Vivarium comin' up

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Totmes
    • December 2007
    • 181

    #16
    Vi hade guldbukade vattensköldpaddor när jag var liten. Kommer ihåg den häftiga känslan man fick när de kröp upp på land för att sola sig. Medan de misstänkt betraktades från grenarna längre upp där brorsans gekon satt.

    Men de går tyvärr inte bra med fisk. För då blir fisken middag 

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #17
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Ooo, through the magic of Google så hittade jag vad som verkar vara en riktigt spännande blog. http://isfjol.se/paludarium/index.html
      Jag har läst igenom bloggen nu. Inspirerande! Samtidigt avskräckande då man får en känsla för hur mycket jobb det faktiskt är att få till delen ovan vattnet...

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Ursprungligen postat av LoGeek
        Ja visst är det någonting speciellt och magiskt med de gröna frodiga väggarna som reser sig över vattnet! Nästan oförklarligt, men det är ju än mer som att ha en bit av naturen i vardagsrummet än ett akvarium.

        Jag har länge tänkt att om jag drar igång ett projekt med ett riktigt stort kar så måste det bli ett paludarium (eller vad det nu heter... verkar finnas hundra varianter som slutar på -arium).

        Kanske borde man prova ett litet först i några år för att lära sig vilka svårigheter man måste övervinna. Vilka växter och djur som fungerar etc.

        Hoppas du kommer igång med detta. Dokumentera väl med bilder så kanske du inspirerar fler av oss att hoppa på tåget!
        Halloj LoGeek

        Nog skall detta bli av, frågan är när, inte om I dagsläget inväntar jag ju som sagt svar från styrelsen angående huruvida jag får sätta in luftvärmepump i vårt förråd eller ej... Blir det nekat så kommer det dröja än lite längre p.g.a platsbrist, men är man kreativ och spånar så brukar drömmarna slå i vad det lider. Kul att intresse för denna typ av projekt finns på forumet, blir som du säger en bit natur inomhus, en typ av lugn energi som sprider sig.

        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #19
          Ursprungligen postat av Totmes

          Häftigt project. Kommer helt klart och följa det

          Paludarium borde vara av mindre storlek då "palu" på latin betyder "pöl" "vattenpölar" Och Vivarium av stora storlek eftersom vivari betyder Dammar.

          Enligt min storebror som jobbat många år på Danmarks akvarium är skillnaden på Paludarium och Vivarium att ett Vivarium även innehåller torra ytor och oftast är större än Paludarium som är 100% fuktigt.

          Hur som helst är dessa otroligt mäktiga och får en att glömma tid och rum. Vill man ha mera av den magiska känslan installerar man högtalare med passande ljud av sjungande cikader.... Absolut något man skulle vilja kasta sig ut i någon gång.
          Kul att det uppskattas Totmes

          Angående namnet och förklaringen kring de olika så är nog mina tankar ett palvivarium

          Högtalare kommer finnas, men blir nog mestadels reggae eller typ tropiskt regn/åska kan jag tänka. Förvånansvärt avkopplande med just åska tycker jag. Men lite cikador och kanske fågelkvitter beroende på säsong och tid på dygnet låter niceigt

          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #20
            Ursprungligen postat av Totmes
            Vi hade guldbukade vattensköldpaddor när jag var liten. Kommer ihåg den häftiga känslan man fick när de kröp upp på land för att sola sig. Medan de misstänkt betraktades från grenarna längre upp där brorsans gekon satt.

            Men de går tyvärr inte bra med fisk. För då blir fisken middag 
            Haha, ja naturen har gärna sin gilla gång vare sig man tänker på hur det kan gå eller ej.
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #21
              Ursprungligen postat av LoGeek

              Jag har läst igenom bloggen nu. Inspirerande! Samtidigt avskräckande då man får en känsla för hur mycket jobb det faktiskt är att få till delen ovan vattnet...
              Ja, inspirerande och lite skrämmande. Men väljer att ta det som konstruktiva tips för att inte behöva göra samma missar/glömma något. Sen får man nog som sagt testa sig fram kanske i mindre skala med olika växter, fuktreglering etc. etc.

              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #22
                Vad har luftvärmepumpen i förrådet med detta att göra? Ska du bygga det i förrådet?

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #23
                  Det ska bli spännande att få se vad det blir av detta när det väl kommer igång. Finns hos mig på listan över "ej förverklingsbara drömmar " . Men någon annan får gärna fixa och dona med ett sånt härligt projekt så kan man ju få del av det på håll. Själv blir jag alldeles matt och måste gå och sätta mig på en stol vid tanken på att genomföra något sådant!
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #24
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Vad har luftvärmepumpen i förrådet med detta att göra? Ska du bygga det i förrådet?
                    Svar ja
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #25
                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Det ska bli spännande att få se vad det blir av detta när det väl kommer igång. Finns hos mig på listan över "ej förverklingsbara drömmar " . Men någon annan får gärna fixa och dona med ett sånt härligt projekt så kan man ju få del av det på håll. Själv blir jag alldeles matt och måste gå och sätta mig på en stol vid tanken på att genomföra något sådant!
                      Tänker att om man bara planerar och låter det ta sin tid så kan man få en smart setup som blir relativt lättskött.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Tyko
                        • April 2015
                        • 279

                        #26
                        Ursprungligen postat av Totmes

                        Häftigt project. Kommer helt klart och följa det

                        Paludarium borde vara av mindre storlek då "palu" på latin betyder "pöl" "vattenpölar" Och Vivarium av stora storlek eftersom vivari betyder Dammar.

                        Enligt min storebror som jobbat många år på Danmarks akvarium är skillnaden på Paludarium och Vivarium att ett Vivarium även innehåller torra ytor och oftast är större än Paludarium som är 100% fuktigt.

                        Hur som helst är dessa otroligt mäktiga och får en att glömma tid och rum. Vill man ha mera av den magiska känslan installerar man högtalare med passande ljud av sjungande cikader.... Absolut något man skulle vilja kasta sig ut i någon gång.
                        Vi börjar från början: Vivarium betyder ungefär "ett ställe att leva på", så det inbegriper akvarium, terrarium och alla de andra arium:erna. Paludarium kommer från latinets palustris som betyder träsk, så ett vivarium som imiterar ett träsk. Sen finns det också riparium som ska likna en flod, men gränsen mellan riparium och paludarium är oftast mycket otydlig. Det verkar som du är inne på ett paludarium, och det ska bli väldigt roligt att följa.

                        Kommentar

                        • William Hellström
                          • December 2016
                          • 10

                          #27
                          Oj det här ska bli roligt att följa!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tyko

                            Vi börjar från början: Vivarium betyder ungefär "ett ställe att leva på", så det inbegriper akvarium, terrarium och alla de andra arium:erna. Paludarium kommer från latinets palustris som betyder träsk, så ett vivarium som imiterar ett träsk. Sen finns det också riparium som ska likna en flod, men gränsen mellan riparium och paludarium är oftast mycket otydlig. Det verkar som du är inne på ett paludarium, och det ska bli väldigt roligt att följa.
                            Gott!

                            Då kan vi snacka om att det tilltänkta ariumet i fråga är ett paludarium... Eller är det ett paluvivdarium? känns lite som en mix. Hur som havre, snyggt inlägg Kommer som sagt bli en "skog" baktill på väggen, tropiska växter, grenar, mossa och sedan en vattendel med någon firre/räka. Ligger längre fram i tiden, men definitivt i någon form av pipe.
                            Senast redigerad av ApeviaX; 08 November 2017, 18:16.
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            Arbetssätt...