375 liter drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Moving Waves
    svarade
    Ska bli spännande att se hur du löser 375an så småningom. Är inte jätteerfaren på glasskärning så jag vågar inte ge några direkta råd.

    Kul att du får komma igång direkt med ett snabbare projekt. Tycker första layouten ser strålande ut! Härlig harmoni och djup med rötterna så.

    Låter lite vågat med öppet kar och Normans. Har haft dem men hade täckglas så jag vet inte men jag hade lyssnat på bluewing. Det finns annan småfisk som kanske går överväga annars? Jag tänker på pseudomugil gruppen, där finns det arter med så där lysande blå ögon om det är det som lockar.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    När det gäller räkkaret så är Normas lyktögon så underbara, speciellt om du får till belysningen rätt så att du ser det blå utan att karet blir alldeles för ljust. Bara det är tätt med täckglas. När jag hade Normans så försvann de lite eftersom och hittades som torkade snacks av hundarna.
    Folk verkar ha rätt olika erfarenheter av detta; många säger att just Normans är betydligt mindre benägna att hoppa än de flesta killis. Så jag hoppas kunna ha det öppet, men går det inte så går det inte...

    När jag ser vad du tänker dig i det större karet sedan så är det ju en mix av fiskar som var och en är vackra, men som kanske inte funkar ihop så bra. En del vill ha rörelse i vattnet, en del ganska lugnt etc. Men nu kanske du tänker brett bara? När det gäller karet oavsett fiskval, tänker du dig ett lugnt kar eller ett aktivt kar där det händer mycket?
    Ja, nu spånar jag mest, men blir lite fundersam när du säger att en del vill ha rörelse. Av allt jag läst om de arter jag nämnt är det ingen som omnämns som en fisk som vill ha det strömt, tvärtom vill de flesta ha tätt planterade, ganska lugna vatten. Vilken är det du tänker på som vill ha rörelse?

    Eller - menar du att lugnare fiskar skulle bli stressade av de mer aktiva?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    När det gäller räkkaret så är Normas lyktögon så underbara, speciellt om du får till belysningen rätt så att du ser det blå utan att karet blir alldeles för ljust. Bara det är tätt med täckglas. När jag hade Normans så försvann de lite eftersom och hittades som torkade snacks av hundarna.

    När jag ser vad du tänker dig i det större karet sedan så är det ju en mix av fiskar som var och en är vackra, men som kanske inte funkar ihop så bra. En del vill ha rörelse i vattnet, en del ganska lugnt etc. Men nu kanske du tänker brett bara? När det gäller karet oavsett fiskval, tänker du dig ett lugnt kar eller ett aktivt kar där det händer mycket?

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ingenting blir någonsin riktigt som en tänkt sig. För att göra en lång historia kort så köpte jag ett långsmalt kar på ca 50 liter med aluminiumram begagnat, som visade sig läcka. Eftersom jag nu bestämt mig för att jag ville sätta igång någonting mindre innan jag börjar med det stora projektet, så räkorna får lite mer plats och jag får en chans att öva lite, plockade jag upp mitt gamla 80-liters från källaren. För att det skulle ha nånstans att stå slängde jag ihop en bänk av lecablock och reglar, vilket var lättare sagt än gjort när en har pytteliten bil och bor tre trappor upp utan hiss. Men det gick!



    Sen kom nästa setback: 80-literskaret läckte inte, men det visade sig ha gått ett par rejäla flisor ur två nedre hörn. Och jag har inte råd att chansa. Så ... jag åkte till Hornbach och köpte ett nytt 112-liters helglasakvarium. Bänken står ju där och väntar, och jag hade ändå tänkt att jag skulle ha nåt slags paludarium eller liknande i det gamla akvariet förr eller senare.

    Just nu står akvariet vattenfyllt i badrummet för att försäkra mig om att det inte läcker, men förhoppningsvis kan jag börja inreda i veckan. Jag tänkte använda det som lite av en övningsbalja, där jag ska experimentera lite med aquascaping, substrat, växter och så vidare. Just nu håller jag på och samlar ihop material till bottensubstrat, samt testar lite olika varianter på placering av rötter.

