att dom är döda kan jag säga. Om någon del av grenen är ovan ytan så slår den ut skott med löv. Så nu har jag finfina äppelträdslöv under vatten haha
    De grenar som är helt sänkta har inte slagit ut. SÅ det funkar till viss del. Dock är det så att den tunnaste delen på årsveden har tunn bark och den äts av barberna till exempel. Sen lär den murkna fort. Karet är dock helt öppet så all skillnad i lukt från karen märks direkt. Så jag tror att det kommer att gå bra detta.
    På temat lukt har jag igår klippt ur en hel massa slemmig hornsärv. Det verkar vara så att bara de nyaste topparna håller sig fräscha och resten förmultnar. Sen är det ju så att jag inte göder alls annat än lera under sanden. Pmdd väntas komma i veckan så då kanske det blir sprutt på växterna. Anubiasarna har jag trimmat en del på idag, jag trodde att allt skräp på dom var bruna fula kiselalger men det är visst så att själva bladen blir svarta. Även det tror jag löser sig med näring. Det är bara dom i starkast ljus som svartnar. Kombon ljus och inte näring är inte lämpligt för just anubias.
    Eventuellt har redan ena javan vuxit fast på bakgrunden. Trevligt!

    Ynglena växer på sig för var dag. Dom är fortfarande i kassen. Antagligen flyttar dom till 240t imorgon eller i övermorgon. Corysynglen ser ut som små minatyrer av dom vuxna. Så gulliga! Furcatusarna är desto långsammare. Ska sätta i värmare åt dom.

    Jag har roats av garrornas roligheter. Dom är inte tillsammans så mycket, som jag ser. Men vid matning blir det rusning! Kolla in bilden med deras första förvällda zucchini här hemma. Det ligger en under uppochner också. Knasbollar.

    Har insett att praktbarberna äter växter. Har sett dom äta halvsmält hornsärv, och det är helt ok. Nu såg jag en äta crypto, inte lika ok.
    Ja, dom går ju lite på smalmatsdiet där i. För att alla processer ska komma ikapp. Så matning en gång om dagen och det gillas visst inte. Ska dra upp nu igen, på maten. Sakta.
    Har också börjat se att de börjat mäta sig mot varandra. Deras sätt att göra det liknar silverhajarnas. De liksom simmar lite liggande på sidan, stjärtarna över varandra och vibrerar mot varandra och så nafsar de varann i sidorna. Det blir inga skador och det delas upp olika individer men det kan nog vara en god idé att ha fler individer än de 10 som är idag.

    Siameserna växer som tokar. 4 st i 720 är lite. Dom har att äta så dom är helt runda!

    Annars är allt frid och fröjd och 4 av 6 aktiva kar har fått vb idag. Det puttrar på. Allt är väl!
    Mina orange sakuror visar sig mer och mer. Dom svarta har släppt rommen så det borde rimligen finnas ett par kullar med räklingar där i, men jag ser inte en enda såklart. De röda posthornen har förmerat sig också.

    Det ska bli roligt att dra igång 240 igen. Och såklart att flytta över dvärgkardinalerna och galaxerna. Från 60 liter till 240, det blir finfint det! Å ett riktigt filter till skillnad från det där inbyggda i karet. Ska bli intressant att se hur de reagerar på det. Gissar på full fart! Det är pigga små firrar det där. Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 305,7 KB
ID: 2378351Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 249,0 KB
ID: 2378352Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 243,0 KB
ID: 2378353

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Här är länk till ett scape som bygger rätt kraftigt på höjden, som inspiration. https://www.youtube.com/watch?v=yDDwBv9Vsic
    Stort tack Sleaper! Den filmen öppnade dörren till en hel massa klipp och nya lärdomar. Suveränt!

    Jag funderar på om det skulle funka att använda andra material istället för den dyra soilen med mera. Själva scapandet är ju hur intressant som helst. Ska suga lite på den karamellen och klura lite på utrustning för det framöver. Nya utmaningar hägrar.
    Men just nu är det helt vanligt akvarierande som gäller. Det är rätt najs att ha något att se fram emot när intresset behöver en boost.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Här är länk till ett scape som bygger rätt kraftigt på höjden, som inspiration. https://www.youtube.com/watch?v=yDDwBv9Vsic

