Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Diskusar och tokiga idéer

    Hej alla Zoopetare!

    Efter ett uppehåll med diskus så blev jag i augusti med 12 små härliga ungar från Stendker.

    Slarv och att jag rest i långa perioder både privat och i jobbet har gett dem några dåliga första månader i livet.

    Två stycken gallrade jag tidigt bort då de inte såg ut att vara lika starka och tåliga som resten.

    En liten pigeon blood fastnade i ett pumpinsug första dagarna och fick ett snett huvud. Den har lite svårt att få in mat i munnen, och borde kanske egentligen gallras bort. Men mina tre barn är väldigt bestämda på att den lilla stackaren måste få leva, så den hänger med och verkar njuta av att vara allas favorit. 10 fiskar återstår alltså.

    Mitt mål är inte att föda upp enorma diskusar, så att de hamnat lite efter på tillväxtkurvan pga mitt resande är ok. Däremot vill jag kunna ge dem bra förhållanden trots min vardag. Jag har därför påbörjat ett automatiskt vattenbytessystem som ska garantera hyffsad vattenkvalitet även om de matas när jag är bortrest.

    Vet inte om någon är intresserad, men om inte annat för min egen skull så tänker jag i denna tråd försöka dokumentera mina diskusars resa genom livet samt mina halvtokiga tekniska idéer.

    Häng med! Jag vet att ni sitter på mycket kunskap så jag tar tacksamt emot goda råd längs vägen.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Test av att länka till bild. Mina nyanlända diskusar direkt efter lång resa från Tyskland.

    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:19.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Hej alla Zoopetare!

      Vet inte om någon är intresserad, men om inte annat för min egen skull så tänker jag i denna tråd försöka dokumentera mina diskusars resa genom livet samt mina halvtokiga tekniska idéer.

      Häng med! Jag vet att ni sitter på mycket kunskap så jag tar tacksamt emot goda råd längs vägen.
      Klart alla är intresserade. Besöker man Zoopet är det glädje med nya och gamla trådar. Så bara skriv, berätta, lägg upp foto och beskriv dina tekniska idéer. Alltid intressant.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ursprungligen postat av ICC

        Klart alla är intresserade. Besöker man Zoopet är det glädje med nya och gamla trådar. Så bara skriv, berätta, lägg upp foto och beskriv dina tekniska idéer. Alltid intressant.
        Tack ICC. Ska försöka dokumentera så gott jag kan.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Diskusarna fick börja livet hos mig i ett Juwel Lido 120l. Trots brist på matning från min sida har de vuxit en del och jag bestämde mig därför att köpa ett Juwel Rio 400 sbx. Julklapp till mig själv

          Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:20.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Första lilla motgången. En ljusramp och några lysrör spräckta:

            Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:21.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              5-åringen sågar ut innerfiltret med fisklina. Det gäller att skola in dem tidigt

              Har ni barn som är intresserade? Jag växte upp med en far som alltid hade akvarium och när jag själv flyttade hemifrån kunde jag inte tänka mig ett vardagsrum utan fiskar. Då saknas det ju liksom något...

              Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:57.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Test av att länka till bild. Mina nyanlända diskusar direkt efter lång resa från Tyskland.


                Det där är diskusyngel som inte borde resa eller säljas Fixar du dem så är jag impad.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p

                  Det där är diskusyngel som inte borde resa eller säljas Fixar du dem så är jag impad.
                  Det är Stendkers minsta man kan köpa, 5cm. Tog emot dem direkt ur lastbilen från Tyskland och de klarade resan tillsynes bra (nyfikna och hungriga direkt).

                  V​​​​et inte vad du menar med "fixar dem". Utom de två jag gallrade bort och den som fastnade i ett filter så mår alla fint. Jag har däremot inga förhoppningar om att de ska bli stora monster men det beror på att jag reser så mycket och därför matar dem ytterst sparsamt. Var just 2.5v utomlands då de inte fick mat/vatten. Därav beslutet att installera automatiskt vattenbyte så de i alla fall kan få flingor/granulat när jag är bortrest.

                  Jag är nöjd om de blir sällskapsfiskar i vardagsrummet och att jag lär mig mer, några middagstallrikar blir de inte

                  Tar gärna emot tips och råd längs vägen Kaj!

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Innan jag borrade i det nya akvariet tänkte jag öva på en gammal glasskiva. Oroande resultat:



                    Insåg att skivan var härdad. Skrev till Juwel och fick svar att de bara använder "float glass" i sina kar. Puhh! Dags att borra skarpt!

                    Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:59.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Väldigt nöjd med resultatet!
                      Senast redigerad av LoGeek; 02 May 2018, 00:00.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Jag satte häftmassa runt det tänkta hålet och la en trämall ovanpå. På så sätt fick jag vatten att ligga kvar i mallen och kyla borren. Borrade cirka halvvägs från denna sida och vände sedan akvariet och borrade från insidan.
                        Senast redigerad av LoGeek; 02 May 2018, 00:01.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Jag valde att klistra på en blå bakgrund och en vit botten. Det borrade hålet syns i hörnet till höger.

                          Senast redigerad av LoGeek; 02 May 2018, 00:01.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            PVC-genomföring för dräneringsslang på plats.



                            Väggen där akvariet ska stå är endast 130cm bred (liten vägg som täcker baksida av kyl/frys). Där stod förut ett Rio 240l. Men Rio 400 är 151 brett så nu har väggen breddats. Det fick då plats en hylla på kökssidan av väggen till fruns stora glädje. Den väger visst upp all oreda som projektet skapar
                            Senast redigerad av LoGeek; 02 May 2018, 00:02.

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #15
                              Kul med ett nytt projekt!
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...