Once upon a time...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    ... när du har skrivit på din blogg, så kan du kopiera din text - sedan klistra in den här på Zoopet.
    Fast om du vill göra det lite enklare, varför inte ha en egen projekttråd?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #32
      Fast den gamla bloggen finns redan på zoopet, somewhere.... den skrev jag på mellan 2008 och 2014 ungefär. Sen bytte jag till wordpress, och det är från wordpress som jag klistrat in texten i Once upon a time ,

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #33
        Akvarierummet… vecka 47. Sten på sten

        Mina små – i storlek som en kopparbarb – panda garror är inte helt lätta att få syn på i akvariet FÖRUTOM när de hoppar rundor och tacklar varandra på framrutan. På bottnen ”försvinner” de färgmässigt, eftersom de gula teckningarna har exakt samma färg som gruset.




        Vilt lever de endemiskt i vattendrag kring Arakan bergskedjan i västra Myanmar.

        Där återfinns de i grunt vatten (30 cm djup) bland mängder av sten, och ännu mer sten… och grus i klart sakta rinnande – till stillastående vatten -. i små floder. Där i mellan små område med fin sandbotten. Dessutom med drivvedrötter eller grenar… inklusive hårda vattenlevande växter som tex Anubias som växer på stenar och rötter.





        Detta är alltså vad jag bör sträva efter att efterlikna i diskoteket – men det kommer inte att ske, för jag kan inte tänka mig ett akvarium utan en massa växter -… men några stenar måste de få… de kallas ju inte för inte för sten-algätare.


        Därför var jag (och hemtjänsten) och plockade några stenar i ösregnet i söndags…







        … sen gäller det ”bara” att försöka tråckla in dem bland rötter och växter i diskoteket på ett ”naturligt” vis.

        Källa: http://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/


        ———————— BTW —————————


        Inför kattens dag – den 3 december – har Royal Canin en fototävling, och mina trebilder skulle inte tacka nej till en röst eller två. Klicka på länken, scrolla ner och skriv in Lillemannen…



        … då kommer mina bägge bilder på honom fram. Klicka sedan på valfri bild och följe instruktionen (man kan rösta på så många bilder man vill varje dag). Tackar på förhand…




        Senast redigerad av Lilla Damen; 22 November 2017, 13:10.

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #34
          Trevlig läsning! Klistrar du in allt från bloggen? Läser hellre här nämligen.
          Har liksom du roliga planer för karen hemma. Himla kul att du inte låter dig hindras av dina leder tycker jag. Det är lättatre att ge upp än att kämpa. Vi kan kämpa tllsammans, du ohc jag. På varsitt håll och mot olika saker men ändå tillsammans.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #35
            Heja oss
            Ja, jag har klistrat in bloggen rakt av (dvs den delen av den som handlar om akvarierummet). Jag har fått försvara VARFÖR jag inte har sålt akvarierna mer än en gång under de gångna åren, kan jag säga... men det hade nog kostat mer att försöka sälja dem, än att bara låta dem stå. Sen har jag ju faktiskt trott att efter nästa knäoperation blir jag som ny igen, typ...

            Kommentar

            • Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

              #36
              Akvarierummet… vecka 49, jösses vad det växer…

              … jag är snart i behov av en storröjning.




              Visserligen var ju tanken att låta befintliga växter växa upp och ligga på ytan – i stället för att köpa ”riktiga” flytväxter – … men de båda limnophila (som köptes i slutet av september, och inte ens blivit planterade ännu, utan står i krukorna) har säkert 10-15 slingor som är 60-70 cm långa. Flertalet av dem kan kapas både en och två gånger och planteras i bottnen… tillsammans med en lerkula.




              ”Problemet” är att de kan växa flera centimeter per dygn… vilket INTE är så bra för mig, (eftersom jag inte kan hålla efter dem själv numer), men bortsett från det, så är limnophila en mycket tacksam växt.

              Dessutom pågår en kapprustning i akvariet… och den svarar vallisneria för. Till skillnad från limnophila, såöverlever de under rent ut sagt usla förhållanden…




              … vilket dessa är ett bevis för. De har överlevt fyra år, där belysningen blev svagare och svagare… för att till slut slockna helt. Hur långa dessa blad är vågar jag inte ens gissa, men jag kommer att klippa en del av dem ca fem centimeter över ytan. Detta kommer de inte att uppskatta, men alternativet är att dra upp dem…



              Hitintills har jag inte tillsatt någon växtnäring – om man bortser från några lerkulor i bottnen -, men svärdplantorna har stannat av och börjar gulna, så de trivs inte längre.

              Om det sedan beror på näringsbrist eller om de inte gillar skugga vet jag inte… men akvariet är tänt totalt ca elva timmar, varav åtta timmar med helljus, dvs alla fyra rör är tända samtidigt. Lite algprickar blir det på frontrutan, men inget onormalt… annars inga alger längre, varesig trådalger eller grönt bomull.

              Ang, ev växtnäring i framtiden; jag har läst att räkor inte mår bra av det. Måste jag avstå att ha räkor däri i så fall?




              Snäckorna har fått smak på garrornas mat… så det tar inte lång stund förrän de kommer myllrande som ett lämmeltåg – lite creapy, faktiskt – och för tankarna till en av de första Indiana Jones filmerna (där ”golvet” i en grotta kryllar av skalbaggar och allsköns kryp).
              ————————————

              Jag hoppades – och trodde, om jag ska vara ärlig – att jag skulle hittat ett broformat trästycke när adventsljusstakarna plockades fram, men icke… sanningen är att jag inte hittar en adventsstjärna heller. Tänk kärring!




