375 liter drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #46
    Har läst på lite om olika alternativ och undrar om jag kanske inte är rätt sugen på ett par dorsigera trots allt. De verkar som väldigt trevliga fiskar, och roligt att de ändrar färg en massa! Plus, praktiskt att de inte vill ha det supersurt och/eller varmt, som många av de andra dvärgcikliderna verkar föredra.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #47
      Ja de är fina! Mina hade jag glädje av i flera år.
      // Annicka

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #48
        Ursprungligen postat av hivemindhermit
        Har läst på lite om olika alternativ och undrar om jag kanske inte är rätt sugen på ett par dorsigera trots allt. De verkar som väldigt trevliga fiskar, och roligt att de ändrar färg en massa! Plus, praktiskt att de inte vill ha det supersurt och/eller varmt, som många av de andra dvärgcikliderna verkar föredra.
        Jag tror du träffar mitt i prick . Det är få fiskar som visar all sin färgprakt för att på så sätt visa sin sinnesstämning. En verkligt trevlig liten ciklid

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #49
          Ja det är något av en drömfisk. Går du till Mats youtube-kanal under namnet maxabbey så hittar du nog mer film på dessa underverk. Häftiga färger, duktiga föräldrar, snäll mot inredningen och växter. Mycket pondus ändå. Så du blir nog trollbunden. En av de ciklider som står på min fisk-bucket-list
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #50
            Här är några bilder - inte speciellt bra som har några år på nacken

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #51
              Wow Inger H, de är ju superfina! Okej inte superskarpa men färgerna kommer ju fram, det verkar det annars vara svårt med när folk fotograferar/filmar just de här fiskarna... Nu är jag verkligen såld.

              Den som väntar på nåt gott, som en brukar säga... några dvärgciklider blir det inte tal om än, och kanske att jag skulle ta och fokusera på nuet lite. Nästa steg är att se om jag kan få några Otocinclus macrospilus att trivas hos mig. Har fått igång en alg-/infusorieodling som borde kunna hålla liv i dem om algerna i akvariet tar slut och tabletter eller grönsaker inte duger. Men det kommer få vänta till januari, om jag inte skulle råka hitta en hundring eller två i en byxficka.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #52
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ja det är något av en drömfisk. Går du till Mats youtube-kanal under namnet maxabbey så hittar du nog mer film på dessa underverk. Häftiga färger, duktiga föräldrar, snäll mot inredningen och växter. Mycket pondus ändå. Så du blir nog trollbunden. En av de ciklider som står på min fisk-bucket-list
                Tack för tipset!
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #53
                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Wow Inger H, de är ju superfina! Okej inte superskarpa men färgerna kommer ju fram, det verkar det annars vara svårt med när folk fotograferar/filmar just de här fiskarna... Nu är jag verkligen såld.

                  Den som väntar på nåt gott, som en brukar säga... några dvärgciklider blir det inte tal om än, och kanske att jag skulle ta och fokusera på nuet lite. Nästa steg är att se om jag kan få några Otocinclus macrospilus att trivas hos mig. Har fått igång en alg-/infusorieodling som borde kunna hålla liv i dem om algerna i akvariet tar slut och tabletter eller grönsaker inte duger. Men det kommer få vänta till januari, om jag inte skulle råka hitta en hundring eller två i en byxficka.
                  Nej ingen superskärpa, men tycker att alla foton som postas är kul - superskärpa eller inte. Det tar sin lilla tid att lära sig fota fiskar. Nu mer så har jag ett macroobjektiv som även det tar sin lilla tid att att lära sig .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #54
                    Får bara säga att denna tråd är väldigt spännande för en Malawi nörd som mig.....växtakvarium, dvärgciklider och kanske räkor....frågan är om det inte blir nästa projekt. ( tycker fotografier är jättefina Inger)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #55
                      Ursprungligen postat av hivemindhermit
                      Wow Inger H, de är ju superfina! Okej inte superskarpa men färgerna kommer ju fram, det verkar det annars vara svårt med när folk fotograferar/filmar just de här fiskarna... Nu är jag verkligen såld.

