Före detta kommer igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Trist att du är i en svacka. Hoppas det vänder fort! Skönt ändå att behandlingen snart är klar. Trevlig helg!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hej! Är du av med maskproblemet i karet nu? Klarade sig alla fiskar?

    Jag kan inte komma med några inredningstips tror jag, känner mig inte erfaren nog för det. Kul dock med bilder på dina kar!
    Tack för att du frågar. Dos 2 är just ihälld. Sen ska problemet vara borta helt och hållet. Alla klarade förra vändan och hoppas att alla fixar en dos till nu...

    Är i en svacka nu själv så skriver inte så mycket.
    Hittade ett yngel i karet där det också dykt upp oidentifierade räklingar. Ynglet är pyttigt och verkar vara en dvärgkardinal. Dom har i så fall lekt i riccian innan jag flyttade den till mitt 75 l. Roligt i alla fall. Ska lägga tillbaks riccia i 240 och hoppas på mer lek.

    Min tjocka svärdbärarhona har flyttat dit också så hon kan få sina yngel utan att glupska polare kommer och jagar henne och dom små. Vore kul att få några till i stimmet innan hon får föda i 720t istället. Kan ju inte flytta henne var 4e vecka liksom..

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej! Är du av med maskproblemet i karet nu? Klarade sig alla fiskar?

    Jag kan inte komma med några inredningstips tror jag, känner mig inte erfaren nog för det. Kul dock med bilder på dina kar!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Jag har fått kontakt med säljaren och tonen kändes som att hon blev lite stött och hon frågade om jag verkligen var säker för hon hade då inte sett något hemma i karen. Hon ska dock medicinera också. Har också fått tag på två andra som också köpt av samma säljare. Fler medicinerade kar alltså. Säga vad man vi om FB men ibland är det rätt bra att ha tillgång till.

    Jag har nu processat vetskapen om dom förhatliga maskarna och har nästan hittat lite glädje i karen igen. Det är så surt att en sån grej kan förstöra humöret så mycket så fort.
    Men jag fick i alla fall ÄNTLIGEN hem pmdd som jag beställde i nov el dec nån gång men som jag sen glömt betala. Nu är det dosat och klart i kuben, 240t och 720t. Får se om vi ska chansa med crystal redsen. Tvivlar på det. Vore okul om dom gick åt.
    Däremot plockade jag upp en nydöd platy igår hos dottern. Syntes inget på den alls om varför den dött. Det är den andra som dör där. Köpte dom för en vecka sen?! Dom andra firrarna och räkorna mår prima och det har tillkommit lite yngel idag. Skumt.

    Jag klurar på hur jag ska inreda min 75 L del i ställningen för att inte få inredningen helt exakt som alla andra kar. Jag kikade i Goldmedlemmarnas fotoalbum men det fanns inte så mycket tyckte jag. Det fanns ett par riktigt fina och det jag fastnade för var ett där mossa tagit över nästan hela karet. Liksom bakåt och på höjden. Och i högerkanten spikbad.
    Enkelt och snyggt, men otroligt lummigt också. Blir tvungen att försöka få tag på en herrans massa java mossa eller den snygga weepingmoss. Hade ju den man hade död på allt.

    Sen invånare där. Snygga bra graderade Crystal red eller blacks. Dom r fjantigt snygga mot en lummig grön bakgrund. Kanske även den lilla danio erythromicron, http://www.seriouslyfish.com/species...erythromicron/

    Kan bli himla fint det.

    Matade 720t med hackade räkor förut. Det blev typ rusning. Galna firrar.
    Sen såg jag att en av garrorna i kuben va så tjock att hon inte knappt ligger på bröstfenorna alls. Hon är helrund om maggen. Det är andra rundisar däri också men hon är sannolikt den dominanta. Roligt att dom trivs så bra!

    Fotade corysynglena hos 12åringen igår. Jisses vad dom har vuxit på bara ett par dagar. Foto kommer imorgon.

    Men nu är det dags att nana. Godnatt där ute!
    Tycker du har så himla konstruktiv och hade en sanslöst bra attityd gällande mask-skiten. Blev förbannad, startade konstruktiva processer och hjälpte folk, laddade om och landade på fötterna.
    Så MVG på den vändan. Här görs det vågen (om det nu inte syns bort till dig).

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Wow! Toppenfint inredda kar. Hatt av!
    Meen va gullig du är!!! Jag blir helt rörd ju.

    Då känns det lite mer som att jag är på väg åt rätt håll i alla fall

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Wow! Toppenfint inredda kar. Hatt av!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 391,7 KB
ID: 2379982Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 344,5 KB
ID: 2379983Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 465,8 KB
ID: 2379984Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 266,2 KB
ID: 2379985Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 151,5 KB
ID: 2379986Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 343,4 KB
ID: 2379987Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 210,5 KB
ID: 2379988Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 235,4 KB
ID: 2379989Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 314,1 KB
ID: 2379990Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 84,1 KB
ID: 2379991Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 207,2 KB
ID: 2379992Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 179,1 KB
ID: 2379993Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 370,0 KB
ID: 2379994Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 294,2 KB
ID: 2379995Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 318,1 KB
ID: 2379996

    Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 344,6 KB
ID: 2379997
    Senast redigerad av miiaoo; 09 February 2018, 20:52.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 120,6 KB
ID: 2379979Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 155,5 KB
ID: 2379980 Här är 720t och kuben! Ös på med tips!

    Ska se om hajarna kan tänka sig att posera...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Skönt att medicineringen fungerade som den skulle, hoppas det rullar på nu som det bör. Kul om det blir foto på silverhajarna

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    mors alla där ute i vintervärlden!

