Garderobsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vesslan
    • September 2016
    • 1

    Garderobsakvarium

    Hej zoopet!
    första inlägget här för jag har några frågor angående en ide jag har fått.
    jag har nyligen köpt ett stort akvarium då jag har skaffat mig ett stort intresse av "hobbyn" efter att ha haft ett litet 100 liters i snart ett år.

    jag har en garderobsvägg på 360cm långt uppdelat i 3 delar på 120cm vardera, 59-60cm djupt och 250 i höjd.
    min tanke är att såga av dörrarna till 1 del och ställa in akvariet där.

    akvariumet är 120cm långt, 58,5cm djupt, 55cm högt. så det passar in väldigt bra

    tänker såga av garderobsdörrarna och rensa allt under, bara behålla dörrarna och bygga en stomme bakom som klarar tyngden


    Frågor som har uppstått under planeringen

    1. hur ska jag göra för underlätta rengöring? akvariet jag köpt har haft internt filtrering med filtermaterial bakom bakgrunden med insug i ena sidan och 2 pumpar på andra sidan
    (är 2 skivor med filtermatta 50x50x5 cm)

    -vad är lättaste filtreringen att underhålla, extern eller intern filtrering? hur ofta måste ett internt filter tas ur och göras rent ?
    -bottenmaterial, sand, grus eller inget alls? var lite sugen på att skippa bottenmaterial och kanske lägga kakel i botten, erfarenheter?

    2. belysningen är en LED armatur på 70w på 6000k (lysrörsformad) som kommer monteras ovan akvariet i överskåpen med hål sågat för att släppa ner ljuset

    -hur ska jag göra med vattenavdunstning? måla insidan av garderoben med fuktspärr?
    -ett annat alternativ är att ha ett lock på akvariet och ett galler i framkant som släpper ut fukten framåt
    -om jag ska bygga lock, vilket material ska jag bygga det i? har testat att bygga till mitt 100L och då anväde jag mig av 4-5 mm plexi som jag förstärkte runtom med popnitade skenor och det fungerade inget vidare, blev mjölkfärgat och släpper igenom ljus dåligt

    3. akvariet jag har är ju 120cm långt, rymmer ca 400L och är i helglas borde det inte ha någon sorts mittenstag? känns som att akvariet kommer bågna när det fylls upp?

    om det är något jag har varit otydlig med så är det bara att fråga så ska jag försöka klargöra vad jag menar

    hade även tänkte lägga upp bilder under byggets gång när jag har beslutat mig för exakt hur jag ska göra

    kommer säkert dyka upp 100 frågor till när jag kommer närmare men om nån har erfarenhet av att bygga in akvarium på detta viset så skulle jag bli glad att höra om det
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Hej! kul med annorlunda placering!

    Är ingen expert på något vis men här kommer vad jag tycker:
    1. Intern/extern är något av en smaksak. Det finns förstår omsändigheter men i regel får man väl säga att en internfilter kräver mer regelbunden service men ytterfilter är lite besvärligare när det väl skall göras. Men! Den lörsning som du har, med filterhörnor bakom stora filtermattor är en extremt bra lösning för den som vill ha lite underhåll. Och när det väl skall göras är det relativt smidigt ändå. Så du har redan optimal lösning skulle jag säga.

    2. Inte min avdelning.Men med täckglas skulle jag gissa att fukt inte blir något jätteproblem.

    3. Det har inte sarger på något vis då? Lägg upp en bild!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2885

      #3
      1. Externtfilter borde vara enklast ifall man kan ställa det vid sidan av akvariet. Lätt att lyfta ur slangar och ta filtret till t.ex. badrum/grovkök för rengöring. Att göra rent filtermaterial som ligger löst bakom bakgrunden verka söligt?

      2. Belysningen räcker eftersom det inte verkar vara aktuellt med växter. Finns rostfria alt. hållare utav plast för täckglas. https://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...t&_sacat=20755

      3. Om det behövs mittstag eller sarger beror på glasets tjocklek. Är glaset 10mm så borde det finnas stag eller limmade glasremsor utmed långsidorna.

      Kakel i akvarium har jag aldrig hört talas om. Kommer att se ut som ett badrum? :-)

      Kommentar

      Arbetssätt...