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Inatt har vi haft 8½ timmes strömavbrott plus 2 timmar på förmiddagen. Inte så bra. Men eftersom elen stack sin väg vid 23,30 igår kväll och jag somnade strax efter (är lite (läs mycket) mörkrädd och det effektivaste mot rädslan är att sova bort natten så det blir morgon och ljust snabbare ) så hann jag inte göra rent filtrena innan elen var tillbaks i morse. Sen är jag ärligt talat inte säker på exakt hur känsliga nitrifieringsbakterierna faktiskt är. Det går ju rykten om att dom dör på minuter utan genomströmning, menn jag har inte sett vetenskapliga belägg för detta. Så jag var inte bara sovande utan också fundersam på hur det skulle funka med att inte göra rent dem pga strömavbrottet. Jag har tidigare, för ett gäng år sen, haft strömavbrott utan att göra rent efteråt och då har allt puttrat på som vanligt efteråt. Likaså tog det ju ett par timmar utan el i filtret då jag hämtade 240 karet med megafiskbelastning= mängder med foder som skulle ges. inte heller då märktes några negativa effekter. Normal andning, pigga fiskar och allt var frid och fröjd trots den myckna matningen.
    Nu råkar det vara så att alla kar utan lilla 60liters med galaxerna och kuben med yngelkassen fick vara utan mat igår. Kanske var det bra såhär med facit i hand, med elavbrotten och det.
    I alla fall mår alla prima idag och i 720t ser dom ännu bättre ut idag än häromdagen. För det kan kanske vara så att den färska veden, eller den stora mngden mat som ges där pga hajarna, kan h gjort att vattenkvaliteten inte varit helt på topp. Eller så är det pga av att filtret inte klarar att röra om ytan tillräckligt. Ska köpa ett powerhead hit, men har inte råd nu så dom får klara sig så länge.
    Det jag sett som kan härledas till mina bakterie/ ev nitrit el nitrat/ el syrebrist är ett par av firrarna, en barb och en siames, kliat sig då och då. Inget extremt, men jag märker att det minskar/försvinner helt när jag kör luftpump i karet så det bubblar ordentligt. Grejjen är att jag är rädd om ynglena som är kvar i kassen och mina garror så luftpumpen bubblar i kuben mest.

    Appropå yngel så stannade alla furcatusar kvar i i kassen när den damp ner på botten för ett par dagar sen. Dock simmade snabbt som ögat 15 coryyngel ut i friheten med farorna som lurar överallt. Dom som r kvar i kassen mår prima och växer och äter! Coryynglena är nog ca 7 mm nu och furcatusarna kanske 5 mm. Småttingar, smalisar med långa svansar liksom. Men matglada och pigga. Tempen är riktigt låg efter natten, 21 grader bara. Men vattnet blir ju mer syrerikt vid lägre temp så det enda som verkar hända är att yngel växer långsammare. Å det gör ju inget, bara dom mår bra.

    Jag har varit orolig för att jag inte ska klara garrorna sen jag fick hem dom. Jag har haft grubbel på om jag fixat ge dem tillräckligt med käk för att dom ska få sånna där fina runda små malmagar. Anledningen till att jag funderat på detta är för att daniosarna är så sjukt glupska och honorna äter tills dom nästan spricker. På riktigt! Inte sunt alls. Men då tar dom alltså algwaffers från garrorna och min oro ökar.
    Nu har jag ju gett algwaffers varje dag sen dom kom hem och daniorna har tröttat lite på dom. Ger jag dessutom flytande käk samtidigt så ökar jag chansen att dom ska bli lite mätta och inte ge sig på waffersen. Det känns som att det funkar för garrorna ser pigga, glada hoppiga, pliriga, finurliga, utfärgade, nyfikna och runda ut. Jag är lättad! Och förälskad i dom små söta mlarna. Dom har samma typ av ögon som olika L-malar, som jag också älskar, som liksom kan ligga och kika på en utanför karet. Dom vrider på ögonen och följer en med blicken. Kluriga små firrar och jag längtar tills jag kan skaffa några fina L-malar till 720t Men det måste stabilisera sig mer först. Typ en månad till eller nåt. Sanden var ju ny även om filtret var samma som i förra karet. Vissa processer behöver komma ikapp. Inte bara nitrifieringen utan nerbrytningn i stort. Jag har ju inga räkor eller snäckor här i än. Därför är bottnen "utan hjälp" så att säga. Jag ska fundera påp hur jag ska lösa detta. Små räkor går ju inte, för nästan alla här i karet blir tillräckligt stora för att käka även vuxna räkor.
    Amanos har jag tänkt mycket på. Silverhajarna kan käka dom såklart, men eftersom hajjarna är så j-a blyga så får sannolikt räkorna vara i fred ganska mycket. Sen äter dom ju gärna alger och det finns 4 siameser redan som gör just det. Jag skulle hellre vilja ha typ körsbär eller nån annan som faktiskt är med och bryter ner organiskt material.
    Hjälp mig gärna och tipsa om era egna erfarenheter och tankar kring detta eller annat!
    All respons i tråden uppskattas, det lovar jag. Topic och Off topic, spelar ingen roll. Skriv på bara.

