375 liter drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Ser att jag har dåligt inflytande på forumdeltagare...
    Scalarer ses ju oftast som platta, trista ciklider - ungefär som Discus... Inget kan vara längre ifrån sanningen.
    Trots att scalarer gärna äter mindre fiskar, exempelvis tetror, går det att kombinera scalare/tetra om man har tungan rätt i munnen och inreder på ett adekvat sätt.

    Scalarens teckning visar hur den vid tillfällen av jakt eller behov av skydd gärna uppehåller sig bland grenverk, vilket man kan ha i åtanke när man inreder.
    Scalarer samlar sig gärna i grupper, inte stim. Detta gör även Discus. En scalare-grupp upplöses direkt när parbildning sker.
    Jag har cirka 50 stycken Kolglödstetror (antalet växlar beroende på hur många yngel som klarar sig och, de facto, hur många scalarerna lyckas sätta i sig) i mitt kar - och, jo, det går att ha den lilla Kolglödstetran med dessa mycket effektivt jagande scalarer.
    Hur?
    Det gäller att kombinera en trivsam miljö för scalarerna med en hel del grenverk, gärna lodrätt placerade, och öppen yta så att de kan förlytta sig.
    För tetrornas del krävs mindre grensnår och lummiga växtdepåer som de kan uppehålla sig i - och komma undan jagande scalarer.

    Tetror stimmar vid förflyttning - oftast mellan ställen där de äter och förökar sig. Därför kan man se tetror som nyligen är isläppta i ett kar dra ihop sig och "stimma".
    Helt nyisläppta i karet vill de förflytta sig till ett bra ställe där de kan känna sig säkra. När de hittat sina säkerhetsplatser löses stimmet alltmer upp. Är karet stort kan man se tetrorna dra ihop sig till lösare stim då de förflyttar sig mellan olika platser.
    Idéer som att sätta in "hotfisk" för att få tetror att "stimma" är helt vansinnigt. Vid direkt hot, eller jakt av andra fiskar delar stimmet upp sig i mindre delar för att förvilla den fisk som jagar. När den jagande fisken blivit förvillad, samlar sig stimmet ånyo och en fortsatt förflyttning kan ske. Det säger sig självt att detta inte fungerar i vanliga kar. Det krävs enorma akvarium för att detta naturliga beteende skall kunna bibehållas.

    Sedan skall sägas att vissa tetror har en tendens att samla ihop sig "bättre" för ett stimliknande beteende i akvarium. Rödmunstetra Hemigrammus bleheri är ett exempel.

    Slänger in en bild på mina Manacapuru Red Back-scalarer och en bild på en av växtdepåerna där Kolglödstetrorna oftast uppehåller sig för födointag och lek - i löst hållna grupper.
    Visst klipper scalarerna någon tetra då och då. De har en otroligt fin jaktteknik där de inriktar sig på en enstaka tetra som av någon anledning blir stillastående, som de närmar sig långsamt, på ett nästan hypnotiskt vis, och så - schwoops, sugs tetran in i munnen. På "öppet vatten" har scalarerna inte en chans att klippa en frisk tetra.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1515.jpg Visningar:	3 Storlek:	444.3 kB ID:     	2375451

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1130.jpg Visningar:	1 Storlek:	458.7 kB ID:     	2375452
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 December 2017, 13:06.

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #32
      Hoppsan, tack för infodumpen! Det mesta där hade jag ändå koll på, men himla kul att veta att jag tänkte rätt angående inredning. Det var just "snår" jag tänkte, som scalarerna skulle vara för höga att trassla sig igenom. Om du kan få kolglödstetror och scalarer att gå ihop så borde det ju funka med lite större småfisk också... Roligt!

      När jag nu ändå har dig på tråden, s.a.s. - anledningen till att jag frågade om artikeln om fjärilsciklider förut var att jag faktiskt funderade på att ha ett par i 112L-karet. Dina argument för att ha fler än två var väldigt rimliga, tyckte jag. Nu är ju inte mitt kar det största i världen direkt med en yta på 80x35cm. Så jag undrar om du tror det skulle funka med fem-sex stycken, eller om jag ska tänka om? Det är ju rätt mycket bråte i det och kommer finnas åtminstone ett par-tre grottor att gömma sig i, men skulle vara trist om de ändå stressade ihjäl varandra.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #33
        Jag tror att du helt enkelt måste testa. Det kan fungera med några stycken i ett mindre kar - en tid...
        Fundera på massor av gömställen i form av växtlighet istället för "grottor". Tänk grenar, pinnar och tät växtlighet.

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #34
          Nu pratar jag alltså om 112L-karet med kolglödstetrorna, det är där jag funderade på fjärilsciklider. Tror inte jag kommer stoppa ned några fler pinnar i det då det är fullt som det är redan. Du ser ju hur karet ser ut - den enda yta som inte har massor med växtlighet är en liten halvcirkel längst fram. Ett par borde ju absolut funka, men efter att ha läst din artikel känns det inte okej att skaffa bara två. Därav frågan!
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #35
            Ursprungligen postat av hivemindhermit
            Nu pratar jag alltså om 112L-karet med kolglödstetrorna, det är där jag funderade på fjärilsciklider. Tror inte jag kommer stoppa ned några fler pinnar i det då det är fullt som det är redan. Du ser ju hur karet ser ut - den enda yta som inte har massor med växtlighet är en liten halvcirkel längst fram. Ett par borde ju absolut funka, men efter att ha läst din artikel känns det inte okej att skaffa bara två. Därav frågan!
            Aha!
            Ja, risken finns att ett par, efter en omedelbar lek eller två - vilket hör till vanligheterna, hamnar i det där trista läget då lek- och vilofas blir ojämn och den ena blir rejält jagad och undanskuffad.
            Men, med massor av "gömställen", alltså en frodig, lummig miljö kan det ändå fungera med endast ett par. Det finns många exempel på det.
            Problemet är ofta att Fjärilsciklidens olika cykler är ganska markanta och hamnar hanen och honan ur fas med varandra, uppstår ett jädrans jagande.
            Kanske skulle ett par Laetacara dorsigera kunna vara något i ditt kar?