                      Den som väntar på nåt gott, som en brukar säga... några dvärgciklider blir det inte tal om än, och kanske att jag skulle ta och fokusera på nuet lite. Nästa steg är att se om jag kan få några Otocinclus macrospilus att trivas hos mig. Har fått igång en alg-/infusorieodling som borde kunna hålla liv i dem om algerna i akvariet tar slut och tabletter eller grönsaker inte duger. Men det kommer få vänta till januari, om jag inte skulle råka hitta en hundring eller två i en byxficka.
                      Det kluriga med Otocinclus är väl mera som du redan är inne på att alla är viltfångade och enbart inledningsvis äter mjälla och delikata mjuka grönalger inte annat ersättningsfoder. Det kluriga med dig ....hermit är att du verkar veta det mesta inom vår hobby, så det är än så länge inte helt enkelt att se vad som är rätt nivå på svaren.
                      Men gissar att det ger sig så småningom.....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #56
                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Får bara säga att denna tråd är väldigt spännande för en Malawi nörd som mig.....växtakvarium, dvärgciklider och kanske räkor....frågan är om det inte blir nästa projekt. ( tycker fotografier är jättefina Inger)
                        Innan de flyttade in i 112L-karet bodde mina räkor i en liten balja i köket. Inget filter, ingen värme, bara ett par små lampor från ikea. Akvariesand+grus, diverse växter och mossor, lite torra löv, och diverse andra invertebrater (snäckor, hoppkräftor, musselkräftor m.m.) som flyttade in på eget bevåg. Matade då och då med grönsaker - ärter var favoriten, tätt följd av broccoli, spenat gillades också, morot var okej - och ibland lite yngelfoder. Bytte lite av vattnet då och då. De svartvita räkorna förökade sig förvisso inte i den set-upen, men det gick ingen nöd på dem. Så... absolut inte krångligt, bara en väljer rätt sorter
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #57
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det kluriga med Otocinclus är väl mera som du redan är inne på att alla är viltfångade och enbart inledningsvis äter mjälla och delikata mjuka grönalger inte annat ersättningsfoder. Det kluriga med dig ....hermit är att du verkar veta det mesta inom vår hobby, så det är än så länge inte helt enkelt att se vad som är rätt nivå på svaren.
                          Men gissar att det ger sig så småningom.....
                          Äsch då!

                          ...fast jag vet, jag har en tendens att ge folk intryck av att jag kan allt. Mest för att jag försöker hålla tyst om jag inte är hyfsat säker på min sak, och för att jag oftast googlar en hel massa och läser på om sånt jag är intresserad av innan jag börjar ställa frågor. Varför ska jag uppta folks tid med frågor andra redan svarat på, liksom? Hur som helst, hellre för mycket information än för litet! I värsta fall säger nån något jag redan vet, men som kan vara av intresse för andra som läser tråden. Skulle nån säga nåt jag inte förstår så frågar jag.

                          Det livslånga intresset för allt som lever, och att jag pluggat biologi, hjälper förstås. Akvaristik är ju liksom egentligen "bara" tillämpad biologi och kemi, i slutändan. Men lustigt nog har jag nu när jag pluggar spelutveckling märkt att även där finns en del korsbefruktning. Till exempel är en massa principer för level design/composition fullt applicerbara i aquascaping.

                          Ber för övrigt om ursäkt för det något knepiga namnet. Jag tänkte inte på forumet alls när jag valde användarnamn utan tog det jag brukar ha nuförtiden. Det går bra att kalla mig Alex!
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #58
                            Ursprungligen postat av hivemindhermit
                            Äsch då!

                            ...fast jag vet, jag har en tendens att ge folk intryck av att jag kan allt. Mest för att jag försöker hålla tyst om jag inte är hyfsat säker på min sak, och för att jag oftast googlar en hel massa och läser på om sånt jag är intresserad av innan jag börjar ställa frågor. Varför ska jag uppta folks tid med frågor andra redan svarat på, liksom? Hur som helst, hellre för mycket information än för litet! I värsta fall säger nån något jag redan vet, men som kan vara av intresse för andra som läser tråden. Skulle nån säga nåt jag inte förstår så frågar jag.

                            Det livslånga intresset för allt som lever, och att jag pluggat biologi, hjälper förstås. Akvaristik är ju liksom egentligen "bara" tillämpad biologi och kemi, i slutändan. Men lustigt nog har jag nu när jag pluggar spelutveckling märkt att även där finns en del korsbefruktning. Till exempel är en massa principer för level design/composition fullt applicerbara i aquascaping.

                            Ber för övrigt om ursäkt för det något knepiga namnet. Jag tänkte inte på forumet alls när jag valde användarnamn utan tog det jag brukar ha nuförtiden. Det går bra att kalla mig Alex!
                            Hej Alex Ok. Då vet jag hur landet ligger. Min osäkerhet var bara en artighet gentemot dig och där jag försöker känna mig för. Apropå namnet förresten... kallar mig själv för Bluewing (ett av skvadronerna i ett av slagen i Star Wars) som en rest efter att ha spelat rymdflygstrider över nätet i orimlig (enligt mun fru) mängd. Men heter ju Johnny. Det går också bra.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #59
                              Hej Alex.
                              Låter bra, att räkor inte behöver vara jätte krångligt , jag kör låg teknik på mina kar, jag kollar fisken varje dag och ser på deras beteende om de mår bra. Min plan är att fortsätta på samma sätt, så det blir väl det som blir utmaningen, att hitta rätt räkor och rätt växter för att skapa ett akvarium i balans utan massor med mätningar, preparat och teknik.... fortsätter följa tråden med spänning...

                              Kommentar

                              • hivemindhermit
                                • September 2017
                                • 214

                                #60
                                Ekenberg - jag har använt mig väldigt mycket av Tropicas lista över "lätta" arter, vad gäller växter. Hittills har de haft rätt om allt!

                                Förresten, apropå räkor: Ni som har erfarenhet av dorsigerus, stämmer det att den äter mest alger och småkryp? Det är få fiskar som kan stå emot räkyngel, men det vore bra att veta om de fiskar jag vill ha sannolikt kommer att ge sig på mina vuxna dvärgräkor också.
                                /Alex
                                375 + 112 liter drömmar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...