              Därför inhandlades en ny rot (och en ny algmagnet… eftersom jag har inte en aning om i vilken låda DE gamla kan ha hamnat) den 26 november hos Mackes zoo i Sölvesborg.

              Rotens vänstra ben måste dock kapas med ca fem centimeter – OM det ska kunna stå någorlunda – innan jag ens kan lägga det i blöt (hade detta varit för si så där fyra år sedan hade jag hivat in det i bilen och kört till en person som jag vet har bättre lämpade redskap för ändamålet än fogsvans… men det kan jag inte numer).
              Tålamod, Persson… tålamod!
              Senast redigerad av Lilla Damen; 05 December 2017, 10:05.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #37
                Ja ett kar som inte är pyttelitet och med mkt växter (av de sorter jag ser du har)brukar klara sig rätt länge utan nämnvärd skötsel. Till slut brukar dock växterna tala om att nu är det slut på mat, speciellt micromat..t om Anubias. Klart att du ska ha kvar akvarium så länge du känner att det ger dig ngt positivt och inte bara blir en belastning. Men ork och lust kan gå lite upp och ner för oss alla tror jag. Att läsa och titta på akvariesidor brukar dock toppa lusten att fixa i fiskvärlden. Så är det för mig. Här är det Mexikanskt ekblad ( shinnersia rivularis)som tar över, speciellt när den har tillräckligt med "mat". Limnophila är en fin växt, som du säger, men kan ju vara lite jobbig med sin växtkraft, tänkte dock försöka få tag på den igen då jag gillar den. Fint akvarium har du iallafall!
                // Annicka

                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  #38
                  Tack, det börjar se ut som ett akvarium - och inte en algodling - igen. Ska kolla vad Mexikanska eklöv är för något ...

                  Tanken är att binda javaormbunke, anubias eller något annat lämpligt på träroten i framtiden.

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #39
                    Fint! Och lummigt. Kan man säga det om ett kar?? Är det bara kilfläckar i? Ser ut att vara alldeles förträffligt för räkor annars. Nä, just ja, du har ju garror. Dom äter säkert räkor kan jag tänka mig...
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Lilla Damen
                      • February 2008
                      • 2649

                      #40
                      20 kilfläckar, 10 kopparbarber och 5 garra flavatra bor det däri ....
                      Förhoppningsvis äter de inte räkor... https://www.youtube.com/watch?v=RHW-VubPDw8&t=24s

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #41
                        Nä, kom på nu att det gör dom nog inte. Kopparbarberna hade jag nog sneglat snett på ett tag dock. Fast dom är väldigt fina men barber är hungriga. Mina i alla fall.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          #42
                          Barberna kan nog vara lömskare, med de eventuella räkorna får väl akta sig... de har ju 375 liter (och en massa växtlighet att försvinna i). Räkorna lever kanske farligare om jag börjar använda växtgödning, än om de har sällskap av fiskar... men jag vet inte. Har inte haft räkor, mer än de tre amano som har levt sitt eget liv i 54:an i fyra år nu.

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #43
                            Pmdd tål dom i alla fall. Det hade jag i flera år för länge sen.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #44
                              Före utrensningen av växter…





                              Vallisnerian är klippt, likaså limnophian… vilket var nödvändigt ont, för att ens hitta ner till bottnen och kunna ge ett par cryptocotyne en bättre framtida växtplats. Några av ”Ryssbergsstenarna” har kommit på plats… om det sedan är deras slutgiltiga placering återstår att se.

                              Jag tänker uppenbarligen inte som en fisk… (åtminstone inte som en garra i alla fall), för garrorna struntade totalt i den tunnel som blev under stenarna, medan kopparbarberna däremot tyckte det var desto intressantare.




                              Garrorna tyckte dock den nya algmagneten var desto roligare… vilket onekligen påminner mig om cykeltävlingarna vi hade runt ”Mjölboden” som barn.

                              Att vi överlevde, för detta var innan cykelhjälmarnas tid. Faktum är att jag betvivlar att de ens var uppfunna – cykelhjälmarna, alltså – … för man körde även moped utan hjälm.




                              Fortare och fortare trampade vi – i hopp om att åtminstone få syn på bakhjulet på kompisen framför – UTAN att kompisen bakom kom i fatt.
                              Visserligen körde vi alla i samma varv – två fingrar i kors -… men det hände att vi krockade i en hörna (det värsta som hände var en sprucken panna).

                              Nåväl, garrorna kör inte heller chicken race, men de gillar att leka i vattensprida… (precis som vi oxå gjorde när vi inte cyklade runt runt) ursäkta, pumpens utblås menar jag!

                              Det blir till att leta upp ett sprinklerrör, för de busarna simmar in i utblåsröret och jag vill ju inte att de simmar in i pumpen precis




                              … efter utrensningen.
                              ————————————————–



                              PS: Adventsstjärnan är hittad… men INTE det borttappade trästycket. Det nya trästycket är tillsågat och väntar nu på dränkning.
                              Senast redigerad av Lilla Damen; 16 December 2017, 20:37.

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                #45
                                Oj, sickna busar! Garrorna alltså. Längtar tills mina 12 beställda landar!

                                Gillar ditt lummiga kar. Förstår också att barberna gillar grottan. Jag har visserligen inte juat kopparbarber utan fembands men grottor, flytande växttrassel och anubiasrötter erbjuder kul görställen för dom. Dom gillar verkligen att vara på trånga platser trots att dom också r helt trygga med att vara ute på fritt vatten. Lustiga firrar. Har aldrig haft barber innan dessa så det är kul at lära mig mer om dom. Trots att dom är "vanliga".
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...