Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av åheim
    Va 0 i KH? Hur fungerar nitrifikationsprocessen om det inte finns karbonater? Hur instabilt är vattnet?
    saltet jag använder höjer bara gh värdet
    och inte påverkar kh med mycket liten mängd ratsio kh 0,06 gh 1

    så mitt gjort som ligger på 6,0 betyder att kh inte är mer en 0,36 som mest.

    det går inte att mäta med dropptesterna jag har.

    Klicka på bilden för större version

Namn: D32F2CB8-6910-46D4-80AC-0E8704C755F4.jpeg
Visningar: 335
Storlek: 1,04 MB
ID: 2410972

    Bee-Shrimp Mineral GH+ has especially been developed for the keeping and breeding of bee shrimp, bumblebee shrimp and tiger shrimp in an aquarium, to mineralise RO water, rainwater, fully desalinated water etc. It raises the total hardness (°dH) without significantly influencing the carbonate hardness (KH). This is especially important for shrimp originating from softwater habitats (ratio of KH/°dH: 0.06/1.0).

    Bee-Shrimp Mineral GH+ contains all the important minerals and trace elements your shrimp need for their well-being, an intensive colouration, successful breeding and healthy growth. It also furthers plant growth and the microbial regeneration of biological filter substrates. The danger of noxious bacteria is reduced, as these salts especially further the growth of antagonistic (beneficial) microflora.

    Bee Shrimp Mineral GH+ does not influence the pH directly.
    For keeping and breeding bee shrimp, aim for a pH of under 7. As soon as biological biodegradation processes start in your tank this may happen all by itself. However, if the pH remains higher, the low carbonate hardness (KH) enables you to influence the pH very easily, e.g. by the use of black alder cones or peat (both containing fulvic acids), or with pH-reducing additives.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      För er som förlorat sömn över livets stora fråga; "Har den stora ek-roten sjunkit?", så kan jag nu meddela att den äntligen förlorat mot mitt tålamod! Det tog ett drygt år men nu sjunker den

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Bra jobbat! Måste erkänna att rotens eventuellt kvarvarande flytkraft inte hållit mig vaken alls . Däremot tänkte jag faktiskt på dig i förrgår och funderade på hur det går med dina fina fiskar! Kul att du uppdaterar

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Gôtt att se dig här LoGeek!
          Ja, vissa trädetaljer kan vara redigt envisa.
          Nu blir det ju spännande att se hur roten kommer att inredas. Kan tänka mig att du har en hel del idéer.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Att roten nu sjunker utan att tyngas ner upptäckte jag i samband med att sonens 240l akvarium skulle tömmas och avyttras. Han ska istället få ett 120l så det blir mer plats till andra saker.

            Roten som jag och sonen plockade förra sommaren är underbar, men den kommer inte få plats i ett 120l... Han är lite förtvivlad över det och vill såklart att hans rot kommer till användning. Han har väl frågat typ varannan vecka "Sjunker den nu?". Så jag lär nog använda den i mitt 450l för att glädja honom, även om den egentligen inte passar in såsom jag tänkte inreda det. Men det blir nog fint! Ska nämligen starta om det karet också om några veckor. Jag tömde det häromdagen då det var dags att bland annat byta golv i vardagsrummet.

            Med mitt 450l tömt och sonens 240l sålt så trängs nu kvarvarande fiskar och växter i småakvarium så länge. Alla diskusar (både vuxna och yngel) är sålda för rätt länge sedan. Nu blir det nya äventyr och tokiga idéer, utan diskus (får se hur länge jag håller ut).

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Det låter spännande! Snällt av dig att använda sonens rot också! Roligt att han är intresserad. Mina tjejer kan tycka att karen är fina men inte på det sättet att de själva vill ha ett.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Nando
                Det låter spännande! Snällt av dig att använda sonens rot också! Roligt att han är intresserad. Mina tjejer kan tycka att karen är fina men inte på det sättet att de själva vill ha ett.
                Ja, alla barnen är rätt intresserade vilket är jättekul. Kanske dina trillar dit också så småningom! De måste ju inte ha egna utan kan få vara med och tycka och påverka ett gemensamt kar.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek

                  Ja, alla barnen är rätt intresserade vilket är jättekul. Kanske dina trillar dit också så småningom! De måste ju inte ha egna utan kan få vara med och tycka och påverka ett gemensamt kar.
                  Kul när man lyckas föra intressen vidare. Jag har fyra söner och har försökt men absolut inte lyckats. De är fortfarande helt ointresserade .

