3 x 54l hylla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • digitalkameran
    • April 2017
    • 46

    3 x 54l hylla

    Hej,

    Har begränsat utrymme hemma men vill gärna ha fler akvarium. Vi har en liten hörna i vardagsrummet som vi hade kunnat använda. För att få in så mycket akvarium som möjligt men ändå försöka hålla det snyggt funderar vi på att ha tre stycken 54 liters på höjd. Funderar på att bygga en av reglar men vet inte helt hur det ska gå till.
    Är det någon som har erfarenhet av något liknande som kan dela med sig?
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

    #2
    King of DIY på youtube har massor av bra saker t.ex:
    If you liked this video, you will LOVE my book: http://thekingofdiy.comFollow me: http://facebook.com/uarujoeycheap and easy aquarium rackhow to build an aqu...


    Har byggt flera ställningar till mina kar efter hans tips och tycker det är skitbra och lätt att förstå.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Haloumi
      King of DIY på youtube har massor av bra saker t.ex:
      If you liked this video, you will LOVE my book: http://thekingofdiy.comFollow me: http://facebook.com/uarujoeycheap and easy aquarium rackhow to build an aqu...


      Har byggt flera ställningar till mina kar efter hans tips och tycker det är skitbra och lätt att förstå.
      Bra tips
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • digitalkameran
        • April 2017
        • 46

        #4
        Superbra tips!

        Som det ser ut nu så kommer det bli sådär Hade gärna byggt in allting så att bara själva rutorna syns. Funderar på ifall man kan göra något av typ sådana här skivor:

        Men vet inte hur det ska gå till för att kunna öppna upp så att vi kommer åt att rengöra.
        Kanske att vi fäster något tyg för?

        Kommentar

        • Haloumi
          • November 2016
          • 59

          #5
          Man kan ju antingen sätta tyg eller göra luckor och fästa med gångjärn så dom går att öppna

          Kommentar

          • digitalkameran
            • April 2017
            • 46

            #6
            Lutar åt att måla ställningen vit och något snyggt tyg för
            Dom här "standard" 54 liters, klarar dom av att bara står på reglar längst kanterna på akvariet eller behöver dom ett helt plan att stå på?
            404 - Allt du behöver till dina husdjur online & i butik hos djuraffären ZOO.se!



            Kommentar

            • Haloumi
              • November 2016
              • 59

              #7
              Dom klarar det säkert men jag hade lagt en skiva mellan.

              Kommentar

              • digitalkameran
                • April 2017
                • 46

                #8
                Tack för hjälpen Haloumi

                När vi började räkna på materialet etc som skulle inhandlas insåg vi att det kanske blir för tungt för golvet i lägenheten.
                Golvet är byggt för att klara 200kg/kvm och hela ställningen med akvarier, vatten osv kommer bli minst 170kg. Med den lilla ytan som allt kommer stå på kommer det motsvara 900 kg/kvm.
                Är det någon som har erfarenhet kring detta?

                Kommentar

                • Haloumi
                  • November 2016
                  • 59

                  #9
                  Nu hänger jag inte med riktigt...vad är det för golv och hur kan det bli 900kg kvadraten?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Nja jag tror inte riktigt på att golvet inte skulle tåla mer än 200 kg/kvm
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • digitalkameran
                      • April 2017
                      • 46

                      #11
                      Måtten kommer vara lite större än 0,3x0,6m = 0,18kvm.
                      Vikten ~170kg.
                      170 / 0.18 = 944kg.

                      Har bett en vän som är byggingenjör kolla på ritningarna till huset och enligt honom är det byggt för att klara 200kg/kvm. Men han säger även att teorin och praktiken inte alltid "går ihop" så jag vet inte. Vi har ju ett 240 liters stående och det motsvarar ungefär 600kg/kvm. Så jag vet inte...Vill inte ligga sömnlös allt för länge och vänta på ett brak

                      Kommentar

                      • Badgerslayer
                        • May 2017
                        • 13

                        #12
                        Nu är jag inte någon matematiker men har du en vikt på 170kg så ökar/minskar ju inte den beroende på ytan?
                        Om man ställer akvariet (170kg) på en upp och nervänd pyramid, så har du ju fortfarande 170kg fast på en väldigt liten punkt. Om du sen vänder på pyramiden så är vikten fortfarande densamma...men fördelat på en större yta.

                        Rätta mig gärna om jag har fel.
                        Man ska inte räkna mitt i natten
                        Senast redigerad av Badgerslayer; 31 August 2017, 03:38.

                        Kommentar

                        • lordsenna
                          • November 2016
                          • 4

                          #13
                          Totalvikten ändras ju mycket riktigt inte, däremot vikten/ytenhet.

                          Kommentar

                          • Haloumi
                            • November 2016
                            • 59

                            #14
                            Jag har svårt att tro att det skulle vara några problem, framförallt om du ställer den intill en vägg.

                            Kommentar

                            • digitalkameran
                              • April 2017
                              • 46

                              #15
                              Den kommer stå i vinkel i ett hörn i rummet. Jag känner och tror att det kommer gå men man blir ju så nervös... Jag är ganska säker på att man ska räkna så som jag har gjort, men om man gör det på låt säga en korpulent person i stilettklackar borde det bli hål i golvet för varje steg.

                              Jag tror vi chansar. Kan ju börja med att fylla två kar och se om det börjar svikta efter någon vecka kanske.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...