200 liter asiatiskt walstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #16
    Ursprungligen postat av maculatus
    In i dimman!
    Det måste ju kännas bra med fisk i!
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #17
      Ursprungligen postat av maculatus
      In i dimman!
      Har du medicin i eller är det alger? Är det alger kan det bli kämpigt, UV eller Ozon direkt?
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • maculatus
        • December 2005
        • 53

        #18
        Ursprungligen postat av flygrc

        Har du medicin i eller är det alger? Är det alger kan det bli kämpigt, UV eller Ozon direkt?
        Ingen medicin men jag tror inte det är alger. (Hoppas inte.) Skulle tro att det helt enkelt rör sig om material från rötterna och framför allt från blomjorden. Får se hur det tar sig, avvaktar ett par dagar och håller koll på nitriten och pH.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Ursprungligen postat av maculatus

          Ingen medicin men jag tror inte det är alger. (Hoppas inte.) Skulle tro att det helt enkelt rör sig om material från rötterna och framför allt från blomjorden. Får se hur det tar sig, avvaktar ett par dagar och håller koll på nitriten och pH.
          Såg bara så grönt ut, inte jordfärgat.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • BrigTSD
            • February 2015
            • 131

            #20
            Det brukar bli dimmigt av sanden inledningsvis även om man har tvättat den. Alltid är det lite skit kvar.

            Kommentar

            • maculatus
              • December 2005
              • 53

              #21
              Dag 4: Hopper återvänder! Eller, i alla fall så börjar vattnet klarna, så det känns som om det är på rätt väg.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #22
                Gott, då går det på rätt håll.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #23
                  Ursprungligen postat av maculatus
                  Dag 4: Hopper återvänder! Eller, i alla fall så börjar vattnet klarna, så det känns som om det är på rätt väg.
                  Det ser ju lovande ut
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #24
                    Ursprungligen postat av maculatus
                    Dag 4: Hopper återvänder! Eller, i alla fall så börjar vattnet klarna, så det känns som om det är på rätt väg.
                    Det ser verkligen fint ut!
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • maculatus
                      • December 2005
                      • 53

                      #25
                      Hm, som sagt, smekmånaden över. Växterna svarar inte riktigt som jag hade önskat – som synes av bilderna börjar amazonsvärdplantorna se lite sunkiga ut; många av lilaeopsis-stråna har bleknat. Mer ljus? Satte i ett kolfilter nu på morgonen som får gå under dagen för att skydda lite ifall blomjorden släppt ut något otrevligt. (Om det nu fungerar, det har varit lite av en panikmirakellösning tidigare för mig.)

                      Hm.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #26
                        Ursprungligen postat av maculatus
                        Hm, som sagt, smekmånaden över. Växterna svarar inte riktigt som jag hade önskat – som synes av bilderna börjar amazonsvärdplantorna se lite sunkiga ut; många av lilaeopsis-stråna har bleknat. Mer ljus? Satte i ett kolfilter nu på morgonen som får gå under dagen för att skydda lite ifall blomjorden släppt ut något otrevligt. (Om det nu fungerar, det har varit lite av en panikmirakellösning tidigare för mig.)

                        Hm.
                        Vad trist att det inte fungerar för dig, dom borde väl inte sakna näring i och med din jordbotten?
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • maculatus
                          • December 2005
                          • 53

                          #27
                          Lite segt ... Näring borde de ju ha tillgång till, växterna. Sedan sist har akvariet gått igenom en rejäl nitritspik som jobbades bort med vattenbyte samt startbakteriekultur. Nu är alla spår av nitrit borta, så det är ju bra. (Fiskarna ser ut att ha mått toppen hela tiden förresten, pigga och fina i färgerna. Kilfläckarna hade till och med lite vuxenmys häromdagen.) Jag vill inte ändra för mycket på en gång, så först nu när nitriten är borta laborerar jag vidare. En tanke kan vara att att det helt enkelt är för lite ljus i karet, så igår skaffade jag ett par reflektorer och satte in. Får se om det tar sig. Jag tycker de andra växterna ser ut att må bra (Lilaeopsisgräset har fått färgen åter) så kanske är det helt enkelt svärdplantorna som inte gillar nåt?

                          Vi får se, livet i karet går vidare. Håller det i sig stabilt ett par dagar till så är det dags för en liten familj Badis badis! Åttabandsbarben (som slank med kilfläcksrasbororna vid inköpet!) kanske ska få några kompisar också). De tre Borneo suckers håller låg profil, men kikar fram ibland.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #28
                            Fint akvarium! Hoppas du får igång växterna.

                            Kommentar

                            • maculatus
                              • December 2005
                              • 53

                              #29
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Fint akvarium! Hoppas du får igång växterna.
                              Tack!

                              Jag kan nog ha en tendens att rusa iväg och ändra för mycket på en gång, så jag tänkte jag ska försöka lugna mig lite och låta naturen ha sin gång. (Kanske ... får se ... )

                              Nu på morgonen var vuxenmyset igång igen för kilfläcksrasbororna, till åttabandsbarbens (som f.ö. fått namnet Farbror Barbro, då det ser ut att vara en hane) stora glädje, som snabbt var framme och fick kaviarfrukost.

                              Kommentar

                              • maculatus
                                • December 2005
                                • 53

                                #30
                                Nya lekkamrater idag!

                                Tre stycken Badis badis hoppade idag ner i karet. Tyvärr ville de inte ställa upp på gruppfoto, men här är en av dem i alla fall. Ganska härligt att se hur de faktiskt ändrar färg med bakgrunden, särskilt den största (hanen hoppas jag) skiftar i allt från neongrön via rött och mörkbrunt till blekvitt.

                                Dessvärre har alger börjar synas på insidan av rutorna ... Små små, men de kommer nog bli större. Reflektorernas fel? Hitta ngt mer riktigt snabbväxande att sätta i för att konkurrera, typ Vallisneria? Andra förslag?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...