    Målbilden är ett ganska dunkelt, tätt planterat akvarium med växter som sträcker sig över ytan, befolkat av räkor och (så småningom) Normans lyktögonfisk. Passar på att använda akvariets kartong till att testa lite hardscapeidéer:



    Massor med växter skulle fylla ut bakgrunden. Vill försöka nyttja de här rötternas väldigt dramatiska, vassa former att skapa kontrast mot den lummiga grönskan. I den ena skulle det vara en liten tom sandyta i mitten, i den andra varianten skulle det vara mer tomt till vänster.

    Det läckande karet kommer jag nog restaurera nån gång i framtiden, men just nu får det stå i källaren och skämmas.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Det här projektet har stått lite still den senaste veckan då jag blev tvungen att fokusera på mina studier, samt att jag snubblade över en lagom stor räkbalja som blivit prio 1 på akvariefronten. Men det innebär förstås inte att jag slutat tänka på saken! Så nu tänkte jag tänka högt en stund. Kom gärna med input om jag tänker snett. (Fast jag fattar också om ni inte orkar läsa mina textväggar...)

    När jag funderade över hur jag skulle lägga upp det hela bestämde jag mig för att börja i slutet. Inte för att gå händelserna i förväg utan för att jag hellre gör någorlunda rätt från början. Allt måste ju i slutändan passa de invånare jag vill ha, annars kan det hela få ett trist slut. Och med ett akvarium på 375 liter är det inte helt lätt att bara starta om… anyway.

    Vad jag är helt säker på att jag absolut vill ha:
    • Ett gäng Corydoras, någon av de mindre arterna. Så otroligt charmiga fiskar!
    • Ett stort stim småfisk.
    • Någonting litet större, som kontrast mot stimfisken.
    • Snäckor och räkor.
    Sådant jag drömmer om/tycker skulle vara roligt:
    • Fjärilsciklider. Möjligen någon annan sorts dvärgciklid, om fjärilar verkligen inte funkar.
    • Glasmalar. Coolare fiskar får en leta efter!
    • Någon mindre Ancistrus eller liknande.
    • Honungsgurami.
    Vill en ha små trevliga stimfiskar (just nu lutar det åt drottningrasbora), räkor osv blir det till att utesluta de flesta större fiskar. Så det jag landat i på den punkten är mosaikguramis. Anledningen till att honungsguramis (som jag är omåttligt förtjust i) står på den alternativa listan är för att jag är något osäker på hur de skulle fungera ihop. Räcker platsen till ett par av varje?

    Corydoras innebär att jag haft en hel del funderingar kring sand. Corys och jag är helt överens om att finkornig sand är bäst (läs: snyggast), men nu önskar jag mig mörk botten, och där blir det krångligare. Just nu lutar det åt att jag testar JBL Sansibar Black, trots att det verkar råda delade meningar om dess lämplighet.

    För att de fiskar jag gillar ska trivas bör jag sikta på runt 25-gradigt, något surt vatten. Temperaturen tänkte jag ordna med två stycken doppvärmare. För en så stor vattenmängd verkar det för mig som om två svagare är bättre än en stark, för jämnare värme.

    Det där med pH gör mig lite nervös, eftersom kranvattnet här ligger på strax över 8 (vilket det även gör i min ofiltrerade bytta med räkor), och jag funderar lite på hur en ska balansera med KH egentligen. Dock har jag ju ingen aning om vad det till slut landar på i ett cyklat akvarium med delvis organiskt substrat, så avvaktar med paniken. Tankar?

    I övrigt tänker jag trycka in så mycket växter jag kan utan att 1. bli ruinerad eller 2. förstöra all simyta för stimfiskarna. Jag tänker satsa på långsamma växter, dels för att inte riskera att CO2-halten störtdyker om dagarna, och dels för att jag inte vill behöva ansa dem hela tiden. :P Så, mycket anubias, crypts osv.

    Det var vad jag hade för stunden. Imorrn hoppas jag att mitt tilltänkta räkakvarium ska visa sig tätt nog att börja inreda!

