Växtakvarium och eget scape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #31
    Björn J,tur att någon står för underhållningen på forumet

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #32
      Nu har jag gjort en ny film på hur karet ser ut idag.

      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #33
        Ser så mysigt frodigt ut ditt kar! Trevligt med alla olika växter, en del har jag försökt få
        min zoohandlare ta hem. Men det var svårt för dem. Hygrophila pinnafitida t ex är ju så läcker! Men jag får väl beställa. Jag tycker det var en utmärkt ide att plantera i stor kruka, samtidigt som du får höjd så får växterna i krukan mer ljus.
        // Annicka

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #34
          Tack!!

          Pinnatifidan köpte jag privat via facebookgruppen för akvarieväxter. Jag har lite att sälja till dig om du vill. Hör av dig isf.

          Ja jag tänkte så också, att jag får både höjd och mer ljus till de som behöver det.
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #35
            Ja tack, jag köper gärna när vädret tillåter skickning.
            // Annicka

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #36
              Jag gillar också öppna akvarium utan täckglas och annat som bara är i vägen.
              Men du har väl tänkt på att du höjer luftfuktigheten i rummet?!
              Nu blir ju avdunstningen inte så påfallande med LED-ljus, annat var det då jag hade 3 x 500W byggstrålkastare över en 375:a...
              Reptilskålarna där, tycker jag var en bra idé.
              Men det "tar sig" som pyromanen sade, det förefaller som om du har bra växtkraft!

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #37
                Finfin video! Å jag håller helt med om det där med att packa ner julen...

                Kul att du säger alla namn, det är inte alltid så lätt att hitta namnen på dem man sett i någon växtkar. Appropå din andra tråd så måste jag nog genast få tag på Wahlstadboken. Låter spännande och jag kanske är sugen på att testa jag med. Har haft 2 lowtech innan. Ett med killis och ett med kräftor, (olagliga sånna). Men väldigt söta. Och perfekta i lowtech med bara en skrivbordslampa över och inget annat. Dock hade jag typ sjöstenssand eller nåt på botten då och inte jord, men är intresserad av att hitta alternativ till alla fina ADA produkter som ju är rätt kostsamma.

                Har du planer på nåt mer växtkar och i så fall, vad hade du valt för botten?
                Jag gillar Björns tankar om torv och lera även om det är "ute" numera när aquascaping verkligen är inne och med det följer alla möjliga och omöjliga additives och substrat. Jag fattar att ju mer specialgrejjor desto roligare för den som verkligen går igång på sånt, men det är nog inte riktigt min grejj.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #38
                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Finfin video! Å jag håller helt med om det där med att packa ner julen...

                  Kul att du säger alla namn, det är inte alltid så lätt att hitta namnen på dem man sett i någon växtkar. Appropå din andra tråd så måste jag nog genast få tag på Wahlstadboken. Låter spännande och jag kanske är sugen på att testa jag med. Har haft 2 lowtech innan. Ett med killis och ett med kräftor, (olagliga sånna). Men väldigt söta. Och perfekta i lowtech med bara en skrivbordslampa över och inget annat. Dock hade jag typ sjöstenssand eller nåt på botten då och inte jord, men är intresserad av att hitta alternativ till alla fina ADA produkter som ju är rätt kostsamma.

                  Har du planer på nåt mer växtkar och i så fall, vad hade du valt för botten?
                  Jag gillar Björns tankar om torv och lera även om det är "ute" numera när aquascaping verkligen är inne och med det följer alla möjliga och omöjliga additives och substrat. Jag fattar att ju mer specialgrejjor desto roligare för den som verkligen går igång på sånt, men det är nog inte riktigt min grejj.
                  Jag har bestämt att köra lera i botten av karet. Ingen jord. Jag testar så får jag se. Jag kommer köra på kattsand, jag har haft det i tre andra kar och varit nöjd så varför byta när det funkar bra :-)

                  Inga pumpar eller värmare vad jag känner just nu. Jag kommer också köra lite tropica i botten som gödning.
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...