375 liter drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #61
    L. dorsigera har så små munnar så jag är osäker på om de tar vuxna räkor, men det kan kanske finnas risk att de tar små räklingar. Är det lummigt i karet bör räklingarna ändå klara sig.

    Här ett par bilder på dorsigeror i sin röda uppvaktningsdräkt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image_61836.jpg
Visningar: 113
Storlek: 328,7 KB
ID: 2375725

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0948.jpg
Visningar: 94
Storlek: 509,0 KB
ID: 2375726



    När de vårdar yngel får de en nästan svart kamouflagefärg.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #62
      Wow.....ja , jag är ny här på forumet så ännu har jag inte börjat med din tråd Mats ......men där jag sett dina foton eller filmer i andra trådar, helt fantastiskt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #63
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Wow.....ja , jag är ny här på forumet så ännu har jag inte börjat med din tråd Mats ......men där jag sett dina foton eller filmer i andra trådar, helt fantastiskt.
        Halloj!
        Varmt välkommen till forumet! Gôtt att se lite nya medlemmar!
        Ja, den där tråden är lång - kan nog ta ett tag att läsa igenom. Men, där finns ett stort antal kar, och en mängd olika inriktningar; SA, Discus, Tanganyika, räkor och en hel del annat.
        Jag är i allra högsta grad amatör när det gäller fotografering och film - kan inte ett skvatt om det, så det blir mycket blandad kvalitet.

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #64
          Phew. Var sjuk förra veckan så då hängde jag här mest hela tiden - men sen blev det helg och zoopet låg nere och nu är jag tillbaka i plugget och nu ligger jag efter med forumandet!

          Ni förstår jag hittade bokstavligen pengar i en byxficka häromdagen, och plockade hem fem stycken otosar! Satte dem i karantän vilket visade sig vara en bra idé då de igår visade symtom på fenröta. Gjorde vattenbyte och satte in behandling och de har piggnat till rejält redan. I morse kunde jag njuta av att se dem simma i formation tillsammans. Och lyckades faktiskt få dem att börja knapra på en bit paprika redan andra dagen, så det blir nog bra detta

          ​​​​​Lite foton kommer så småningom!
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #65
            Hej Alex! Hur går det med dina otocinclus? Jag köpte fyra för ett par månader sedan. En dog tyvärr ganska snabbt men de andra mår bra och äter numera, utöver alger, gärna lättkokad zucchini, algtablett och ibland även räkpellets. När de väl kommit igång med att äta tycker jag det verkar vara en hyfsat tålig och mycket trevlig fisk. Har du några bilder på dina?

            Hälsningar Nando

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #66
              Värsta sköna slumpen! Särskilt efter att du skrivit det där med att firrar skulle få vänta i fall du inte hittade lite bortglömda slantar i nån ficka...
              Kul med ottosar som äter!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Ursprungligen postat av hivemindhermit
                Phew. Var sjuk förra veckan så då hängde jag här mest hela tiden - men sen blev det helg och zoopet låg nere och nu är jag tillbaka i plugget och nu ligger jag efter med forumandet!

                Ni förstår jag hittade bokstavligen pengar i en byxficka häromdagen, och plockade hem fem stycken otosar! Satte dem i karantän vilket visade sig vara en bra idé då de igår visade symtom på fenröta. Gjorde vattenbyte och satte in behandling och de har piggnat till rejält redan. I morse kunde jag njuta av att se dem simma i formation tillsammans. Och lyckades faktiskt få dem att börja knapra på en bit paprika redan andra dagen, så det blir nog bra detta

                ​​​​​Lite foton kommer så småningom!
                Lyckat! Ottisar blir ju konstigt långlivade om de fixar första tiden.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • hivemindhermit
                  • September 2017
                  • 214

                  #68
                  Det är mycket nu, hänger knappt med... men tänkte jag iaf måste slänga in en liten uppdatering här. Tyvärr går det inte fullt så strålande med otosarna längre. En svullnade upp med vattusot av okänd härkomst och dog, dagen efter simmade en annan i spiraler och dog. Detta alltså precis efter avslutad behandling med något som skulle slå mot det mesta... nu har de tre kvarvarande (som åtminstone än så länge verkar friska) flyttats till en större behållare, nytt vatten osv. Håller tummarna för att vad det än var som tog livet av deras kamrater är borta nu!

                  Sen är det lite si och så med huruvida de kan tänka sig äta det jag bjuder, men skam den som ger sig. Är åtminstone ganska säker på att det funkar bättre med grönsaker när de förbereds ordentligt så att cellväggarna börjat luckras upp.