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Jag hade nog faktiskt låtit glaslisterna sitta kvar. Hade istället köp Back To Nature Slimline och sågar ut lika breda "våder" som jag silikonat fast på de befintliga listerna. Gärna lite snett och inte onaturligt lodrätt. Du kan ju få till en snygg nivåskillnad/terrass. Fyll ut med större stenar och rötter så kommer det att bli supersnyggt.
    Ja, jag går i liknande tankar! Dock med vissa förbehåll:

    1. Eftersom akvariet inte kommer ha en baksida utan två framsidor vill jag inte bygga terassen mot akvariets vägg. En terass skulle dock fortfarande kunna skapa intressant variation, t.ex. genom att bilda ett "stup" på ena sidan ned mot en bar sandbotten, medan andra sidan får slutta något ned mot motsatta väggen och vara tätt planterad.
    2. Jag skulle hellre använda natursten och rötter än btn. Btn är väldigt snyggt för att vara fejk, men det är tyvärr fortfarande fejk och jag är känslig för sånt. Skulle absolut ha det som bakgrund i ett akvarium med mycket inredning, men inte som en väl synlig terass!
    3. Listerna är ca 10cm höga, vilket i kombination med föregående punkt skulle innebära att terassbygget skulle ta rätt mycket plats (eftersom en skulle behöva rätt mycket sten).
    3. Mittenlisten sitter ganska nära ena väggen, så där blir det väldigt trångt och/eller väldigt djupt.

    Alltså skulle jag i så fall helst ta ut listerna, kapa dem på mitten och sedan sätta i dem igen, med avdelningen närmare mitten.

    En liknande fundering jag haft är att jag, om jag kapade listerna på det sättet, skulle kunna sätta två stycken parallellt i akvariets längdriktning. På så sätt skulle jag dels kunna dölja vad för substrat jag nu väljer, genom att lägga det i utrymmet mellan listerna och endast ha sand utanför, och dels ha möjlighet att bygga mer på höjden i mitten av akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av hivemindhermit
    (Fast finns det någon särskild anledning till att en bör ha "rätt" temperatur - jag kommer sikta på 25 - i karet från början? Så länge en inte har växter eller kryp med temperaturkrav borde en väl kunna köra rumstempererat tills vertebraterna ska börja flytta in?)
    Det kan du absolut göra

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Jag hade nog faktiskt låtit glaslisterna sitta kvar. Hade istället köp Back To Nature Slimline och sågar ut lika breda "våder" som jag silikonat fast på de befintliga listerna. Gärna lite snett och inte onaturligt lodrätt. Du kan ju få till en snygg nivåskillnad/terrass. Fyll ut med större stenar och rötter så kommer det att bli supersnyggt.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Tack för välkomnandet! Glömde skriva att jag jättegärna tar emot kommentarer, tips och idéer, det är därför jag är här.

    Ursprungligen postat av ICC
    Välkommen till forumet. Ska bli kul att följa ditt akvarium. Kul oxå att du är påläst och verkar vara målmedveten hur du ska få till akvariet på ditt egna vis. Tittade på fotot du bifoga. Läste att du planera eventuellt ta bort någon av glaslisterna i botten. Du skall nog vara försiktig med den som går 45 grader mot bakrutan. Det ser ut att vara ihoplimmad med akvariets egna silikon. Kanske inte läge att skära bort den, med läckage som följd.
    Bra poäng! Vore ju trist att upptäcka att en gjort ett durkslag av karet... Finns det något smart sätt att kapa den skivan på snedden (för att få den lägre), utan att ta ut den ur akvariet?



    Ursprungligen postat av Bluewing
    Välkommen hit till Zoopet!
    När du nu funderar på Wahlstad så har jag ett tips att du även läser Wahlstads bok, Ecology of the planted aquarium. Hoppas även att du låter uppstarten ta lika lång tid som förberedelserna tagit hittills dvs. var noggrann och låt det ta tid. Kommer intresserat att följa dig.
    Haha, ja du, den som hade tid att läsa böcker... Nu har jag ju läst hela kurser i just ekologi på universitet en gång i tiden, så jag hoppas att något därifrån kanske har fastnat. Men ska försöka suga i mig Walstads bok vid tillfälle!

    Det faktum att jag studerar heltid och har en mängd andra intressen förutom detta gör att det garanterat kommer få god tid på sig - jag har varken tid eller råd att skynda med det här projektet, även om jag hade velat. Nu är jag ju hemskt förtjust i att fundera och planera, och i att se miljöer långsamt växa fram och utvecklas, så tror inte att det är någon fara på den fronten.


