Lagom stort kar ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Ursprungligen postat av Långmalen
    Tack Mats- hur stort kar har du planer på? egentligen ville jag ha 1m högt men det blev betydligt dyrare.
    Lite längre bak i tråden; "Akvariestugan" fins bilder på det 3 600-literskar jag höll på med ett tag. Det var just en meter högt - med tanke på högresta fiskar som Discus och Altum.
    Tyvärr fick jag avbryta det projektet då jag gjorde en redig generaltabbe och började bygga karet innan jag sett till att fixa en massa viktiga saker runt omkring.
    Man kan säga att jag hade byggt in mig i ett hörn om karet blivit färdigt. Bara att göra om och göra rätt.

    Det finns två garderober, eller skrubbar i huset. När jag rivit väggar och tagit bort dörrar till dessa utrymmen skulle ett kar av lite mindre storlek - typ 1 500 - 2 000-liter ledigt kunna få plats. Mått på ett sådant kar kommer att bli djupt och högt, och inte överdrivet långt.

    Just nu ligger akvarieplanerna en bit framåt i tid - jag spelar (musik) ganska mycket, vilket tar tid och energi, och så har jag lust att göra ett nytt kök och badrum innan jag drar igång med ett nytt kar.

    Nu verkar det som att forumet vaknar upp en smula i och med ditt projekt, och ett annat intressant bygge jag såg i en annan tråd. Riktigt kul med några nya trådar att läsa.
    Det skall bli oerhört spännande att följa inredningsprocessen och skapandet av den miljö fiskarna sedermera skall vistas i.
    Just inredning och ciklidbeteende (och hur man optimerar karet för de arter man väljer) tycker jag är väldigt intressant.

    Ha det gôtt nu, och ös på!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 August 2017, 08:26.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Långmalen
      Synd att ditt stora inte blev av men det kanske kommer
      När det kommer till inredning mm kommer jag nog behöva en hel del hjälp, jag försöker komma fram till vart jag ska hitta rötter som är stora nog. Det finns en hel del död Ask grenar där jag bor lämpar sig den för o ha i akvarium?

      Här är filtret som ska stå i ena hörnet saknas gör pump rör o lite annat.
      Japp, det blir fina kar längre fram. Jag har hållt på så länge med akvariehobbyn att "tid" liksom inte spelar någon större roll - det blir av när det blir av.
      Ask kan du använda, samt de flesta lövträd. Jag har kört fina rot- och grenverk av bl.a. äpple, päron, körsbär, syrén, hassel o.s.v.
      Du behöver inte preparera nämnvärt, skölj av och låt trämaterialet ligga i någon vattenbehållare och bli vattenmättat. Beroende på storlek kan detta ta lite tid, upp till åtskilliga månader - men det är värt väntan. Använd dött och torkat trä.
      Jag har en spektakulärt fin gren från en hängalm liggandes i en vattentunna ute i trädgården, den har legat där några månader nu och börjar så sakta sjunka.
      Skall göra en liten makeover i scalarekaret, och få det lite mindre tajt inrett.

      Jag har en hel del idéer ang. inredning och hjälper gärna till med tips och råd, om det skulle vara så.
      Grenar och rötter, både stora och små, ser jag nästan dagligen i skogsmiljön runt huset - det är bara att gå ut i naturen och plocka hem det du ser.

      Filtret du har blir nog jättebra. Det tar ju lite spejs i karet, men det kan du inreda bort.
      Olika filterlösningar finns det ett flertal personer här på forumet som kan mycket bättre än jag. Hoppas du får många fina tips!
      Själv använder jag uteslutande Eheims stora ytterfilter, de klassiska "tunnorna" (2250, 2260).

      Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 August 2017, 11:54.

      Kommentar

      • Långmalen
        • October 2016
        • 58

        #18

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #19
          Spännande!! Kul när man bygger och skapar själv så som du gör. Ut i naturen och leta stora/grova/smala/korta grenar. Kommer att bli finare med naturgrenar än mangrove tycker jag. Fanns en tråd bland tävlingarna "månadens akvarium" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158459 som tyvärr inte verkar fungera längre. Men den medlemmen hittade in fin rot i Vättern och som han fixade till samt förankrade i en plexiglasskiva om jag minns rätt. Tänkte att jag nämner det för dig som inspirationskälla. Ser verkligen fram emot din skapelse. Dock inte jobbet med att tvätta sand till det bauta akvariet...hahaha. Posta mycket bilder. Tror detta är vad som behövs för att boosta forumet. Snart är höst/vinter här och folk börjar krypa inomhus och hobbyn med akvarium får sig en lite gnista.

          Kommentar

          • Långmalen
            • October 2016
            • 58

            #20
            Tack ! det karet va ju extremt fint verkligen bra inspiration.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #21
              Såg att länken faktiskt funkade. Se sid 2 inlägg 17. Där börjar det med "rotfyndet".

              Kommentar

              • Långmalen
                • October 2016
                • 58

                #22
                Nu har det gått ett par dagar sedan jag fyllde karet men vattnet ser fortfarande grönt ut som ni kan se. Vad kan detta bero på ?

                Kommentar

                • Långmalen
                  • October 2016
                  • 58

                  #23
                  Ingen som har några tankar om detta ? planen är att mina första invånare ska ta plats på måndag så det börjar bli brått
                  Jag har nu iakttagit att det är lite grumligt oxå o lite skräp på ytan
                  Jag läste någonstans om flytalger men det kan det väll inte vara redan någon dag efter man fyllt? jag har inte heller någon belysning att tala om.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #24
                    Om vattnet ser grönt ut i nyfyllt kar så är det glaset som har en grön ton! Hinna på ytan i nytt kar med ny sand är helt naturligt!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Långmalen
                      • October 2016
                      • 58

                      #25
                      Är du säker på det? glaset är beställt som vitt (järnfritt) när jag lägger en vit plastskiva på botten och kollar uppifrån alltså inte genom glaset så är det fortfarande grönt. Tittar jag ovanför vattenlinjen så är det kristallklart trotts 15 mm tjockt. Mitt 6 mm lilla kar är däremot grönt.
                      Jag har inte fyllt sand i karet än.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13126

                        #26
                        Jaha du då vet jag inte vad du har för kranvatten? Inget i akvariet förutom vatten och det är grönt och inte pga järnoxid i glaset, då återstår väl bara knas med kranvattnet...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Långmalen
                          • October 2016
                          • 58

                          #27


                          vi har dock inte fjärrvärme men undra om det inte va vattenläcka i gatan ett kvarter bort den dagen.

                          Kommentar

                          • Långmalen
                            • October 2016
                            • 58

                            #28
                            Hej igen, nu har jag tömt tvättat ur och fyllt vatten igen. Svag turkos ton på vattnet är det fortfarande men det känns helt ok. Det konstiga va att innan 60 cm höjd så syntes ingen färg alls.
                            Nu står det i alla fall där o väntar på första invånarna som kommer i morgon (hoppas jag).

                            Kommentar

                            • Långmalen
                              • October 2016
                              • 58

                              #29
                              Hur va det nu med blommor och bin? Det är väl storken som kommer med .... ?

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                #30
                                Jösses vilken drake

                                Kommentar

                                Arbetssätt...