    Sen har jag funderat vidare på mitt 240. Jag känner inte att jag har lusten att starta upp det just nu. Har en tankemässig tröskel att ta mig över för att orka börja med det. Det är sånt tråk som behöver göras innan det ens står på rätt plats så jag skjuter på det hela tiden.
    Sen har jag nog beslutat att inte ha SA där i. För att kunna ha SA ciklider måste jag påverka vattnet för att sänka pht och det känns inte helt rätt i hjärtat. Jag vill inte "zonknäcka", ett trädgårdsuttryck för att ha växter i högre växtzoner än vad dom rekommenderas för genom att tweaka sin miikromiljö för dom. Jag vill ha fisk som mår bra direkt i mitt vatten.
    Därför lutar det år asiatiska firrar även där.
    Jag har ju visserligen brutit mot det med mina söta corys, men dom bor i ett kar med mycket löv, ek och andra rötter. Plus att dom klarar även ett högre ph än många andra corys.

    Det finns många roliga asiatiska firrar. Grönlingar vill jag inte ha, för känsliga för slarviga mig. De asiatiska cikliderna som finns, i artbeskrivningarna här på Zoopet, är dels stora många av dom, men också ganska trista i färgerna. Vissa undantag finns men det är svårt att hitta någon som är lagom stor, som kan ha relativt oströmt vatten, fin att se på osv. Vet ni nån så hojta så kollar jag upp direkt!
    Guramis är ju annars ett solklart val, men jag gillar att ha rätt mycket ytrörelse, eller fisk som gillar det. Guramis bygger ju skumbon och vill ha det lugnt och fint. Men jag har inte uteslutit dem helt, det finns några riktigt läckra att välja på om jag kan ordna lugn i karet med flytväxter och annat som bryter strömmen.

    Eller kanske inte ha mer än dom jag har och ett par andra lika små arter till samt räkor. JA, ni ser ju, jag är uppe bland molnen och vet inget och kommer ingenvart. Men jag läser på och googlar och kollar för att ha lite på fötterna när jag väl kommer så långt att karet står på rätt plats och sånt.

    Vad annars, tro... Jo, jag läser i Akvariestugetråden nu. Många fina bilder där. Inspirarerad blir man per automatik. Jag ska kika på PiaJos kar också för jag vet att hon är väldigt bra på inredning. Jag skulle vilja bygga på höjden och på djupet liksom.. Utan att riskera glaset med stenar som faller från rösen. Jag har en och annan idé men jag måste läsa på mer och kika på detaljer i snygga kar.
    Men blir ju VÄLDIGT hemmablind när man kikar på sina egna kar hela tiden och jag är lat när jag väl ha dragit igång kar. Jag ändrar inte gärna om i kar som är fyllda. Det där med torrinredning är visserligen nytt för mig, men oj vad det passar min personlighet.
    Jag har i hela mitt vuxna liv kämpat med att försöka få till bra inredningar i hemmet men inte ansett att jag fixar det. Visst, kör man Ikea rakt igenom så blir det modernt och snyggt men helt utan känsla liksom. Kombinerar man för mycket blir det plottrigt.
    Jag har sen några år äntligen hittat rätt sätt. Jag behöver först bestämma mig för stilen och känslan, framförallt vilken känsla, som rummet ska ge dem som kommer in i det. Samt vad rummet ska ha för funktion. Bara mys, matrum, tvrum, rum för att bara softa och vara ifred och där ingen annan berörs av att det är totalt inriktat på en enda persons stil. mm Efter det googlas det friskt på bilder där man kan snappa upp detaljer och rätt stil på möbler, tavlor, lampor, mattor med mera. Sen pö om pö kollas Blocket och köp och säljsidor efter godbitar och fynd. Ibland behövs något helt nytt naturligtvis, men det tillhör undantagen. Så jag samlar på mig saker och möbler som jag tror blir bra ihop. Väggarna måste fixas, för färg och mönster där ger grunden man måste ha att utgå ifrån annars skär det sig i alla fall, hur fina prylar man än har. Sen börjar bilden klarna och sakerna ställs på plats, flyttas runt och kikas på från olika håll.
    Det ska ge en symmetri som är lite samma som i akvarier. Det ska inte bli för "tungt" på ena sidan bara utan det måste finnas en balans mellan de stora sakerna och det är till sist lampor och detaljer som sätter grädden på moset kan man säga. I karen är det växterna som är grädden, rötter och stenar är möblerna och bakgrunden är tapeter och gardiner.
    Eller ja, så tänker jag i alla fall. Haha, flummigast i stan!!!

    Men eftersom jag anser att jag har hittat mitt sätta att inreda bra hemma så tror jag att jag potential för att kunna se inredningen i kar på samma sätt. Men jag måste öva, för detta är helt nytt tänk för mig. Men det är kul att leka med pinnar och stenar, som en liten unge...haha

    hur tänker ni kring inredning? Hemma och i kar? Här i tråden är inget OT.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hej! Var på Akvarielagret igår och såg att de hade kakaduaciklider inne där hanarna hade röda fenor. Var det inte något sådant du var ute efter?
    Jo, det var det!
    Synd bara att jag inte har fixat det jag skulle med garderober och kar....
    Jaja, dom kanske finns kvar när jag någon gång i livet blir klar med det jag skulle fixa...

