Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Nej du är inte ensam. Är inte det lite charmen med denna hobby, att den aldrig är statisk, som tex ett modellbygge är? Fiskarna och växterna förändras och sjukdomar/alger kräver ständigt ny kunskap. Och inte minst lusten att erövra nya territorier skapar projekt med nya fiskar och utmaningar.
    Absolut, just att förena teknik med natur, få det att fungera är väldigt stimulerande, tålamodsprövande och lärorikt.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av flygrc

    Åh.. så jag är inte ensam om det tänket.
    Jag kan få så dåligt samvete att jag inte bara lutar mig tillbaka och bara njuter av varje krusning på vattenytan.
    Nej du är inte ensam. Är inte det lite charmen med denna hobby, att den aldrig är statisk, som tex ett modellbygge är? Fiskarna och växterna förändras och sjukdomar/alger kräver ständigt ny kunskap. Och inte minst lusten att erövra nya territorier skapar projekt med nya fiskar och utmaningar.

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Håltagning i bänken. Höll på att bli totalfel. Skulle precis börja borra på fel ställe när frun frågade om jag var HELT säker.... Mätte om och det blev bra. Smetade även lite silikon i hålet.

    Måste säga att Juwels nya SBX-möbel är en oerhörd förbättring mot de gamla. Har alltid gillat deras kar men inte deras möbler. Denna är det mest robusta och smarta jag ägt (den är märkt med "max 1200kg" till detta Rio 400). Äntligen har Juwel tagit bort den öppna delen i mitten på möbeln och förstått att bänken ska vara lika bred som akvariet!
    Det var en nyhet för mig, gillar också utseende på den nya bänken.

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ja, det är alltid extra roligt med den här hobbyn när man är mitt inne i ett tycker jag. När man väl är klar och lutat sig tillbaks i gungstolen tar det inte lång stund förrän tankarna på nästa projekt börjar födas
    Åh.. så jag är inte ensam om det tänket.
    Jag kan få så dåligt samvete att jag inte bara lutar mig tillbaka och bara njuter av varje krusning på vattenytan.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Håltagning i bänken. Höll på att bli totalfel. Skulle precis börja borra på fel ställe när frun frågade om jag var HELT säker.... Mätte om och det blev bra. Smetade även lite silikon i hålet.

    Måste säga att Juwels nya SBX-möbel är en oerhörd förbättring mot de gamla. Har alltid gillat deras kar men inte deras möbler. Denna är det mest robusta och smarta jag ägt (den är märkt med "max 1200kg" till detta Rio 400). Äntligen har Juwel tagit bort den öppna delen i mitten på möbeln och förstått att bänken ska vara lika bred som akvariet!

    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:04.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE
    Kul med ett nytt projekt!
    Ja, det är alltid extra roligt med den här hobbyn när man är mitt inne i ett tycker jag. När man väl är klar och lutat sig tillbaks i gungstolen tar det inte lång stund förrän tankarna på nästa projekt börjar födas

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Kul med ett nytt projekt!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    PVC-genomföring för dräneringsslang på plats.



    Väggen där akvariet ska stå är endast 130cm bred (liten vägg som täcker baksida av kyl/frys). Där stod förut ett Rio 240l. Men Rio 400 är 151 brett så nu har väggen breddats. Det fick då plats en hylla på kökssidan av väggen till fruns stora glädje. Den väger visst upp all oreda som projektet skapar
    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:02.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag valde att klistra på en blå bakgrund och en vit botten. Det borrade hålet syns i hörnet till höger.

    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:01.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag satte häftmassa runt det tänkta hålet och la en trämall ovanpå. På så sätt fick jag vatten att ligga kvar i mallen och kyla borren. Borrade cirka halvvägs från denna sida och vände sedan akvariet och borrade från insidan.
    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:01.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Väldigt nöjd med resultatet!
    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:00.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Innan jag borrade i det nya akvariet tänkte jag öva på en gammal glasskiva. Oroande resultat:



    Insåg att skivan var härdad. Skrev till Juwel och fick svar att de bara använder "float glass" i sina kar. Puhh! Dags att borra skarpt!

    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 22:59.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av kaj.p

    Det där är diskusyngel som inte borde resa eller säljas Fixar du dem så är jag impad.
    Det är Stendkers minsta man kan köpa, 5cm. Tog emot dem direkt ur lastbilen från Tyskland och de klarade resan tillsynes bra (nyfikna och hungriga direkt).

    V​​​​et inte vad du menar med "fixar dem". Utom de två jag gallrade bort och den som fastnade i ett filter så mår alla fint. Jag har däremot inga förhoppningar om att de ska bli stora monster men det beror på att jag reser så mycket och därför matar dem ytterst sparsamt. Var just 2.5v utomlands då de inte fick mat/vatten. Därav beslutet att installera automatiskt vattenbyte så de i alla fall kan få flingor/granulat när jag är bortrest.

    Jag är nöjd om de blir sällskapsfiskar i vardagsrummet och att jag lär mig mer, några middagstallrikar blir de inte

    Tar gärna emot tips och råd längs vägen Kaj!

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Test av att länka till bild. Mina nyanlända diskusar direkt efter lång resa från Tyskland.


    Det där är diskusyngel som inte borde resa eller säljas Fixar du dem så är jag impad.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    5-åringen sågar ut innerfiltret med fisklina. Det gäller att skola in dem tidigt

    Har ni barn som är intresserade? Jag växte upp med en far som alltid hade akvarium och när jag själv flyttade hemifrån kunde jag inte tänka mig ett vardagsrum utan fiskar. Då saknas det ju liksom något...

    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 22:57.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...