Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Så himla vackra, du ska känna dig stolt över att ha drivit upp små discusar till dessa sköna individer - toppensnygga

    //Inger
    Tack Inger! Det är roligt att ha följt dem sedan barnsben

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Eftersom teknikintresset på Zoopet inte är det högsta så kompletterar jag bildserien inifrån skåpet med några bilder inifrån akvariet...



    Så himla vackra, du ska känna dig stolt över att ha drivit upp små discusar till dessa sköna individer - toppensnygga

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    De kläcktes i juli 2016.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Och de tackar vi inte så teknik kunniga så mycket för. Verkligen vackra diskusar, är de också runt året nu? Du skaffade dem som väldigt små om jag minns rätt, snyggt jobbat. Jättefina

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Eftersom teknikintresset på Zoopet inte är det högsta så kompletterar jag bildserien inifrån skåpet med några bilder inifrån akvariet...



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Då var jag klar med en uppgradering av vattenbytessystemet. Det ena är att det blev finare i skåpet.

    Före:


    Efter:


    MEN, anledningen till uppgraderingen var egentligen inte att det skulle bli finare, utan att sänka temperaturen på de tre magnetventiler som sköter vattentillförseln.

    Ni som har magnetventiler på tex er CO2 vet att de kan bli grymt varma. Mina körs bara under den korta stund som ett vattenbyte tar och de är så kallade "continuous duty 100%", men blir ändå skollheta. Jag har irriterat mig på detta eftersom den höga temperaturen i spolen kan påverka ventilernas livslängd och det känns inte bra med så varma ventiler när jag är ute och reser.

    SÅ, efter en del grubblande fick jag en idé på hur jag skulle kunna få ner temperaturen, och den fungerar verkligen klockrent. De är iskalla

    Om någon skulle vara intresserad av hur systemet kopplas så kontakta mig. Men det bygger på följande huvudpunkter:
    - magnetventiler kräver en initiellt hög ström för att öppna, i mitt fall 2,4A
    - det räcker sedan med mycket låg ström för att hålla de i öppet läge = låg värmeutveckling
    - när ventilerna öppnat så kopplas automatiskt motstånd in i kretsen och strömmen sjunker till 0,3A
    - motstånden är fästa mellan två skyddsgaller på en kylfläkt som startar efter ventilerna öppnat
    - fläkten kyler motstånden som bara blir ljumna

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Uppdatering pågår...

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Har också ett SunSun, kan bara instämma. Köpte det 2014
    och det tuffar på utan problem. Beställde från Wiltec.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Med 28C i diskuskaret så går doppvärmarna nästan hela tiden. Värmen behövs ju, men delar av den kan ju lika gärna produceras av ett filter som också gör lite nytta. Effekten till pumpen blir ju i slutändan värme så doppvärmarna kan minska motsvarande mängd.

    Beställde ett riktigt stort ytterfilter, Sunsun HW-704A. Bara 750 kr inkl frakt från Tyskland, så det var en no-brainer! Finns samma modell med en UV-lampa men jag körde utan. 9W UV är allt för klent.

    Kom på tre dagar och idag öppnade jag lådan, med låga förväntningar. Har annars mest bara klassiska filtermärken, där ett i denna storlek går på 3500+ kr.

    Men jag är GRYMT imponerad. Konstruktionen är helt klart i nivå med Eheim pro.

    Drog igång det idag och det blåser på bra med sina 2000 l/h.

    +Tjocka rejäla slangar. Fick värma ändarna med hetluft för att få på dem.
    +Smart slanganslutning på filtret. Delen som slangarna sitter i kan tas loss. Då stängs automatiskt kulventiler i den del som slangarna sitter i. Så det går blixtsnabbt att koppla loss filtret utan ytterligare avstängningar.
    +Slanganslutningarna är roterbara.
    +Handpump på toppen för att evakuera luft. Fungerade klockrent. Fyllde och startade filtret helt utan att suga, hålla ner slang i hink etc.
    +Insuget har liten flytande ytrenare som faktiskt fungerar bra. Den hinna jag haft på ytan från all diskusmat försvann på 1h.
    +All plast är tjock och känns gedigen.
    +Fyra bra filterkorgar.
    +Reservdelar såsom packningar och impeller finns på nätet såg jag.
    +Det har låg ljudnivå.

    - Det filtermedia som följer med räcker till två av de fyra filterkorgarna om man kastar de värdelösa biobollarna. Fyllde dessa två med filtermatta i kuber istället.

    https://s26.postimg.org/z2tterfdl/20...3_15_33_38.jpg
    Någon bad mig om att recensera detta filter när jsg haft det ett tag. Nu har det gått ett år och jag har rengjort det tre gånger.

    Fortfarande är jag väldigt positiv. Framförallt är det så grymt lätt att rengöra jämfört med mitt gamla Eheim Classic som också står i skåpet. Med en ventil stängs flödet i slangarna av och de hänger kvar vattenfyllda i skåpet när jag bär iväg filtret. Eftersom slangarna är vattenfyllda så blir det ytterst lite luft i filtret vid återstart. Så det är bara köra igång igen! Självklart fyller jag upp själva filterbehållaren i duschen efter rengöring. Filtret har en liten pump för att evakuera luft i behållaren men den behövs i stort sett inte.

    Det enda jag kan klaga på är ytinsuget (vad de nu kallas...) som är väldigt känsligt i höjdled. Man får justera in det noggrannt så att det suger lagom hårt i ytan.

    Detta är i alla fall det bästa filter jag haft, och till otroliga 750kr inkl frakt.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Städpatrullen... de är två stycken som kommer som på beställning så fort diskusarna smular lite.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Som sagt......märker att jag skriver nästan lika snabbt som jag pratar......men många fel blir det

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Balder? Bilder kanske på rikssvenska?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Så är det ju, snart kommer våren och då är det ju mycket annat som skall göras......men zoopet finns ju där när man har tiden för det , ser ju verkligen ut som du lyckats få en riktigt fin grupp med god tillväxt, gärna mer Balder när du har tid

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag tänkte gallra bort den efter skadan, men barnen blev förtvivlade. Och nu har även jag blivit kär i lilla Lilly som barnen döpt den till.

    Ja tanken var att fortsätta uppdatera tråden. Jag är dock lite "periodare" i mitt missbruk av zoopet, och försvinner ibland, ofta i samband med resor eller tunga jobbprojekt.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jättekul att hon finns kvar.....och som sagt, jättekul med uppdatering i de äldre trådar, när man läser dem som jag lite efteråt undrar man ju hur gick det sen...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...