375 liter drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #16
    Ursprungligen postat av Inger H
    Snyggt, ska bli kul att se vilka fiskar du kommer att ha framöver .

    //Inger
    Tack! Och ja, det tycker jag med! (Att det ska bli kul att se, menar jag. )
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #17
      Ursprungligen postat av Rufus
      Ser fint ut, Bucephalandra finns en fbgrupp där man få tag på plantor. Håkan Hellström (messenger) har jag köpt av.
      Tack för tipset!
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #18
        Äntligen hittade jag hit till din tråd! Blev först impad av torrinredningen, så smart att göra det "på land" sådär. Jag har alltid för bråttom.
        Sen blev jag impad igen av hur det blev irl där du satt igång det! SNYGGT! Vissa bara får till det direkt! 'Jag är inte en av dom haha

        Måste googla Bucephalandra. Nyfiken som bara den!
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Ursprungligen postat av hivemindhermit
          Okej okej, ni har övertygat mig Just nu går jag i funderingar på om det inte vore roligt med lite kolglödstetror trots allt. Funderade på det till stora karet från början men är mer sugen på drottningrasboror där. Sen kanske ett par fjärilsciklider skulle kunna trivas om jag får till vattenvärdena... vi får se!

          Jag satte hur som helst igång det i måndags, så här ser det ut just nu:

          Klicka på bilden för större version

Namn: 112-liter.jpg
Visningar: 459
Storlek: 412,6 KB
ID: 2374395

          Fortfarande en hel del skräp efter jord som rördes upp under planteringen, men det börjar se skapligt ut på den fronten. Bakteriegelé på ett par av rotbitarna som sandsnäckor betar av, det tycker jag är kul att se. Väldigt nöjd med layouten, faktiskt, särskilt med tanke på att det är mitt första "scape". Jag tänker att den mittersta rotbiten ska höjas upp litegrann och bilda taket till en grotta. Belysningen är ytterst tillfällig; växtlampor från Ikea som jag snodde från mina odlingshyllor.

          Bakgrunden ser förstås rätt tom ut men den är lika tätt planterad som förgrunden, och Limnophila sessiliflora i vänstra hörnet (bredvid E. bleheri) har redan satt fart och börjat växa. I övrigt mest hyfsat långsamma plantor. Ordentlig rugge med Cryptocoryne crispatula/balansae (beroende på vem en frågar...) i högra hörnet, och så står där en Echinodorus 'Devil's Eye' som jag hoppas ska sticka upp över ytan. Ett par olika ludwigior, Cryptocoryne blassii, samt en okänd crypt som eventuellt är blassii eller Tropica. Pogostemon helferi i förgrunden är en chansning; är beredd på att de ger upp eller blir för spensliga. Och så lite Lilaeopsis och C. x willisii. Jag har avsiktligt satsat på många sorter för att se vilka som trivs, vilka jag tycker om och så vidare. Vill så småningom skaffa lite Bucephalandra till rotbitarna, men verkar vara lite småskralt med utbudet i Sverige..?

          Just nu sitter ett innerfilter bakom svärdplantan i vänstra hörnet. Så småningom tänker jag att jag ska ha en sump/ytterfilter med växter i bredvid eller ovanpå akvariet.

          Hm, det här kanske borde varit en egen projekttråd...
          Så snyggt det blir! Stort tack för att du tar ut svängarna i hur du tänker och resonerar. Sånt gillas.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Så snyggt det blir! Stort tack för att du tar ut svängarna i hur du tänker och resonerar. Sånt gillas.
            Men oj, tack själv! Inte för att jag är helt hundra på vad det är du tackar för, egentligen. Men för all del, ingen orsak.



            Hög tid för en uppdatering är det också! Hittills har allt gått finfint. Såg lite ammonia i början men halterna sjönk snabbt till noll efter bara ett par dagar; så långt fungerar jorden precis som det var tänkt. Jag flyttade över min lilla räkkoloni lite tidigare än planerat då jag fick reda på att de plattmaskar jag observerat i deras lilla balja faktiskt kan attackera och döda vuxna räkor. Nu lär det ju dyka upp en och annan plattmask i deras nya hem också, men där är det i alla fall lite mer utrymme - inte så stor chans att de råkar på varandra, alltså.

            Sen har jag introducerat tio stycken kolglödstetror, med vilka det råkade medfölja ett par guppyyngel av okänd Endlertyp. Jag föll pladask för deras uppnosighet, så det lär nog bli några fler Endlers vad det lider. Biologinörd som jag är har jag förstås varit sugna på dem förut...

            Hur som helst - har hört från olika håll att fisk innebär stressade räkor, men det verkar inte mina räkor hört. Bara några dagar efter att fiskarna flyttade in blev en av mina Crystal Blacks gravid. Och inom ytterligare ett par dagar två till. De har alltså vägrat föröka sig i räkbaljan men nu, nu jävlar!

            Vad gäller växter så har de flesta satt fart. Ett par av Cryptocoryne-sorterna tar det lugnt, men i övrigt växer det så det knakar, med tanke på den begränsade tillgången på ljus och CO2. Till och med Pogostemon helferi har sträckt på sig. Har lagt till en Hydrophila leucocephala, då jag kände att bakgrunden behövde fyllas ut lite tills dess att övriga växter kommer igång, samt att kolglödstetrorna behövde mer skydd.

            Börjar se en del alger nu, och är faktiskt lite orolig för växterna då nitrathalterna är så låga att jag inte vet om de får tillräckligt med näring... Några Otocinclus blir nästa steg, men har inte riktigt råd just nu!

            Obligatoriska bilder:





            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Wow! Otroligt fint. Toppstuff!

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #22
                Ursprungligen postat av miiaoo
                Äntligen hittade jag hit till din tråd! Blev först impad av torrinredningen, så smart att göra det "på land" sådär. Jag har alltid för bråttom.
                Sen blev jag impad igen av hur det blev irl där du satt igång det! SNYGGT! Vissa bara får till det direkt! 'Jag är inte en av dom haha

                Måste googla Bucephalandra. Nyfiken som bara den!
                Tack! Jag har övat på att skynda långsamt. Hjälper att vara upptagen också...

                Börjar ändra mig lite om Bucephalandra, kanske blir nån mossa i stället, typ christmas. Känns som om det behövs en mossa i karet, fast jag inte tänkt ha det från början.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • hivemindhermit
                  • September 2017
                  • 214

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Wow! Otroligt fint. Toppstuff!
                  Oj, tack! Glad att du gillar det, uppskattar dina trådar mycket!
                  /Alex
                  375 + 112 liter drömmar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av hivemindhermit
                    Oj, tack! Glad att du gillar det, uppskattar dina trådar mycket!
                    Oj! Tack själv!
                    Du har gjort ett enastående jobb med det där karet! Underbart att se Kolglödstetra också.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 December 2017, 11:52.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Ursprungligen postat av hivemindhermit

                      Men oj, tack själv! Inte för att jag är helt hundra på vad det är du tackar för, egentligen. Men för all del, ingen orsak.



                      Hög tid för en uppdatering är det också! Hittills har allt gått finfint. Såg lite ammonia i början men halterna sjönk snabbt till noll efter bara ett par dagar; så långt fungerar jorden precis som det var tänkt. Jag flyttade över min lilla räkkoloni lite tidigare än planerat då jag fick reda på att de plattmaskar jag observerat i deras lilla balja faktiskt kan attackera och döda vuxna räkor. Nu lär det ju dyka upp en och annan plattmask i deras nya hem också, men där är det i alla fall lite mer utrymme - inte så stor chans att de råkar på varandra, alltså.

                      Sen har jag introducerat tio stycken kolglödstetror, med vilka det råkade medfölja ett par guppyyngel av okänd Endlertyp. Jag föll pladask för deras uppnosighet, så det lär nog bli några fler Endlers vad det lider. Biologinörd som jag är har jag förstås varit sugna på dem förut...

                      Hur som helst - har hört från olika håll att fisk innebär stressade räkor, men det verkar inte mina räkor hört. Bara några dagar efter att fiskarna flyttade in blev en av mina Crystal Blacks gravid. Och inom ytterligare ett par dagar två till. De har alltså vägrat föröka sig i räkbaljan men nu, nu jävlar!

                      Vad gäller växter så har de flesta satt fart. Ett par av Cryptocoryne-sorterna tar det lugnt, men i övrigt växer det så det knakar, med tanke på den begränsade tillgången på ljus och CO2. Till och med Pogostemon helferi har sträckt på sig. Har lagt till en Hydrophila leucocephala, då jag kände att bakgrunden behövde fyllas ut lite tills dess att övriga växter kommer igång, samt att kolglödstetrorna behövde mer skydd.

                      Börjar se en del alger nu, och är faktiskt lite orolig för växterna då nitrathalterna är så låga att jag inte vet om de får tillräckligt med näring... Några Otocinclus blir nästa steg, men har inte riktigt råd just nu!

                      Obligatoriska bilder:





                      Fantastiskt kar! Verkligen en wow-känsla och bra bilder. Så imponerad !
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #26
                        WOW!! Jag dör snyggtkar-döden litegrann nu faktiskt. Otroligt läckra bilder. Hur kommer det sig att dom blir så stora direkt i nlägget? mina blir pluttiga och dåliga. Mobilens fel antagligen, men också att jag ser på bilderna att inredninigen inte riktigt motsvarar det jag se irl. Grrr...

                        Kolglödtera hade äldsta dottern tänkt i sitt kar, tillsammans med CB räckor. Sen fick ho tyvärr syn på kardinalteror och så var det kört med den snygga kombon. haha
                        Jag får visst ta att dom bestämmer ganska själva om dom ska tycka att det är kul att vara akvarist.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Fantastiskt kar! Verkligen en wow-känsla och bra bilder. Så imponerad !
                          Åh, tack!

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          WOW!! Jag dör snyggtkar-döden litegrann nu faktiskt. Otroligt läckra bilder. Hur kommer det sig att dom blir så stora direkt i nlägget? mina blir pluttiga och dåliga. Mobilens fel antagligen, men också att jag ser på bilderna att inredninigen inte riktigt motsvarar det jag se irl. Grrr...
                          Men nu får jag snart storhetsvansinne... tack så mycket!

                          Jag tröttnade på att försöka få forumet att hantera bilder som jag vill, så jag skaffade ett flickr-konto. Laddar upp bilderna där och kopierar den autogenererade BBcode-snutten.

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          Kolglödtera hade äldsta dottern tänkt i sitt kar, tillsammans med CB räckor. Sen fick ho tyvärr syn på kardinalteror och så var det kört med den snygga kombon. haha
                          Jag får visst ta att dom bestämmer ganska själva om dom ska tycka att det är kul att vara akvarist.
                          Haha, jag hade nog inte tittat två gånger på kolglödstetror när jag var liten, älskade kardinaler då... nu tycker jag de är fantastiskt fina men att de tar över lite för mycket. Är mer ute efter helhetsintrycket och då funkar inte fiskarn som ser ut som neonskyltar riktigt. Kolglödstetror däremot... älskar hur de glittrar i rätt ljus. Ska se om jag kan mata upp färgen på dem med hemmagjord mat också!
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #28
                            Jag instämmer med alla andra, så snyggt du har fått till det, dessutom så fina bilder - toppen

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #29
                              Hej.
                              Ja du, kan ju inte säga så mycket annat än att ditt kar är otroligt vackert. Jag har haft akvarium hela mitt liv, men har aldrig funderat på att ha växtakvarium. Fastnade tidigt för Malawi och Tangaika där det ju mest är sten..... nu känns det som jag missat något fantastiskt.....det får bli nästa projekt.
                              otroliga foton dessutom. Väntar med spänning på vilken fantastisk upplevelse du kommer att skapa i 375:an.

                              Kommentar

                              • hivemindhermit
                                • September 2017
                                • 214

                                #30
                                Tack alla! Oj vad glad jag blir att så många gillar karet. Kan för övrigt nämna att fotona alla är tagna med mobilen, sedan beskurna och eventuellt något korrigerade för färg Photoshop. För er som undrar hur en tar bra bilder med mobilen så är det förstås delvis en hårdvarufråga, men även vilken app och vilka inställningar en använder kan påverka rätt mycket. Så ge inte upp om ni inte tycker att era foton blir så bra!


                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Hej.
                                Ja du, kan ju inte säga så mycket annat än att ditt kar är otroligt vackert. Jag har haft akvarium hela mitt liv, men har aldrig funderat på att ha växtakvarium. Fastnade tidigt för Malawi och Tangaika där det ju mest är sten..... nu känns det som jag missat något fantastiskt.....det får bli nästa projekt.
                                otroliga foton dessutom. Väntar med spänning på vilken fantastisk upplevelse du kommer att skapa i 375:an.
                                Tack för dina fina ord!

                                Lustigt det där med ciklider vs växter. Jag har alltid tyckt att afrikanska ciklider är vackra och intressanta, men varit helt ointresserad av att hålla dem själv just på grund av att det är svårt att få att fungera med växter. Men så har jag alltid varit den som föredrar skogen över fälten, en vildvuxen äng över en välskött gräsmatta... Är väl helt enkelt lagd åt det lummiga!



                                Vad gäller 375:an så tänkte jag just att det kanske är på tiden att jag pratar lite om det nu när 112:an puttrar på.

                                Sedan det sist var på tal har jag plockat bort det mesta av bottenavdelarna (men lämnade biten som sitter inne i hörnet, på ICCs förslag - tack för det, det var nog väldigt klokt!) och fyllt det till två tredjedelar med vatten. En tjock ekgren och en härva alrötter ligger och suger åt sig, och vattnet är vid det här laget rätt brunt och luktar ärligt talat rätt skumt... Ska byta det så snart jag har ork; har ännu inte sett till att fixa någon vettig lösning för tömning och påfyllning av karet.



                                (Brukar som ni kanske förstår inte ha belysningen på...)

                                Har haft rätt många tankar på hur det ska komma att se ut, och ännu fler om vad för fisk jag så småningom vill ha. En sak som förvånat mig är att jag plötsligt fått upp intresse för scalarer. Kanske Mats Bryzells fel? Detta går ju stick i stäv med min förkärlek för små stimfiskar - vi får se hur jag löser det dilemmat. En tanke jag haft är att börja med stimfiskarna, skaffa en grupp små scalarer och låta dem para ut sig, och se hur det blir när de växer till sig. Om de börjar beta av stimfiskarna får jag bestämma mig för vilka jag vill behålla då. Oavsett tänker jag att jag i så fall skulle inreda med ett par rejäla snår som större scalarer inte tar sig igenom, som små fiskar kan använda för att fly/gömma sig.

                                En sak är jag i alla fall säker på: Jag kommer att ha guldtetror i karet. Varje gång jag går i en zoobutik som har guldtetror fastnar andan i halsen på mig när jag får syn på dem. De är helt fantastiska. Sen får vi se om jag kombinerar dem med någon färgklick (såsom tidigare nämnda drottningrasboror -- eller något annat), eller om de får vara huvudnumret.



                                Men men, fisk är förstås en senare fråga. Det är ett rätt stort kar, och så som jag vill inreda det kommer det behöva tömmas så att jag kan göra allt på en gång. Jordbaserade substrat vill en helst inte riva i efter att akvariet fyllts med vatten, trots allt. Detta gör att jag stöter på problemet att jag inte kommer kunna inhandla både grus/sand och alla växter som behövs på en gång, om jag inte är väldigt snål med mig själv och sparar nitiskt ett tag. Så just nu är planen återigen att låta naturen göra jobbet!

                                Jag tänker mig då att jag skaffar enstaka exemplar av de växter jag är hyfsat säker på att jag vill ha, allteftersom jag får råd. Jag planterar dem då i krukor som stoppas i akvariet, och fixar kanske lite algätare av olika slag (mollies, siamesiska algätare, snäckor, räkor...) för näring, städning och fägring i ett. Så kan växterna få växa till sig ordentligt medan jag funderar vidare.

                                Tänker att jag dessutom skulle kunna kombinera detta med nån slags större sump inuti akvariet, där jag kan experimentera lite med substrat som sedan kan användas i akvariet, med färdig bakterieflora och allt.
                                /Alex
                                375 + 112 liter drömmar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...