Då var jag klar med en uppgradering av vattenbytessystemet. Det ena är att det blev finare i skåpet.
Före:
Efter:
MEN, anledningen till uppgraderingen var egentligen inte att det skulle bli finare, utan att sänka temperaturen på de tre magnetventiler som sköter vattentillförseln.
Ni som har magnetventiler på tex er CO2 vet att de kan bli grymt varma. Mina körs bara under den korta stund som ett vattenbyte tar och de är så kallade "continuous duty 100%", men blir ändå skollheta. Jag har irriterat mig på detta eftersom den höga temperaturen i spolen kan påverka ventilernas livslängd och det känns inte bra med så varma ventiler när jag är ute och reser.
SÅ, efter en del grubblande fick jag en idé på hur jag skulle kunna få ner temperaturen, och den fungerar verkligen klockrent. De är iskalla
Om någon skulle vara intresserad av hur systemet kopplas så kontakta mig. Men det bygger på följande huvudpunkter:
- magnetventiler kräver en initiellt hög ström för att öppna, i mitt fall 2,4A
- det räcker sedan med mycket låg ström för att hålla de i öppet läge = låg värmeutveckling
- när ventilerna öppnat så kopplas automatiskt motstånd in i kretsen och strömmen sjunker till 0,3A
- motstånden är fästa mellan två skyddsgaller på en kylfläkt som startar efter ventilerna öppnat
- fläkten kyler motstånden som bara blir ljumna
Före:
Efter:
MEN, anledningen till uppgraderingen var egentligen inte att det skulle bli finare, utan att sänka temperaturen på de tre magnetventiler som sköter vattentillförseln.
Ni som har magnetventiler på tex er CO2 vet att de kan bli grymt varma. Mina körs bara under den korta stund som ett vattenbyte tar och de är så kallade "continuous duty 100%", men blir ändå skollheta. Jag har irriterat mig på detta eftersom den höga temperaturen i spolen kan påverka ventilernas livslängd och det känns inte bra med så varma ventiler när jag är ute och reser.
SÅ, efter en del grubblande fick jag en idé på hur jag skulle kunna få ner temperaturen, och den fungerar verkligen klockrent. De är iskalla
Om någon skulle vara intresserad av hur systemet kopplas så kontakta mig. Men det bygger på följande huvudpunkter:
- magnetventiler kräver en initiellt hög ström för att öppna, i mitt fall 2,4A
- det räcker sedan med mycket låg ström för att hålla de i öppet läge = låg värmeutveckling
- när ventilerna öppnat så kopplas automatiskt motstånd in i kretsen och strömmen sjunker till 0,3A
- motstånden är fästa mellan två skyddsgaller på en kylfläkt som startar efter ventilerna öppnat
- fläkten kyler motstånden som bara blir ljumna
Kommentar