200 liter asiatiskt walstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maculatus
    • December 2005
    • 53

    200 liter asiatiskt walstad

    Då var det dags! Akvariet anlänt, platsen bestämd, bänken monterad (ok, dörrarna ska justeras – jag HATAR denna typ av dörrar, blir aldrig riktigt bra ...). Som synes ett vitt Juwel Lido 200. Det står i köket som är på entréplanet och tanken med tanken (see what I did there?!) är att det ska ge ett grönt och varmt intryck. Samt vara ett kul projekt förstås.

    Jag är inte någon direkt biotopfanatiker, men gillar ändå att ha ett tema som håller ihop det hela, i alla fall i min hjärna, så fiskarna kommer hämtas från asien. Växterna får det bli lite mer som det vill med, idén är att plantera lite olika arter snabbväxande från start och sedan se vad som tycks trivas.

    Just nu återstår att få hela infrastrukturen på plats, i morgon blir det inköp av jord och sand och växter samt igångsättning. Spännande – fortsättning följer

    Tankar på hyresgäster (på lite sikt då förstås):
    • Stimfisk ca 20 st (Sebrafiskar/kilfläcksrabora/fembandsbarb)
    • Kampfisk hane + 2 honor
    • Kameleontfisk (Badis badis) hane + 2 honor
    • Ngn slags goby
    • Grönling (mal)
    • Siamesisk algätare 3 st

    Men fiskinflyttning är en lite senare fråga, nu ska först växterna på plats och vattnet ska få götta till sig lite.
    Senast redigerad av maculatus; 13 January 2017, 22:35.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Blir intressant och se vad du hittar på
    // Annicka

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Lycka till
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • maculatus
        • December 2005
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av Rufus
        Blir intressant och se vad du hittar på
        Ja det återstår att se Ska bli spännande. Jag har haft "traditionella" akvarier tidigare, och körde salt ett tag, men detta är en för mig helt ny typ av akvarium.

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Lycka till
        Tack!

        Kommentar

        • maculatus
          • December 2005
          • 53

          #5
          Dag 1: Ägnade största delen av dagen åt att åka runt och leta efter jord. Kankse hade varit bättre att åka ut till närmaste skog, men till slut hittade jag i alla fall en så- och kaktusjord utan konstgödsel: Weibulls så- och kaktusjord. Om det går illa så har vi i alla fall lärt oss att den inte fungerar ...

          Först ställde jag dit rötter och de större stenarna på en den bit liggunderlag jag limmade fast i botten igår. Sen på med jord. En påse räckte till ett lager på botten som blev 0 (i framkanten) till ca 5 cm djupt (i bakkanten). Fyllde sedan på med tio kilo grus i 2–4 mm grovlek, ca 2–4 cm, återigen med uppförsbacke mot bakkanten. Lite småsten och sen var dagens jobb gjort.

          Eftersom mitt jordletande tog så lång tid hann jag inte ill akvarieaffären innan de stängde, så kanske blir det en lite längre utflykt i morgon för att få tag på lite växter.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Rekomenderar du Walstads bok?
            // Annicka

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Lerbotten gillar jag men har inte provat jordbotten, följer ditt projekt i stället
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • maculatus
                • December 2005
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av Rufus
                Rekomenderar du Walstads bok?
                Jag är inte kemist eller biolog, så jag kan inte värdera innehållet rent forskningsmässigt, men den är helt klart intressant och tillgänglig. Fast jag får gräva rätt djupt efter gymnasiekemin, det ska erkännas

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Ok, intressant med andra ord.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • maculatus
                    • December 2005
                    • 53

                    #10
                    Dag 2!

                    Shoppade loss på växter idag. Hittade inte allt jag tänkt mig (ingen Vallisneria!) men det blir nog ok. Amazonsvärdplanta, Lileaopsis (lite av en chansning, vi får se), Anubias, Cryptocoryne samt ngn som jag inte kommer ihåg namnet på. Den sista sades vara snabbväxande och eftersom den tycks sakna rotsystem är planen att låta den vara med i början och successivt byta ut den mot något annat.

                    Satte allt på plats, fyllde på med vatten och hällde i avkloreringsmedel. Nu är det bara att vänta! Det ser ju alltid trevlig ut så här i början innan naturen börjar bråka med en ...

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Ja det ser trevligt ut, får väl hoppas att det inte blir så mkt "bråk"
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #12
                        Kul att det är fler som har sina akvarier i köket, jag gillar verkligen att ha dom i rum där man spenderar mycket tid Tycker att du har fått till en riktigt bra inredning också, det ska bli spännande att se hur det blir med fiskarna på plats
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • maculatus
                          • December 2005
                          • 53

                          #13
                          Dag 3: Snabbt slut på smekmånaden. Vattnet är gaaanska grumligt ... Bara att hålla ut. Och skaffa fisk – hela logiken bygger på att få igång utbytet mellan vatten, växter och fiskar från början, så jag hoppas på att hinna iväg till butiken i eftermiddag.

                          Kommentar

                          • maculatus
                            • December 2005
                            • 53

                            #14
                            Ursprungligen postat av KJE
                            Kul att det är fler som har sina akvarier i köket, jag gillar verkligen att ha dom i rum där man spenderar mycket tid Tycker att du har fått till en riktigt bra inredning också, det ska bli spännande att se hur det blir med fiskarna på plats
                            Akvariet ska ju vara en prydnad

                            Tack – jag har lyckats pallra mig iväg och skaffa ett gäng kilfläcksrasboror som strax ska pytsas i. Bilder kommer!

                            Kommentar

                            • maculatus
                              • December 2005
                              • 53

                              #15
                              In i dimman!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...