Frågor kring kommande Akvastabil 720 Move projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Harlequin
    • October 2011
    • 3

    Frågor kring kommande Akvastabil 720 Move projekt

    Hej

    Ska starta ett 720 liters Akvastabil Move projekt och jag har lite frågor.

    Som filter har jag tänkt ett Eheim 2180, kommer det räcka? Inriktning kommer troligen bli ciklider. Vet inte vilka ciklider än.

    Vill gärna försöka ha växter, valet får självklart anpassas av vilka ciklider det blir. Troligen blir det anubias, vallisneria och något mer. Ursäkta ev felstavningar, men ni vet säkert vad jag menar:-)
    När finns behovet av att tillsätta CO2 eller räcker det med någon annan gödning? JBL CO2 paket, skickas de med fyllda flaskor? Hur länge håller en 500g flaska? Problem med att få dem fyllda igen?

    Belysning blir troligen LED, men har det någon betydelse för växterna?

    Vid uppstarten ska jag använda några tillsatser? Bor i Göteborg, kommunalt vatten.

    Mvh

    Björn
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Kul med uppstart av ett jätteakvarium!

    Att man brukar ha större filter till ett stort akvarium har enbart att göra med att det brukar innehålla fler fiskar. Svaret beror alltså på hur stora fiskar du ska ha och hur många...

    Men 2180 är på ca 13l och det är rejält stort.

    För vallisneria och anubias behövs ingen co2 och led fungerar fint. Gödning kan du köpa pmdd.

    Du kan se i växtbeskrivningar på nätet om en växt har stort behov av co2 och starkt ljus.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns ju så oerhört många olika sorter av ciklider och de ställer vitt skilda krav och utifrån dessa kan man svara. Lycka till med projektet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mr Harlequin
        • October 2011
        • 3

        #4
        Troligen blir det Malawi, Haplochromisar eller mellanstora centralamerikaner. Det kommer bli så mycket fisk som tillåts utan att djuren påverkas negativt.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Du kanske inte behöver börja med så många då de gärna blir fler..
          // Annicka

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Om du kör Malawi behövs det ingen Co2 till växterna, det räcker som det är i ett vanligt akvarium. Ett 2080 räcker en stund men över tid kommer belastningen öka, du kommer garanterat ha 70-90 individer i karet och det kräver lite filtrering. Tänk på att de gärna har lite drag i vattnet så någon streamer kan vara en bra investering.

            Växter i malawiakvarier är komplicerat, de skrotar allt de kommer över hyggligt enkelt men om det är ett måste är du rätt ute med de arter du redovisat ovan.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Många växter som t.ex. Vaillsneria, Crinum och Anubias funkar utmärkt med malawiciklider (även till centralamerikanska ciklider). CO2 kan du inte använda om du har dessa fiskar eftersom detta sänker pH och de vill ha ett högt pH.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mr Harlequin
                • October 2011
                • 3

                #8
                Tack för svaren! Då blir det ingen CO2. Men skulle det behövas 2x2180 Eheim för att ha tillräcklig filtrering när det börjar bli mycket fisk? Mycket fisk menar jag med max antal individer man kan ha i ett 720 utan att fisken tar skada. Inte heller att jag skaffar alla på engång, men de kanske förökar sig mm. Streampump finns, som jag kan ställa så att den reglerar flödet mellan 4000-12000l/h.

                Kommentar

                Arbetssätt...