Uppstart av 450L Harscape akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #31
    Ursprungligen postat av Totmes

    Ha, ha, ha... Men det VAR det!

    Scalarer blir det nog då. Bosemani (om du menar Regnbåge fisk) Har jag haft erfarenheten av att de är mycket (för mycket) förtjusta i räkor. Hade regnbåge fisk med körsbärs räkor för ett antal år sedan och regnbågarna tog totalt kål på räkorna.

    Nej, jag tycker du är otroligt kunnig på Discus området. Är grymt imponerad över ditt vatten system!
    Om du är rädd om räkorna är nog Scalarer tyvärr helt fel, jämfört med diskus så är dom väldigt rovgiriga och snabba!
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Totmes
      • December 2007
      • 181

      #32
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Om jag får systemet att fungera blir jag glad, men jag är inte ens halvvägs i projektet!

      Sant det du säger med räkorna. Men tror du inte scalarer och alla andra ciklider med stor nog mun äter räkor?
      Scalarer har jag haft förut tillsammans med räkor och det gick bra. Men det ville vara kul om man kunde testa någon ny art. (Kjells förslag med Apistogramma känns lockande.) Därför letar jag lite tips... Helt plötsligt är det nån som säger "Den här skall du prova" Och sedan beger man sig dansade och förväntansfull ner till djuraffären Vist, jag besitter väl en hyggelig mängd erfarenhet om fisk m.m. Sedan jag skaffade mitt första akvarie 1979 Men tycker det är mycket roligare och spännande att testa något nytt. Och då är det fint att man kan höra lite med andra först innan man kastar sig blint ut i äventyret... Så. Självklart har jag ingen vision om att skaffa stor munade självklara räkätare. Min fråga går i enkelhetens tecken ut på att höra om det finns någon större fisk man kan ha och som inte äter räkorna. En vegansk peace love and understanding sort. Gärna med fina färger. Typ, algätare eller liknande.

      Kommentar

      • Totmes
        • December 2007
        • 181

        #33
        Ursprungligen postat av KJE

        Riktigt fina bilder!
        Tack KJE Känns skönt att få igång tanken igen och med vetskapen om att tiden med barnkalas hör till det förgångna. Nu är det snart din tur att stå nervöst framför akvariet när det ska lekas

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #34
          Ursprungligen postat av Totmes
          Tack KJE Känns skönt att få igång tanken igen och med vetskapen om att tiden med barnkalas hör till det förgångna. Nu är det snart din tur att stå nervöst framför akvariet när det ska lekas
          Mm, det känns inte helt optimalt med barnlek när man har akvarier på höga smala möbler, fast fördelen är väl att dom små liven i alla fall inte kommer åt att övermata
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Totmes
            • December 2007
            • 181

            #35
            Ursprungligen postat av KJE

            Mm, det känns inte helt optimalt med barnlek när man har akvarier på höga smala möbler, fast fördelen är väl att dom små liven i alla fall inte kommer åt att övermata
            Ha, ha, ha.... Barnen eller firrarna?

            Kommentar

            • Totmes
              • December 2007
              • 181

              #36
              Sonen brukar sätta sig varje helg han kommer hem från gymnasiet där han annars numera bor om vardagarna. Och titta till Pakistan Botnierna Piff & Puff. Det är ju något speciellt med djur som överlevt ens barnkalas. Och de har varit med sedan han blev 8 och dottern blev 6. Kanske därför de blivit så tåliga...

              Kommentar

              • Totmes
                • December 2007
                • 181

                #37
                Akvariet för nästan exakt 4år sedan 3. februar 2013




                och idag.



                Kul att Piff & Puff fortfarande hänger med

                Kommentar

                • Totmes
                  • December 2007
                  • 181

                  #38
                  Fick 20 Helena snäckor igår med posten och alla mår bra.

                  Köpte dem på:Redbee efter att fått tips av KJE

                  http://www.redbee.se/showthread.php/...Anatome-Helena

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #39
                    Ursprungligen postat av Totmes
                    Akvariet för nästan exakt 4år sedan 3. februar 2013




                    och idag.



                    Kul att Piff & Puff fortfarande hänger med
                    Kul att ha kvar bilder/filmer från flera år sedan och jämföra
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #40
                      Ursprungligen postat av Totmes
                      Akvariet för nästan exakt 4år sedan 3. februar 2013




                      och idag.



                      Kul att Piff & Puff fortfarande hänger med
                      Härlig utveckling! Du kommer ju tävla i aquascaping om några år ifall den här utvecklingen håller i sig!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #41
                        Betydligt mer hardcore nu
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Totmes
                          • December 2007
                          • 181

                          #42
                          Ursprungligen postat av KJE

                          Kul att ha kvar bilder/filmer från flera år sedan och jämföra
                          Absolut. Man får ett bra perspektiv.

                          Kommentar

                          • Totmes
                            • December 2007
                            • 181

                            #43
                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Härlig utveckling! Du kommer ju tävla i aquascaping om några år ifall den här utvecklingen håller i sig!
                            Ha, ha... Tackar, men har mycket o lära ännu.
                            ​​​​​​

                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              #44
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Betydligt mer hardcore nu
                              Tack åheim. Det sägs ju att ett lyckat vin måste mogna långsamt. Undrar om den som kom på det även hade en svaghet för akvarier....

                              Kommentar

                              • Totmes
                                • December 2007
                                • 181

                                #45
                                Igår skulle jag hälla i PMDD för andra gången sedan jag köpt det och fick mig en liten förskräckelse...

                                i flaskan med det mörka innehållet ( K2SO4 /MiPlus) var det mögel klumpar i..?? Det såg i alla fall ut som det. Så jag hällde ut 2/3 av flaskan
                                ​​ Tordes inget annat. (såg ut som innehållet i en pressad tomat) Någon som haft erfarenhet av detta?

                                Blir nog ändå till att investera i en CO2 anläggning i alla fall.

                                EDIT: Blir så trött på min mobil ibland! Zoopet och mobilen går inte ihop
                                Blir ofta en massa konstigt och man måste in och ändra.. Suck.
                                Senast redigerad av Totmes; 18 February 2017, 12:33.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...