    Jag sitter som vanligt efter jobbet i min favvofåtölj framför 720t. Igår avslutades kuren mot maskarna. 60 % VB och en hel massa plantering och en eller annan sten och rot bytte plats. En hel hög plantor åkte ur också och har tillbringat ett dygn i medicinerad hink för att inget skit ska leva vidare i nya kar.
    På det hela taget är jag nu väldigt nöjd med det mycket ljusare 720t. Ska fota sen.
    Som en bieffekt är hajjarna framme typ hela tiden så kanske kanske kan man få med dom på bild?!

    peppar peppar så har INGEN strukit med av medicinen fast det var allt några som försökte hoppa ur. Karet täcktes därför helt och det släpptes bara ner lite ljus under det dygnet medicinen var i. Ingen mat gavs heller pga av ljusbristen och brädlocket.
    Det ledde till att dom var überlyckliga igår när dom fick mat precis före VB.
    Dom verkar helnöjda allihop, möjligen med undantag för svärdbärarna som verkligen gillade att ha mängder med växter flytande överallt.

    Annars tror jag att det rullar på i alla kar. Har inte riktigt tagit mig tid att kolla allt. Corysynglen är stora! Dom har femdubblat i storlek, dom största. Helt galet vad snabbt dom växer. Å då är karen ändå rätt kalla. Kanske 23 grader eller så..

    Kuben är kristallklar. Hade ju infusorier där i ett tag men nu är det klart som korvspad. Garrorna fortsätter att frodas och jag undrar just hur lång tid det tar fö dom att bli fullstora. Dom växer fort dom också nämligen. Åtminstone 4 orange räkor går med rom och inte en fisk rör dom intressant nog. Till och med daniosarna låter bli dom! Trodde knappt att det var möjligt!

    Sköljde rådasand häromdagen och fyllde upp våning två i ställningen.Dock saknar jag fortfarande lysrör så det finns varken ljus, pump eller täckglas där än. Men de medicinerade växterna har sköljts av och hällts i. Får se om jag har råd att fixa i alla fall ett lysrör imorron. Vill ju inte tå kol på plantorna i onödan.

    Jo, sen en fundering. Om jag tar å fotar 720t och kuben, kan ni tänka er att komma med input på inredningen då?
    720t gillar jag på ett ungefär nu. Det är inte bra i vänstra kanten, där behövs tips.
    Kuben gillar jag faktiskt inte alls. Där vill jag har massor med förslag på hur jag kan fixa det fint. Fotar om en stund!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad äckligt med maskar som släpper och blir uppätna men skönt att du är igång med medicinering. Nu är maskarna snart väck!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Round and around we go.... Ja, en mask släppte taget när ancisrusen satt på rutan. Den hamnade i sanden och såklart var en barbracka där och käkade upp den. Men rimligen måste ju ändå medicinen döda masken+?! Eller??
    Medicinen ska vara kvar 24 h innan vattenbyte på 20% plus aktivt kol alt 50% VB. Så det är ju minst sagt några timmar kvar innan den slutar verka.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur går det med sjuklingarna och behandlingen?
    Så, nu är medicin ihälld. En hel flaska, 20 ml, och 170 droppar ur flaska 2.

    Resultat direkt är att planarier kommer fram lite här och var. uppenbart stressade av medicinen. De flesta firrar tar detta bra. Mest orolig är jag för hajarna som är älskade familjemedlemmar och för mina gula svärdbärare. Dessa för att dom också redan är favoriter hos familjen. Självklart vill jag behålla alla! Men mest dom nämnda om jag måste välja.
    Dock mår ett par barber dåligt och hoppar och skvätter ovanför ytan och försöker komma ur "giftet". Eftersom det normalt är utan täckglas är detta tillfälligt åtgärdat både för fiskarna men också för mina katter som gärna sitter och badar tassarna. Skrällen! Kan bara ha ena halvan tänd pga av brädlocket som ligger på andra delen. Det ligger plexi på den upplysta sidan då jag gärna vill ha lite koll på vad som händer.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul med bilder! Heja, heja! Gillar kuben med ormhassel bäst!
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Kanon, precis så, vad gör det om det är lite smuts på rutan. Stämningen är fin och du har lyckats få den där härliga lite stökiga känslan som det är om man sticker ner huvudet i någon skogstjärn . Tycker ditt 240 känns väldigt spännande lika så 720.....där jag antar att silverhajarna gömmer sig.
    Tack, ni är snälla. Själv tycker jag att det är rätt hög skämsfaktor i karen just nu. 240t där jag slet ut halva inredningen utan att fixa eftråt, kuben som är så kal så kal och 720 som jag är nöjd med egentligen men det ligger ju en megahärva med nya växter och flyter här och jag rör inget förrän det är färdigbehandlat där. Plus att sikten är usel och bladen bruna av alger och en massa anubias och windelöv har släppt från sina placeringar för att jag bara "klämt" fast dom. Funkar inte med dom firrarna och katter som halvt om halvt badar i karet varje dag. För det finns inget täckglas. Men ingen hoppar, pepparpeppar. Jo, hajarna bor till vänster men är mycket noga med att försvinna när hemska hajätandesvartasaken med tanten dyker upp.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Kanon, precis så, vad gör det om det är lite smuts på rutan. Stämningen är fin och du har lyckats få den där härliga lite stökiga känslan som det är om man sticker ner huvudet i någon skogstjärn . Tycker ditt 240 känns väldigt spännande lika så 720.....där jag antar att silverhajarna gömmer sig.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...