Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Då var jag klar med en uppgradering av vattenbytessystemet. Det ena är att det blev finare i skåpet.

    Före:


    Efter:


    MEN, anledningen till uppgraderingen var egentligen inte att det skulle bli finare, utan att sänka temperaturen på de tre magnetventiler som sköter vattentillförseln.

    Ni som har magnetventiler på tex er CO2 vet att de kan bli grymt varma. Mina körs bara under den korta stund som ett vattenbyte tar och de är så kallade "continuous duty 100%", men blir ändå skollheta. Jag har irriterat mig på detta eftersom den höga temperaturen i spolen kan påverka ventilernas livslängd och det känns inte bra med så varma ventiler när jag är ute och reser.

    SÅ, efter en del grubblande fick jag en idé på hur jag skulle kunna få ner temperaturen, och den fungerar verkligen klockrent. De är iskalla

    Om någon skulle vara intresserad av hur systemet kopplas så kontakta mig. Men det bygger på följande huvudpunkter:
    - magnetventiler kräver en initiellt hög ström för att öppna, i mitt fall 2,4A
    - det räcker sedan med mycket låg ström för att hålla de i öppet läge = låg värmeutveckling
    - när ventilerna öppnat så kopplas automatiskt motstånd in i kretsen och strömmen sjunker till 0,3A
    - motstånden är fästa mellan två skyddsgaller på en kylfläkt som startar efter ventilerna öppnat
    - fläkten kyler motstånden som bara blir ljumna

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Eftersom teknikintresset på Zoopet inte är det högsta så kompletterar jag bildserien inifrån skåpet med några bilder inifrån akvariet...



      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Och de tackar vi inte så teknik kunniga så mycket för. Verkligen vackra diskusar, är de också runt året nu? Du skaffade dem som väldigt små om jag minns rätt, snyggt jobbat. Jättefina

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          De kläcktes i juli 2016.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Eftersom teknikintresset på Zoopet inte är det högsta så kompletterar jag bildserien inifrån skåpet med några bilder inifrån akvariet...



            Så himla vackra, du ska känna dig stolt över att ha drivit upp små discusar till dessa sköna individer - toppensnygga

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av Inger H

              Så himla vackra, du ska känna dig stolt över att ha drivit upp små discusar till dessa sköna individer - toppensnygga

              //Inger
              Tack Inger! Det är roligt att ha följt dem sedan barnsben

              Kommentar

              • jolindse
                • January 2018
                • 70

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Då var jag klar med en uppgradering av vattenbytessystemet. Det ena är att det blev finare i skåpet.

                Före:


                Efter:


                MEN, anledningen till uppgraderingen var egentligen inte att det skulle bli finare, utan att sänka temperaturen på de tre magnetventiler som sköter vattentillförseln.

                Ni som har magnetventiler på tex er CO2 vet att de kan bli grymt varma. Mina körs bara under den korta stund som ett vattenbyte tar och de är så kallade "continuous duty 100%", men blir ändå skollheta. Jag har irriterat mig på detta eftersom den höga temperaturen i spolen kan påverka ventilernas livslängd och det känns inte bra med så varma ventiler när jag är ute och reser.

                SÅ, efter en del grubblande fick jag en idé på hur jag skulle kunna få ner temperaturen, och den fungerar verkligen klockrent. De är iskalla

                Om någon skulle vara intresserad av hur systemet kopplas så kontakta mig. Men det bygger på följande huvudpunkter:
                - magnetventiler kräver en initiellt hög ström för att öppna, i mitt fall 2,4A
                - det räcker sedan med mycket låg ström för att hålla de i öppet läge = låg värmeutveckling
                - när ventilerna öppnat så kopplas automatiskt motstånd in i kretsen och strömmen sjunker till 0,3A
                - motstånden är fästa mellan två skyddsgaller på en kylfläkt som startar efter ventilerna öppnat
                - fläkten kyler motstånden som bara blir ljumna
                Spännande. Jag hade en magnetventil till mitt co2 system med italiensk tillverkare som blev oerhört varm. Bytte den till en bavaria och den blir knappt ljummen. Finns att beställa ifrån Godhemszoo eller diverse utländska sidor. Din lösning är dock betydligt fräsigare än att bara köpa en del

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av jolindse

                  Spännande. Jag hade en magnetventil till mitt co2 system med italiensk tillverkare som blev oerhört varm. Bytte den till en bavaria och den blir knappt ljummen. Finns att beställa ifrån Godhemszoo eller diverse utländska sidor. Din lösning är dock betydligt fräsigare än att bara köpa en del
                  Så bra att du hittade Bavaria. För min applikation hade den inte fungerat pga att det är en annan typ och dimension. Kör en liknande som du på mina co2 och även de blir bara lite mer än ljumna. Gäller att välja rätt grejer!

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Mönster på Rödturkos, i förgrunden, jämfört med Snakeskin (som dessutom har hela vertikala 14 ränder).

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Växten Pteridophyta x Kiat med en städpatrull i bakgrunden.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Älskar rödturkos, men har ingen själv.... hur är det med de vertikala ränderna, jag har nog hela tiden utgått från att det var samma antal på alla diskusar. Har aldrig tänkt på detta eller räknat dem. Vad är normalt, och varför varierar det så mycket....

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Generellt sett har diskus 9 stressränder (tex Rödturkos) eller 14 (tex Snakeskin och Leopard).

                          Och så har vi ju så klart alla varianter utan några stressränder, tex min Pigeon Blood (dessa kan istället visa "stressprickar" istället för ränder):

                          Senast redigerad av LoGeek; 17 March 2018, 22:14.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            På denna bild från när de var yngre kan man tydligt se mina Snakeskins täta ränder.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Spännande, jag vet ju att de finns de helt utan stressränder och räknade just de på mina cobalt blue, de var nio. Skall räkna leopard och snakeskin också bara för att... roligt att det skiljer åt så. Ja man lär sig alltid något nytt.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Är det vanlig Javamossa på bilden? Den har lyckats sprida sig själv och fått fäste lite varstans på rötter. Inte mig emot

                                Kommentar

                                Arbetssätt...