    Annars är jag heligt förbannad på mig själv just nu. Jag fixade igår ett myggnät med tyngder över yngelkassen för att hindra grymmeglupska danios från att hoppa i och käka upp mina fina raringar som växer för var dag. Men så kom jag hem nu och tog för givet att kassen att fast, som den gjorde i morse när jag åkte, men NEJ! Den lossnade, sjönk ner på botten (70 cm!) och nätet åkte såklart av och betydligt fler än hälften simmade ut. Såklart! Vad är väl en kasse jämfört med 400 liter frihet. Det dom inte visste var att det befolkas av 20 grymmeglupskingar som mer än gärna smakar i sig söta yngel.
    Sådär ja. Nu har jag en ypperlig anledning till att fixa ett RIKTIGT yngelkar. För jag fattar ju ockå att en yngelkasse är en mycket tillfällig lösning. Dom skulle bara gå där i några dagar till innan dom skulle flyttas. Sjukt typiskt.
    Visst, fiskarna kommer leka igen, jag vet. Men det är SURT, sa Räven!

    Annars är jag ensam hemma hela helgen och kommer såklart sitta å läsa Akvariestugetråden framför något av karen. Inte fy skam som en helgplan tycker jag.
    Senast redigerad av miiaoo; 12 January 2018, 21:08.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej! Var på Akvarielagret igår och såg att de hade kakaduaciklider inne där hanarna hade röda fenor. Var det inte något sådant du var ute efter?

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Sitter på lunchen och läser ikapp. Härligt att läsa om ”helheten” . Fina bilder också! Jag hinner inte riktigt med fler kar än jag har, men visst skulle det vara kul och starta ngt nytt. Blir ju så inspirerad att läsa om allt som händer i olika akvariehem runt om i landet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Fina bilder!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Lilla Damen
    Kan bara stämma in i kören, akvarierna ser jättebra ut. Fisk är svårfotade... tacka vet jag snäckorna som snällt sitter på rutan.

    Kan förstå att affären helst vill ha garrorna kvar i påsen... min affär hade släppt ut dem, och hade sedan ett hälsike med att håva upp dem igen. För övrigt har jag beställt fem till...

    Då gissar jag att du räknar garror för glatta livet nu - och får det till allt annat än tio -... men lugn bara lugn, efter ett par veckor blir de lättare att räkna in, för då vill de plötsligen inte vara mer än max 20 centimeter från varandra .
    Haha, första dygnet räknades dom in då och då. Med hjälp av barnen. Sen har det liksom bara varit att ge upp. Dom är ju överallt! Har små hål på ca 3-4 cm för utblås i bakgrunden och där i låg det en garra och kikade ut för en stund sen. Som i ett litet fönster liksom. Urgulligt!


    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter spännande med allt du har på gång och kul med nya Corys!

    Jag har ju ett kar med Kakaduaciklider och tycker att de är spännande att titta på! Förstår att du har hyfsat nära till Akvarielagret och där kan det nog tänkas finnas andra färger på fenorna än just orange. Jag köpte mina därifrån (visserligen orange) och de brukar ju ha bra utbud. Det tråkiga med Kakaduor är väl att de är kortlivade även med apisars mått mätt. Speciellt honorna lever kort tid vad jag har förstått.

    Lägg gärna upp fler foton!
    Fler foton upplagda! Har du sett? Håller på att lära om min systemkamera, men det tar lite tid och många foton att komma på det jag kunde förr. En gång i tiden var jag på en fototworkshop med Robin Hedström, som är jätteduktig på foto OCH fisk, på Akvarielagret efter stängning. Han jobbade där och bjöd in oss Zoopetare då. Askul och så spännande och massor och mängder att fota.
    Kortlivade?? Ja, men det går ju också att se från den positiva sidan. Då får man byta till annat när dom går bort. Det tankesättet kan man ju inte ha med andra djur, tex hundar och katter, det vore ju för hemskt.

    Ursprungligen postat av Nando
    Kul med smått!
    JA!
    Nu är det mer smått dessutom! För några dagar sen kläcktes corysarnas rom som jag fick med i en påse när dom flyttade hit. Jag lade över den i yngelkassen tillsammans med lekmoppen från furcatusarnas lek. Så samtidigt, faktsikt, kläcktes både så malbebbar och små furcatusar. Det myllrear på botten och i ytan nu. Dm växer märkbart! Yngelkassen blev till att börja med ansatt av danios som ville äta upp allt sprattel så jag har pytsat i lite sand, flytväxter och några boklöv som inhämtades barfota ute i snön för att sköljas och läggas i direkt så dom får lite trygghet dom små. Det verkar uppskattas för corysarna ligger på sanden och under ett löv. Och dom andra zippar mellan växterna. Så urgulligt! Matas med Liquid fry, uppblött yngelpulver som släpps ner via pipett på botten och lite annan frysmatsbös som blir över i glasen jag tinar i, i vatten. Det verkar funka eftersom dom växer och sprattlar omkring.