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Kul när man lyckas föra intressen vidare. Jag har fyra söner och har försökt men absolut inte lyckats. De är fortfarande helt ointresserade .
                    Undrar ibland om jag lyckats eller om jag gjort något fel... alla tre håller på med samma sporter som jag lirat, älskar akvarium plus mina andra hobbys... Jag som tycker jag gett dem valfrihet och låtit dem testa allt. Så det kan bli!

                    Men tänk om alla dina fyra skulle ärva ditt intresse och gå lika "all in". Då skulle det inte bli fisk över till oss andra!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Undrar ibland om jag lyckats eller om jag gjort något fel... alla tre håller på med samma sporter som jag lirat, älskar akvarium plus mina andra hobbys... Jag som tycker jag gett dem valfrihet och låtit dem testa allt. Så det kan bli!

                      Men tänk om alla dina fyra skulle ärva ditt intresse och gå lika "all in". Då skulle det inte bli fisk över till oss andra!
                      Hahahaha....ett sätt att se det.
                      De har sina intressen och går all in så de har de ju efter far sin

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        Ja, alla barnen är rätt intresserade vilket är jättekul. Kanske dina trillar dit också så småningom! De måste ju inte ha egna utan kan få vara med och tycka och påverka ett gemensamt kar.
                        Det låter jättekul! Jag tror tyvärr inte att mina tjejer kommer bli några akvarienördar men vi delar vissa andra intressen så det får jag nog ta!

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Hej!
                          Hur går det för dig? Länge sen med uppdatering? Har stora ekroten åkt i ännu?

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Hej!
                            Hur går det för dig? Länge sen med uppdatering? Har stora ekroten åkt i ännu?
                            Tack för intresset! Det har varit stiltje i hobbyn några månader. Är det något jag har tvångstankar kring så är det att ett akvarium ska stå i våg. Efter golvbyte i vardagsrummet under hösten så har jag aldrig orkat ta tag i att skaffa bärhjälp och väga in 450l-karet. Men förra veckan blev det gjort!

                            Under helgen letade jag fram de rötter jag har och la i karet. Jag är både lite snål och otålmodig vilket betyder:
                            1. att jag endast använder de rötter jag redan har även om det skulle gå att få en snyggare layout med några inköp.
                            2. att jag placerar ut rötterna på 1-2h och sedan får det helt enkelt duga. Jag vet att många av er låter hardscapen liksom mogna fram över flera dagar eller veckor. Kanske är det även att jag inte har någon direkt estetisk ådra. Däremot kommer jag säkert justera något eller addera lite klenare grenar och sten om lusten faller på.

                            Så här blev det efter någon timme. Självklart är sonens stora ekrot "centre of attention"! Han är väldigt glad för det och det kändes viktigare än att jag tyckte att den var svår att få in på ett naturligt sätt.



                            Det ska adderas växter och även där kommer jag framförallt utgå från sådant jag redan har, vilket betyder skott från sonens 120l-kar. Dessa får sedan sprida sig naturligt och detta kar kommer alltså ha något års mognadsprocess innan växterna spritt sig fullt ut. Den processen njuter jag av så där är tålamodet oändligt!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Jätte kul att du är på gång igen, vågar jag hoppas på diskus igen

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Jätte kul att du är på gång igen, vågar jag hoppas på diskus igen
                                Ja du käre diskusvän, diskus är utan tvekan den fisk jag tycker mest om. De fascinerar mig fortfarande och ingen annan sötvattensfisk kommer nära i färgprakt och personlighet. MEN, jag har haft diskusar i flera år nu både i sällskapskaret och fött upp och sålt yngel. Jag känner mig klar med det för ett tag. Tänker nu bara starta upp ett riktigt lättskött kar som mer eller mindre sköter sig själv.

                                Innan diskus höll jag på mycket med växtakvarium och även det krävde rätt mycket insats från min sida. Har nu kommit i en fas där jag tänker att det blir perfekt med riktigt lättskötta och långsamt växande växter och tåliga små sällskapsfiskar.

                                Detta 450l-kar är samma som jag hade diskus i så det är utrustat med system för automatiskt vattenbyte. Kommer såklart ställa ner det på mycket små byten jämfört med när jag hade diskus, men med lättskötta invånare så borgar det för mycket tid i gungstolen och med barnen

                                Jag ska kika lite på mina lokala butiker här i Sthlm men tänker att det blir några tetror och kanske någon Apisto eller annan dvärgciklid. Tips tas alltid tacksamt emot.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...