    Tänkte återkomma med lite funderingar jag har kring bottensubstrat och vattenkvalitet, i förhoppning om nyttig input.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Välkommen hit till Zoopet!
    När du nu funderar på Wahlstad så har jag ett tips att du även läser Wahlstads bok, Ecology of the planted aquarium. Hoppas även att du låter uppstarten ta lika lång tid som förberedelserna tagit hittills dvs. var noggrann och låt det ta tid. Kommer intresserat att följa dig.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Välkommen till forumet. Ska bli kul att följa ditt akvarium. Kul oxå att du är påläst och verkar vara målmedveten hur du ska få till akvariet på ditt egna vis. Tittade på fotot du bifoga. Läste att du planera eventuellt ta bort någon av glaslisterna i botten. Du skall nog vara försiktig med den som går 45 grader mot bakrutan. Det ser ut att vara ihoplimmad med akvariets egna silikon. Kanske inte läge att skära bort den, med läckage som följd.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    startade ett ämne 375 liter drömmar

    375 liter drömmar

    Ja, för något vatten finns det då rakt inte i karet i fråga. Inte än i alla fall.

    Men nu tar vi det från början: Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet. Har smugit runt ett tag men tänkte att nu tusan är det dags. Ungefär som jag, för någon månad sedan i samband med att jag flyttade (från en etta i en Stockholmsförort till en annan etta i en annan Stockholmsförort), fick för mig att slå till på 375L (150x50x50) inklusive ett antal tillbehör på Blocket. Jag hade ju ändå hyrt lastbil och anlitat bärhjälp, och det var en fantastiskt bra deal!

    Nu får jag det hela att låta oöverlagt men så var det faktiskt inte: Jag har drömt om ett ordentligt akvarium i säkert tio år. Har inte haft något alls på länge, och innan dess som störst 80L. Men nu, nu jävlar...

    ...skyndar jag långsamt. Jag har funderat, planerat och läst på i ett par månader och mer lär det bli. Mitt slutmål, oavsett var jag nu landar i exakt estetik och artsammansättning, är ett så välfungerande ekosystem som jag nu kan få till. Jag vet att det råder delade meningar om Walstadmetoden, men för mig som f.d. biologstudent samt trädgårdstok känns grundtanken med mull i botten sund. All odling börjar med bakterier! Utöver mikroflora vill jag även ha frodig sådan av det mer välbekanta slaget: Aquascapes som lutar åt biotophållet tilltalar mig mycket. Snäckor och räkor har jag redan börjat med i en liten balja i köket, de ska absolut få flytta in de med. Och, slutligen, fisk. Det kommer säkert bli vad många fnyser åt och kallar fisksoppa, och det rör mig inte i ryggen!

    Men det är självklart en senare fråga.

    Just nu sitter jag alltså och tittar på ett akvarium som ser ut så här:



    (Som synes huserar akvariet för närvarande ett gäng rötter och min orkidésamling, som så snart jag hunnit plantera om den i korgar ska flytta till badrummet. Det är mycket nu.)

    Jag är hyfsat nöjd med placeringen, även om det i bakhuvudet någonstans piper en liten röst som oroar sig över hur mycket golvet tål egentligen, och borde jag inte ställa det mot väggen för säkerhets skull. Men jag tänker som så att kan jag ha 30 pers på fest i en dylik lägenhet borde jag väl kunna ha ett akvarium? Sedan är det det där med inredning - jag hade från början absolut tänkt mig att jag skulle ha nån slags bakgrund så att jag kunde bygga på höjden "bakåt", men blev sedan väldigt förtjust i idén om att kunna titta på akvariet från båda långsidor. I övrigt har jag tänkt att jag skulle vilja få upp det lite i höjd, så ska försöka hitta lite lagom grovt virke att ställa det på.

    Skarpögda läsare har säkert noterat att akvariets botten är avdelad. Förra ägaren hade två olika sorters sand i. Jag har tänkt ta bort de avdelande skivorna, men eventuellt använda ett par bitar till att göra en mindre terass i mitten nära kortsidan mot väggen. Får se hur det blir! Utöver det kommer jag nog vilja flytta lysrören så att de sitter mitt över akvariet, åtminstone om jag håller fast vid placeringen.

    Undertill kan ni skymta ett Fluval 306-filter, som jag har för mig kom med garanti men utan media, så det måste införskaffas. Den enda hårdvara som återstår är egentligen doppvärmare, sen är jag good to go!

    (Fast finns det någon särskild anledning till att en bör ha "rätt" temperatur - jag kommer sikta på 25 - i karet från början? Så länge en inte har växter eller kryp med temperaturkrav borde en väl kunna köra rumstempererat tills vertebraterna ska börja flytta in?)
Arbetssätt...