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Visst orkar vi läsa, jättekul att få historien i ett stycke så att säga.....kanonsnyggt foton också, toppen och kul att allt gick så bra.
    Jag har ju haft akvarium ja, jag hull på att säga alltid. Men det var egentligen i slutet av 80-talet som mitt intresse fick chans att blomma ut ordentligt, köpte hus med en perfekt akvariekällare...... Då köpte jag flera begagnade akvarium, sedan dess har jag haft alla kar jag behöver och aldrig silikonat om dessa. Så det var egentligen först för ett par månader sedan när två kar rätt tätt påvarandra började läcka som jag tittade efter akvarium......helt otroligt vilka fynd det fanns att göra, det blev ju billigare att köpa "nya begagnade" än att låta silikona om de läckande ( vågar inte göra det själv eftersom jag är en sådan slarver ) Men ack så lätt att förköpa sig. Tyvärr gick även mina nya igångsättningar av kar snabbt, inga döda fiskar eller så, men borde gett mig själv tid för eftertanke och planering..... nåväl det är väl det jag gör nu istället.
    Din tråd är väldigt inspirerande och vill gärna se mer foton, just 720 med btn bakgrunden skulle vara kul att få lite helbilder ifrån.
    Jag är mycket för utmaningar som inte testats innan,. Typ silikonande även om det råkade bli min man sm gjorde det den här gången. Jag läste dock på inför det och kommer definitivt att göra det själv nästa gång.
    Något annat som jag inte kunnat hitta info om innan uppstarterna är att ha i färskt trä. Grenar och sånt. Jag har alltså inte kunnat hitta info om vad som händer om man har i det färskt jämfört med torkat och dött. Någonstans läste jag att det ev gör att träet murknar onödigt fort. Men det är det enda jag hittat. Jo, och en grej om att träet måste "fatta att det är dött"! Eehhh.. Jag gissar att det "fattar" det iom att man lägger ner det helt under ytan. I alla fall har inga nya skott visat sig haha.
    Visst har jag fått en del bakterieslem från ormhasseln i kuben. Men inget har påverkat fisken negativt. Den försvann efter ca 4 v.
    Jag började få en del på äppelgrenarna som bokstavligen kom direkt från det nyklippta trädet i trädgården. Men i detta karet går det 4 siameser och dom formligen dammsuger grenarna massor med ggr per dag och äter upp ALLT bakterielem. Helt otroligt! Dom växer så det knakar på detta. Jag är vederbörligen imponerad av dom små liven!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Visst orkar vi läsa, jättekul att få historien i ett stycke så att säga.....kanonsnyggt foton också, toppen och kul att allt gick så bra.
    Jag har ju haft akvarium ja, jag hull på att säga alltid. Men det var egentligen i slutet av 80-talet som mitt intresse fick chans att blomma ut ordentligt, köpte hus med en perfekt akvariekällare...... Då köpte jag flera begagnade akvarium, sedan dess har jag haft alla kar jag behöver och aldrig silikonat om dessa. Så det var egentligen först för ett par månader sedan när två kar rätt tätt påvarandra började läcka som jag tittade efter akvarium......helt otroligt vilka fynd det fanns att göra, det blev ju billigare att köpa "nya begagnade" än att låta silikona om de läckande ( vågar inte göra det själv eftersom jag är en sådan slarver ) Men ack så lätt att förköpa sig. Tyvärr gick även mina nya igångsättningar av kar snabbt, inga döda fiskar eller så, men borde gett mig själv tid för eftertanke och planering..... nåväl det är väl det jag gör nu istället.
    Din tråd är väldigt inspirerande och vill gärna se mer foton, just 720 med btn bakgrunden skulle vara kul att få lite helbilder ifrån.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Fotar mer för att hitta tillbaks till gamla kunskaper om WB, ISO mm
    Har hittat någorlunda på slutet. Dock inte testat något med slutartid än, det kommer. Om jag kommer ihåg hur haha

    Ville ha fotat gula räkor men dom ville inte visa sig alls. Dåliga bilder på hajarna för att man ska kunna se hyfsat storleken på dem.
    Here it goes.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Tänkte skriva en eller ett par rader om hur jag tänkt kring uppstarten av rätt mnga kar på relativt kort tid. Jag har förstått att det är några av eftermsom förundras eller rent av förskräcks kring detta.
    I alla fall så går jag igenom från början. Jag hade ingen egentliga plan då när jag började leta kar i köp och säljgrupper på FB. Men lusten att ha kar igen har funnits i ett antal år, men orken har inte funnits. Så fick jag plötsligt lusten att ta tag i denna fantastiska hobbyn igen, för att ge mig själv en levnadslustboost kan man säga.
    JAg kollade upp vår vattenanalys då vi har egen brunn och började läsa artbeskrivningar för att kunna välja fisk som hade rätt krav för vårt vatten. Ph 8,2 och naturligt högt KH (fast jag har inte testat just det). Men det brukar vara så i vatten med högt ph där ingen kommun buffrar ner kh:t.

