Omstart av mitt smala kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    Omstart av mitt smala kar

    Har stängt ner mitt kar i väntan på att de nya filtren ska komma hem.
    Nu går huvudet på högvarv för att komma på va tusan jag ska hitta på med det: 200 cm långt varav 178 cm inredningsbar yta, ca 75 cm högt, max 30 cm brett.
    En tanke va ett nano-kar i jätteformat
    En annan​​​​​​ massa sten och lite växter men svårt att få till på höjden när det är så smalt
    Vill försöka få till bra cirkulation utan att få det för strömt

    Hjälp mig med era underbara tips och idéer

    Tack/ Sara
    Senast redigerad av Sara1982; 03 May 2017, 12:40.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jadu jag skulle iallafall hänga rötter ner i karet som jag bundit fast javaorbunke på. Rötterna sätter man en liten skruv i och hänger den ifrån kanten eller ett stag över karet. På botten cryptocoryne.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sara1982
      • March 2005
      • 315

      #3
      filter bestämt och beställt och det slutade med ett ytterfilter från eheim med inbyggd värmare då sambon och jag va eniga om så lite synligt i karet som möjligt. Han va inne ett tag på att byta kar helt till ett aningens större, från ca 350 till 900 liter, bara en liten ökning i hans ögon men det får vänta ett tag(typ till barnen inte behöver nytt jämt för de växer som ogräs eller vi vunnit på lotto).
      Fortfarande kluven på va jag vill ha i karet, mycket sten o lite växter eller tvärt om.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Går det att plantera lite Monsteria ovanför akvariet och låta rötterna hänga ner?
        Vallisneria är annars bra växter - de blir ofta långa och ser inte ut som "träd" (tunna nertill) och är inte så ljuskrävande
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sara1982
          • March 2005
          • 315

          #5
          Har heltäckande lock med inbyggd ramp, alternativet är nog att gå på åheims linje med en hängande rot

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            ja då funkar det inte med monsteria, men åheims förslag + Vallisneria funkar bra
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sara1982
              • March 2005
              • 315

              #7
              Vallisneria får det bli.
              Söker hjälp hos gubben i tankearbetet kring uppbyggnaden i karet och det ända svar jag får är "minimalistiskt"!
              Vilket fruktansvärt ord när man inte får något mer svar på om han vill ha mycket växter eller sten eller en mix av allt. Jag är mer och mer inne på ett nanokar i JÄTTEformat, räkor är fina men rädd att jag aldrig skulle hitta dom, några stim med små tetror... ciklider är fina.. ja ni hör. Minimalistiskt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ja det finns mycket att välja på
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Sara1982
                  • March 2005
                  • 315

                  #9
                  I helgen kom ytterfilter och luftpump på plats i skåpet jag hade tänk och det blev riktigt bra =) Sambon får dock inse att enduroutrusningen får flytta. Blev riktigt nöjd med att tanke och utförande för en gångs skull harmonerade

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20170521_191451[1].jpg
Visningar: 128
Storlek: 484,6 KB
ID: 2370692

                  Vatten har vi fått i karet med, Ser väldigt tomt ut nu och luftslangarna ska begravas på botten. Har en idé om att en del av bottnen ska va av lite finare material som är lätt att böka i, eller om det finns bra att få ta på hyfsat billigt kanske byta ut hela bottenmaterialet?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20170521_191415[1].jpg
Visningar: 129
Storlek: 539,2 KB
ID: 2370693

                  Och hålsleven ska deffinitivt inte vara där!!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Skall luftpumpen vara där? Inte så bra kanske om man vill ha växter.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Sara1982
                      • March 2005
                      • 315

                      #11
                      växterna frodades innan vi stängde ner och sambon envisades med luften då med för han tycker det är rogivande med bubblorna....Blir inte så mycket växter nu, mest sten och rötter

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ja smaken är som baken
                        Men om du ändå inte skall ha växter (lite synd för långa stänglar med Vallisneria är snyggt) så ställer det väl inte till med någon skada i alla fall
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Sara1982
                          • March 2005
                          • 315

                          #13
                          Kommer nog krypa in någon växt och då är det nog en hög vallisneria ☺ det är riktigt snyggt med höga växter i detta kar men det kommer bara va en max två plantor

                          Kommentar

                          Arbetssätt...