Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Totmes

    Jag syftade på närbilden du la upp. Mycket fin bild!
    Då var det nog en rödturkos som denna. Jag har flest sådana, 5st - en av de första framodlade varianterna som blivit en klassiker.
    https://s26.postimg.org/4zjsphcih/20...2_20_14_29.jpg




    Mina 3st Snakeskin kan man bara ana lite färg på än så länge, trots samma ålder som de rödturkosa.
    https://s26.postimg.org/nt5lmhaqh/20...2_20_16_10.jpg



    Sedan har jag 2st Pigeon Blood varav en är lillen som fastnade i filtret efter ankomst, och har svårt att få in mat pga krökt huvud och mun. Men den är glad och frisk i övrigt. Dessa två hade färg redan efter några veckor. Så stor skillnad mellan sorterna.

    De är syskon men det är redan enorm storleksskillnad eftersom den ena får i sig mindre mat:


    Senast redigerad av LoGeek; 02 February 2017, 20:44.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Kan dock vara nåt att ha i åtanke när barnen inte vill följa med på semestern, de klarar sig utan mat i upp till 8 veckor så det är bara att åka utan att oroa sig

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Totmes

    Jag syftade på närbilden du la upp. Mycket fin bild!

    Angående matning av fisk.... Med detta filtersystem du nu har byggt, borde det inte bli dålig vattenkvalitet pga matning. Förstår att det gått bra i många år. Men tror nog att om fisken kunde tala för sig, så hade de nog föredragit att slippa hungern.
    Ja när systemet för vattenbyte är klart så kommer jag köra med foderautomat under resor. Då ska de slippa hungra
    Men just nu är det knappt halvfärdigt. Har endast permanent dränering till avlopp än så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Totmes
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Diskus klarar sig många veckor utan mat. Jag lämnade dem (och alla mina andra fiskar) utan mat i 2.5v över jul.

    Mina Snakeskins är de som är nästan gråa på bilden. De är för unga för att ha färgat ut än (alla är ca 8 mån). Om du tänkte på de som färgat ut så är de rödturkosa.
    Jag syftade på närbilden du la upp. Mycket fin bild!

    Angående matning av fisk.... Med detta filtersystem du nu har byggt, borde det inte bli dålig vattenkvalitet pga matning. Förstår att det gått bra i många år. Men tror nog att om fisken kunde tala för sig, så hade de nog föredragit att slippa hungern.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Fast man kan ju ställa in doseringen på en foderautomat och bara ge lite mat så det inte behöver bli totalsvält! Har du sen bra filter, vilket jag antar så ska det inte vara mer problem än någon annan fiskart!
    Ja precis. Jag har gjort det också. Jag har dock tyckt att fiskarna varit piggare och finare utan mat. Kan bero på att diskus faktiskt är känsligare än andra arter för bakterietillväxt i vattnet.

    Att jag inte kör foderautomat på alla mina akvarium är delvis lathet och att det blir dyrt att köpa automater till alla. Dessutom har det gått fint alla semestrar jag varit på sista 25 åren.

    Men foderautomater är kanon. Använder till diskus på dagarna när jag är på jobbet.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Fast man kan ju ställa in doseringen på en foderautomat och bara ge lite mat så det inte behöver bli totalsvält! Har du sen bra filter, vilket jag antar så ska det inte vara mer problem än någon annan fiskart!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Totmes
    Hur länge kan de vara utan mat? Eller har du en foderautomat? Fin bild. Stormförtjust i dina snakeskins!!
    Diskus klarar sig många veckor utan mat. Jag lämnade dem (och alla mina andra fiskar) utan mat i 2.5v över jul. Vill inte köra foderautomat eftersom dåligt vatten är värre än brist på mat. Problemet är dock att diskus har en våldsam tillväxt första månaderna, som aldrig kan hämtas igen senare i livet. Därför kommer mina bli mindre pga mitt resande.

    När jag har installerat mitt automatiska vattenbytessystem så kan jag köra foderautomat med granulat vid resor.

    Mina Snakeskins är de som är nästan gråa på bilden. De är för unga för att ha färgat ut än (alla är ca 8 mån). Om du tänkte på de som färgat ut så är de rödturkosa.

    Lämna en kommentar:


  • Totmes
    svarade
    Hur länge kan de vara utan mat? Eller har du en foderautomat? Fin bild. Stormförtjust i dina snakeskins!!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Växterna tar övergången till 28C lite olika. Tex har några anubiassorter redan skjutit nya blad medans andra anubias vissnat lite.

    Diskusarna växer i alla fall så det knakar. De kommer aldrig ta igen helt de perioder jag rest och de inte fått mat/vattenbyte, men de verkar trivas bra i alla fall. Nyfikna och ständigt hungriga.

    https://s26.postimg.org/a4t88atuh/20...1_16_26_05.jpg

    Senast redigerad av LoGeek; 01 February 2017, 16:48.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Totmes
    Såå fin fisk! Önskar att den inte var så svår bara. Skulle gärna ha några själv.
    Jag skulle inte påstå att de är svåra. Men de har snävare toleranser vilket inte passar bra i ett vanligt inrett sällskapskar dit man vill kunna hämta hem lite nya växter och fiskar från butiken med jämna mellanrum. I ett anpassat akvarium och med fasta rutiner för vattenbyte så är de rätt enkla, och utan tvekan min favoritfisk.

    Lämna en kommentar:


  • Totmes
    svarade
    Såå fin fisk! Önskar att den inte var så svår bara. Skulle gärna ha några själv.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Skönt när diskusarna efter några månader börjar färga ut! Bara mina Snakeskins som inte fått färg än.



    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Okey, då vet jag din tankegång

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Liten nyfiken bara, men hur menar du med att sand och växter påverkar Discus "kraftigt negativt"?

    //Inger
    Hmm.. undrar du generellt tro, eller poängterar du min förenkling av verkligheten? Vad jag syftade på var den miljö som bottensubstrat med växter skapar. Det blir omöjligt att suga bort alla matrester och avföring, vilket är en av flera anledningar till att substratet bidrar till att det är mycket svårt att upprätthålla den vattenkvalitet som diskus bör ha.

    Det handlar bland annat om den bakteriella nivån men även mycket annat. Med bottensubstrat behöver man spendera massor med tid att rengöra botten varje dag och helst byta 80-100% vatten dagligen om man har smådiskus.

    Jag har haft diskus i inrett kar och vet att det går. Men skillnaden är enorm inser jag nu när jag kör tom botten. Så grymt mycket enklare och väsentligt gladare och friskare fisk

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Tack

    Vad menar du med botten? Om du menar sand och växter så har jag valt bort det medvetet då det påverkar växande diskus kraftigt negativt. Jag kompromissade med rötter med lite växter, men längre sträcker jag mig inte denna gång.

    Metall? Menar du skruvarna jag använde till rötterna? De är rostfria för utomhusbruk så det är lugnt.

    Fisken är köpt direkt från Stendker i Tyskland.
    Liten nyfiken bara, men hur menar du med att sand och växter påverkar Discus "kraftigt negativt"?

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...