Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ja det är så kul att han är med i hobbyn! Det är hans befintliga 240l som ska få lite grenar. Kanske några i andra kar också om det fungerar bra med dessa från skogen.

    Några nya kar blir det inte nej, här har det tvärtom varit fokus på att avveckla. Har ju fru och fler barn som ska få plats i huset också
    Allt har sin tid , men innan man vet ordet av är barna försvunna och man har både plats och tid, det är då det kan bli farligt

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Okej, då förstår jag!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Hur går det med sonens kar?

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av Nando
          Hur går det med sonens kar?
          Det går fint med fiskarna men vi har inte fixat inredningen ännu. Har haft fullt upp med skolstart, Spaniensemester och renoveringar, men snart så!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ska bli roligt att följa!

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Igår gav två gamla Aquarelle T8 upp i ett växtakvarium efter exakt 10 års trogen tjänst med att skapa växtbubbel.



              Jag känner mig väldigt omodern som har en massa T8-rör och endast T5 i mitt nyaste kar. Verkar som alla kör led nuförtiden.

              Philips Aquarelle finns ju tyvärr inte längre men på Hornbach hittade jag Sylvania Aquastar som också är så kallade trifosfor-rör, vilka förhoppningsvis håller växterna glada i 10 år till. Sen led?

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Kul att se dig tillbaka och att du skriver i din tråd. Gillar dina tekniska funderingar och lösningar på diverse grejor. Synd att de slutade tillverka Aquarelle. Det bästa röret som fanns.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Härligt att du är tillbaka! Har ni fixat inredningen i sonens kar?

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Kul att se dig tillbaka och att du skriver i din tråd. Gillar dina tekniska funderingar och lösningar på diverse grejor. Synd att de slutade tillverka Aquarelle. Det bästa röret som fanns.
                    Tack för det ICC, glädjande att höra!

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Härligt att du är tillbaka! Har ni fixat inredningen i sonens kar?
                      I helgen flyttade vi den största ekroten från regntunnan till hans kar. Den flyter fortfarande som en kork! Hmm.... men vi har väl tänkt ge den någon månad till

                      Mer glädjande var att regntunnan var proppfull med mygglarver. Mina diskusar, som nästan aldrig får levande foder, blev riktigt glada!

                      På tal om diskusarna så mår de fint och förgyller vårt vardagsrum med sin tillvaro. Mer underhållsfritt kar har jag aldrig haft. Det rullar på med sina timerstyrda vattenbyten och på kvällen matar jag. Då och då sticker jag ner en lång borste och skrubbar av glasen lite

                      Sonen blev med guppy-yngel idag så det var feststämning bland alla barnen när det upptäcktes. Ynglen fick flytta, eftersom det bland annat finns ett Kakadua-par i karet, och hamnade i ett räkkar (Lido 120l) på badrummet.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        I helgen flyttade vi den största ekroten från regntunnan till hans kar. Den flyter fortfarande som en kork! Hmm.... men vi har väl tänkt ge den någon månad till

                        Mer glädjande var att regntunnan var proppfull med mygglarver. Mina diskusar, som nästan aldrig får levande foder, blev riktigt glada!

                        På tal om diskusarna så mår de fint och förgyller vårt vardagsrum med sin tillvaro. Mer underhållsfritt kar har jag aldrig haft. Det rullar på med sina timerstyrda vattenbyten och på kvällen matar jag. Då och då sticker jag ner en lång borste och skrubbar av glasen lite

                        Sonen blev med guppy-yngel idag så det var feststämning bland alla barnen när det upptäcktes. Ynglen fick flytta, eftersom det bland annat finns ett Kakadua-par i karet, och hamnade i ett räkkar (Lido 120l) på badrummet.
                        Vad roligt

                        Har en dotter här hemma som åxå vill ha akvarium, fast med räkor.
                        Hon tänker ju såklart på försäljning åxå, hon fyller 13 år och pengar betyder lite just nu i åren

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av smajlet

                          Vad roligt

                          Har en dotter här hemma som åxå vill ha akvarium, fast med räkor.
                          Hon tänker ju såklart på försäljning åxå, hon fyller 13 år och pengar betyder lite just nu i åren
                          Kul! Min erfarenhet är dock att man sällan går plus på denna hobby!

                          Kommentar

                          • Manado
                            • August 2013
                            • 144

                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            I helgen flyttade vi den största ekroten från regntunnan till hans kar. Den flyter fortfarande som en kork! Hmm.... men vi har väl tänkt ge den någon månad till

                            Mer glädjande var att regntunnan var proppfull med mygglarver. Mina diskusar, som nästan aldrig får levande foder, blev riktigt glada!

                            På tal om diskusarna så mår de fint och förgyller vårt vardagsrum med sin tillvaro. Mer underhållsfritt kar har jag aldrig haft. Det rullar på med sina timerstyrda vattenbyten och på kvällen matar jag. Då och då sticker jag ner en lång borste och skrubbar av glasen lite

                            Sonen blev med guppy-yngel idag så det var feststämning bland alla barnen när det upptäcktes. Ynglen fick flytta, eftersom det bland annat finns ett Kakadua-par i karet, och hamnade i ett räkkar (Lido 120l) på badrummet.
                            Snygg rot! Måste nog också ut och leta en sån vill jag ha.
                            Tror att du kommit till det resultat på diskusburk som jag drömmer om.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Manado

                              Snygg rot! Måste nog också ut och leta en sån vill jag ha.
                              Tror att du kommit till det resultat på diskusburk som jag drömmer om.
                              Ja den roten blev vi glada när vi såg... enda problemet är att den aldrig sjunker!

                              Jag kör ju enkla diskussättet just nu med bart glas på botten, och endast växter på rötter. Det ger minimalt med underhåll och superglada diskusar. Nu tycker många akvarister att detta är "onaturligt" och att de aldrig skulle hålla diskus utan sand. Av dessa har många inte ens haft diskus och andra haft diskusar som dött pga vattenproblem. Jag har haft diskus i växtkar, utan sand, odlat upp och sålt... Allt funkar fint beroende på vilken tid och möda man vill lägga. Men detta kar utan sand är det lättaste karet jag har hemma och ändå har det producerat ett gäng smådiskus som vuxit upp och fått byta hem.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vad fint att höra att discusarna mår bra (inte för att jag tvivlade ) och att det blivit yngel i sonens kar! Det måste ju vara perfekt för att höja intresset hos honom! När grenen/roten sjunker kommer det bli jättefint.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...