    Jag fick rätt snabbt tag på första karen. Det var det 60-liters som 12åringen har i sitt rum. Väl hemma insåg jag att det behövde silikonas om och jag avstannade lite direkt där. Det blev stående i kööket i väntan på lust och silikon. Jag letade då reda på ett annat kar för 200 spänn som legat ute ett bra tag, flera månader faktiskt. Det var mitt 8kantiga 60-liters som jag tänkte ha i sovrummet. Dock fanns dt ingen möbel till och jag har haft ett likadant för många år sen och hade det då på ett Ikea Malm sängbord. Stabilt och bra. Så jag började leta sängbord för en billig penning. Pengar är inte direkt en lagervara här hemma så allt är inköpt för minsta möjliga summor. Detta karet kostade också 200 inkl pump, värmare och ljus.
    Jag gjorde en efterlysning på sängbord och fick tag på en kopia, också från Ikea, för 150 kr.
    Så fort jag ställt in den på plaats åkte karet dit och vi tog en sen tur till butiken för att köpa nån växt, lite sand och nån rot. Det blev redwoodrot, echinodorus 'Ozelot'' och Rådasand. Samt så frågade jag om jag fick köpa skott av deras växter som de hade i visningskaren där fisken går. Det fick jag, men jag fick lite underluga blickar då haha. Dom har kanske nte träffat på folk som vet att växter har en tendens att föröka sig och som nöjer sig med billiga skott. Jag fick i alla fall med mig en liten bit Windelöv, vallisneria, stor andmat för samma pris som en vanlig men billig normalpris växt, 39 kr.
    Sen fick jag allvarliga fiskbehov och kunde inte hålla mig utan köpte 10 danio margaritatus. Jag har haft dem innan och visste hur de tas om hand på bästa sätt. Så med mig hem kom också en burk med yngelfoder, granulat. Detta eftersom firrarna var smala, som så ofta i butik, och för att de har ytterst små munnar och yngelfoder är både smått och näringstätt. Alltså lätt att ge i liten men tillräcklig mängd även för nya filter där nitrifieringen inte har kommit igång. Jag tippar på att mina 10 galaxer inte hade lika stor belastning som några guppies som andra gärna har som uppstartfisk.
    Karet kördes igång och fisken koppades in sakta. En vecka senare kom 6 svarta sakura räkor i också, lite för snabbt på men jag kunde inte hålla mig. En räka dog efter några dagar men jag vet inte exakt varför för fisken och de andra mådde prima.
    Karet puttrade på i några veckor innan jag plötsligt fick se en annons på FB en fredagskväll. Det var så att i Uppsala, ca 40 min bilkörning härifrån ,var det en familj som skänkte sitt 240liters kar. Allt aktivt och med fisk. Jag var då ensam hemma ch har bara en liten Golf som inte karet med möbel rymdes i.
    JAg kollade snabbt med min fina vän och granne om hon ville ta en utflykt dagen efter i hennes bil. Det ville hon och det slutade med att vi tog hennes mans bil istället.
    Vi kom dit och jag tömde karet och packade llt i precis nyköpta (ca 20 minuter innan haha) hinkar med lock från Biltema.
    Det jag fick med mig var ett par hinkr grus, några dunkar med deras vatten från karet, silverhajar, regnbågar, scalarer, ancistrus, botia och fembandsbarber, ett par kassar med tofsalgsangripen anubias av sorterna 'Barteri' och 'Nana', kar med möbel samt ett rejält stort JBL Cristal Profifilter.
    Snabbt som attan hem och när min man kom hem bar vi in karet i sovrummet och körde igång allt ungefär lika fult som det var när vi hämtade det. Sanden var fortfarande blöt med vatten i hinkarna.Filtret hade då gått i en hink sen vi kom hem. Alltså var karet stabilt och alla fina bakterieprocesser funkade perfekt.

    Dock tyckte jag att det var väldigt överbefolkat och kollade med "min" butik om de vill ta emot fisk. Det ville dom inte, med undantag för praktbotian. Men jag fick tips om Fiskakuten på FB. Perfekt! För redan ett par dagar senare lämnade jag över scalarer, ancistrus och regnbågar till en tjej som körde hit från Södertälje. Det är en rätt lång tur kan jag säga, men fisken har fått det jättebra hos henne. Sen flyttade botian i sitt favvosnäckskal som den gärna gömde sig i när den inte var ute och busade. JA, det var ett STORT snäckskal! haha
    Snubben som tog hand om den lilla vännen har STORA kar och min llla botia på 8 cm går nu i ett tillväxtkar på några hundra liter för att sen få flytta till de större busarna i ett 1250 l kar. Han håller också på att bygga ett ännu större. Så glad över dessa fina människor som öppnade sina kar för mina fina men överblivna. Dom som jag inte fick tag på nya hem till var silverhajarna och de två fembandsbarbernasom gick kvar själva i 240 l. Det såg fint men ensamt ut. Det tog dock några veckor innan karet fylldes ut med 3 fembandsbarbflickor.

