Lecablock + ikea bänkskiva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    Lecablock + ikea bänkskiva

    Har köpt ett 540 liters kar med aluminiumram och med tillhörande aluminiumbenställning.
    Hade tänkt göra en ny benställning av lecablock och av en ikea-bänkskiva (som blev felsågad när jag renovera mitt kök).

    Kommer det räcka att placera block på hörnen och ett i mitten. Sen direkt placera bänkskivan och akvariet? Bor i lägenhet med parkettgolv, bör jag lägga en hel skiva under allt för att fördela vikten på golvet?
    Hade tänkt ha 3 stycken lecablock på höjden.

    Block: https://www.bauhaus.se/lecablock-19-19-59.html
    Ikea bänkskiva: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90226900/

    Hur mycket lutning på karet är okej? Skulle tippa på att golvet lutar så att det blir ungefär 0.5cm vattennivå-skillnad.

  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Angående vikten på golvet så skulle en möbel för ett sådant akvarium ha ca 8 små fötter.

    ​​​Du bör absolut loda in akvariet, inte ha 5mm nivåskillnad.

    Kommentar

    • hall
      • August 2005
      • 190

      #3
      Hur justeras nivåskillnaden bäst med lecabänken?
      Vad anses vara acceptabel lutning?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Någon som gjort en liknande lösning kanske har fungerande idéer. Men jag tycker att du bör ha tex tunna shims att justera höjd mellan leca och bänkskiva. Du bör sikta på att inte ha någon lutning alls. Använd långt vattenpass så du kan se att alla tre lecapelare är i lod.

        Att inte ha i lod, både på längd, djup och diagonal, kan fungera fint ett tag men på sikt ökar risken för spänningsbrott.

        Att loda in är alltid lite pilligt, oavsett om bänken är köpt eller DIY. Din tanke med leca och bänkskiva ska fungera bra så länge du tar dig tid för ordentligt grundjobb.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Håller fullständigt med LoGeek. Lägg tid och var noggran när du lodar in, annars får du merjobb senare. Annars fungerar principen med leka och bänkskiva utmärkt. Det är många som har det så, jag med. Idéen med shims är bra. Ett tips är att använda kort från en kortlek för att få det exakta lodet.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Tipset från ICC är utmärkt. Med kort kan du verkligen finjustera.

            Kommentar

            • hall
              • August 2005
              • 190

              #7
              Superbra tips med korten och tack LoGeek och ICC för hjälpen! Tror ni att tre pelarrader (eller hur man säger) kommer räcka?

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                https://www.google.se/search?q=540+l...vrebpeEyejL-M:

                Inte mitt akvarium dock. Det var ett exempel som dök upp när jag googla.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Viktigt med grundarbetet ja. Tänker man tex att den mittersta pelaren på bilden är 5mm högre än de på sidorna så kommer bänkskivan bukta upp på mitten och ge grymma krafter i akvariet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...