Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Vasa sjönk ju så det finns hopp

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av stefant
      Vasa sjönk ju så det finns hopp
      Sant, Vasa är ju i ek så då lever hoppet

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        En lugn kväll med lite fix av sonens akvarium på övervåningen och laga matlåda inför morgondagen.

        Dropp... dropp.... dropp... "Vad i hela världen?"

        Kollar i vardagsrummet och det är en stor vattenpöl mitt på golvet och det droppar FRÅN TAKET!

        Nu två timmar senare sitter jag här dygnsur i svett och med en jättehög av blöta handdukar framför mig. Så lätt det är att glömma ett vattenbyte när man bara ska göra en snabb grej under tiden.

        Detta var tredje gången jag gjort den här tabben. Första gången bodde jag i lägenhet och den äldre mannen på våningen under kom och undrade om det kom vatten ur mitt tak också...

        Ja ja, nu kanske jag i alla fall får fingret ur och byter det där gamla parkettgolvet på sonens rum snart.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Jädrar, vad jobbigt. Hoppas det inte blev så stora skador.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Vatten på fel ställe är inte skoj. Men nu när jag läste om ditt misstag med att glömma vattenbytet tänkte jag att "LoGeek med alla dessa tokiga ideer fixar väl till en lösning omgående". Samtidigt fick det mig att flaschbacka till en liknande händelse och som senare resultera i en artikel i Ciklidbladet. Hoppas du har och kan logga in på Ciklid.org och klicka dig fram till Ciklidbladet årgång 2014 #01. Där har en person byggt en överrinningsvarnare av en brandvarnare. Precis ett sånt knep och knåp som skulle passa dig.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av ICC
              Vatten på fel ställe är inte skoj. Men nu när jag läste om ditt misstag med att glömma vattenbytet tänkte jag att "LoGeek med alla dessa tokiga ideer fixar väl till en lösning omgående". Samtidigt fick det mig att flaschbacka till en liknande händelse och som senare resultera i en artikel i Ciklidbladet. Hoppas du har och kan logga in på Ciklid.org och klicka dig fram till Ciklidbladet årgång 2014 #01. Där har en person byggt en överrinningsvarnare av en brandvarnare. Precis ett sånt knep och knåp som skulle passa dig.
              Ha ha, tack för tilliten! Inser att mitt kar med automatiska vattenbyten nog är det säkraste jag har. Många undrade om jag inte var rädd för läckage när jag byggde det, men erfarenheten visar ju nu att det är bättre för mig att lösa saker med teknik än att utföra det själv...

              Det finns färdiga läckagevarnare på typ Clas Ohlson som ser ut som brandvarnare. Men man kan ju glömma vattenbytet och åka till pizzerian, och då hör man inte pipen. Vore kanske bättre med en mekanisk flottör i änden på slangen som klarade trycket i vattenledningen....

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Nando
                Jädrar, vad jobbigt. Hoppas det inte blev så stora skador.
                Nej, tror det är lugnt. Några fläckar och bulor på grabbens parkett som är sedan 72.

                Engångsläckage i hus är inte så farliga bortsett de synliga skador som kan bli. Det inne i golv/väggar som itsatts torkar upp rätt fort. Det är betydligt värre med fukt som kontinuerligt tränger in i huset eftersom det då blir ruttet och mögel.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Bra att det inte blev värre än så!

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Som nästintill helt färgblind så är det inte så ofta jag faktiskt ser dessa rackare!

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      [QUOTE=LoGeek;n2410937]Som nästintill helt färgblind så är det inte så ofta jag faktiskt ser dessa rackare!

                      Verkligen vackert fotografi.
                      är det en red rili om man får gissa .

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        En lugn kväll med lite fix av sonens akvarium på övervåningen och laga matlåda inför morgondagen.

                        Dropp... dropp.... dropp... "Vad i hela världen?"

                        Kollar i vardagsrummet och det är en stor vattenpöl mitt på golvet och det droppar FRÅN TAKET!

                        Nu två timmar senare sitter jag här dygnsur i svett och med en jättehög av blöta handdukar framför mig. Så lätt det är att glömma ett vattenbyte när man bara ska göra en snabb grej under tiden.

                        Detta var tredje gången jag gjort den här tabben. Första gången bodde jag i lägenhet och den äldre mannen på våningen under kom och undrade om det kom vatten ur mitt tak också...

                        Ja ja, nu kanske jag i alla fall får fingret ur och byter det där gamla parkettgolvet på sonens rum snart.
                        Oj inget roligt als

                        jag har gjor den tabben fast med mina två vattentorn jag har i badrummet ovanför mitt odlingsställ.

                        gjorde det senast igår, det är jobbigt där inne trots badrum.
                        blev torka torka och torka.

                        men i ditt fall blev det ju klart mycket mer att ta i.
                        hoppas det inte kommer problem i efterhand.

                        mvh

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          [QUOTE=smajlet;n2410938]
                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Som nästintill helt färgblind så är det inte så ofta jag faktiskt ser dessa rackare!

                          Verkligen vackert fotografi.
                          är det en red rili om man får gissa .
                          Kan inget om räkor men tror de heter Sakura Red. Är väl körsbärsräkor fast extra röda typ...

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            [QUOTE=LoGeek;n2410945]
                            Ursprungligen postat av smajlet

                            Kan inget om räkor men tror de heter Sakura Red. Är väl körsbärsräkor fast extra röda typ...
                            Ja den kan det ju åxå vara, det finns så många sorter av olika räkor både på neocaridina och caridinaräkor.
                            Neocaridina trivs bra i kranvatten medans caridina fungerar bättre med RO vatten, dom ska ha 0 i KH PH 6-6,5 och GH ca: 3-5.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Va 0 i KH? Hur fungerar nitrifikationsprocessen om det inte finns karbonater? Hur instabilt är vattnet?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Va 0 i KH? Hur fungerar nitrifikationsprocessen om det inte finns karbonater? Hur instabilt är vattnet?
                                Ja den frågan har jag ställt mig själv åxå.
                                jag har nog något i kh men mäter inte det.

                                jag kör med RO vatten och saltar upp det till dessa värdena. Som jag mätte upp när jag började med ro vatten till mina räkor. Blandar enligt det som står skrivet på behållaren med svart.

                                mäter sedan med tds pennan så jag har det värdet som är 154 ppm eller +- 5 PPM.

                                då har jag alltid dessa värdena, under förutsättning att mitt ro filter levererar 0 PPM efter filtrerat vatten.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 682E9062-B37F-4875-9B30-3797B62050D5.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 1,05 MB
ID: 2410970

                                Kommentar

                                Arbetssätt...