    Under tiden kikade jag mer på FB efter fler fynd och några veckor senare fick jag syn på ett vad jag trodde var en rätt lien kub med möbel för 500 spänn. Jag hörde av mig och bjöd 400 och fick komma upp dagen efter för att hämta. Min man övertalades att köra en timme från vår säsongsplats där vi har husvagnen, och möta mig igen i Uppsala. Då hade jag utan hans vetskap lockat upp ett 54liters på vägen. Vi kom alltså dit i två bilar, som tur var visade det sig.
    Karet var ENORMT enligt våra mått mätt. 400 l plus möbel och BTN modulbakgrund. Så läckert! Antagligen enligt hstorian tillverkat av Akvarielagret. Vi var tvunga att bära det längs en loftgång typ 50 m innan hissen och sen ut i blarna. De var ASTUNGT! Men till slut var det inne i min mans pickup och möbeln i min Golf med fällda säten. Några dagar senare bars det in med hjälp av vår strka granne för jag visste att jag inte skulle fixa att få det upp för trappan och in. För tungt helt enkelt. Glaset är rejält tjockt och dom två hade klara besvär att få in det. men det kördes tillsist igång, efter rengörning med vatten och microtrasa. JAg köpte också ett filter till det. Ytterligare ett JBL Cristal Profi men mindre än det enorma andra. Det lilla 54 liters kördes igång strax före med urkramat filtergojs och 3 endlers guppy,
    Nu var det så att just den helgen som jag skulle köra igång det var det också en Storauktion i Uppsala, en akvarieauktion alltså. Vi åkte dit och jag köpte på mig ett par påsar med växter och en del foder, bla ett rött yngelgranulat som jag hde tidigare då för ca 10 år sen. Det sjunker bättre än Tetras yngelfoder och ger mindre proteinhinna.
    Det följde också med Helenasnäckor, röda posthorn, körbärsräkor och superfina jätteposthornssnäckor. Jag var strålande lycklig för dessa oerhörda prisvärda fynd!

    Dagen efter att karet körts igång med Julas blästersand, filtergojs i mängder i filtret och ett helt gäng med växter från auktionen. Vi tog då en tur för att köpa startfisk. Det blev 10 Danio rerio var Frankei. Leoparddanio på svenska.
    Sen har det karet puttrat utan mer belastning i några veckor innan det kom i mer fisk.
    Under tiden fick jag tag på en 132 l åttkantigt kar till 8åringen. 100 kr för det, inkl möbel, Eheim ytterfilter och ljusramp mm. Ett sanslöst fynd igen! Det tog några dagar att få igång eftersom jag behövde köpa filtermassa.
    Där i simmar nu stänktetrorna och glödbandstetror. Igen med flera veckor emellan inköp.

    Det första 60-liters som väntade i köket tog min man tag i och silikonade om och funktionstestade i duschen. Resultat= TÄTT!
    Där i simmar nu Normans lyktögon och kardinaltetror. Igen med flera veckor emellan inköp.

    Nu kom julen med stormsteg och 400 kuben fick 10 pseudomugil furcatus till. Sen firade vi med familjen och hade det mysigt.
    Dock så råkade jag få syn på ett 720 literskar igen i Uppsala. 1500 spänn för det. Värsta fyndpriset! Så vi kopplade på släpet och tog med min mamma för att köpa detta. I tråden finns historien om hur det gick med det. Flyttgubbar blev tvunget att hyras och vi fick lämna det kvar hos säljaren i ett dygn för att köra upp med släpet nästa dag. Summa= 2500 kr inkl flytthjälpen. Fortfarande ytterst värt det. Karet har BTN bagrund, ej slimline, samt byggd filterhörna.
    Vi köpte grejjer till bänk, golvspånskivor och lecablock. Jag letade inredning ute, klippte äppelgrenar och sten, samt hämtade död ekgrenar som jag sparat sen i somras av en helt annan anledning.
    Mer Julasand köptes och karet inreddes som det också står om i några inlägg bakåt. Det stora JBL filtret kom hit och fisken flyttades från 240t i sovrummet och hit till 720t. 240t ät nu tomt och väntar på att jag ska ha råd att köpa ytterligare ett filter, flytta på ett par garderober och samla mer inredning. Inte bråttom alls men det är mysigt att fundera på.

