Diskusar och tokiga idéer
Kollaps
X
-
Barnen ville ha ett eget akvarium och med en akvarienörd till pappa så fick de för några veckor sedan starta upp ett 240l Juwel Rio.
Efter någon timme på Akvarielagret hade de valt ut sina favoriter. Jag visade vilka kar de fick välja mellan, så att det skulle bli lättskötta och gärna lättlekta firrar.
Jag kunde inte motstå ett par Pelvicachromis Taeniatus så det fick bli mitt bidrag till karet. Det är en variant som heter Pelvicachromis Taeniatus 'Moliwe', som är namnet på byn i Kamerun i närheten av där de fångas. Dessa är mindre och färggladare än de vanliga Palettcikliderna, Pelvicachromis Pulcher, och är väldigt aktiva. Barnen har döpt de till Moliwe och Moliwer.
Senast redigerad av LoGeek; 02 May 2018, 00:11.Lämna en kommentar:
-
-
Är det vanlig Javamossa på bilden? Den har lyckats sprida sig själv och fått fäste lite varstans på rötter. Inte mig emot
Lämna en kommentar:
-
Spännande, jag vet ju att de finns de helt utan stressränder och räknade just de på mina cobalt blue, de var nio. Skall räkna leopard och snakeskin också bara för att... roligt att det skiljer åt så. Ja man lär sig alltid något nytt.Lämna en kommentar:
-
På denna bild från när de var yngre kan man tydligt se mina Snakeskins täta ränder.
Lämna en kommentar:
-
Generellt sett har diskus 9 stressränder (tex Rödturkos) eller 14 (tex Snakeskin och Leopard).
Och så har vi ju så klart alla varianter utan några stressränder, tex min Pigeon Blood (dessa kan istället visa "stressprickar" istället för ränder):
Senast redigerad av LoGeek; 17 March 2018, 22:14.Lämna en kommentar:
-
Älskar rödturkos, men har ingen själv.... hur är det med de vertikala ränderna, jag har nog hela tiden utgått från att det var samma antal på alla diskusar. Har aldrig tänkt på detta eller räknat dem. Vad är normalt, och varför varierar det så mycket....Lämna en kommentar:
-
Mönster på Rödturkos, i förgrunden, jämfört med Snakeskin (som dessutom har hela vertikala 14 ränder).
Lämna en kommentar:
-
Spännande. Jag hade en magnetventil till mitt co2 system med italiensk tillverkare som blev oerhört varm. Bytte den till en bavaria och den blir knappt ljummen. Finns att beställa ifrån Godhemszoo eller diverse utländska sidor. Din lösning är dock betydligt fräsigare än att bara köpa en delLämna en kommentar:
-
Då var jag klar med en uppgradering av vattenbytessystemet. Det ena är att det blev finare i skåpet.
Före:
Efter:
MEN, anledningen till uppgraderingen var egentligen inte att det skulle bli finare, utan att sänka temperaturen på de tre magnetventiler som sköter vattentillförseln.
Ni som har magnetventiler på tex er CO2 vet att de kan bli grymt varma. Mina körs bara under den korta stund som ett vattenbyte tar och de är så kallade "continuous duty 100%", men blir ändå skollheta. Jag har irriterat mig på detta eftersom den höga temperaturen i spolen kan påverka ventilernas livslängd och det känns inte bra med så varma ventiler när jag är ute och reser.
SÅ, efter en del grubblande fick jag en idé på hur jag skulle kunna få ner temperaturen, och den fungerar verkligen klockrent. De är iskalla
Om någon skulle vara intresserad av hur systemet kopplas så kontakta mig. Men det bygger på följande huvudpunkter:
- magnetventiler kräver en initiellt hög ström för att öppna, i mitt fall 2,4A
- det räcker sedan med mycket låg ström för att hålla de i öppet läge = låg värmeutveckling
- när ventilerna öppnat så kopplas automatiskt motstånd in i kretsen och strömmen sjunker till 0,3A
- motstånden är fästa mellan två skyddsgaller på en kylfläkt som startar efter ventilerna öppnat
- fläkten kyler motstånden som bara blir ljumnaLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: