Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Fina kar ja!

    Jag förespråkar ingen 'skola' och har provat de flesta olika sätt.

    Något vackrare än diskus i ett prunkande växtkar vet jag inte! Har själv haft ett, där de även parade sig, men har framförallt sett många fantastiska på nätet.

    Grundregeln är dock att fullvuxna diskus är mycket robustare samt utgör en lägre biolast eftersom de bara behöver äta en bråkdel så mycket som en mindre. De kan därför hållas i ett välbalanserat växtkar.

    Ingen skulle dock dra upp smådiskus i ett växtkar och förvänta sig bra resultat.

    Ett år gjorde de en intressant sammanställning på Simplydiscus (största diskusforumet). Någon gick igenom deras forumavdelning för hjälp med sjuka fiskar. Det var typ 90% av alla sådana trådar där fiskarna gick i ett inrett kar med sand. Och resterande trådar var mestadels sådana där man körde med begränsade vattenbyten.

    Det finns ju bra vetenskaplig förståelse för hur diskusarnas immunförsvar är utformat (tex anpassat för de extremt låga bakterie- och toc-nivåer som råder i naturliga miljön). Stressnivån går upp när de går i vatten av lägre kvalitet och inga växter eller kar i 'balans' kan höja vattenkvaliteten igen.

    Men eftersom vi ofta dras till estetiska växtakvarium, och det går att få till det ok, så kan det vara värt kompromissen. Då bör man ha:
    -fullvuxna diskus
    -rent foder som ges sparsamt
    -låg biolast, dvs många liter per diskus
    -bra känsla och erfarenhet för både diskus och växtakvarium

    Så jag förespråkar inget särskilt som den universella metoden. Gillar mycket mer växtakvarium själv men skulle aldrig peka någon som är ny på diskus i den riktningen.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av c90368
      Är lite dålig på att kolla in nya trådar nu för tiden, men blev ju lite nyfiken...

      Kan inte annat än att bli imponerad av ditt projekt, även om det inte är i den "skola" jag har verkat i så måste jag ge dig kredit för vad du har åstadkommit

      Det är detta som är lite av tjusningen med vår hobby, det finns olika vägar att gå och vi ska inte klandra varandra utan ta lärdom, för i slutändan vill vi uppnå samma sak att våra fiskar trivs och att vi kommer på nya/bättre sätt att underhålla vår kar.

      Bra jobbat
      Tack för fina ord Maths! Det är kul att få sådant omdöme från dig, som jag vet har så stor erfarenhet och öga för fisk!

      Ja, håller med om att det är en tjusning att hobbyn är så komplex och det går att göra på så många sätt. Tänk vad tråkigt det hade varit annars. Läsa akvarie-manualen innan man drar igång sitt kar som blir exakt som alla andras...
      Senast redigerad av LoGeek; 31 March 2018, 23:50.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Fina kar ja!

        Jag förespråkar ingen 'skola' och har provat de flesta olika sätt.

        Något vackrare än diskus i ett prunkande växtkar vet jag inte! Har själv haft ett, där de även parade sig, men har framförallt sett många fantastiska på nätet.

        Grundregeln är dock att fullvuxna diskus är mycket robustare samt utgör en lägre biolast eftersom de bara behöver äta en bråkdel så mycket som en mindre. De kan därför hållas i ett välbalanserat växtkar.

        Ingen skulle dock dra upp smådiskus i ett växtkar och förvänta sig bra resultat.

        Ett år gjorde de en intressant sammanställning på Simplydiscus (största diskusforumet). Någon gick igenom deras forumavdelning för hjälp med sjuka fiskar. Det var typ 90% av alla sådana trådar där fiskarna gick i ett inrett kar med sand. Och resterande trådar var mestadels sådana där man körde med begränsade vattenbyten.

        Det finns ju bra vetenskaplig förståelse för hur diskusarnas immunförsvar är utformat (tex anpassat för de extremt låga bakterie- och toc-nivåer som råder i naturliga miljön). Stressnivån går upp när de går i vatten av lägre kvalitet och inga växter eller kar i 'balans' kan höja vattenkvaliteten igen.

        Men eftersom vi ofta dras till estetiska växtakvarium, och det går att få till det ok, så kan det vara värt kompromissen. Då bör man ha:
        -fullvuxna diskus
        -rent foder som ges sparsamt
        -låg biolast, dvs många liter per diskus
        -bra känsla och erfarenhet för både diskus och växtakvarium

        Så jag förespråkar inget särskilt som den universella metoden. Gillar mycket mer växtakvarium själv men skulle aldrig peka någon som är ny på diskus i den riktningen.
        Mycket bra formulerat och jag har ingen annan åsikt.

        Har själv aldrig en haft en tanke på att försöka dra upp mindre Diskus, därav min beundran av ditt projekt.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Säger bara WOW för VBsystemet! Riktigt coolt och så ambitiöst och noggrant fixat. Sen är firrarna fina också såklart även om just diskus faller utanför mitt intresseområde.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ursprungligen postat av miiaoo
            Säger bara WOW för VBsystemet! Riktigt coolt och så ambitiöst och noggrant fixat. Sen är firrarna fina också såklart även om just diskus faller utanför mitt intresseområde.
            Tack Emma!

            Det är ok att inte vara intresserad av diskus. Kanske du blev tappad i golvet som liten, inte ditt fel.

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av LoGeek

              Tack Emma!

              Det är ok att inte vara intresserad av diskus. Kanske du blev tappad i golvet som liten, inte ditt fel.
              Hahahaha!!!! Ja, det var säkert nåt sånt som hände....hahaha
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                För den intresserade lägger jag här upp lite kurvor med jämförelse av vanliga delvattenbyten och den så kallade droppmetoden (konstant genomrinning i akvariet via bräddavlopp).

                Diskussionen kom upp i en annan tråd men jag lägger upp mina kurvor här också eftersom jag tycker att denna jämförelse är intressant.

                Som framgår av bilderna så står sig droppmetoden väldigt bra mot delvattenbyten på 25%/vecka. Delvattenbyten på 50%/vecka är däremot svårslagna om man inte är beredd att slösa på vatten. Den stora fördelen med droppmetoden är att man helt slipper variationerna som vattenbyten medför, vilket är en av anledningarna till att många diskusodlare använder den (plus att den är den enklaste metoden att automatisera). Mitt vattenbytessystem utför dock vanliga delvattenbyten eftersom jag är för snål för att slösa på vatten...









                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Fina kar ja!

                  Jag förespråkar ingen 'skola' och har provat de flesta olika sätt.

                  Något vackrare än diskus i ett prunkande växtkar vet jag inte! Har själv haft ett, där de även parade sig, men har framförallt sett många fantastiska på nätet.

                  Grundregeln är dock att fullvuxna diskus är mycket robustare samt utgör en lägre biolast eftersom de bara behöver äta en bråkdel så mycket som en mindre. De kan därför hållas i ett välbalanserat växtkar.

                  Ingen skulle dock dra upp smådiskus i ett växtkar och förvänta sig bra resultat.

                  Ett år gjorde de en intressant sammanställning på Simplydiscus (största diskusforumet). Någon gick igenom deras forumavdelning för hjälp med sjuka fiskar. Det var typ 90% av alla sådana trådar där fiskarna gick i ett inrett kar med sand. Och resterande trådar var mestadels sådana där man körde med begränsade vattenbyten.

                  Det finns ju bra vetenskaplig förståelse för hur diskusarnas immunförsvar är utformat (tex anpassat för de extremt låga bakterie- och toc-nivåer som råder i naturliga miljön). Stressnivån går upp när de går i vatten av lägre kvalitet och inga växter eller kar i 'balans' kan höja vattenkvaliteten igen.

                  Men eftersom vi ofta dras till estetiska växtakvarium, och det går att få till det ok, så kan det vara värt kompromissen. Då bör man ha:
                  -fullvuxna diskus
                  -rent foder som ges sparsamt
                  -låg biolast, dvs många liter per diskus
                  -bra känsla och erfarenhet för både diskus och växtakvarium

                  Så jag förespråkar inget särskilt som den universella metoden. Gillar mycket mer växtakvarium själv men skulle aldrig peka någon som är ny på diskus i den riktningen.
                  En av de bättre trådarna vad mig anbelangar. Du är väldigt givmild med information och inspiration. Stort tack för allt du delar med dig av. Får mycket matnyttigt att tänka på.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Tack för snälla ord

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Tack för snälla ord
                      Varsågod!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Snyggt kar nu kunde jag se bilderna

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Äntligen fredag! Ikväll får akvariebelysningen stå på sent så jag kan njuta



                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651







                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av LoGeek






                              Vilka diskusar du har

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                De är verkligen fina!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...