    Så, hur har allt detta gått då? Blev det nitritspikar och döda fiskar? Har cryptocorynen smält ner och Windelöven svartnat? Har det blivit sjuka mängder med alginvasioner?

    Nope. Inga dåliga värden (fast jag äger inga tester, kollar istället på fisken och luktar på vattnet och på växterna tillväxt.). Den enda alginvasionen bestod i kiselalger i 240t efter att vi tagit filtergojs flera ggr i översta korgen. Det blev lite obalans i karet men fisken mådde prima ändå.
    Ingen fisk har dött i någon kar. Förutom en stackare som jag faktiskt har avlivat. Det var den elfte praktbarben jag fick med gratis för att den gick i samma kar som mina fina' Electric red'. Det var en vanlig ljus praktbarb. Den var bottentittare när den var inkoppad och klar. Den tog sig helt enkelt inte ner till botten. Sannolikt hade den luft i magen. Ett dygn senare kunde den simma normalt igen men den kippade mycket luft i ytan.
    Den mådde docj fortfarande tillräckligt bra för att jag bedömde att den inte led. Den stimmade och simmade med dom andra och åt massor. Men i och med flytten till 720 tog den stryk. Stressen kan ha tagit på den men den flåsade mer och mer den första veckan. Till sist stod den mest i ytan och andades luft. Jag tyckte att detta bekräftade det jag trott från början. Den hade nersatt gälfunktion. Den kunde alltså inte tillgodogöra sig nog med syre ur vattnet utan var tvungen att på guramivis försöka andas luft. Då tog jag raskt bort den.
    Så, sammantaget= en svart sakuraräka i början och en avlivad, från början defekt praktbarb.

    Crypton smälte aldrig ner, fastän jag har ett flertal sorter. Den tog fart direkt och skjuter skott överallt där den är planterad. Den har fått lerkulor från JBL i alla kar utan i 720t där jag har kattsand(bentonitlera) under sanden.
    Windelöven då? Eller Bolbitisen och javan? Jodå, dom mår också prima. Gröna, krispiga och skjuter skott och blad.Dock har jag, genom att ytan blivit igenväxt av flytväxter, haft ihjäl finfin mossa för ett par hundra. Det är surt men jag får skylla mig själv för att jag inte tog tag i det medan jag kunde.

    Detta blev sannerligen en roman. Jag undrar om det verkligen är någon som orkat läsa igenom detta blocket med text?!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hahaha, ja helt rätt....men här stör det nog mest mig, har varit bortskämd med akvarirum tidigare. Och har nu svårt att få till det på något bra sätt. Men vill ju inte på något sätt göra avkall på akvariumen. Jättekul att följa alla dina kar i rasande fart, spännande att se vad det blir härnäst.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Morsning

    Filmsnuttar ur 720 på g. Det tar bara en evighet att ladda upp men det kommer. Inte för att det är något exeptionellt, bara hackade räkor och hungriga fiskar. Alltså, hackade frysta räkor.

    Jo, jag drar en liten sammanställning.

    I 5åringens rum, 54 l: Körsbärsräkor, Endlers 'Tiger', glödbandstetror

    I 8åringens rum, 132 l: Stänktetror och glödbandstetror

    I 12åringens rum, 60 l: Kardinaltetror och Normans lyktögon

    I sovrummet, 60 l: Svarta sakuraräkor, dvärgkardinalfisk och galaxyrasbora + 2 Endlers, okänd stam

    I sovrummet 2, 240 l: Tomt men det kommer nog lte roligheter där framöver. Funderar på apistogramma, annan ciklid (fredlig sådan) och eventuell flytt av dom som är i 60liters ovan. Finns dock en stam med Helenasnäckor i den öevande sanden och lite växter.

    I tvrummet, kub 400 l: Leoparddanio, pseudomugil furcatus, garra panda, jätteposthorn och orange/gula sakuraräkor

    I vardagsrummet, 720 l: Silverhajar, fembandsbarber, praktbarber 'Electric red', corydoras 'Albino' och 4 små siameser som gör pinan kort med oinbjudna alger.

    Hur jag får huset att inte se ut som ett zoo?! Det är ju givetvis ett zoo som är målet! Vem älskar inte att gå i en akvariebutik?!

    Hahaha, jag och min sjuka humor...
    Nä, men faktiskt. Jag engagerar mig inte så mycket i vad andra tycker. Min familj och jag är helnöjda med karen vi har nu och jag har dessutom tillåtelse att ha fler. Vem bryr sig om folk anser att det ser ut som ett zoo så länge det inte luktar som en ladgård???!!!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Oj. Glömde ju att fråga en sak. Jag bor ju i ett mindre radhus, vilket begränsar antalet kar jag kan ha utan att det känns som en zoo-affär.... hur lyckas du att få akvariumen att smälta in i ett hem utan att ta över.
    Kag tycker att det är jättesvårt att få inredningen att stämma med akvariumen.....

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...