Vivarium comin' up

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Vivarium comin' up

    Som rubriken säger, "comin' up" men inte i någon väldig närtid. Dock inom 2017 hoppas jag och då mest realistiskt tidigast någon gång i sommar...

    Men, som med akvarium så är ju halva (kanske än mer ändå) nöjet att få spåna på idéer. Detta ger upphov till synpunkter och input som kan vara till godo inför ett kommande projekt. Så därav drar jag igång en tråd redan nu med förhoppning om inspiration och lite skönt gagg om vad som komma skall


    Första steget är dock att fixa information gällande isolering av förråd samt installation av luftvärmepump. Går det igenom i föreningens styrelse (där jag sitter med) så kan det bli ett perfekt projekt.
    Senast redigerad av ApeviaX; 19 January 2017, 22:32.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #2
    Lite inspiriationsbilder lånade från Google's bildsök:





















    Har ni egna bilder eller på annat vis inspiration, tips och trix. Var inte blyga, tråden är till för att skrivas i
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Halloj Ape!
      Kul att du är tillbaka och i full swing.
      Det där med att blanda både vattendel och ovandel med växter o.dyl. är riktigt häftigt.

      Jag har ju lyckats få tag på en BTN Springrock (tror inte den tillverkas längre) - en enorm bakgrund för just sådana konstruktioner - men jag kommer att använda min som bakgrund (helt nedsänkt under vattenytan) i kommande akvarium...

      Hur som helst ser jag fram emot dina nya äventyr!


      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_66992.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.4 kB ID:     	2365821
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 January 2017, 00:21.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Lite inspiriationsbilder lånade från Google's bildsök:





















        Har ni egna bilder eller på annat vis inspiration, tips och trix. Var inte blyga, tråden är till för att skrivas i
        Vad härligt gröna dom ser ut, det måste ju vara en väldigt trivsam inredningsdetalj, blir det både fisk och reptiler i den?
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Ape!
          Kul att du är tillbaka och i full swing.
          Det där med att blanda både vattendel och ovandel med växter o.dyl. är riktigt häftigt.

          Jag har ju lyckats få tag på en BTN Springrock (tror inte den tillverkas längre) - en enorm bakgrund för just sådana konstruktioner - men jag kommer att använda min som bakgrund (helt nedsänkt under vattenytan) i kommande akvarium...

          Hur som helst ser jag fram emot dina nya äventyr!


          Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_66992.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.4 kB ID: 	2365821
          Det är verkligen en maffig pjäs, dom har en på Djurmagazinet här i stan och den ser väldigt naturtrogen ut
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Ape!
            Kul att du är tillbaka och i full swing.
            Det där med att blanda både vattendel och ovandel med växter o.dyl. är riktigt häftigt.

            Jag har ju lyckats få tag på en BTN Springrock (tror inte den tillverkas längre) - en enorm bakgrund för just sådana konstruktioner - men jag kommer att använda min som bakgrund (helt nedsänkt under vattenytan) i kommande akvarium...

            Hur som helst ser jag fram emot dina nya äventyr!


            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 image_66992.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.4 kB ID: 	2365821
            Där du Mats, riktigt läcker pjäs! Mycket trevlig inspiration

            Alltid här i mer eller mindre utsträckning (eller alltid o alltid, var ett tag sen jag loggade in, men har allt läst ikapp din tråd i sedvanlig ordning, är ju så nice o ha lite o sträckläsa)
            Ska dock bli kul när detta projekt väl är igång även praktiskt, men till dess är det ju 960 liters karet med prinsessor som blir den huvudsakliga attraktionen. Kommer dock att låta mina små överlevnadsfack i 3x30 liter karet få va igång. både endler och annat förökar sig som ogräs
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Damp in en rätt bra timead (hur fanken skriver man tajmad om man inte vill skriva med löjlig försvenskning) bild från OK's facebook i fallet med just inspirerande bilder

              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Damp in en rätt bra timead (hur fanken skriver man tajmad om man inte vill skriva med löjlig försvenskning) bild från OK's facebook i fallet med just inspirerande bilder

                Maffigt!
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Ursprungligen postat av KJE

                  Maffigt!
                  Ja visst är det, inspirationen flödar
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Lite lurigt detta med benämningar, kanske bör säga paludarium och inte vivarium? Aja, hur som havre så ser man ju på bilderna ovan delvis vad inspirationen kommer ifrån.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Ooo, through the magic of Google så hittade jag vad som verkar vara en riktigt spännande blog. http://isfjol.se/paludarium/index.html
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #12
                        Hur var det man redigerade namn på en tråd nu igen?
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Ja visst är det någonting speciellt och magiskt med de gröna frodiga väggarna som reser sig över vattnet! Nästan oförklarligt, men det är ju än mer som att ha en bit av naturen i vardagsrummet än ett akvarium.

                          Jag har länge tänkt att om jag drar igång ett projekt med ett riktigt stort kar så måste det bli ett paludarium (eller vad det nu heter... verkar finnas hundra varianter som slutar på -arium).

                          Kanske borde man prova ett litet först i några år för att lära sig vilka svårigheter man måste övervinna. Vilka växter och djur som fungerar etc.

                          Hoppas du kommer igång med detta. Dokumentera väl med bilder så kanske du inspirerar fler av oss att hoppa på tåget!

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av ApeviaX
                            Hur var det man redigerade namn på en tråd nu igen?
                            Jag tror du måste skicka ett PM till användaren admin
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              #15
                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Lite lurigt detta med benämningar, kanske bör säga paludarium och inte vivarium? Aja, hur som havre så ser man ju på bilderna ovan delvis vad inspirationen kommer ifrån.
                              Häftigt project. Kommer helt klart och följa det

                              Paludarium borde vara av mindre storlek då "palu" på latin betyder "pöl" "vattenpölar" Och Vivarium av stora storlek eftersom vivari betyder Dammar.

                              Enligt min storebror som jobbat många år på Danmarks akvarium är skillnaden på Paludarium och Vivarium att ett Vivarium även innehåller torra ytor och oftast är större än Paludarium som är 100% fuktigt.

                              Hur som helst är dessa otroligt mäktiga och får en att glömma tid och rum. Vill man ha mera av den magiska känslan installerar man högtalare med passande ljud av sjungande cikader.... Absolut något man skulle vilja kasta sig ut i någon gång.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...