                  Med 112L-karet går det åtminstone fortsatt utmärkt. Har städat lite där, bl.a. klippt och planterat skott från både Ludwigia 'Super Red' och L. sessiliflora. Sen har jag börjat få rätt mycket av vad jag tror kanske är Cladophora-alger, vilket är lite smått irriterande eftersom jag hade hoppats slippa hålla efter alger själv... finns ju inget som äter såna. Men det kanske ger sig allteftersom mina egna växter blir större!
                  /Alex
                  375 + 112 liter drömmar

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #69
                    Det kan vara svårt med Ottisar,Bluewing har rekommenderat ett medel som heter Easy Life Voogle som man använder som stärkande medel vid vattenbyte( ej vanligt vattenberedningsmedel).

                    Jag har börjat att använda det nu.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #70
                      Trist med ottosarna. Hoppas dom kantänka sig förvällda grönsaker. För jag gissar att det är det du menar med försvagade cellväggar??
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #71
                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Trist med ottosarna. Hoppas dom kantänka sig förvällda grönsaker. För jag gissar att det är det du menar med försvagade cellväggar??
                        Japp, fast det behöver inte vara just förvällning (dvs kokning) - funkar bra att hetta upp på andra sätt också. Poängen är att bryta ned cellulosan som bygger upp cellväggarna, så att grönsakerna blir mjuka.

                        Otosarna är iaf fortfarande vid liv och utan sjukdomstecken. Tänkte slänga lite vattenpest i karantänkaret när jag gör ett vattenbyte sen, för att verkligen försäkra mig om att hålla nitrathalterna nere.



                        För övrigt upptäckte jag idag att en av mina inte-längre-så-små Yellow Neon Stripes är gravid. De växer upp så fort! *snyft* Nu är det alltså fyra gravida räkor i karet, och fler lär det bli... Funderar lite på hur jag ska göra när det börjar vankas yngel - tror kolglödstetrorna väldigt gärna äter såna. De gula är jag inte så noga med då jag har ett dussin redan, men åtminstone ett par av Crystal Black-mödrarna funderar jag på om jag ska försöka flytta på eller sätta i en födkasse eller liknande.
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #72
                          hmm, visst, annan upphettning funkar såklart.

                          Men när det gäller räkornas flytt eller inte flytt så är det lite vanskligt att flytta de gravida. De ömsar gärna skal när de byter boende. Kanske att det går att komma ifrån det genom att ha vatten ur originalkaret?? Yngelkasse kan funka, men ev så blir honorna stressade av det och äter upp sin egen rom.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #73
                            Så trist när nya fiskar blir sjuka. Körde du medicinering i det stora karet? Om ja, vad körde du med?


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              #74
                              Så var min första termin på utbildningen till speldesigner över, julen likaså, och igår firade jag min födelsedag tillsammans med de närmast sörjande. Varför tänker jag alltid att jag ska få så himla mycket gjort under mellandagarna, när jag VET att det är cirka den stressigaste tiden på året? Nu ska jag snart åka bort en vecka, till Malaga med min polyfamilj, och har väl knappt betat av en bråkdel av alla göromål på önskelistan. För att inte tala om att jag haft absolut noll tid och energi till att hänga på forum...

                              ...men på akvariefronten har det faktiskt hänt en hel del. Jag fick pengar i julklapp, som jag bl.a. lagt på att köpa in diverse växter och fiskar till 375-literskaret. Så där är det livat numer, må ni tro! Och ja, jag ska berätta vad och posta bilder. Snart, lovar...

                              De tre otosarna mår fortsatt bra, äter massor med paprika, och ska få flytta över till 112L-tanken idag. Har under de senaste dagarna gradvis bytt ut vattnet i deras balja mot vatten från akvariet, så förhoppningsvis blir flytten odramatisk, men tänker ändå droppacklimatisera för säkerhets skull. Sen tänker jag att jag ska göra samma sak åt "andra hållet" med en av de gravida räkorna, för att se om den pallar flytten eller släpper rommen direkt. Om en klarar det testar jag med nästa... Jag ska ju som sagt resa bort, och detta precis när ynglen förväntas födas, så det vore skönt att veta att de hamnar i en fiskfri miljö.

                              Nu har jag massor att pyssla med, men ser fram emot att återkomma och babbla mer om min favorithobby! ^^
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                #75
                                Oohh, nyfiken!!! Skriv snart om vad det har blivit för nåt kuligt!
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...