            Här ett dorsigerapar med yngel i ett 112-liters.

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 December 2017, 16:39.

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #36
              Inte bekant med L. dorsigera, men det kanske kunde vara något...! Alltid väldigt svårt att avgöra på bara foton och filmer hur fiskar egentligen ter sig i verkligheten. Saken är ju att jag väldans gärna skulle vilja få in någonting blått i den tanken, som kan kontrastera mot allt grönt, gult och rött, och gärna en något större fisk som inte behöver ett stim för att må bra.

              Snubblade över Apistogramma borelli på zoopet, som verkar rätt charmig, och faktiskt går att beställa från imazo av alla ställen. Av någon anledning brukar apistos inte väcka några känslor hos mig direkt, men borellii funkar. Har annars varit lite inne på dvärggurami, men känns som om hopprisken är lite för hög med labyrintfiskar.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #37
                Hm, en sak jag just noterade med borelliin är att den inte behöver ha fullt lika varmt vatten som fjärilsciklider... definitivt en fördel när en har öppet kar!
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Japps! Ett litet A. borelli (opal) harem 1+3 skulle väl sitta som smäck i ditt kar.
                  Här några bilder på från ett kar på 80 liter. Just på dessa bilder är de nere vid de stenigare delarna, men de uppehåller sig helst i lummiga miljöer - just som ditt kar är inrett.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14721.jpg
Visningar: 140
Storlek: 130,2 KB
ID: 2375508

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14722.jpg
Visningar: 136
Storlek: 194,0 KB
ID: 2375509

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14723.jpg
Visningar: 125
Storlek: 216,8 KB
ID: 2375510

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14724.jpg
Visningar: 124
Storlek: 185,3 KB
ID: 2375511

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14725.jpg
Visningar: 118
Storlek: 232,4 KB
ID: 2375512

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14726.jpg
Visningar: 124
Storlek: 191,7 KB
ID: 2375513

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image_14727.jpg
Visningar: 124
Storlek: 214,3 KB
ID: 2375514

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Bara att njuta av era diskussioner och bilder. Följer med intresse utan något av värde att tillägga.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • hivemindhermit
                      • September 2017
                      • 214

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Japps! Ett litet A. borelli (opal) harem 1+3 skulle väl sitta som smäck i ditt kar.
                      Här några bilder på från ett kar på 80 liter. Just på dessa bilder är de nere vid de stenigare delarna, men de uppehåller sig helst i lummiga miljöer - just som ditt kar är inrett.
                      Ja, onekligen verkar det just nu vara ett väldigt bra alternativ! Även om jag fortfarande har svårt att släppa drömmen om fjärilar... Tack för all input och fina bilder


                      (Hjärnan börjar genast puttra vidare: Fjärilar i stora karet kanske? Kanske blir lite trångt på botten med ett stim pansarmalar också? Hmm...)
                      /Alex
                      375 + 112 liter drömmar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Ursprungligen postat av hivemindhermit
                        Ja, onekligen verkar det just nu vara ett väldigt bra alternativ! Även om jag fortfarande har svårt att släppa drömmen om fjärilar... Tack för all input och fina bilder
                        (Hjärnan börjar genast puttra vidare: Fjärilar i stora karet kanske? Kanske blir lite trångt på botten med ett stim pansarmalar också? Hmm...)
                        Bara kul att bidraga en smula.
                        Testa en liten grupp, kanske sex stycken fjärilar, och kolla hur det utvecklar sig - bara att testa, så vet du.

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Bara kul att bidraga en smula.
                          Testa en liten grupp, kanske sex stycken fjärilar, och kolla hur det utvecklar sig - bara att testa, så vet du.
                          Så sant, så sant... jag bara ogillar tanken på att ha bidragit till en fisks för tidiga död, om jag "borde" vetat bättre. OM jag nu skulle testa fjärilar i 112L-karet - vilken könsfördelning skulle jag satsa på?
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Ursprungligen postat av hivemindhermit
                            Så sant, så sant... jag bara ogillar tanken på att ha bidragit till en fisks för tidiga död, om jag "borde" vetat bättre. OM jag nu skulle testa fjärilar i 112L-karet - vilken könsfördelning skulle jag satsa på?
                            Jämnt fördelat är nog att föredra.

                            När du kikar efter dina eventuella fjärilar, så välj ut exemplar som ser hyfsat jämnstarka ut - du fattar vad jag menar. Då kan det bli en god balans från början.
                            Kolla med din handlare om du möjligtvis kan få lämna tillbaka enstaka exemplar, om det skulle bli tråkigheter. Det skall ju mycket till att de dör. Men, du skulle ju kunna plocka ur de som helt enkelt inte pallar trycket, och lämna tillbaka dessa. Pengarna får man nog se som spenderade i vilket fall...


                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              #44
                              Tack så mycket för tips och råd! Funderar vidare!
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av hivemindhermit
                                Tack så mycket för tips och råd! Funderar vidare!
                                Cool Breeze! Ta en funderare.

                                Ibland är det ju så att man måste våga att testa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...