Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Förstår verkligen lyckan utav att ha ett kar med vuxna friska välmående diskus, allra helst när man fött upp dem från de att de var små. Otroligt fin rödturkos.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Förstår verkligen lyckan utav att ha ett kar med vuxna friska välmående diskus, allra helst när man fött upp dem från de att de var små. Otroligt fin rödturkos.
      Ja, alltid fantastiskt med diskus men det tillför ytterligare en dimension när man vårdat dem sedan de var färglösa och små som 5-kronor.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek

        Ja, alltid fantastiskt med diskus men det tillför ytterligare en dimension när man vårdat dem sedan de var färglösa och små som 5-kronor.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Tjena logeek.

          skulle behöva lite av din vishet, erfarenhet och kunskap.....
          idag sög ja botten för första gången, gick bra och var ju smidigt utan sand, växter och rötter... men när botten var ren hor jag tömt ungefär en tredjedel av vattnet i karet......fyllt på igen. Allt gick ju snabbt och var enkelt, tog lite mer än 30 minuter så det är ju inget problem.

          Men?!

          Patric sa att jag inte skulle överdriva vattenbyten, utan hålla mig till en gång i veckan och suga botten varje dag och bara fylla på det som sugs upp..... när min botten är ren har jag ju gjort ett vattenbyte.....så i princip blir det ju ett vattenbyte varje dag, och så tänkte nog inte Patric när han varnade mig för att göra för många vattenbyten.....

          Vet ju att du gjorde automatiska byten av vatten, men hur ofta sög du botten och unge får hur stor del vatten tog bottenrengöringen ungefär.

          Åh du mästare, kan du svara på detta

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Thomas, din vän Patric lyckas ju på sitt sätt verkar det som. Den kollektiva kunskapen på tex Simplydiscus är dock att ju fler och ju större vattenbyten desto bättre (friskare och snabb tillväxt). MEN, det bygger på att vattnet är åldrat alternativt att man har nästan samma pH i kranen som i karet, samt att man binder upp kloraminet med vattenberedningsmedel och filtrerar bort mikrobubblor.

            Jag bytte ca 80-90% per dag när de var så där små. Men då hade jag inte automatiskt system och ofta var jag på resande fot flera dagar i stöten. Så i snitt över tid kanske det blev 30-50% per dag.

            Iakta dem som du redan gör. Minsta tecken på dålug matlust, osocial fisk, mörk färg etc signalerar att vattenkvaliteten är för låg.

            Om du gör din slamsugning på 30% per dag och ett större på 80% i veckan så tror jag du når långt.

            Lycka till!!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av LoGeek
              Thomas, din vän Patric lyckas ju på sitt sätt verkar det som. Den kollektiva kunskapen på tex Simplydiscus är dock att ju fler och ju större vattenbyten desto bättre (friskare och snabb tillväxt). MEN, det bygger på att vattnet är åldrat alternativt att man har nästan samma pH i kranen som i karet, samt att man binder upp kloraminet med vattenberedningsmedel och filtrerar bort mikrobubblor.

              Jag bytte ca 80-90% per dag när de var så där små. Men då hade jag inte automatiskt system och ofta var jag på resande fot flera dagar i stöten. Så i snitt över tid kanske det blev 30-50% per dag.

              Iakta dem som du redan gör. Minsta tecken på dålug matlust, osocial fisk, mörk färg etc signalerar att vattenkvaliteten är för låg.

              Om du gör din slamsugning på 30% per dag och ett större på 80% i veckan så tror jag du når långt.

              Lycka till!!
              Tack. Då kör jag vidare ...... Patric har ett sätt som gör att han lyckas, har ännu inte tappat några diskus under uppväxt. Och jag hörde av en kompis i Stockholm att han är rätt känd för sina mal odlingar... föder visst upp mycket ovanlig mal. Men han är lite som Mats här på forumet, hans sätt funkar för honom. Jag har ju som sagt inte önskemål om att få snabb tillväxt utan friska välmående diskusar. Jag kör vidare med bottenrengöring varje dag och stort vattenbyte en gång i veckan. Tack för hjälpen, det kommer säkert fler frågor allt efter som.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Tack. Då kör jag vidare ...... Patric har ett sätt som gör att han lyckas, har ännu inte tappat några diskus under uppväxt. Och jag hörde av en kompis i Stockholm att han är rätt känd för sina mal odlingar... föder visst upp mycket ovanlig mal. Men han är lite som Mats här på forumet, hans sätt funkar för honom. Jag har ju som sagt inte önskemål om att få snabb tillväxt utan friska välmående diskusar. Jag kör vidare med bottenrengöring varje dag och stort vattenbyte en gång i veckan. Tack för hjälpen, det kommer säkert fler frågor allt efter som.
                Det låter dom en bra plan. Daglig slamsugning gör otrolig skillnad även om inte bytt vattenmängd blir så stor. Skiten hinner ju inte direkt ruttna och förpesta vattnet innan man suger bort den. Och eftersom du kör glasbotten så får du verkligen bort allt. Det här blir toppen Thomas!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Kan förresten tillägga att jag hade mina 10 små i ett 120l Lido. Litet kar = mycket vattenbyte.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Det är flera som givit mig rådet att börja med 180-200 för att förenkla vattenbyten och botten sugning. Men nu kör jag på 375 kanske kan det räcka att suga botten varannan dag när jag lärt mig rätt matnivå.....fast som sagt, stressar det inte fiskarna för mycket tar det ju inte mycket tid. Efter det att jag sög botten idag har flera fiskar tonat ner sina stress ränder, ett par är helt jämnbruna utan ränder.....så de börjar väl vänja sig.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Jag skulle säga att de normalt aldrig ska bli stressade av vattenbyten/slamsugning (annat än första dagarna efter ankomst). Blir de det är någon vattenparameter fel.

                      Lite stressränder på sådana där små diskus behöver du inte oroa dig över. Det är värre om de blir mörka, tappar matlusten eller drar sig undan.
                      Senast redigerad av LoGeek; 11 May 2018, 19:54.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Jag skulle säga att de normalt aldrig ska bli stressade av vattenbyten/slamsugning (annat än första dagarna efter ankomst). Blir de det är någon vattenparameter fel.

                        Lite stressränder på sådana där små diskus behöver du inte oroa dig över. Det är värre om de blir mörka, tappar matlusten eller drar sig undan.
                        Skönt, ja ännu är det ju bara inne på andra dygnet......men ännu är det tack och lov ingen som håller sig undan, och de äter som pirayor.....

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Låter bra

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Mitt diskusstim har inte mått så bra sista veckan. Lättskrämda och lite matta ögon.

                            Felet är mitt. Jag brukar ställa en radiostyrd bil uppe på akvariet. Sist jag och grabben körde den gick en stötdämpare sönder och förra veckan upptäckte jag att olja från stötdämparen letat sig ner i akvariet.

                            Har bytt vatten varje dag men fiskarna är helt klart kraftigt påverkade. Hoppas de återhämtar sig snart...

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja du, oljeutsläpp i vatten är ju inte gynsamma för naturens flora och fauna.....hoppas verkligen inte det ger några varaktiga problem.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Oj, vilken otur. Hoppas de återhämtar sig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...