Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Riktigt snyggt

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Nando
      Så vackert! Vad har du för temperatur i karet?
      Tack! På sistone har tempen visat 27.3C.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Okej, tack.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LoGeek

          Tack! På sistone har tempen visat 27.3C.
          Dum fråga antar jag.....det är inga problem med diskusen i den tempraturen, kanske är det så jag skall göra sänka temperaturen för att minska leken. Jag har ju lärt mig att mellan 28-30 är obtimalt, och lek vid 28,5.... så jag försöker ju höja tempen men har aldrig sänkt under 28.... kommer ju vara bättre både för tetror och växter. Spännande....

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Dum fråga antar jag.....det är inga problem med diskusen i den tempraturen, kanske är det så jag skall göra sänka temperaturen för att minska leken. Jag har ju lärt mig att mellan 28-30 är obtimalt, och lek vid 28,5.... så jag försöker ju höja tempen men har aldrig sänkt under 28.... kommer ju vara bättre både för tetror och växter. Spännande....
            Jag kan inte ge dig fakta i tempfrågan. De flesta källor rekommenderar som du säger 28+.

            Något jag anser rätt så fastlagt är att yngre diskus får snabbare metabolism i varmare vatten och blir mer aktiva. De kan då äta mer vilket ger större fiskar. Men då gäller det att hålla upp tempot på vattenbyten eftersom den biologiska belastningen är stor. Gör man inte det så slutar det ändå i små sjuka diskus.

            Kan nämna att mitt mål aldrig varit att ha stora diskus. Tycker inte de blir vackrare för att de blir större än i det vilda och har ju dessutom bara ett Rio400 till mina. Så jag skruvade ner tempen successivt när de fortfarande inte var vuxna.

            28C argumunteras som sagt ofta som en nedre gräns. Ibland pga att nya bakteriestammar skulle kunna bildas vid lägre temp. Jag har aldrig sett några studier kring detta, och tempen i Amazonas kan vissa år och tider bli rätt låg. Så jag har skruvat ner till 27.3C vilket fungerar toppen och mina växter är mycket gladare.

            Är fisken sjuk är det sannolikt gynnsamt med hög temp tills den är frisk.

            Att det fungerar i mina förhållanden är ju ingen garanti för att det fungerar för alla, men kul om fler provar. Om det skulle minska leklusten vet jag inte. Inte omöjligt att de blir aningen lugnare med lägre temp och lite mindre mat. Men kan tänka mig att leken fortsätter om det finns andra triggers. Prova
            Senast redigerad av LoGeek; 28 October 2018, 15:32.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Spännande läsning detta med temperaturen (trots att jag inga discusar har)!

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Nando
                Spännande läsning detta med temperaturen (trots att jag inga discusar har)!
                Det är bara en tidsfråga...

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Riktigt spännande med temperaturen .....flera fördelar om det inte innebär annan nackdel än att leken uteblir. Något jag tänker pröva när alla fiskar kommit till rätta i sina kar.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av LoGeek

                    Det är bara en tidsfråga...
                    Haha, kanske det

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Söndagkväll utan ångest. Ska ha höstlov med barnen denna vecka

                      Så nu ska jag för första gången på länge stoppa armarna i karet och torka bort lite beläggningar på glaset. Sen ska jag luta mig tillbaks i gungstolen och njuta



                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Söndagkväll utan ångest. Ska ha höstlov med barnen denna vecka

                        Så nu ska jag för första gången på länge stoppa armarna i karet och torka bort lite beläggningar på glaset. Sen ska jag luta mig tillbaks i gungstolen och njuta



                        Härligt både med höstlov, gungstol och rena rutor i diskuskaret....vackra kort på enastående fiskar...önskar er ett härligt höstlov

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Härligt både med höstlov, gungstol och rena rutor i diskuskaret....vackra kort på enastående fiskar...önskar er ett härligt höstlov
                          Tackar!

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Gillar denna tråden, ditt nick-name och dina lösningar. Snygga grova diskusar på fotot!!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Gillar denna tråden, ditt nick-name och dina lösningar. Snygga grova diskusar på fotot!!
                              Oj, tack! Vad glad jag blir

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Fina fiskar! Trevligt lov!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...